بازدید 17480
بسته ویدیویی «تابناک»

رژه پانصد هزار نفری در چین! / دیدار غیرنظامیان آلمانی از اردوگاه مرگ بوخن‌والد / دادگاه‌های نمایشی قاضیِ هیتلر / آیا آرسنیک برنج برای سلامتی خطر دارد؟ / آیا تنهایی می‌تواند انسان را بکشد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیوهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱ 15 January 2021

رژه پانصد هزار نفری در چین! / دیدار غیرنظامیان آلمانی از اردوگاه مرگ بوخن‌والد / دادگاه‌های نمایشی قاضیِ هیتلر / آیا آرسنیک برنج برای سلامتی خطر دارد؟ / آیا تنهایی می‌تواند انسان را بکشد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

رژه پانصد هزار نفری در چین!

تصاویری از میدان تیان‌آنمن در دوازدهمین سالگرد تشکیل جمهوری خلق چین با حضور مهمانان خارجی و رهبر کمونیست چین مائو تسه‌دونگ. جمعیت بسیار زیاد چین حتی در آن زمان نیز به نوعی نشان از قدرت و پتانسیل قوی این کشور کمونیستی به شمار می‌رفت. پتانسیلی که در سال‌های اخیر به خوبی به بار رسیده است.تصاویر رژه نیم میلیونی میدان تیان‌آنمن را در این ویدیوی تاریخی ببینید.

 

 

دیدار غیرنظامیان آلمانی از اردوگاه مرگ بوخن‌والد

در دوران آلمان نازی اردوگاه‌های کار اجباری بسیاری ساخته شد که شرایط بد و اسفناکی بر آن‌ها حاکم بود. تعداد بسیاری از اقلیت‌های مختلف نژادی، سیاسی و مذهبی در این اردوگاه‌ها زندانی شده و مجبور به بیگاری در کارخانه‌های مختلف شدند. یکی از بزرگترین اردوگاه‌های کار اجباری اردوگاه بوخن‌والد بود. در سردر این اردوگاه نوشته شده بود: Jedem das Seine به معنی هرکسی را داشته‌اش، منظور از این پروپگاندای رژیم نازی این بود که افرادی که در این شرایط زندگی می‌کنند لیاقتی بیشتر از این ندارند. پس از آزادی این کمپ توسط نیروهای متفقین، غیرنظامیان آلمانی مجبور شدند تا به این اردوگاه آمده و از نزدیک فجایعی که در آن انجام شده بود ببینند. در این ویدیو تصاویری از وضعیت این اردوگاه که همزمان با ملاقات اجباری غیرنظامیان آلمانی تهیه شده است ببینید. غیرنظامیان در مواجهه با صحنه‌های دلخراش این اردوگاه پیوسته می‌گفتند ما خبر نداشتیم. هشدار این ویدیو شامل تصاویری است که ممکن است برای همه مخاطبان مناسب نباشد.

 

 

دادگاه‌های نمایشی قاضیِ هیتلر

دادگاه خلق آلمان دادگاهی ویژه بود که خارج از چارچوب قانون اساسی آلمان کار می‌کرد. این دادگاه در ۱۹۳۴ به دستور هیتلر ایجاد شد، دلیل آن نارضایتی هیتلر از نتیجه دادگاه آتش‌سوزی ساختمان رایشس‌تاگ بود که در آن همه به جز یک نفر تبرئه شدند. دادگاه خلق به جرایمی، چون بازار سیاه، کاهش سرعت کار، شکست طلبی و خیانت علیه رایش سوم رسیدگی می‌کرد و اغلب حکم اعدام برای محکومین صادر می‌کرد. دادگاه‌ها اغلب حتی بدتر از یک دادگاه نمایشی بود. قاضی به عنوان دادستان عمل و متهمین را محکوم و رای خود را بدون اعتراض وکلای متهمین اعلام می‌کرد. وکلا اغلب ساکت بودند و استدلال یا مدرکی از هیچ طرفی مطرح نمی‌شد. رئیس و قاضی دادگاه خلق شخصی به نام رولاند فرایسلر بود، او قدرت بیان خوبی داشت که برای اداره دادگاه‌های نمایشی خلق بسیار مفید بود. در این ویدیو قسمتی از دادگاه کودتای ۲۰ ژوئیه با ریاست فرایسلر را خواهید دید؛ دادگاهی که ظلم و بیدادگری را تعریف می‌کند و دیکتاتوری حاکم بر آلمان در زمان حکومت حزب نازی را شفاف و بی پرده به دور از ظاهرسازی‌های فریبنده به نمایش می‌گذارد. در قسمت دوم ویدیو بخشی از دادگاه کنت شورین نمایش داده می‌شود. او زمین‌دار، درجه‌دار و مبارز آلمانی بود که علیرغم فشار روانی سنگین دادگاه خلق توانست اراده خود را به اندازه‌ای محکم کند که به قتل‌هایی که خود به چشم دیده بود اعتراض کند. اعتراضی که به سرعت و خشونت توسط فرایسلر سرکوب می‌شود.

 

 

آیا آرسنیک برنج برای سلامتی خطر دارد؟

آرسنیک سمی است که به صورت طبیعی در آب و خاک وجود دارد و سطوح پایین آن برای سلامتی مضر نیست. این ماده شیمیایی در محصولات غذایی نیز یافت می‌شود مخصوصا در محصولی مانند برنج که به صورت غرق‌آبی پرورش داده می‌شود و مدت زمان بیشتری را در معرض مستقیم آب قرار دارد. هرچند سطح آرسنیک برنج بیشتر از غلات دیگر است اما استانداردهای اتحادیه اروپا این سطح از آرسنیک را برای سلامتی انسان مضر تشخیص نمی‌دهد. البته انواع محتلفی از برنج می‌توانند سطح بالاتری از آرسنیک داشته باشند و حساسیت بزرگسالان به آرسنیک کمتر از کودکان است. در این ویدیو با اطلاعات بیشتری در مورد سطح آرسنیک برنج‌های مختلف و سطح استاندارد آن برای کودکان و بزرگسالان آشنا شوید.

 

 

آیا تنهایی می‌تواند انسان را بکشد؟

مطالعات نشان داده‌اند که تنهایی می‌تواند علایم سرماخوردگی را تشدید کند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش دهد و منجر به التهاب مزمن در انسان شود. همه این عوامل باعث می‌شوند که خطر تنهایی برابر با خطر کشیدن پانزده سیگار در روز باشد. در این ویدیو با تعریف، دلایل و خطرات تنهایی آشنا شوید و راه‌های ساده برای خروج از آن را بیاموزید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر