بازدید 241461

خبر مهم همتی برای بازار ارز

رییس کل بانک مرکزی گفت: تحریم های دو سال گذشته بی سابقه ترین تحریم علیه ایران بود که تاکنون در مورد هیچ کشوری اعمال نشده است و کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی درگیر است.
کد خبر: ۱۰۳۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵ 28 January 2021


به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با اشاره به فشار بی سابقه تحریم ها در ۲ سال گذشته گفت: طی سالهای اخیر شرایط بسیار سختی را گذراندیم، لذا انتظارات از بانک مرکزی و نظام بانکی کشور هم باید متناسب با توانایی ها و امکانات سیستم بانکی و بانک مرکزی باشد.

همتی افزود: تحریم های جدید آمریکا که از اواخر سال ۹۶ اعلام شده بود از ۱۵ مرداد سال ۱۳۹۷ و یک هفته از پس اینکه بنده مسئولیت بانک مرکزی را بر عهده گرفتم عملیاتی شد و به مرور و طی ماههای بعد از آن به اوج رسید که شامل تحریم بانک مرکزی و بانکها و صادرات نفتی و سایر موارد بود و عملا منابع ارزی و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داد.

وی تصریح کرد: این تحریم بی سابقه ترین تحریم علیه ایران بود که تاکنون در مورد هیچ کشوری اعمال نشده بود.

همتی ادامه داد: در طول ۲ سال گذشته بخش زیادی از درآمد ارزی مان را از دست دادیم، بنابراین دولت در دو سال گذشته به شدت تحت فشار بود و همان مقدار محدود منابع ارزی نیز با هدف حمایت از اقشار ضعیف با نرخ ۴۲۰۰ تبدیل شد. این فشار به حدی بود که حتی بسیاری از کشورهایی که با ما روابط دوستانه داشتند منابع ارزی کشور را بلوکه کردند و پول های ما را ندادند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: سال ۱۳۹۹ تا آبان و آذر بیشترین فشارها را تحمل کردیم و شرایط بسیار سخت شد و بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا و محدود شدن سیستم بانکی نیز شرایط ویژه ای را برای کشور ایجاد کرده بود که بحمدالله از شرایط سخت عبور کردیم و دشمن علیرغم فشار به طبقات کم درآمد جامعه و ایجاد مشکلات معیشتی برای انها به هدف خود که فروپاشی اقتصادی کشور بود نرسید.

همتی با بیان اینکه دولت در سال جاری بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده که بخش زیادی از آن در چارچوب عملیات بازار باز انجام شده است، افزود: اگر این اقدام انجام نمی شد ۵۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافه ایجاد می شد.

وی ادامه داد: تورم موجود در کشور ناشی از محدودیت عرضه ارز و انباشت نقدینگی است؛ لذا بالا رفتن قیمت ارز به دلیل محدودیت ها قطعا در افزایش قیمت ها و تورم تاثیر زیادی داشته است.

همتی گفت: در شرایط تحریم و با کاهش درآمدهای دولت، بخشی از ارزهای صادراتی هم به کشور برنگشت و البته بخش مهمی از صادرکنندگان هم ارز خود را برگرداندند که جای تقدیر و تشکر دارد. لذا باید توجه داشته باشیم که وقتی تعادل عرضه و تقاضای ارز به هم می خورد قیمت ارز نیز افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی مانع واردات بدون انتقال ارز نمی شد و سایر محدودیتها را اعمال نمی کرد نرخ ارز می توانست بسیار بالاتر برود.

همتی در ادامه به تشریح مشکلات نظام بانکی پرداخت و گفت: به دلیل مسایلی اعم از بدهی های دولت و بخش های مختلف به بانک ها که از سالیان گذشته وجود داشته و نیز فشار تحریم ها، بانک های کشور که ۹۰ درصد تامین مالی کشور بر دوش آنهاست، دچار مشکل هستند.

همتی ادامه داد: علیرغم این موارد در سال جاری بالغ بر ۷۰۰ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان توسط بانک ها پرداخت شده است؛ ۷۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اختصاص یافته است که از این میزان ۲۸ هزار میلیارد تومان وام یک میلیونی به سرپرستان خانوارهای یارانه بگیر بوده که نقش مهمی در حمایت از اقشار ضعیف جامعه داشت همچنین در ۹ ماهه امسال بانکها ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده اند که ۶۰ درصد آن به سرمایه در گردش بود.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین انتظارات از بانک ها باید معقول و مبتنی بر واقعیت ها باشد و اگر تعادل بین منابع ورودی و خروجی بانک ها وجود نداشته باشد بانک ها دچار مشکلات عدیده خواهند شد که نظام اقتصادی کشور را خدشه دار خواهد کرد.

 

همتی با تشکر از حمایت های قوه قضاییه در وصول بخشی از مطالبات بانک ها از بدهکاران بانکی گفت: خوشبختانه تعامل خوبی بین بانک مرکزی و قوه قضاییه وجود دارد و موارد این چنینی در کمیته فرادستگاهی پیگیری می شود و تلاش ها برای وصول تمام مطالبات ادامه دارد.

همتی با بیان اینکه وظایف اصلی بانک مرکزی شامل سیاستگذاری پولی، سیاستگذاری ارزی، نظام پرداخت ها، بانکداری دولت و نظارت بر بانک هاست افزود: استقلال بانک مرکزی نقش مهمی در کنترل تورم دارد و انجام وظایف آن دارد و مفهوم آن عدم ارتباط بانک مرکزی با دولت و مجلس نیست بلکه بدین معناست که سیاست پولی باید به صورت مستقل و بر اساس نظرات کارشناسی اتخاذ شود.

همتی با بیان اینکه شفاف سازی و انضباط در سیستم پولی و بانکی کشور با حمایت و تاکید مقام معظم رهبری انجام شده است و ادامه خواهد داشت، گفت: در سال های اخیر ایجاد شفافیت در نظام های پرداخت و تراکنش های بانکی نقش بسزایی در جلوگیری از پولشویی و تخلفات بانکی داشت و شاید بخشی از فشارها به بانک مرکزی و نظام بانکی به دلیل جلوگیری از تخلفات در تراکنش هاست.
وی افزود: قبل از ایجاد سامانه رفع تعهد ارزی واردات در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۰ درصد از تعهدات اجرا نمی شد اما در حال حاضر این رقم به حدود ۶ درصد رسیده است.

همتی با تاکید بر اینکه هدف بانک مرکزی حمایت از فعالان اقتصادی به هر طریق ممکن است، افزود: قصد ایجاد محدودیت در مسیر فعالیت اقتصادی فعالان را نداریم و تا جایی که امکان داشته باشد و ظرفیت هایمان اجازه دهد مشکلات را تسهیل می کنیم.

همتی با اشاره به اینکه بانک مرکزی از کاهش نرخ ارز قطعا استقبال می کند، گفت: مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی حفظ و تقویت ارزش پول ملی است. از این رو طرح این موضوع که بانک مرکزی تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارد، به هیچ عنوان صحیح نیست. افزایش نرخ ارز موجب افزایش هزینه‌های دولت است و نفعی از افزایش نرخ ارز از این منظر متوجه دولت نیست.

وی افزود: سال گذشته از مجموع حدود ۱۵ میلیارد دلار کالای اساسی که وارد کشور شد، هفت میلیارد دلار آن از ذخایر و منابع بانک مرکزی تأمین ارز شده است. در سال جاری نیز از ۸ میلیارد دلار ارز در نظر گرفته شده برای واردات کالای اساسی، ۵ میلیارد دلار آن توسط بانک مرکزی تأمین شده است.

عالی ترین مقام بانک مرکزی با بیان اینکه باید نرخ ارز پایدار، متعادل و به دور از ایجاد نوسانات و شوک در اقتصاد کاهش یابد، عنوان کرد: این گونه تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان در فعالیت‌هایشان حداقل افق میان مدتی را لحاظ می‌کنند.

همتی با بیان اینکه بخشی از نوسانات نرخ ارز روانی است، درخصوص صادرات نفتی کشور گفت: صادرات نفت ما علی رغم عدم لغو تحریم ها بهبود یافته و صادرات نفت نسبت به پنج ماه پیش بیش از دو برابر شده است. همچنین روند صادرات فرآورده هایمان نیز طی دو سه ماه اخیر بهتر شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آمار عرضه ارز در سامانه نیما گفت: در سامانه نیما دیروز ۲۵۰ میلیون دلار ارز توسط صادکنندگان عرضه شده که امری بی سابقه است؛ لذا روند عرضه ارز نسبت به گذشته روان تر شده است و صادرات غیرنفتی در حال بازگشت به کشور است. امیدوارم با مطلوب شدن شرایط و ایجاد ثبات، طی ماه‌های آینده شاهد شرایط بهتری باشیم.

همتی ضمن تأکید بر توجه بیش از پیش به رفاه حال مردم عنوان کرد: معیشت مردم و به ویژه دهک‌های پایین جامعه طی این دو سال متحمل آسیب‌هایی شده است. لذا ضروری است با همیاری یکدیگر و با وحدت رویه در جهت بهبود وضعیت معیشتی مردم و رفع مشکلات آنان تلاش کنیم.

رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تأکید بر افزایش همکاری ها میان استانداری‌ها و شبکه بانکی تصریح کرد: بانکها باید مباحث طرح شده و تصمیمات اخذ شده از سوی «هیئت خبرگان بانکی استان‌ها» را جدی بگیرند. این هیئت که متشکل از سه تا پنج نفر است، به نوعی هیأت تشخیص مصلحت استانها در امور بانکی محسوب می‌شود که به موجب قانون تسهیل به پیشنهاد استاندار و با حکم رئیس کل بانک مرکزی منصوب می شوند. از این ضروری است در صورت تخطی بانکها از اجرای تصمیمات هیئت خبرگان بانکی، این موارد به بانک مرکزی گزارش شود.

همتی با بیان اینکه بانک مرکزی به دنبال محدود کردن تولید نیست، گفت: عمده واحدهای تملیکی توسط بانک‌ها، پیش از تملیک توسط شبکه بانکی، تعطیل و فاقد کارایی بودند و از این رو تأکید می کنم که شبکه بانکی به دنبال حمایت از تولید است.

همتی در پایان با بیان اینکه از دوران سخت عبور خواهیم کرد گفت: نسبت به بهبود شرایط بسیار خوش بین هستم و البته بالاخره اراده ملت در برابر فشارهای دشمنان پیروز شد. در این زمینه طی شش ماه ابتدایی امسال رشد اقتصادی کشورمان مثبت بود، این امر نشان از تحقق جهش تولید مدنظر مقام معظم رهبری دارد. خوشبختانه ما در بخش کشاورزی وضعیت مطلوب و جهش داشتیم اما در بخش خدمات به دلیل شرایط مرتبط با ویروس کرونا با افت مواجه بودیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
الان به جای این حرف ها تا می تونی با جو ایجاد شده قیمت ارز رو کم کن تا مردم فروشنده بشن و خود بانک مرکری همش رو خریداری کنه. در هیج بانکی جهانی اندازه خونه مردم ارز نداریم
قسمت مهم این خبر که تیترش را زدید !!!
کجا بود؟
رپرتاژ اگهی برای هیچ
موز ۵۶۰۰۰ تومانی(موز کیلویی ۱ دلاره) امروز پیدا است چه قدر حرفهای ایشان درست است
از شنبه دلار میشود ۷ تا تک تومانی
ارزو بر جوانان عیب نیست
مردم نون شب ندارن بخورند و این بابام هر سری می اید و از دلار صحبت میکنه.
البته اگر ایشان نبود احتمالا الان دلارالان ۲۰ میلیون تومان بود!!!!!!!
صنایع کشور تعطیله
احمدی نژاد سالار بود در مقابل اینها.
چقدر این مسئولین حرف می زنند تقریبا 1 ساعت سخنرانی کرده اینها کی کار می کنند؟
بدبخت شدیم. باز اینا حرف زدن
خیلی خبرشون تاثیرگذار بود.
۳ سال هر روز یک بمب خبر استاد منفجر میکند!!!!!
حاجی فتح الله زاده بخش بانک است ایشون.
وقتم گرانبهاتر از خواندن تخیل ایشان است و در عمل سفره ام خالی تر از روز قبل
بس بابا
دلار وطلا از شنبه ریزش میکند تردید نکنید
آقای همتی فقط حرف میزند و با کلمات بازی میکند در حقیقت هیچ کاری نمیتواند انجام دهد با توجه به ترامپ ری نیاورد مقداری دلار ارزان شد که جناب همتی از مدیریت خود میداند
شما زیاد زحمت نکش همینکه جلوی اختلاسگران و دزدان بیت المال مردم را اگر بتوانید بگیرید وضعمان خوب میشود بیایید همه تان با هم یک کاری بکنید تا اوضاع خوب شود اصلا حرف نزنید و کاری هم نکنید .روزه سکوت بگیرید تا ما کمی نفس بکشیم.
حرف ها همگی تکراری بود ....
خبر مهم کجا بود بالاخره ؟؟؟؟
با سلام
خدایا این همتی و تمام باعث و بانی های گرانی دلار و جلوگیری هدفمند از سقوط قیمت دلار رو به سزای اعمالشان برسان ، چرا که فقط به فکر خود و سرمایه دارن هستند و اکثریت مردم برایشان اهمیتی ندارد ، خواهشمندیم مقام معظم رهبری به این مسئله ورود نمایند تا این دلالان خون مردم رو تو شیشه نکنند، چرا که خود شخص رئیس‌ جمهور گفت که قیمت دلار تحریمی نیست بلکه تدبیری است ! ممنون از سایت خوبتان لطفا صدای ما را به گوش مسئولان برسانید. با تشکر
این چه خبر تازه یا مهمی بود؟!!!
بانک ها در دادن تسهیلات مراعات قانون و توجیه پذیری طرحها را بکنند تا این همه زحمت به قوه قضاییه ندهند قرار نیست وظایف بانک ها را زحمتکشان دستگاه قضا پیگیری کنند
تنها تخصص مسئولان حرافی است
خبر خوشش چی بود
خوب الان ملت شرمنده زحمات شما شدند و باورشون شد اگر ارز جهانگیری نبود و دولت شبانه روز بی خوابی نمیکشید الن مردم از گشنگی مرده بودند.
واقعا قیمت ارز خودش رفته بالا؟
واقعا بیشتر تولیدات داخل به علت گرانی ارز بالا رفته؟
واقعا دلار جهانگیری تاثیری تو زندگی مردم داشته یا به جیب یک عده خاص رفت؟
نمیخواهید بس کنید
ماله کشی را بی خیال شید.
چیزی بنام کشور دوست وجود ندارد. کشورها براساس منافع خودشان تصمیم می گیرند. چه دلیلی وجود دارد چین یا روسیه دوست شما باشند؟ خیلی ساده لوحید
مردم در عرض این دو سال چطور فشارحداکثری ترامپ و تورم کمرشکن را تحمل کردند و تا کی باید تحمل کنند؟ اجباری است؟ یا نه؟
حرف های ایشان هیچ اعتباری ندارد
حرفهای دروغ و بی پایه و اساس و بی ارزش
دولت قبل هم در سال های پایانی می گفت رشد ما مثبت است ولی دولت روحانی که آمد مشخص شد رشد منفی 8 است الان هم حقیقت معلوم نیست چون آمار دست خود دولت است هر موقع آمار و بانک مرکزی مستقل شدند اون موقع فساد تا حد زیادی از بین خواهد رفت و آمارها واقعی و زمینه ی رشد واقعی فراهم خواهد شد
بهتراست ریاست بانک مرکزی تشنج افرینی نفرمایند.از اشون کسی در باره قیمت ارز نظر نمیخواست . یک حرف از روی ندانم کاری زد قیمت ۲۰هزارتومانی ارز را به ۲۴هزارتومان رساند حالا امدی چی رو ثابت کنید بازار بزاریدخودش قیمت را کشف میکند
اگر میتونه این فرد قیمت رو کاهش بده یا اصلن اظهارنظر نکند.
آقای همتی، فرافکنی نکن!!! علت بالا رفتن ارز راخوب میدانی!! اختلاس های دولتی واهداء دلار به اعراب، مردم رابیچاره کرده!؟!؟
خبر توب چی بود؟
آقای همتی اقتصاد ایران سالهاست که فروپاشی شده منتها بر عکس مردم عادی که زیر بار این نابودی اقتصاد و در ادامه آن فساد و رانت و دزدی ناشی از اقتصاد رانتی و نابود شده له می‌شود شما و دیگر مسئولین نظام در ناز و نعمت و رفاه هستید و این دروغ ها را تحویل ملت می‌دهید. هر وقت پراید را به همان 20میلیون رساندید بعد با مردم حرف بزنید
آقای همتی و دولت زمان بدترین و خیانت کاران عصر زمان هستن که در تاریخ ایران ثبت شود که همه چی 10 برابر شد همه چی در حد فاجعه اگر جنگ بود این شکلی نمیشد.از بدتر نمیشد
البته تاثیر بسیار زیاد سو مدیریت داخلی هم به مشکلات اضافه کنید
مگه هنر کردین با چاپ کاغذی پول و اوراق قزضه این کارهارو کردین و تورم رو ده ها برابر کردین
این ها واسه عوام فریبی خوبه اما اهل فن و متخصصان میدانند که چه کار دارید میکنید
این و تو نگویی پس چی بگویی و کی بگوید ..‌.!!!؟
پس پول ۵ کشتی بنزین که قبلآ طلا گرفتید و بعد از آن طلا چند برابر شد چه بر سرش آمد ، آخه تحریم کیلو چنده !؟ راست راستی از بس این دروغ را گفتید راست راست باورتان شد !!!؟
پس هزینه اینهمه سلاح و مشک را چه کسی به ایران کمک میکند ، آنهم بخاطر ترس از دشمن است که هیچوقت دوست واقعی ندارید و تاوان این ترس و تفکر را مردم میدهند ، به شما که لطمه و صدمه ای نمیرسد چون سر تاغار نشسته اید...
شما حرف نزن.
چهارسال خبرمهم دادی بسه آقای اصلاح طلب!!!!!!!!
برای جیب خود فعالیت می کند
ارزش پولی هر کشور متناسب و بیانگر ارزش مسئولین همان کشور است ، !!!؟
بی سابقه نبوده خودتون همه اطلاعات حتی اطلاعات صرافها رد دادید بهشون جایی برای دور زدن تحریم نزاشتید و کلی دلار و ۴۲۰۰ دادید دست اطرافیانتون بعد با دلار ۳۰تومنی با مردم حساب کردید
رانت وعدم اجرای دقیق قانون بیشتر صدمه را به بازار ارز وارد کرد
بهتر بپذیریم این توانایی نیست پس همه چیز را به عامل دیگری نسبت ندهیم
تقریبا تمام شاخصه های اقتصادی وسلامت نابودشدن واعتمادی به هیچ کس و هیچ چیز وجود ندارد
فشار دشمنان؟
تحریم و شدیدترش کن
دشمن فشارو بیشترش کن
سیاست جنگ با همه ی دنیا و نداشتن دیپلماسی درست همینه که می‌بینید. ضمن اینکه مسئولین هم ندانم بکار هستند.
از واردات واکسن چه خبر ؟
۱-چه سالی تحریمهای آمریکا بی سابقه نبوده؟
۲-چهل ساله در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم ولی فشار روی قشر کارگر و اقشار متوسط به پایین جامعه بوده.
۳-دلار زیر ۴۰۰۰ به بالای ۳۰۰۰۰ تومان رسید،قیمتها متناسب با دلار بالا رفت ولی ما باید با حقوق اداره کار(۲ تومان) زندگی کنیم.اگه دلار ۶۰ تومان هم می شد،فرقی نمی کرد چون بال تر از سیاهی رنگی نیست.
۴-هشت ساله کشور رو معطل برجام و آمریکا و اروپا کردید،چیزی جز بدتر شدن وضع اقتصادی نصیب مردم نشد،الان هم بایدن اومده،بازهم چند ماه آخر دولت چشم همه به دهان آمریکاست که باز هم فایده ای نداره،بعد از انتخابات هم که معلوم نیست چی بشه.
۵- *تحقق جهش تولید مدنظر مقام معظم رهبری!!!*تولید در بهترین و خوشبینانه ترین حالت یک ریشتر تکان خورده باشه،حرکت هم نکرده چه برسه به جهش.
۶-قوانین و مجازاتهای ما هم ربطی به وضعیت جنگی اقتصادی نداره.برای شرایط صلح هم مناسب نیست.مزه قاچاق و احتکار و انحصار و اختلاس و رانت و... با این مجازاتها و نظارتها و سیستم مدیریت از زیر دندان این خون آشامها خارج نمی شه.
تحربم هم برداشته نمیشه.نه توسط بایدن نه بقیه شون.
بگو دلار چند تحویل گرفتی و الان چنده،ابیه کارنامه تو
باز میخواد بازار را به هم بریزه.
تقدیر تشکر ازجناب همنی خسته نباشید اگر یک کمته حقیقت یاب بوده هر استان که کی تولید کننده بوده یا نه جز خسارت دیدگان بخش کشاورزی هستم ولی بانک اقتصاد نوین ورفاه پرونده ما را تعین تکلیف نمیکنند تامن زمان رااز دست بدهم وثایق ها رابگیرند دارای شرکت میلاسم با 30 نفر پرسنل ماندهام چه کار کنم امادگی هرنو مدارک ومزاکره خاستار کمته رفع موانع تو خدا راهنمایی کنید دارم نابود میشوم
بیشتراز تحریم بانک مرکزی و دولته که پدر ملت را در میاره ۶؟9
تشکر از زحمات شما اجر شما با الله ممنون..
از دوران سخت عبور خواهیم کرد!!!!!!!!!!داریم جون می کن ایم.برای شماها گفتنش راهته.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان