بازدید 10940
رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری مطرح کرد

تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونایی/ با شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی به جمع‌بندی نرسیدیم/ قانون به ما اجازه افزایش روز رای‌گیری را نمی‌دهد/ احتمالا انتخابات را زودتر برگزار می‌کنیم

رئیس ستاد انتخابات کشور، تمهیدات وزارت کشور در خصوص نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ آن هم در شرایط کرونایی را تشریح کرد و گفت: هنوز با شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات به‌ صورت الکترونیکی به جمع‌بندی نرسیدیم و چون قانون به ما اجازه افزایش روز رای‌گیری را نمی‌دهد، احتمالا انتخابات را زودتر برگزار می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۳۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱ 30 January 2021

تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات 1400 در شرایط کرونایی/ با شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی به جمع‌بندی نرسیدیم/ قانون به ما اجازه افزایش روز رای‌گیری را نمی‌دهد/ احتمالا انتخابات را زودتر برگزار می‌کنیم

رئیس ستاد انتخابات کشور تمهیدات وزارت کشور در خصوص نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ آن هم در شرایط کرونایی اعلام کرد: هنوز با شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات به‌ صورت الکترونیکی به جمع‌بندی نرسیدیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی «تابناک»، «جمال عرف» رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و آغاز دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: یک رئیس جمهور غیرمنطقی و مستکبر در چنین ماهی کنار رفت و امیدواریم دولت جدیدی که در آمریکا کار را شروع می کند، از سنت گذشته عبرت بگیرد.

سال ۹۹ برای جمهوری اسلامی سرنوشت ساز بود

وی با بیان اینکه سال ۹۹ برای جمهوری اسلامی سرنوشت ساز بود و دو اتفاق مهم در آن روی داد، افزود: پاندومی کرونا و تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و استراتژی فشار کشورمان را در مسیر جدیدی قرار داد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه با بیان اینکه مهمترین اتفاقی که فراروی کشور وجود دارد انتخابات ۱۴۰۰ است، تصریح کرد: در این انتخابات،هم دولت جدیدی که به عنوان قوه مجریه سر کار خواهد آمد و هم انتخابات شوراها و میان دوره‌ای خبرگان و مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت که امیدواریم با مشارکت خوب مردم همراه باشد.

تشریح اقدامات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰

عرف خاطرنشان کرد: تقویم انتخابات به این شرح است که در ۱۹ اسفندماه، تقویم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شکل می‌گیرد و ثبت نام‌ها و تشکیل هیات‌های اجرایی انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: کسانی که قصد ثبت نام در انتخابات را دارند، باید موارد را براساس اطلاعیه‌ها انجام دهند.‌

معاون وزیر کشور گفت: در هشتم فروردین ۱۴۰۰ انتخابات میاندوره‌ای را داریم و تقویم این انتخابات هم مدت‌ها شکل گرفته است و در نهایت ۲۱ اردیبهشت، دستور اجرایی آغاز انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌گیرد.

فضای تبلیغات انتخابات را به حوزه رسانه و فضای مجازی ببریم

عرف در رابطه با نحوه ثبت نام‌ها و نحوه برگزاری انتخابات اظهار کرد: قاعدتاً در تمام دنیا، یکی از نهادهایی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفت، نهاد انتخابات بود. ثبت‌نام قطعا الکترونیکی و غیرحضوری خواهد بود و افرادی که علاقه مندند ثبت نام خواهند کرد و نهایتا به موجب قانون ـ که باید فرد حضور پیدا کند ـ در حد چند دقیقه برای احراز هویت حضور خواهد یافت.

وی در خصوص تبلیغات افزود: تلاش بر کاهش تجمعات خواهد بود و براساس پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت، باید کمترین تجمعات را داشته باشیم و فضای تبلیغات را به حوزه رسانه و فضای مجازی ببریم.

رئیس ستاد انتخابان وزارت کشور تصریح کرد: شاید مهمترین قسمت برای ما همین تبلیغات باشد. ما ۲۰ روز تبلیغات داریم که مشکل‌ترین قسمت برای ما خواهد بود. اگر این‌ها را پشت سر بگذاریم، روز انتخابات با چارچوب هایی که داریم برگزار خواهد شد.

قانون به ما اجازه افزایش روز رأی گیری را نمی دهد

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: قانون به ما اجازه افزایش روز رأی گیری را نمی دهد؛ اما افزایش زمان امکان‌پذیر است و احتمال دارد کار رأی گیری را زودتر شروع کنیم که فرصت بیشتری برای مردم باشد تا مشارکت کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیک بیان کرد: در رابطه با دو طرحی که مجلس شورای اسلامی داشت تا این لحظه در خصوص انتخابات شوراها براساس آخرین جلسات نتیجه این بود که این طرح به این انتخابات نخواهد رسید و برای انتخابات شوراها براساس قانون گذشته عمل خواهیم کرد؛ اما در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، تا جایی که در جریان هستم، ایرادهایی بر عدم تطبیق و صدق کلی در مجمع گرفته شده است. ایرادها به مجلس داده شده و مجلس باید برطرف کند و به شورای نگهبان بفرستد و به نظر می‌رسد این طرح هم به انتخابات نخواهد رسید.

با شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی به جمع‌بندی نرسیدیم

عرف تاکید کرد: در آخرین جلسه‌ای که با شورای نگهبان داشتیم، به این جمع بندی نرسیدیم که در انتخابات پیش روی، از صندوق الکترونیک استفاده کنیم؛ اما با هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها به توافق رسیده‌ایم.

عرف درباره هدف از تهیه اطلس انتخابات از سوی وزارت کشور گفت: در هر دوره انتخابات ستاد امنیت انتخابات با ریاست معاون امنیتی وزیر کشور تشکیل می شود و چالش ها و فرصت ها بررسی و با توجه به سوابق حوزه ها، طرح های مختلفی تهیه می شود. برخی حوزه ها به طور سنتی به دلیل بافتی که دارند، دچار مسائلی می شوند و باید پیش بینی های لازم انجام شود از این روی، اطلس انتخابات در این راستا تهیه می شود.

سی هزار صندوق در انتخابات استفاده خواهیم کرد

رییس ستاد انتخابات در پاسخ به سوالی که آیا طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به این انتخابات ریاست‌ جمهوری می رسد، اظهار کرد: تصویب این قانون در اختیار وزارت کشور نیست و از این جهت من نمی توانم صحبت قطعی کنم اما ما از اسفند وارد عملیات اجرای انتخابات می شویم و قانون جدید تا آن زمان برای اجرایی شدن باید به ما ابلاغ شود.

عرف در پاسخ به این که چرا انتخابات الکترونیکی در حوزه های بیشتری انجام نمی شود، افزود: فرایند تولید صندوق الکترونیکی زمان بر است. ما در ماه های گذشته به ابهامات و ایرادات شورای نگهبان درباره صندوق های الکترونیکی جواب داده ایم و حتی مطرح کرده ایم که شورای نگهبان صندوق تهیه کند و ما اصراری به تهیه صندوق نداریم که تا این ساعت این مسئله حل نشده است و در حال حاضر هیچ امکانی برای ساخت صندوق جدید نداریم و ما سی هزار صندوق الکترونیکی که داریم، از آنها استفاده خواهیم کرد.

تقویم نام نویسی از کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰

در ادامه این نشست، سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره زمان ثبت نام انتخابات ۱۴۰۰ گفت: ثبت نام انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی، از ۸ فروردین ۱۴۰۰ و انتخابات مجلس خبرگان از ۱۳ فروردین آغاز شده و یک هفته انجام می شود. ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت و شوراهای شهر هم از ۲۰ اسفند امسال آغاز می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار