بازدید 8930

تاثیرات یک جلبک بر شایع‌ترین نوع تومور مغزی

پژوهشگران با انجام یک مطالعه دریافتند که عصاره جلبک «دونالیلا سالینا» باعث مرگ سلول‌های سرطانی گلیوبلاستوما می‌شود و از ادامه رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۱۰۳۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵ 01 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، «گلیوبلاستوما» یکی از شایع‌ترین و حادترین تومورهای مغزی است. این نوع از تومورها در مقایسه با سرطان‌های دیگر انسانی، کم‌ترین دیده می‌شوند ولی به دلیل عوارض شدید، متاستاز زیاد و نبود درمان موثر برای آن، اهمیت زیادی دارند.

ژن Bax از جمله ژن‌هایی است که بیان آن باعث آغاز آپوپتوز یا مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول می‌شود.

تحقیقات نشان داده که در بسیاری از سرطان‌ها، میزان بیان این ژن کاهش پیدا می‌کند. در سلول‌های سرطانی، تعادل بین تکثیر و آپوپتوز سلول‌ها به هم می‌خورد و در این سلول‌ها برای رشد و تکثیر بی‌رویه، آپوپتوز مهار می‌شود. بنابراین؛ ارتباط مستقیمی بین ژن‌های مهار آپوتوز و فرآیند سرطانی شدن سلول‌ها وجود دارد.

امروزه در مطالعات مختلفی تاثیر ترکیبات گیاهی و جلبک‌ها بر روی تغییرات میزان بیان ژن‌ها بررسی می‌شود. به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق تاثیر جلبک «دونالیلا سالینا» را بر میزان بیان ژن Bax و مقدار زنده‌مانی سلول‌های سرطانی گلیوبلاستوما بررسی کردند.

این جلبک از ریز جلبک‌های تک‌سلولی آب شور است که در برخی مطالعات ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضد توموری آن تایید شده است.

برای انجام این آزمایش سلول‌های سرطانی گلیوبلاستوما به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه از آن‌ها به مدت ۴۸ ساعت در معرض غلظت‌های مختلف از عصاره جلبک قرار گرفتند.

در این مطالعه مشخص شد که عصاره جلبک دونالیلا سالینا باعث مرگ سلول‌های سرطانی گلیوبلاستوما می‌شود و از ادامه رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند.

همچنین در این مطالعه مشخص شد که عصاره این جلبک می‌تواند بیان ژن Bax را افزایش داده و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.

پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد می‌کنند در مطالعات آینده میزان تاثیر عصاره‌های جلبکی بر تغییرات بیان دیگر ژن‌های آپوپتوزی نیز بررسی شود.

در این تحقیق مهسا کاووسی و سید شمین سید حسینی؛ پژوهشگران زیست‌شناسی و ژنتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه پاییز سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «اثر عصاره جلبک دونالیلا سالینا بر میزان بیان ژن Bax در رده سلولی سرطان گلیوبلاستوما» در فصل‌نامه دانشگاه علوم پزشکی تربیت حیدریه، منتشر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر