بازدید 58241
تاملی بر یک مساله سهل و ممتنعِ «ریاضی»

چه زمانی نوسده و شروع قرن پانزدهم است؟ دهه شصتی، هفتادی و... یعنی چه؟!

ماجرای نوسده و شروع قرن پانزدهم شاید مثال خوبی برای دقت به ضعفی باشد که در بسیاری مان مشهود است؛ ناتوانی در حل مساله‌هایی که فکر می‌کنیم خیلی ساده هستند؛ مسائلی که بارها با آن دست به گریبان هستیم و گاه حاضریم بر سر جوابی که برایشان داریم بحث و جدل کرده و زیر بار استدلال دیگران نرویم.
کد خبر: ۱۰۳۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵ 16 February 2021
اصطلاح «سهل و ممتنع»، در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کار یا موضوعی در مرحله نخست و در نگاه اول، آسان به نظر می‌رسد، اما در واقع با دشواری‌های فراوانی روبه روست تا جایی که ممکن است امکان پذیر نباشد!

ابتدا

همه چیز از آنجایی شروع شد که برخی از راهنمایان گردشگری در کشورمان کوشیدند به مناسبت فرارسیدن سال ۱۴۰۰، آن هم در شرایطی که شیوع کرونا آسیب‌های زیادی به برخی مشاغل از جمله مشاغل مرتبط با گردشگری وارد آورده و حال و روزشان را نزار کرده است، یک اتفاق جالب توجه را دستمایه قرار داده و طرحی متفاوت دراندازند که شاید به رونق گردشگری کشورمان کمک نماید و دست کم زمینه ساز رونق این بخش در دوران پساکرونا شود؛ اتفاقی با عنوان نوسده!

نوسده یا سده نو اشاره به پایان سده (معادل فارسی قرن) چهاردهم هجری خورشیدی و شروع سده بعد یعنی سده پانزدهم در تقویم کشورمان دارد. اتفاقی که کمتر فردی شانس تجربه کردنش را دارد، به ویژه در این ایام که متوسط عمر شهروندان به سرعت رو به کاهش است و می‌دانیم ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن یعنی کووید ۱۹ با نسخه‌های متنوع و جهش یافته چشم انتظارمان نشسته و ممکن است... .

صرف نظر از همه این احتمالات و مسائل، وقتی شروع یک سال جدید یا حتی از راه رسیدن فصل نو، اتفاقی مبارک و خوشایند است، بی شک از راه رسیدن قرن و سده نو، دوچندان جالب توجه است و فرصتی بی نظیر برای جلب توجه به برخی امور محسوب می‌شود. اموری که از جمله آنها، قدمت، تاریخچه و پیشینه اقوام و ملل است که یکی از ارکان مهم در گردشگری است. رکنی که می‌شود به آن چنگ انداخت بلکه رهنمودش، رونق صنعتی باشد که به باور خیلی ها، راه خلاصی کشورمان از بسیاری بحران‌ها از جمله خام فروشی نفت است.

بعد

البته منفعت‌های رونق گرفتن گردشگری در کشورمان خیلی بیش از نجات اقتصاد از نفت است تا جایی که می‌توان با تکیه به آن بر معضلات کهنه و بغرنجی مانند بیکاری هم فائق آمد، با محرومیت در بسیاری از مناطق کشورمان مبارزه کرد و توسعه‌ای پایدار را در آن مناطق رقم زد و حتی به جنگ امثال تحریم‌های ظالمانه‌ای رفت که مانع از ورود ارز و کالا‌های مورد نیاز به کشورمان می‌شود؛ اتفاقی که به مدد ورود انبوه گردشگر خارجی قابل رقم زدن است.

البته همه این‌ها در صورتی قابل دسترسی است که گردشگری کشورمان رونق بیابد. چیزی که قبل از کرونا هم فرسنگ‌ها با آن فاصله داشت، چه برسد به اکنون که منع تردد مانع از شکل گیری سفر به نیت دیدن اقوام هم شده است، چه برسد به گشت و گذار، اقامت در هتل یا اقامتگاه‌های مختلف و حتی حضور در رستوران‌ها و سفره خانه‌ها و خرید سوغاتی و صنایع دستی. حرکتی که می‌شود برای شکل گیری اش برای دوران پس از کرونا برنامه ریزی کرد و نوسده بهانه خوبی برای انجام این مهم است. اما کدام نوسده؟

این سوالی است که مدتی است بسیار داغ شده و به شکل گیری دو قطبی‌ انجامیده که یک سرش تاکید دارد تنها یک ماه به پایان سده چهاردهم هجری خورشیدی مانده و سر دیگرش این فرضیه را رد می‌کند و مدعی است یک سال و یک ماه به پایان قرن مانده است. اختلافی یک ساله که می‌تواند برنامه ریزی‌ها برای بزرگداشت نوسده را به کل از بین برده و همه چیز را به سال آینده موکول کند. به انتهای سال ۱۴۰۰ که خیلی دور خیلی نزدیک است!
 
چه زمانی نوسده و شروع قرن پانزدهم است؟ دهه شصتی، هفتادی و... یعنی چه؟!

ادامه

اما حق با کدام گروه است و به راستی تا پایان قرن چهاردهم تنها یک ماه زمان داریم یا حدود ۴۰۰ روز؟ شروع سده پانزدهم با نوروز ۱۴۰۰ است یا نوروز ۱۴۰۱؟ این سوالی است که اگرچه ممکن است برای بسیاری اهمیت خاصی نداشته باشد، اما نظر به اهمیت علمی ماجرا، برای متخصصان بسیار کلیدی است تا جایی که عجیب نیست اگر بشنویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران طی اطلاعیه‌ای رسمی در این خصوص اظهار نظر و تاکید نموده که شروع سده پانزدهم هجری خورشیدی، نخستین روز سال ۱۴۰۱ است نه یک ماه دیگر.

در این اطلاعیه که در شروعش بر پایان یافتن قرن چهاردهم در پایان سال ۱۴۰۰ و آغاز قرن پانزدهم در آغاز سال ۱۴۰۱ تاکید گشته، تلاش شده ماجرا به شکل ساده توضیح داده شود تا حل این مساله سهل و ممتنع برای همگان مقدور باشد؛ به این صورت که تاکید شده «روز اول نخستین قرن هجری شمسی، جمعه یکم فروردین [سال]۱ و روز پایان آن، سه شنبه ۲۹ اسفند [سال]۱۰۰ است و روز اول قرن دوم هجری شمسی، چهارشنبه ۱ [سال]۱۰۱ و روز آخر آن، یک شنبه ۲۹ اسفند [سال]۲۰۰ است.»

اکنون کافی است این مثال را ادامه دهیم تا دریابیم که پایان قرن چهاردهم هجری خورشیدی، آخرین روز اسفند سال ۱۴۰۰ و شروع قرن بعد، از اولین روز فروردین سال ۱۴۰۱ خواهد بود. نکته‌ای که ممکن است برای برخی مان درکش دشوار باشد به ویژه اگر برای تبدیل سال به قرن، از فرمول ساده‌ای بهره می‌گیریم که می‌گوید یکی به رقم صدگان اضافه کن تا به قرن برسی و نمی‌گوید این کار یک استثنا دارد که آن هم در شروع قرن است؛ استثنایی که اکنون با آن مواجهیم.

فرجام

ماجرای نوسده و شروع قرن پانزدهم شاید مثال خوبی برای رساندن مفهوم سهل و ممتنع باشد؛ اینکه مساله‌ای ساده به نظر می‌رسد، اما کنکاش و کشتی گرفتن با آن نشان می‌دهد که ساده نیست و پیچیدگی‌هایی خاص دارد. مساله‌هایی که به کرات با آن دست به گریبان هستیم و گاه حاضریم بر سر جوابی که برایشان داریم بحث و جدل کرده و زیر بار استدلال دیگران درباره آن مساله و جواب متفاوتی که برایش می‌دهند، نرویم. درست مثل آن‌هایی که هنوز هم حاضر نیستند مثال دانشگاه تهران را برای یافتن موعد پایان و شروع قرن ادامه دهند و تاکید می‌کنند که قرن پانزدهم حدود یک ماه بعد آغاز می‌شود.

مساله‌ای که می‌شود بی اهمیت انگاشت و از کنارش گذشت؛ اما حالا که مطرح شده، بد نیست از آن درس بگیریم و بکوشیم از ایراداتمان بکاهیم؛ ایراداتی که جزم اندیشی یکی از آنهاست، تا جایی که در مثال فوق و در حالی که با یک مبحث ساده ریاضی هم مواجه هستیم، می‌تواند خودی نشان دهد و حتی موجب بروز جنجال و تنش شود، در حالی که اگر بدانیم روز شروع تاریخ، روز اول سال نخست از قرن یک است، می‌دانیم که روز پایان سال نخست ۳۶۵ روز بعد از راه می‌رسد و روز پایان قرن ۱۰۰ سال بعد، یعنی نخستین روز سال ۱۰۱ است و به همین تناسب، روز شروع قرن‌های بعدی در نخستین روز سال‌های ۲۰۱، ۳۰۱، ۴۰۱ و... و ۱۴۰۱ است.

حالا اگر فکر می‌کنید همه چیز به این سادگی است، بد نیست کمی درباره اصطلاحاتی فکر کنیم که بسیار در کشورمان متداول هستند و گاه بحث و جدل بر سر محدوده شان بالا می‌گیرد؛ اصطلاح‌هایی مثل دهه شصتی یا دهه هفتادی و.... مساله سهل و ممتنع دیگری که احتمالا حالا حق می‌دهید ساده درباره اش اظهار نظر می‌کرده ایم که مثلا متولدین سال ۱۳۶۰ را دهه شصتی می‌خواندیم و متولدین سال ۱۳۷۰ را دهه هفتادی. درست نیست؟ آیا اگر قرار به نگاه علمی به ماجرا باشد، نباید متولد ۶۰، در دسته بندی دهه پنجاهی قرار گیرد؟ نظرتان درباره سخت نگرفتن در این باره‌ها چیست؟!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۶
خیلی پیچیده اس کردی! سن بچه وقتی به یک سالگی می رسه که 12 ماه از تولدش گذشته باشه. به همین ترتیب قرن پانزدهم با 1401 شروع می شه نه 1400 با هوووووووش!
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
شما که خیلی باهوشی بگو ببینم مثلا اگه شاعری بعد از دو ماه از آغاز تاریخ شمسی به دنیا میومد میگفتی شاعر قرن هیچومه ویا میشد شاعر قرن اول ؟؟؟!! برای جواب سوال خودت هم توجه کن به این نکته که وقتی بچه ای دنیا میاد از لحظه اول زندگی ودر سال اول زندگیش به سر میبره نه اینکه یکساله شده باشه.برای همین هم مثلا در فوتبال وقتی دقیقه 89 بازی شروع میشه میگن وارد دقیقه نود بازی شدیم و ابتدای بازی با سوت داور که هنوز کرونومتر ثانیه های اول بازی رو نشون نیده میگن دقیقه اول بازی نه اینکه یک دقیقه از بازی گذشته. و قس علیهذا. پس سال 1400 که بیاد وارد قرن پانزدهم میشیم نه اینکه مانزده قرن از هجرت گذشته باشه .ع
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
آفا ناصر چه ربطی داشت؟؟؟ آغاز سال سال یک هست اون شاعر هم در سال اول دنیا اومده بوده
به این جمله نویسنده دقت کن:
در مثال فوق و در حالی که با یک مبحث ساده ریاضی هم مواجه هستیم، می‌تواند خودی نشان دهد و حتی موجب بروز جنجال و تنش شود، در حالی که اگر بدانیم روز شروع تاریخ، روز اول سال نخست از قرن یک است،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
مساله اینه که بر خلاف سیستم عددی به جای شروع از سال صفر از سال ۱ شروع به شمارش کردیم. اگر سال اول را صفر می گرفتیم سال ۹۹ هم‌میشد پایان قرن و سال ۱۰۰ آغاز قرن جدید می شد که با اضافه شدن یک رقم به صدگان مصادف می شد.

حالا که از ۱ شمرده شده طبیعتا همه چیز باید یک واحد اون طرف تر بره. همین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
ناشناس 20:27
آغاز سال سال 1 نیست.
سال صفر است.
وقتی میگی 1400 سال قبل هجرت رخ داده. یعنی اون یک سال را از صفر الان شمردی.
این دوستان دانشگاه تهران اشتباه می کنند. فکر می کنند سال ها اعداد طبیعی هستند که از یک شروع بشوند.
اون دوستی که نوشته آغاز قرن 21 از 2000 بود نه 2001 به نکته خوبی اشاره کرده.
شما هم فکر نکن هر نامه ای که لوگو دانشگاه تهران را داره یعنی متنش قابل استناد هست. به منطق و عقل هم رجوع کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
اتفاقا حاجی در اون 12 ماه میگن یک سالگی. 12 ماه یک روزش هم رد بشه رفته تو دوسالگی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
دوازده ماه اول یعنی یکسالگی. بعد از اون میشه دو سالگی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
سال از 0 شروع می شود نه از 1
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
کرنومتر هم از صفر شروع میشه همه چیزش نه از یک.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
آقای موسسه ژئوفیزیک باید 365 روز طی شود تا اون لحظه
اول بگذره تا سال بشه 1
چجوری یکهو یک سال معادل 365 روز اضافه میکنی و میگید این روز اوله؟ این یک سال و یک روز بعده نه یک روز بعد.
ناشناس
| Brazil |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
مثالی که زدی برعکس نتیجه ای کر گرفتی بود
وقتی بچه بدنیا میاد صفر سالشه. پس قرن هم باید از سال صفر شروع شه. قرن جدید هم باید از سال 1400 شروع شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
ای ول،باهمین مثال فهمیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
از روز اول سال اول تا روز آخر سال صدم جزء یک قرن محسوب میشه
پس تا روز آخر سال 1400 هم جزء همین قرنه
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
شما چرا خودت توضیح دادی بعد خودت نتیجه عکس گرفتی؟
قرن ۲۱ از کی شروع شد؟ از سال ۲۰۰۰ یا ۲۰۰۱؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
اگه یک وقتی اشتباهی رخ داده دلیل نمیشه که بازم تکرار بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
خوب اومدی. کی گفته روز اول قرن یعنی سال یک؟ روز اول قرن یعنی روز یک از سال صفر. سالی که هنوز شروع نشده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
20:16
اشتباه الان داره رخ میده. نه قبلا/
میهن پرست
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
دوست باهوش من قرن 21 از سال 2001 شروع شده. بله درسته بصورت عمومی سال 2000 جشن گرفته شد اما با یه سرچ ساده در منابع معتبر خودشون متوجه میشی که اونها هم همشون همون زمان روی این نکته تاکید داشتن که قرن جدید و هزاره سوم از سال 2001 شروع میشده نه از 2000.شاد باشید
جفری زاده
| United Arab Emirates |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
سیاسی هست این موضوع هدف مشغول کردن مردم هست خخخخخخخخ
بچه نامه ژئوفیزیک را نوشته. وقتی از ۱۳۰۰/۱/۱ تا ۱۳۹۹/۱۲/۳۰. میشود ۱۰۰ سال کامل. اول صد سال بعد روز اول ۰۰ ۱۴
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
سلام. طبق صحبتهای شما سال اول سال *صفر* میباشد که عملاً چنین چیزی غیر ممکن هست.
قرن ۱۴ از ۱۳۰۱.۰۱.۰۱ شروع شده و روز ۱۴۰۰.۱۲.۲۹ تموم میشه.
قرن ۱۳ از ۱۲۰۱.۰۱.۰۱ شرو ع شده و روز ۱۳۰۰.۱۲.۲۹ .تموم شده.
قرن ۱۵ هم از ۱۴۰۱.۰۱.۰۱ شروع میشه و روز ۱۵۰۰.۱۲.۲۹ تموم میشه.
تو فوتبال هم از ثانیه ۱ تا ثانیه ۶۰ میشه دقیقه ۱ و از ۱ دقیقه و ۱ ثانیه (ثانیه ۶۱) تا ثانیه ۱۲۰ میشه دقیقه ۲ و همینطور تا آخر یعنی دقیقه ۹۰ از دقیقه ۸۹ و ۱ ثانیه شروع میشه و تا ۶۰ ثانیه پس از ۸۹ ادامه داره.
م
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
حتی دهه ۶۰ یا ۷۰ و غیره که عموماً میگیم هم اشتباهه.
از ابتدای ۰۱.۰۱.۰۱ تا ۱۰.۱۲.۲۹ دهه اول (یا دهه ۱۰) هست.
از ۱۱.۰۱.۰۱ تا ۲۰.۱۲.۲۹ دهه دوم (یا دهه ۲۰) هست.
از ۱۳۵۱.۰۱.۰۱ تا ۱۳۶۰.۱۲.۲۹ دهه ششم (دهه ۶۰) هست.
از ۱۳۶۱.۰۱.۰۱ تا ۱۳۷۰.۱۲.۲۹ دهه هفتم (دهه ۷۰) هست.
از ۱۳۹۱.۰۱.۰۱ تا ۱۴۰۰.۱۲.۳۰ هم دهه دهم یا دهه آخر از قرن ۱۴ هست.
میهن پرست
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
بچه ننوشته جناب عالم دهر. یک ساعت داره همینو توضیح میده که شما نباید از 1300 بشماری باید از 1301 شروع کنی که اونوقت تا آخر 1400 میشه صد سال کامل. بیشتر دقت کن دوست عزیز قبل اینکه همینجور اظهار نظر کنی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
د نه دیگه .. اونجا ننوشته که 1300 آغاز قرن جهاردهمه.. اکه اینجوری باشه قرن اول میشه 99 سال
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
از1/1/1 شروع کن نه از 1300/1/1 بعد صدتا صدتا بیا جلو میبینی که شروع قرن 1401/1/1 خواهد بود . یه اسپندی هم واسه خودت دودکن با هوشت چشمت نزنن
اولین روز تقویم تاریخ شمسی یا میلادی از 1/1/1 شروع میشه. علتش می‌تونه این باسه. اگر از 0/1/1 شروع می‌شد، شروع شده از 1400 می‌شد.
اگه شاعری مثلا دو ماه بعد از آغاز تقویم شمسی دنیا اومده بود میگفتین شاعر قرن هیچوم!!!؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
شاعر قرن یکم فهمیدی خنگو؟
اگر 1401شروع قرن هست ,یعنی سال اول مبدا تاریخ هجری نباید محاسبه بشود؟صد سال پس از میلاد یا هجرت قرن تمام وقرن جدید شروع میشود.و101 سال غلط هست.
پاسخ ها
میهن پرست
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
پیشنهاد می کنم یکبار دیگر متن بالا را بدقت مطالعه فرمایید. با تشکر
سال ۱۴۰۰جزو دهه ۹۰است
ازاولین روزسال ۱۴۰۰ به بعدواردقرن پانزدهم هجری شمسی می شویم. مانند سال میلادی که درقرن ۲۱ میلادی هستیم.
خیلی دلم میخواد بدونم به اونی که ۱۴۰۰ به دنیا میاد چی میگن
حالا مگه چقد مهمه که از امسال قرن شروع بشه یا از سال بعد :/
به نظرم انقد نباید به مخمون فشار بیاریم برا این مسئله ، باید مخمونو برا چیزای دیگه به کار بیاندازیم :)
پاسخ ها
یک نفر ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
مسئله این نیست که قرن ۱۵ از ۱۴۰۰ شروع میشه یا ۱۴۰۱ . مسئله اصلی دقت افراد رو محک میزنه که از این مباحث بظاهر بی اهمیت شروع میشه و در تقریبا تمام کارهامون تسری پیدا میکنه . اگه ما تو همه مسائل دقت لازم و کافی و دغدغه درست انجام دادن کارهامون را داشتیم دنیامون یک دنیای دیگه ای بود.مثلا تا حالا براتون پیش اومده که بخاطر بی دقتی یک افسر پلیس تو دیدن درست پلاک یک ماشین یکی دیگه رو جریمه کرده باشه؟ به نظر شما میشه گفت اینکه مهم نیست حالا بجای عدد ۲ عدد ۳ رو تو قبض جریمه نوشته ؟ اگه کمی دقت کنیم و اگه کمی بفکر باشیم متوجه میشیم که خیلی از ماها بی دقتی تو کارامون موج میزنه. برای همین پیامبر(ص) فرمودند هرکاری که میکنید محکم انجام دهید یعنی کامل و درست و بادقت.
نوشته فوق هم منظورش همینه.
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
قرن چندم بودن مهم نیست .الان همزمان تو سه قرن داریم زندگی میکنیم قرن 21 قرن 14 قرن 15
هزقرن صدسال هستش چ سال 1 چ سال 99هردوجزوازیک قرن هستن باتماشدن سال 1400 یعنی آخرین روزسال 1400وشروع اولین روزسال،1401قرن پانزدهم شروع میشه اینجا 365روزدریک صدسال باعددیک رقم میخوره چهارصدیاچهارویک توبیست وچهارساعت بایک روزرقم خواهدخورد
من متولد 1370 هستم و تازگی ازدواج کردم،اگه این محاسباتی که شما کردید به گوش خانومم برسه درخواست طلاق میده چون الان دیگه دهه شصتی شدم :)
دهه شصتی یعنی متوادین 1361تا1370 درحقیقت دهه((137)) می هستند. البته اینگونه اشتباهات درمحاورات مردم زیادند مثل اعظم واکرم که اسم پسره ولی رو دخترا میذارن یا اشتباها ادیسون به عنوان مخترع برق مشهور شده و......
دهه شصتی یعنی متوادین 1361تا1370 درحقیقت دهه((137)) می هستند. البته اینگونه اشتباهات درمحاورات مردم زیادند مثل اعظم واکرم که اسم پسره ولی رو دخترا میذارن یا اشتباها ادیسون به عنوان مخترع برق مشهور شده و......
چون مبدا تاریخ رو (به اشتباه) 1/1/1 گذاشتند. پس هر قرن از سال 1 تا سال 100 و به همین ترتیب از سال 1401 تا 1500 خواهد بود.
ولی همانطور که گفتم آغاز تاریخ از سال 1 اشتباه بوده. چون زمان یک کمیت پیوسته هست نه شمارشی. به همین خاطر باید از صفر شروع شود. همین اشتباه باعث شده که الان دچار بی نظمی بشیم. چون ذهن مردم قبول نمیکند که 1400 رو جزو قرن 1399 بگیریم.
پاسخ ها
سیدمهدی موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
آقای مثلا باهوش
سال صفر که معنی نداره.
فرض کنیم روز اول تاریخ هستیم.
اون وقت، روز صفر نیست، بلکه روز یکم از ماه یکم از سال یکم است.
یعنی اولین روز از اولین ماه از اولین سال.
نه این که روز صفر از ماه صفر از سال صفر.
روز تاریخی، یعنی روزی که در آن قرار داریم.
اما با محاسبات شما، روز تاریخی یعنی تعداد روزی که از ابتدای تاریخ، گذشته است که این محاسبه ی تاریخ، اشتباه است.
باز تاکید می کنم که روز تاریخی، یعنی روزی که در آن قرار داریم. ماه تاریخی یعنی ماهی که در آن قرار داریم. سال تاریخی یعنی سالی که در آن قرار داریم. قرن تاریخی هم یعنی قرنی که در آن قرار داریم.
پس، سال 1400 جزو قرن چهاردهمی است که در آن قرار داریم.
به نظر بنده، مثال دانشگاه ژئوفیزیک، مثال خوبی است، ولی برخی بر اشتباه باور خود، تاکید می کنند و نمی خواهند قبول کنند که باور آنها اشتباه است.
الان برای شما چه فرقی داره قرن 14 باشین یا 15؟
پاسخ ها
فرقولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
داداش فرق میکنه دیگه، فرق نمیکنه یعنی؟
وقتی فرق میکنه که روز ۹/۹/۹۹ بدنیا اومده باشی یا مثلا یه روز بعدش، به نظرت اینکه یه ماه دیگه وارد قرن ۱۵ بشیم یا تو ۱۴ بمونیم فرق نداره؟
جمعه با شنبه فرق نداره؟
داره دیگه
یعنی مردم این رو نمی دونستن که شما خبریش کردین؟
اشتباه از همون مبدا اول زمانه که ۱/۱/۱ در نظر گرفته شده یعنی همون روز اول تاریخ انگار یک سال کامل گذشته که این اشتباهه چون تا وقتی که سالی نگذشته نباید واحد سال رو اضافه کنیم بچه ای که به دنیا میاد رو یک ساله درنظر نمی‌گیریم بلکه بعد از تولد یک سالگیش تازه میگیم یک سالش شده در صورتی که از بدو تولد وارد اولین سال زندگیش شده بود تاریخ هم همینطوریه سال هزارو چهارصد باید تموم بشه تا وارد قرن بعدی بشیم و بگیم قرن پانزدهم
شدیم درصورتیکه در اصل قرن پانزدهم از یک سال قبلش شروع شده
این دیگه مقاله نمیخواست خب معلومه قرن از۱۴۰۱شروع میشه
دوستانی هم که الکی نظرمیدن عادتشونه ..روسازمخالفن
توجه کنید..اول از۱.۱.۱شروع شده..حالاخودتون حساب کنید
شروع قرن۱۴۰۱
برای شمردن وسیله درسته از یک شروع میشه ولی برای شمردن مقدار زمان که هر عددخودش نقطه شروع و پایانی داره نمیشه از 1 شروع کرد . یعنی در واقع از 0 تا 1 جزء شماره 1 هست و از جایی که 1 تموم میشه تا پایا 2 جزء شماره 2 حساب میشه
مثل مثال دوست عزیزمون که بیان کردن .وقتی بچه ای بدنیا میاد از لحطه تولد وارد دوره یک سالگی شده بعد از 12 ماه طول یک سال ،یک سالش تموم میشه و بچه یکساله میشخ یعنی 1 بهار و تابستون و پاییز و زمستون رو دیده . بعد وارد سال دوم زندگیش میشه و به همین ترتیب ادامه میده .
برای همین موقع گفتن سن افراد به دو حالت گفته میشه .مثلا فردی که بهار سال 1360 بدنیا اومده در بهار سال61 یا میگن یک ساله شد یا میگن رفت تو دو سال
اگه بخوام مثال دیگه ای هم بزنم مثلا فردی درپاییز 1390 وارد دانشگاه میشه در پاییز 95 باید بگه چند سال دانشگاه بودم؟
مسلما 5سال دانشگاه بوده 91یک سال 92دو سال 38سه سال و 94 چهار سال و 95 5 سال
اگه دقت بفرمایید ما شمارش رو از 91 شروع کردیم ولی شروع دوره دانشگاه این فرد از 90 بوده
فقط چون هر شماره برای مقدار زمان یک طولی داره و مثل مثلا میوه نیست که بگیم یک سیب ،برای ساخته شدن یک سال باید مدت زمانی طی بشه و کل این مدت درواقع درون همون یک هست .
پس نتیجه میشه این که قرن 15 ازبهار 1400 شروع میشه و دربهار سال 1401 یک ساله میشه
حالا یکی میخواد موقع تولدو شروع زندگی برای بچه اش جشن نگیره و بذاره تولد یکسالگیش دیگه خودش میدونه و مختاره ولی ما معمولا روزهای اول تولد و برای شروع زندگیش جشن میگیریم و بعد هرسال رو که سپری میکنه شمع اون سال رو فوت میکنه
درسنش تز ۱۴۰۰ تست
سلام پایان قرن سال۱۴۰۰ و شروع قرن جدید سال۱۴۰۱ هست چون تاریخ از روز یک ماه یک سال یک شروع شده و کسانی که میگن شروع اعداد صفره و با این منطق شروع تاریخ رو سال صفر میدونن پس باید شروع ماه رو هم صفر بدونن چون اونم با عدد شروع میشه و با این استدلال باید بگن روز صفر ماه صفر سال صفر و به همین ترتیب روز بعد میشه روز یک ماه صفر سال صفر تا سی روز بگذره و بشه روز صفر ماه یک سال صفر و به همین ترتیب ادامه پیدا کنه و ما الان باید طبق این منطق با تحویل سال جدید بگیم روز صفر ماه صفر سال ۱۴۰۰ ولی اینطور نیست میگیم روز یک ماه یک سال ۱۴۰۰ پس با این سند که روز و ماه با صفر شروع نمیشه پس سال هم با صفر شروع نشده و اول قرن میشه روز یک ماه یک سال۱۴۰۱
مثل این می ماند که شما برای بچه تازه متولد شده جشن تولد 1 سالگی بگیری.
آقا یکی به من بگه سال از صفر شروع شده یا از یک اگر از صفر باشه باید سال تموم شه تا حسابش کنیم ولی اگه از همون اول گفتن1.1.1یعنی سالی که شروع شده رو اعلام کردن
یه مثال ساده
من مثلا محصل هستم و درس میخونم
امتحان دادم نمره من شد ۲۰ خب تا اینجا من با ۱نمره و ۱ونیم نمره و هفتاد و پنج صدم و اینا شدم ۲۰
یعنی ۲۰نمره کسب کردم
حالا یعنی چی من باید ۲۱بگیرم که مثلاً نمره ۲۰من تکمیل بشه
یا یک ساعت از ۶۰دقیقه و هر دقیقه از ۱۰ثانیه است
خب از ساعت ۲۴نیمه شب به بعد مثلا الان ۲۳و۵۹دقیقه روز جمعه باشه و بشه ساعت ۲۴و ۲دقیقه که همون ۲دقیقه بامداد میشه روز شنبه یعنی از دقیقه اول محاسبه شده جزئی از روز شنبه بعد چطور سال ۱۴۰۰ شروع قرن جدید نیست
در نتیجه شروع قرن ۱۵ از یکم فروردین ۱۴۰۰است
اینکه مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران این رو اعلام کرده، در واقع گفته که در ابتدا چون سال صفر نداریم، از صفر تا یکِ ریاضی برای نامگذاری استفاده نشده؛ یعنی مبنای شروع، "یک" لحاظ شده نه "صفر" و این یک "قرارداد" بین ماست؛ بله با این قرارداد، ابتدای هر قرن، یک سال جلوتره!... هرچند این مبنای شروع، با محاسبات و قوانین ریاضی و فیزیک منافات داره(یعنی در ریاضی همیشه ۰ تا ۱، یک حساب میشه اما اینجا ۱ تا ۲، یک حساب شده)، ولی از قرار معلوم، دانشمندان اولیه برای نامگذاری، چاره‌ای جز دورزدن برخی قوانین پیدا نکردن!! الانم که دانشمندا دیگه نمیتونن کاری کنن!
با سلام
سال ۱۴۰۰ وروز اول فروردین ۱۴۰۰ جزو کدام قرن است؟ مسلما جزو قرن ۱۵ است.
همانطور که روز اول بعد از هجرت پیامبر که مبدا تاریخ هجری است جزو قرن اول است بنا براین ۱ فروردین سال ۱۴۰۰ آغاز قرن ۱۵ است.
... مبدا تاریخ مطالعه کنن معلوم میشه که از صفر شروع شده که بعد گذشت یک سال و یک روز شده ( ۱.۱ )...مثال کوچیک (بچه دنیا اومدنی )یکساله نیست !!!
فکر کنید در مبدا تاریخ هستید یا باید بپذیریم که الان ساعت 00 از روز 0ماه 0 و سال 0 هستیم
یا
باید بپذیریم ساعت00 از روز 1 و ماه 1 و سال 1 هستیم

فرض اول باطل است چون قرارداد است
و ما از این حالت برای کرنومتر و برسی فاصله زمانی استفاده می کنیم


اما فرض دوم هم باطل است چون نمتوان ساعت 0 و دقیقه 0 و ثانیه 0 و دهم ثانیه 0 و ... تا آخر 0 (یعنی هیچ زمانی) از روز 1/1/1 سپری نکرده باشیم اما درون آن باشیم


حالا بزارید ی جمع بندی کنیم

شما بالفرض رفتید در زمان 0 مطلق و الان تاریخ شما ثانیه0 از ساعت0 از روز 0 از ماه و سال 0 است
اینجا شما می توانید بگویید سال اول سال 0 است
ولی حالا بگذارید فقط 1 لحظه بگذرد و دوباره زمان را نگه دارید اسم این فاصله را بگذارید ثانیه و حالا اون لحظه اولین ثانیه از اولین دقیقه از اولین ساعت از اولین روز از اولین ماه از اولین سال است
یعنی تا چیزی نباشد اصلا تقسیم بندی اش معنا ندارد و بعد از زمانی که به وجود آمد حالا در تقسیم بندی روز و ماه و سال قرار می گیرد


و حالا ما می گوییم چون چیزی که نیست نمی شود تقسیمش کرد به انواع مختلف
پس لحظه 0 را حذف می کنیم تاموجودی بنام زمان را درک کنیم و برایش اجزا و ارکان بگذاریم تا بهتر بتوانیم درک ش کنیم ....

پس لحظه 0 را در نظر نمی گیریم و از 1/1/1 شروع به نام گزاری می کنیم
مشکل اینه که ما تاریخ رو از "سال" شروع کردیم در صورتی که اگه بخوایم دقیق حساب کنیم تاریخ از روز شروع میشه و بعد از ۳۰ روز ماه به اون اضافه میشه و بعد از ۱۲ ماه سال هم به اون اضافه میشه که بجای میشه ۱/۱/۱یعنی ۳۶۵ روز بعد از هجرت یا بعثت یا همون یکسال
و سال دوم بهمین ترتیب حساب میشه یعنی ۱/۱/۲ در واقع ورود به روز دومِ سالِ دوم است

اسماعیلی
دوستان توجه کنید حد فاصل آغاز تاریخ تا 365 روز بعدش می شود پایان سال 1 نه شروع آن! و مشکل دقیقا اینجاست. همینطور حد فاصل سال 1 تا 365 روز بعد می شود پایان سال 2 و الی آخر بنابراین با شروع سال 10 یعنی ده سال تمام شده و با شروع سال صد یعنی 100 سال تمام شده برام عجیب هست که حضرات علما چگونه استدلال می کنند. اشکال بزرگ نظر ایشان این است که سده نخست بجای 100 سال 101 سال می شود. بزارید یه مثال ملموس بزنم 22 بهمن 1357 تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی هست و 21 بهمن سال 58 پایان سال اول و 22 بهمن این سال اولین روز سال دوم هست بر این اساس در 21 بهمن سال 67 انقلاب 10 سالش تمام شد و 21 بهمن سال 97 انقلاب 40 سالش تمام شد و 22 بهمن این سال اولین روز 41 سالگی انقلاب هست یعنی انقلاب شده 40 سال و 1 روزش در مورد قرن ها هم وضع به همین منوال هست 29 اسفند سال 99 هجری معادل 100 سال تمام هست و اول فروردین سال 100 هجری می شود 100 سال و 1 روز در حقیقت عدد هر سال بیانگر سال های گذشته شده است یعنی در آغاز سال 1399، 1399 سال از هجرت گذشته و اولین روز فروردین این سال می شود 1399 سال 1 روز از هجرت یعنی وارد 1400 سال شدیم و در 30 اسفند 1400، دقیقا 1400 سال خورشیدی تمام از هجرت پیامبر اکرم (ص) گذشته است.
با حساب دوستان ژئوفیزیک مثلاً چند روز بعد از هجرت پیامبر مال قرن چندم بوده؟ قرن صفرم هجری؟!!
اگه قرن صفرم نبوده و اول بوده، پس یعنی قرن اول ۱۰۱ سال داشته؟!!
دوستان مساله خیلی ساده است، فقط برخی مثالهای ناهمگون باعث این سردرگمی شده است. در نگارش زمان و تاریخ، ما اون تاریخی که در آن قرار داریم را بیان میکنیم، مثلا وقتی میگیم ساعت ۱۲ ظهر اول فروردین ۱۴۰۰ مینویسیم ۱۲ ظهر ۱۴۰۰/۱/۱ ولی وقتی میگیم فلانی یکساله شد و تولد یکسالگی را جشن میگیریم، یعنی یکسال از زمان تولد گذشته است. شروع تاریخ از ۱/۱/۱ میباشد چون سال صفر ماه صفر روز صفر معنا ندارد و به همین دلیل است که ما اولین ماه سال رو که فروردین ماه است را با عدد یک نشان میدهیم و بدین معنا است که در حال حاضر در ماه فروردین قرار داریم نه آنکه یک ماه از سال گذشته است و برای سال و روز هم همینطور کسی با تغییر ماه نمیگوید الان در روز صفرم ماه جدید هستیم. دوستانی که ایراد میگیرند که تاریخ به اشتباه از ۱/۱/۱ آغاز شده لطفا پاسخ دهند چرا ما در حال حاضر ماه صفر نداریم چرا که ماه از فروردین تا اسفند است که با عدد ۱ تا ۱۲ علامت گذاری شده بنابراین مثال دانشگاه تهران کاملا صحیح و آغاز قرن پانزدهم اول فروردین سال ۱۴۰۱ میباشد.
اعداد و ارقام دو ویژگی دارند یا گسسته هستند و یا پیوسته ...مثلا تعداد تصادف در یک چهار راه اگر یک فقره باشد یا یک است یا صفر . دیگر نیم تصادف نداریم
..یا یک یا صفر.
اما مواردی هستند مثل متر ویا زمان اینها از جز شروع وبه نقطه یک می رسند ویر خلاف دست اول یک یا صفر نیستند .لذا مفهوم شروع قرن پانزدهم معقول است ...
اگر عدد ده را لز عدد یک کم کنیم جواب نه است اما اگر از صفر کم کنیم جواب ده است.
سلام؛

از اول فروردین تا آخرین روز اسفند سال اول =سال یکم
از اول فروردین تا آخرین روز اسفند سال دوم = سال ۲
.
.
.
از اول فروردین تا آخرین روز اسفند سال صدم= سال ۱۰۰

عزیزان مخاطب، پس محاسبه یک قرن باید سال صدم به پایان برسد...

پس قرن ۱۴
از اول فروردین سال ۱۳۰۱ شروع میشه و در آخرین روز اسفند ۱۴۰۰ تمام میشه.

قرن ۱۵

از اول فروردین ۱۴۰۱ تا آخرین روز اسفند ۱۵۰۰

قرن ۱۶

از اول فروردین ۱۵۰۱ تا آخرین روز اسفند ۱۶۰۰
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
اشتباه حساب می کنی
روی یک کاغذ بنویس تا 100
دونه دونه بشمار تا متوجه بشی 100 سال تمومه و از 1400/01/01 جز سال اول قرن 15 می باشد
مثال:
ما اولین سال هجری قمری را میگیم سال اول ....0001/01/01 ****0001/12/29 سال اول
0002/01/01 *****0002/12/29 سال دوم
.
.
0099/01/01 *****0099/12/29 سال یکصد
********************************قرن یکم (هرچی بالا نوشتیم جز قرن یک می باشد و لی از این به بعد جز قرن بعدی یعنس دوم می باشد.)
با همین حساب متوجه می شوید که امسال قرن پانزدهم می باشد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست