بازدید 7652
بی‌طرفی یا جانبداری، پرسش اصلی این‌روزها از نهاد مهم اما کنارمانده فوتبال ایران

انتخاب اتحادیه باشگاه‌ها چیست؛ رای فردی یا جمعی؟

کد خبر: ۱۰۳۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸ 07 February 2021

شایعات دیدار برخی اعضای اتحادیه باشگاههای فوتبال ایران با یکی از کاندیداهای انتخابات فدراسیون فوتبال که در نهایت برگزار نشد، باعث شد تا پرسش‌هایی درباره نحوه اعلام رای این نهاد فوتبالی در مجمع مطرح شود.

به گزارش تابناک ورزشی، در حالی که باور غالب این است که اتحادیه باشگاه‌های کشور در انتخابات آتی فدراسیون بی طرفی خود را رعایت کرده و به دلیل تعلق به همه باشگاه‌های فوتبال و سلایق مختلف از اقدامی جانبدارانه پرهیز می‌کند، شایعه نشست برخی مدیران این نهاد کنار مانده از معادلات فوتبال کشور باعث بروز سو تفاهم هایی شد اما بعد از بررسی مشخص شد که این مجموعه هیچ نشستی تا امروز با هیچ یک از نامزدهای ریاست فدراسیون نداشته است.

 

بی اعتنایی تاج به نردبانی که از آن بالا رفت

در حالت طبیعی اتحادیه باشگاه های کشور که در دوره ریاست مهدی تاج روزهای تاریکی را سپری کرده بود و مورد کم لطفی قرار گرفت، نباید به سمت خاصی گرایش داشته باشد، اما شاید کم توجهی به ارزش ماهوی این اتحادیه باعث شود که آنها برای گرفتن سهم واقعی و حق خود در ترکیب تشکیلات آتی فدراسیون وارد مذاکره و تعامل شوند. در اینصورت باید مقصر اصلی را همان مدیرانی دانست که از نردبان ریاست اتحادیه بالا رفتند ولی پس از صعود از آن، نردبان را با پشت پا انداختند تا امروز راه برگشتی به جامعه و متن فوتبال کشور نداشته باشند.

انتخاب اتحادیه باشگاه‌ها چیست؛ رای سیاسی یا فوتبالی؟

اتحادیه در اغلب کشورهای برتر صاحب فوتبال جایگاه ممتازی دارد اما در فوتبال ایران به دلایل گوناگون مورد توجه قرار گرفته است، حتی رییس شدن یکی از روسای سابق اتحادیه در فدراسیون یعنی مهدی تاج هم نتوانست آنها را از گوشه نشینی خارج کند و بخشی از معادلات مدیریتی فوتبال را نصیب آنها سازد.

غیر از مهدی تاج که سابقه ریاست اتحادیه را داشته و بعد به ریاست فدراسیون رسیده است، مهدی محمدنبی دبیرکل فعلی فدراسیون نیز هم اکنون عضوی باسابقه و قدیمی از اتحادیه محسوب می‌شود.

جالب اینکه سردار مصطفی آجورلو یکی از کاندیداهای فعلی و نهایی ریاست فدراسیون هم تا چندسال قبل رییس اتحادیه بوده و اینطور برداشت می‌شد که شاید اتحادیه در صورت تمایل به فرد خاصی از وی حمایت کند اما اینها فقط رایزنی و احتمالات است و حالا شنیده می‌شود اتحادیه برای تعیین رای خود، بین اعضا نظرسنجی خواهد گذاشت.

بدیهی است که اتحادیه به دلیل ماموریت فراگیری که دارد، نباید به ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای حاضر در انتخابات فوتبال مبدل شود و حتی شائبه این رخداد هم اعتبار زیرسوال رفته آن در ایران را باز هم ضعیف تر می‌کند.

واقعیت این است که باشگاههای داخلی فوتبال سال هاست که دیگر باوری به تاثیرگذاری فعالیت های اتحادیه ندارند چراکه مدیران فدراسیون اجازه نقش آفرینی به آن را نداده اند. با این وجود این مجموعه بالاخره توانسته یک سهم و حق رای در مجمع جدید فدراسیون فوتبال بگیرد که اتفاق خوبی بوده است اما سوال اینجاست که این یک برگه رای به چه کسی تعلق خواهد داشت؟ رئیس اتحادیه فوتبال یا باشگاههایی که به عنوان اعضاء به اتحادیه رای می دهند؟
انتشار خبر برگزاری برخی جلسات از سوی یک نامزد در مکان استقرار اتحادیه شاید به سود خود این مجموعه هم نباشد، هرچند این شائبه‌ها تکذیب شده است. اکنون یک طراحی نادرست وضع این مجموعه ذاتا مهم را باز هم ضعیف‌تر از سابق کند.

به طور مثال در صورت تمایل اتحادیه به یک گزینه خاص، آیا علی کریمی نمی‌تواند به چنین رویه ای معترض باشد. آیا شهاب عزیزی خادم هم می‌تواند خواهان جلساتی اینچنینی در محل اتحادیه باشد؟ در این‌باره گفته می‌شود مکان استقرار اتحادیه بعد از قطع همکاری بانک رفاه، مدتی با مشکل مواجه بوده و اخیرا فضای محدودی در خیابان استاد نجات‌الهی واقع در مرکز تهران به طور موقت برایش در نظر گرفته شده است که از مرکز فیزیکی هسته فوتبال در پایتخت دور است.

شاید بهتر باشد که اتحادیه با امتناع از جهت گیری، اعتماد سابق باشگاه‌ها را بار دیگر به سمت خود جلب و جذب نماید و گام اول را در بازسازی وجهه خود از همین روزها بردارد. 

سوال از مدیران فعلی اتحادیه فوتبال این است که آیا حق رای آنها وابسته به یک دیدگاه شخصی و یا حتی جبهه بندی سیاسی است یا به عنوان نماینده و مدافع حقوق باشگاهها به فرد منتخب باشگاهها رای می دهند؟ پاسخ این سوال زمانی مشخص خواهد شد که اتحادیه رسما با نظرخواهی از مدیران باشگاهها نامزد مورد حمایت خودش را انتخاب و به عنوان نماینده اعضاء رای خودش را رسما اعلام کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی