بازدید 8425

تاثیر سهمیه بر کنکور سراسری ۱۴۰۰

کد خبر: ۱۰۳۲۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 06 February 2021

سخنگوی سازمان سنجش گفت: اگر داوطلبی در دوره روزانه قبول شود دیگر نمیتوانند برای بار دوم از سهمیه خودشان استفاده کنند.

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش در خصوص سهمیه شاهد و ایثارگر در آزمون سراسری چگونه است؛ به میزان گفت: در سال‌های گذشته سهمیه‌های مختلفی برای افراد شرکت کننده کنکور در نظر گرفته می‌شد؛ مانند سهمیه‌هایی همچون بومی گزینی، بومی منطقه ای، بومی قطب، بومی ناحیه‌ای بسیج فعال و… که به دلیل ایجاد مشکلات مختلف از سهمیه‌های کنکور حذف شده اند.

وی ادامه داد: دیگر سهمیه‌های حذف شده در کنکور سراسری ۱۴۰۰ امتیاز تسهیلات فرزندان هیئت علمی، سهمیه‌های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی بوده است که در لایحه ارائه شده حذف شد. سهمیه مناطق حذف نشده، اما با تغییر مواجه شد؛ به این صورت که ۵۰ درصد ازظرفیت دانشگاه‌ها به سهمیه مناطق و ۵۰ درصد باقی مانده به گزینش آزاد اختصاص داده می‌شود.

سخنگوی سازمان سنجش اظهار کرد: علاوه بر آن سهمیه ایثارگری و رزمندگان نیز دستخوش تغییراتی شد که عوض شدن سهمیه آن‌ها از ۳۰ درصد ظرفیت اصلی، به ۵ درصد مازاد بوده است و دوم این که برای قبولی در این ظرفیت مازاد باید به جای ۷۰ درصد، ۸۵ درصد از تراز آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد را کسب کنند.

زرین آمیزی در خصوص تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور ۱۴۰۰ عنوان کرد: خانواده محترم شهدا اعم از همسران و فرزندان شهدا، پدر، مادر، برادر و خواهر شهید، مشمول این سهمیه می‌گردند. یکی از شروط تعلق گرفتن سهمیه خانواده شهدا این است که داوطلب می‌بایست ۸۵ درصد نمره آخرین فرد قبولی را کسب نماید تا سهمیه برای او اعمال گردد. ذکر این نکته ضروری است که سهمیه خانواده شهدا همانند سهمیه مناطق فقط برای کد رشته محل‌هایی که داوطلب بومی آنجا می‌باشد، اعمال می‌گردد.

وی ادامه داد: بنابراین با حذف سهمیه‌های کنکور سراسری در برخی موارد دیگر سهمیه‌ای اعمال نخواهد شد و داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری ۱۴۰۰ می‌توانند در هنگام ثبت نام کنکور سراسری تنها از یک مورد سهمیه‌های نام برده شده موجود در کنکور ۱۴۰۰ استفاده نمایند.

سخنگوی سازمان سنجش در خصوص متقاضیان شاهد و ایثارگر برای شرکت در طرح دکترای بدون آزمون، به چه صورت می‌توانند اقدام کنند؟ آیا همچین امتیازی دارند؟ افزود: براساس آیین نامه‌هایی که تصویب شده است و موجود می‌باشد، اقدام میکنند. ولی امتیاز خاصی برای آن‌ها وجود ندارد، آزمون دکتری یک بار در سال به صورت یکپارچه برای تمام متقاضیان دانشگاه‌های سراسری و آزاد برگزار می‌شود. متقاضیان شرکت در این آزمون می‌بایست تمامی شرایط لازم برای ثبت نام که در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری نوشته می‌شود را دارا باشند. سهمیه‌های آزاد، ایثارگران ۵ و ۲۵ درصدی، رزمندگان و مربیان از جمله سهمیه‌های موثر در آزمون دکتری ۱۴۰۰ هستند و نحوه اعمال هر یک از آن‌ها در آزمون با یک دیگر متفاوت است. اگر داوطلبی واجد شرایط استفاده از سهمیه‌های ایثارگران، رزمندگان و مربیان نباشد در سهمیه آزاد گزینش خواهد شد.

زرین آمیزی تاکید کرد: اگر فرزندان شاهد و ایثارگر یک‌بار از سهمیه کنکور در مقطعی استفاده کرده باشند، می‌توانند مجدداً در کنکور مقطع دیگری نیز از سهمیه برخوردار باشند؟ اگر داوطلبی در دوره روزانه قبول شود دیگر نمیتوانند برای بار دوم از سهمیه خودشان استفاده کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار