روحانی نیامد؛ مجلس بودجه را رد کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایطی با کلیات لایحه ۱۴۰۰ مخالفت کردند که به اعتقاد برخی، حضور نیافتن رییس جمهوری در نشست پارلمان و صحبت‌های رییس سازمان برنامه و بودجه، تاثیر بسزایی در این تصمیم داشته است.
کد خبر: ۱۰۳۱۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳ 02 February 2021

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شرایطی با کلیات لایحه ۱۴۰۰ مخالفت کردند که به اعتقاد برخی، حضور نیافتن رییس جمهوری در نشست پارلمان و صحبت‌های رییس سازمان برنامه و بودجه، تاثیر بسزایی در این تصمیم داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ امروز پس از گذشت یک ماه و نیم از بررسی لایحه پر از حاشیه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق، نمایندگان در نشست علنی، تصمیم به رد کلیات آن گرفتند؛ تصمیمی که به گفته مالک شریعتی، نماینده تهران بخشی از آن ناشی از مخالفت نوبخت به عنوان نماینده دولت با اصلاحات انجام شده توسط کمیسیون تلفیق بود و اینکه اعلام کرد، دولت این اصلاحات را قبول ندارد و اجرا نمی‌کند.

علت دیگر این تصمیم را می‌توان در حضور نیافتن رییس جمهوری در این جلسه جستجو کرد؛ چه اینکه نمایندگان در تذکر‌های متعددی از این موضوع انتقاد کرده و آن را استنکاف از اجرای قانون دانستند.

البته از چند روز قبل از تشکیل جلسه مجلس برای بررسی کلیات، برخی نمایندگان پیش بینی کرده بودند که کلیات رد می‌شود، آن‌ها مشخصا به اظهارنظر‌های دولت و شخص رییس جمهوری درباره اجرایی نکردن مصوبات مجلس در بودجه اشاره داشته و معتقد بودند با این اظهار نظر صریح دولت دلیلی برای تصویب بودجه وجود ندارد. عده‌ای دیگر، عمدتا از اعضای کمیسیون تلفیق، حضور نیافتن حسن روحانی در نشست پارلمان را عامل تشدید کننده می‌دانستند که بر رای نمایندگان تاثیر خواهد گذاشت؛ پیش بینی که تا حد زیادی به وقوع پیوست.

هیات رییسه مجلس نیز از ابتدای تشکیل کمیسیون تلفیق با برگزاری چندین نشست غیرعلنی سعی کرد نمایندگان را در جریان جزییات مصوبات تلفیق قرار داده و نگرانی‌های آنان را مرتفع کند؛ تلاشی که به نظر می‌رسد ناکام ماند، چه اینکه در آخرین نشست غیرعلنی، نمایندگان انتقادات تندی به مصوبات تلفیق بیان کردند.

به هر حال، امروز بررسی کلیات لایجه بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار مجلس قرار گرفت؛ کلیاتی که موافقان در دفاع از آن چندین بار تکرار کردند که آن‌ها موافق گزارش کمیسیون تلفیق و نه لایحه دولت هستند؛ جلسه پارلمان تا قبل از صحبت‌های محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه به سمت تصویب کلیات پیش می‌رفت، به طوری که نمایندگان علی رغم مخالفت‌های جدی با لایحه تقدیمی دولت، اما اصلاحات انجام شده در کمیسیون تلفیق را تا حدی قابل دفاع می‌دانستند.

جو پارلمان تا حدودی نسبت به گزارش تلفیق مثبت بود تا اینکه یکباره با صحبت‌های نوبخت تغییر کرد؛ او از رشد منابع و مصارف در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ انتقاد کرد و پرسید، چرا اصلاح ساختار لحاظ نشده است. معاون رییس جمهوری درباره رد لایحه گفت: «رد لایحه این بدان معناست که عقل جمعی ما نکشیده که بعد از دوماه بودجه را اصلاح کنیم. امید ما به شما در مجلس و اصلاحات و پیشنهادهای شماست.»

در واکنش به صحبت‌های نوبخت، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس از دوگانگی پیشنهادهای دولت در لایحه بودجه سخن گفت و اضافه کرد: «ما قبول داریم که باید موضوع لایحه بودجه بین مجلس و دولت حل شود و برآن اساس اصلاحاتی انجام دادیم، اما همه دوستان ما در دولت با این اصلاحات مخالفت می‌کنند که در این مجلس اثر می‌گذارد.»

الیاس نادران رییس کمیسیون تلفیق نیز این هشدار را به نمایندگان داد که «دولت به دنبال رد کلیات بودجه است؛ پس بازی نخورید، دست شعبده بازان رو شده است. جای متهم و قاضی را تغییر ندهیم، منافع ملی و مصالح ملی باید مورد توجه ما باشد، اجازه نخواهیم داد دولت با پول پاشی و با قصد بردن انتخابات وارد صحنه بشود، دولت امسال در پول پاشی و در حوزه‌های مختلف این بلا را بر سر کشور آورد و برای سال آینده همین را می‌خواهد، رد مصوبه تلفیق عروسی دولت خواهد بود.»

در نهایت مجلس امروز به کلیات لایحه بودجه دولت و نه گزارش کمیسیون تلفیق رای منفی داد، چه اینکه قالیباف رئیس مجلس در زمان رای گیری چند بار به نمایندگان گفت که کلیات لایحه بودجه به رای گذاشته می‌شود که در صورت تصویب مبنای بررسی جزئیات، گزارش کمیسیون تلفیق خواهد بود.

به هر حال فارغ از علت رای منفی نمایندگان به کلیات لایحه، این موضوع مشخص است که دولت باید ظرف دو هفته آینده، لایحه را اصلاح و به مجلس تقدیم کند. بعد از آن مجددا بودجه در کمیسیون تلفیق بررسی شده و گزارش آن در صحن علنی رسیدگی می‌شود.

البته عده‌ای از نمایندگان معتقدند به دلیل باقی ماندن حدود یک ماه تا شروع سال جدید، دولت لایحه چند دوازدهم به مجلس ارائه کند. در این باره احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه توضیح داد: «دولت باید لایحه بودجه یک یا چند دوازدهم را به مجلس ارائه کند، چون تا ۱۴۰۰، فرصت زیادی نمانده و نباید اداره کشور مختل شود. بعد از آن دولت لایحه جدیدی به مجلس ارسال کند تا مجدداً در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
با نماینده های بی ادبی مثل عنابستانی و مشابهش همین رفتار را باید کرد. برود مجلس که توهین بشنود؟
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
خیال مجلسی ها راحت


روحانی مجلس بیا نیست که نیست






حق این مردم بیشتر از این نیست


...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
نرفت که کرونا نگیره آخه خیلی گوگولی و مامانیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
عزیز من - کل مجلس رو نمیشه با عمل 1 یا 2 نفر سنجید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
با دولتی با طرح های کذایی مانند دلار 4200 ی و غیره باید هم اینگونه برخورد کرد. وگر مردم بیچاره تر می شوند.
خداروشکر
امدن و نیامدن رییس جمهور در روزهای رای گیری بودجه مرسوم نبوده.
اعداد در بودجه ۹۹ از خوش بینی هم فراتر بود و اصلا با واقعیتهای موجود نمیخورد و پیدا بود مجلس ان را رد خواهد کرد.
دولت میخواهد بگوید گرانی های جدید مربوط به تصمیم مجلس است و به انها ربطی ندارد .
اقای نوبخت میگفتند وضع ارزی مان بد است و از ان طرف میگوید مجلس نرخ ما را تایید کند؟
سازمان برنامه باید بر اساس داشته های موجود کشور برنامه و بودجه ریزی کند نه خوشبینی و شاید تا بعد سال ببینند چه میشود!!!!
تفکر حاکم بر اقای نوبخت و تیم دولت همان تفکر ارز ۴۲۰۰ تومانی است که برای لجبازی میخواهند اثبات کنند نرخ ارز مثلا فلان عدد است ولی نتیجه ان در ۳ سال گذشته اتلاف حدود ۹۰ میلیارد دلار ارز کشور بوده و باز نتیجه اش قیمتهای سرسام اور امروز در لبنیات و خوراکی ها و میوه ودارو و خودرو و .. است.
جوک سال. هر روز نماینده های مجلس انقلابی مصاحیه و توئیت و امثالهم از مصوبات حرف می زدند و حالا همه اش را حذف کردند! این عملکر د مجلس انقلابی در همه زمینه ها است!!
لایحه دولت به مراتب بار کمتری داشت و حق اینجا با دولت است. این مجلس است که با اعانه پاشی دنبال انتخابات است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
با بودجه ای صکه فرستادن تا تورم 100درصدی به ملت تحمیل کنید؟
تمام شد آن مجلس قبلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
داداش دولت بودجه ای داده که طبق نظر کارشناسان سال آینده حداقل پنجاه تا شصت درصد تورم خواهیم داشت. نکنه انتظار دارید تصویبش کنند.
من هم جای روحانی بودم داخل این مجلس نمی رفتم. چون سودی که ندارد فقط ضرر و کرونا
حالا رئیس جمهور شب پابرهنه میخوابه چون مجلس برای لج بازی کردن بابت نیامدن او بودجه را رد کرده است.مطمئن باش اگر ۱۰ بار دیگر هم رد کنی او نخواهد آمد.
سر لج و لج بازی ....
تو رو خدا ببین مملکت افتاده دست یه مشت بچه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
حسن کوچولو رو خوب اومدی، باید با اسحاق برن اتل متل
بچه بازی های مجلس انقلابی تمامی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
دورغ های دولت تدبیر چطور
این از کارهای درست انگشت شمار ایشون بود
روحانی که برج 4 رفتنیه دیگه هیچ چیزی براش مهم نیست
بودجه می خواد چیکار
انگار که خودش کارمند دولت نیست بنده خدا
خدا را شکر قوای سه گانه نهایت بچه بازی را دارند از این بهتر نمی شود!!!
ملت ایران تاوانندانم کاری همین آقایان هستند که با بیست درصد حالا به مجلس راه یافته اند و با این کارها برای زدن دولت خود شیرینی میکنند اینها خوب میدانند بدون حل مشکلات با آمریکا البته با تاسف از وضع کنونی جهان راهی برای بهبود شرایط نیست ولی هر سنگ اندازی که میتوانستند کردند حالا هم طلبکار شده اند من نگران ریاست جمهوری هستم که تمام کاندیدا های اصلاح طلب را میزنند و مردم هم قهر میکنند و اینها فعال ما یشاع میشوند و مملکت را هوا میکنند
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
شما چون در دیار بیگانه ای فکر می کنی بدون آمریکا روزها شب است ولی ما احتیاجی به این جنایتکار قاتل نداریم واز پس امور خودمان می آییم
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
اینها فقط تقلب بلدند و بس
برخی نماینده ها میخواستند تا روحانی به مجلس بیاید و حسابی از خجالتش در بیایند به نظر میرسد کار آقای روحانی جلوگیری از تنش بوده و درست هستش
برای این مجلس که احساسی و بدور ار کارشناسی و بدون در نظر گرفتن تجارب گذشته عمل میکند متاسفم.
پس بحث روکم کنی بوده نه منافع ملت !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
حالا هر چی! خوب کاری کرده
اصلا هیئت دولت رییس جمهور از آن روزی که به ظریف بی احترامی کردند نبایستی به مجلس می رفتند حالا هم نوبخت اشتبا کرد رفت این اقایان را به حال خودشان باید رها کرد
آخه علی برکت الله جون ، تا کی میشه با ویدیو کنفرانس کل امور مملکت رو اداره کرد ؟ اقتصاد با 2000 درصد تورم خاکستر شده . برجام جونی جونی قرار بود همه چی رو صاف و ریس کنه که . چی شد پس ؟
اینمجلس مجلس 15/درصدی است مردم .مردم می گویند ولی نادرست می گویند یک مجلس احساسی نمی تواند به درد ملت بخورد هیچ کدامشان ان ادب و نزاکت ابتدایی را هم ندارندکه حدااقل حرمت همدیگر را حفظ کنند مثل لجام گسیخته ها حرف میزنند امیدی بر این مجلس تیست اقای قالیباف هم به فکر ریاست جمهوری است البته رای ندارند
با این همه منابع در کشور و چهار فصل بودن اقلیمی، حالا باید شاهد تورم چندین صد درصدی باشیم. چه می شد کشور به دست متخصصان اداره می شد؟ اداره کشور به دست غیر متخصصان، همین نتایج را دارد.
پس مشخص شد نه دولت و نه مجلس به فکر این ملت بدبخت نیستند آفرین براین سیاست منیت و .................
ایران در لبه ی فناوری با پرتاب ماهواره بر ذوالجناح.
الان یه عده:وای سفرمون خالیه-وای زیر فشار اقتصادی له شدیم-وای.... وای و زهر مار.بجای افتخار کردنتونه؟اگه یک درصد خون آریایی تو رگ هاتون باشه باید افتخار کنید.خوبه اگه میرفتیم همین ماهواره بر رو با قیمتی خیلی زیاد و با خرج کردن یه عالمه ارز میگرفتیم؟ما باید به داشته هامون که خیلی هم زیاده افتخار کنیم و فقط به فکر شکم و تجملاتی زندگی کردن نباشیم.
خود شیخ میدونستم این بودجه هیچ جا برای دفاع نداره
ازاول هم معلوم بودکه این مجلس سرسازش نداردچه بسااگرحمایت صریح رهبری ازدولت نبودتاحالاحکم اعدام دولتی هاراهم صادرکرده بودن
مجلس ؟ یا کودکستان
دولت خوب مجلس رو انداخت تو چاه و مجلس ندانسته وارد بازی شد.حالا دولت یک بودجه 3 دوازدهم میده و سال بعد هم وقتش تمومه دولت انقلابی بعدی هرکاری می خواد بکنه.
مجلس ۴ درصدی آمدن نداره
متاسفانه مجلس فعلی از زمان شروع کار تاکنون 90 % وقتشو برای جنگ با دولت حاضر گذاشته است و این نه تنها خدمت بکشور نیست بلکه بر عکس !!!
یعنی بودجه ایرادی نداشت و نمایندگان فقط لجبازی کردند؟!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار