بازدید 21058
۱

گذری در محله طلاب مشهد

محله طلاب در قدیم شامل چند روستا به نام‌های شادکَن، قلعه محراب‌خان، حسین‌آباد، دولتشاهی و تلگرد بود و به زمین‌های کشاورزی، کوره‌های آجرپزی و قبرستان تاریخی‌اش شهرت داشت که دفن پیکر تعدادی از شهدای واقعه گوهرشاد را هم به آن نسبت می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۳۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰ 31 January 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در این منطقه به دلیل خارج بودن از محدوده شهری تعدادی جزامی نیز در آسایشگاهی به نام محراب‌خان نگهداری می‌شدند که در سال‌های بعد از انقلاب به بیمارستان هاشمی‌نژاد تغییر نام پیدا کرد و بیماران مبتلا به جزام باقی‌مانده از آن سال‌ها در بقایای همان آسایشگاه و پشت این بیمارستان زندگی می‌کنند.

در اواخر دهه ۴۰ با افزایش جمعیت طلاب دینی در مشهد، آیت‌الله سبزواری برای اسکان طلبه‌ها از آستان قدس درخواست زمین کرد و با موافقت این آستان زمین‌های وقفی محراب‌خان در اختیار ایشان قرار گرفت. از این‌رو نام این محله را طلاب گذاشتند. ساکنین قدیمی این منطقه به طور سنتی به کشاورزی، دامداری و مشاغل سنتی مشغول بودند که در چند دهه گذشته به دلیل گسترش بافت شهری و نزدیکی نسبی این منطقه به حرم مطهر رضوی، تبدیل به منطقه‌ای تجاری مسکونی شده است.

این محله در شمال شرقی مشهد واقع شده و از شمال به بزرگراه چراغچی و بلوار طبرسی شمال، از جنوب به بلوار وحدت، از شرق به بزرگراه بابانظر و بلوار میامی و از غرب به منطقه رسالت محدود می‌شود. خیابان‌های اصلی محله طلاب شامل مفتح، ایثار، علمردانی،نبوت، بلوار امت، بلوار ابوریحان و طبرسی جنوبی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهید علیمردانی صحیح است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار