بازدید 3997

قرارداد اجاره را با ترازو تنظیم کنید!

تخلیه کردن در واقع به معنای خالی کردن و دست کشیدن از چیزی است و در معنای حقوقی آن به این معنی است که مستاجر منزل را خالی کند طوری که مالک بتواند در ملک خود هر تصرفی که بخواهد انجام دهد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد حکم تخلیه، گرفتن حکم تخلیه و وکیل تخلیه ملک با شما دوستان صحبت کنیم.
کد خبر: ۱۰۳۴۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰ 16 February 2021

تخلیه کردن در واقع به معنای خالی کردن و دست کشیدن از چیزی است و در معنای حقوقی آن به این معنی است که مستاجر منزل را خالی کند طوری که مالک بتواند در ملک خود هر تصرفی که بخواهد انجام دهد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد حکم تخلیه، گرفتن حکم تخلیه و وکیل تخلیه ملک با شما دوستان صحبت کنیم.

قرارداد اجاره را با ترازو تنظیم کنید!

قرارداد اجاره چیست و چه مواردی باید در آن رعایت شود؟

 قرارداد اجاره قراردادی است که بین موجر (مالک) و مستاجر بسته می‌شود و به سبب آن منافع عین مستاجره در قبال مبلغ خاص یا همان اجاره‌بها از طرف مستاجر به موجر پرداخت می‌شود.

این قرارداد اجاره باید به صورت قانونی بسته شود، ولی متاسفانه بسیاری از مردم به راحتی به یکدیگر اعتماد کرده و در بستن قرارداد و نوشتن آن سهل انگاری می‌کنند که بعد از پایان مدت اجاره با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد. حتی اگر با آشنایان خود قرارداد می‌بندید، آن را به صورت رسمی و قانونی در دفتر اسناد رسمی یا در دفتر مشاورین املاک و با حضور دو شاهد به ثبت برسانید. 

وقتی بین موجر و مستاجر قرارداد بسته می‌شود، کلیه قوانین و روابط بین موجر و مستاجر بین آنها حاکم است. در قرارداد اجاره باید مشخصات موجر، مستاجر، میزان اجاره‌بها، مدت اجاره و چیزی که مورد اجاره قرار می‌گیرد قید شود. در وارد کردن اطلاعات موجر و مستاجر از صحت مدارک ارائه شده مطمئن شوید. تاریخ و مدت شروع و اتمام اجاره باید به روشنی در قرارداد ذکر شود. به موجب این قرارداد معمولاً مستاجر یک هفته بعد از مدت زمان مشخص شده در اجاره نامه مهلت دارد تا ملک مورد نظر را تخلیه و تحویل موجر دهد.

وقتی شخصی ملکی را اجاره می کند، مالک و مستاجر توافق خود را در قالب قرارداد اجاره یا اجاره نامه تنظیم می کنند.

منظور از حکم تخلیه مستاجر چیست؟

حکم تخلیه ملک در واقع حکمی است که دادگاه آن را صادر می کند و طبق آن مستاجر باید ملک را تخلیه و تحویل موجر دهد که آن هم شرایط خاصی دارد؛ مثل پایان مدت اجاره، عدم پرداخت اجاره بها، عدم پایبندی به شرایط ذکر شده در قرارداد اجاره و غیره.

بعضی از قراردادهای اجاره مشمول تخلیه فوری نمی‌شوند و در پایان مدت اجاره باید مالک، دادخواست خود را در شورای حل اختلاف یا دادگاه محل وقوع ملک خود مطرح کند. قراردادهای عادی بین موجر و مستاجر باید در دو نسخه تنظیم شوند و به امضای موجر و مستاجر برسند و توسط دو نفر شاهد نیز امضا شوند.

منظور از دستور تخلیه چیست؟

زمانی که شما ملک خود را اجاره می دهید ولی در پایان مدت اجاره مستاجر از تخلیه ملک سرباز می‌زند در این صورت می‌توانید از طریق دستور تخلیه دوباره ملک مورد نظر خود را تصرف کنید و مستاجر را از ملک خارج کند.

شرایط صدور دستور تخلیه کدام است؟

۱. اینکه مدت زمان قرارداد اجاره در اجاره نامه ذکر شده باشد.

۲. قرارداد اجاره مربوط به اماکن غیر تجاری و تجاری و فاقد سرقفلی باشد.

۳. زیر قرارداد را دو نفر شاهد امضا کرده باشند.

۴. مدت اجاره پایان یافته باشد.

۵. قرارداد در دو نسخه تنظیم و به امضا رسیده باشد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دستور تخلیه طبق ماده ۹ قانون شورای حل اختلاف، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک است.

حکم تخلیه

بعضی از قراردادهای اجاره مشمول دستور تخلیه نمی‌شوند. مثلاً اینکه مدت اجاره تمام نشده باشد یا قرارداد توسط دو نفر شاهد امضا نشده باشد و یا اینکه قرارداد در دو نسخه تنظیم نشده باشد. در این صورت است که مالک باید در پایان مدت اجاره دادخواست تخلیه ملک را به شورای حل اختلاف یا دادگاه محل وقوع ملک ارائه کند.

گرفتن حکم تخلیه فوری چقدر زمان می‌برد؟

دستور تخلیه توسط شورای حل اختلاف یا دوایر اجرای ثبت صادر می‌شود و زمان زیاد طول نمی‌کشد. در صورتیکه قرارداد، مشکل حقوقی داشته باشد، مثلاً زمان قرارداد تمام نشده باشد یا شهود قرارداد را امضا نکرده باشند، موجر باید از طریق دادگاه پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

دستور تخلیه ملک توسط شورای حل اختلاف محل صادر می‌شود. دستور تخلیه توسط سازمان ثبت اسناد ظرف مدت ۲۴ ساعت ارسال شده و ظرف ۴۸ ساعت به مستاجر می‌رسد. پس از آن مستاجر سه روز فرصت  دارد که ملک مورد نظر را تخلیه کند.

در قراردادهای اجاره مخصوصا در حوزه‌ی املاک و اراضی ممکن است پیش یا پس از اتمام قرارداد بین طرفین اختلاف پیش بیاید که در این صورت مراجع قانونی  از طریق گرفتن حکم تخلیه نسبت به تخلیه مستاجر اقدام خواهند کرد. قوانین و قواعد گرفتن حکم تخلیه مستاجر را در تخلیه مستاجر ؛ شرایط و نحوه اجرای حکم تخلیه به طور کامل شرح داده ایم.

حکم تخلیه در زمان کرونا چگونه است؟

حکم تخلیه در زمان کرونا مقررات خاصی دارد. از تاریخ هشتم تیرماه تا سی و یکم مرداد درخواست‌های زیادی برای صدور حکم تخلیه به شورای حل اختلاف ارسال شد. ستاد ملی مقابله با کرونا در شرایط اضطراری مصوبه‌ای در برای حمایت از اقشار آسیب پذیر مقرر کرده تا قرارداد اجاره تا پایان شرایط اضطراری کرونا به شکل خودکار تمدید شود و بعد از اعلام پایان شرایط اضطراری از طرف وزارت بهداشت دو ماه فرصت تخلیه داده می‌شود.

تعدیل اجاره‌بها یعنی چه؟

طبق ماده ۴ قانون رابطه بین موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ موجر و مستاجر می‌توانند با توجه به ترقی و تنزل هزینه‌های زندگی نسبت به میزان تعدیل اجاره‌بها درخواست تجدید نظر بدهند. با توجه به نسخ این قانون ذکر این نکته ضروری است که تعدیل صرفا در خصوص املاکی که در فاصله زمانی میان سال‌های ۵۶ تا ۷۶ منعقد شده‌اند قابل اجراست. این قضیه مشروط  به این است که مدت اجاره تمام شده باشد و تاریخ استفاده مستاجر از عین مستاجره یا تاریخ مقرر در حکم قطعی که برای تعدیل اجاره‌بها صادر شده سه سال تمام گذشته باشد. دادگاه با جلب نظر کارشناس، اجاره‌بها را به نرخ عادله‌ی روز تعدیل کرده و این حکم دادگاه قطعی می‌باشد.

تعدیل اجاره بها یعنی شرایطی که مالک و مستاجر بر سر مبلغ اجاره بها اختلاف دارند که عموما این اختلاف در افزایش اجاره بها صورت می گیرد و براساس شاخص تعدیل اجاره بها، فرمول تعدیل اجاره بها تعیین می شود. جزئیات تعدیل اجاره بها و شرایط آن را در https://etarazoo.com/ مطالعه کنید.

نقش وکیل تخلیه ملک چیست؟

وقتی قرارداد ملکی بین موجر و مستاجر بسته می‌شود برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است این قراردادها به صورت قانونی بسته شوند. در هر صورت برای رفع مشکلات در این زمینه به دلیل آگاهی وکلای تخلیه ملک از کلیه قوانین مربوطه بهتر است از یک وکیل تخلیه ملک کمک بگیریم.

از آنجا که دعاوی تخلیه ملک دارای عناوین متفاوتی است بعضی از افراد به دلیل عدم آگاهی ممکن است دعوای اشتباه را مطرح کنند که پس از صرف وقت و هزینه زیاد در نهایت به بن‌بست منجر شود. وکیل تخلیه ابتدا مدارک و شواهد و مستندات را بررسی کرده و دادخواست درست و مرتبط را به ثبت می‌رساند.

در تنظیم قراردادهای ملکی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است بصورت اصولی و قانونی اقدام کنید، در غیر اینصورت برای گرفتن حکم تخلیه باید به وکیل تخلیه ملک مراجعه کنید. وکیل با دریافت حق الوکاله حکم تخلیه نسبت به گرفتن حکم تخلیه مستاجر اقدام می کند. برای مشاوره در این خصوص می توانید به وکیل تخلیه ملک ترازو مراجعه کنید.

اطلاعات تماس:

آدرس سایت: https://etarazoo.com/

ایمیل: support@etarazoo.com

شماره تماس: 09022004247

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی