بازدید 17913

راهکار چین برای آلودگی هوا

در شرایطی که هوای آلوده و پایدار معضل شهرهای شلوغ صنعتی متعددی در دنیاست، چین پروژه‌های اصلاح آب و هوا را با جدیت پیش می‌برد.
کد خبر: ۱۰۲۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲ 04 January 2021


به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، چین در المپیک پکن سال ۲۰۰۸ با دستکاری ابرهای باران‌زا و جلوگیری از وقوع بارش، مطلوب‌ترین هوا را برای مسابقات فراهم کرد. این تجربه موفق زمینه‌ساز طرح و اجرای برنامه‌های اصلاح آب‌وهوا در این کشور شد به طوری که اکنون اعلام کرده تا سال ۲۰۳۵ از نظر عملیاتی، فناوری و خدمات در سطح پیشرفته جهانی قرار خواهد گرفت.

گذشته از اینکه دستکاری سیستم طبیعی آب‌وهوا چه موانع و مشکلات جدیدی در پی خواهد داشت، هم‌اکنون نیز بشر دچار معظلات ناشی از زندگی صنعتی در شهرهای شلوغی که با هموار کردن تپه‌ها و ساخت برج‌ها، اقلیم و کوریدورهای جابجایی هوا را مختل کرده‌اند است.

آی ای نوشت، سیستم قدرتمند اصلاح هوای چین مساحتی فراتر از ۵.۵ میلیون کیلومتر مربع (حدود سه برابر مساحت ایران) را با باران مصنوعی و همچنین حدود ۱۴۳ میلیون هکتار را با سرکوب تگرگ مدیریت خواهد کرد.

این کشور با دستیابی به موفقیت در تحقیقات بنیادی و تحقیق و توسعه در فناوری‌های کلیدی، پیشرفت‌های مداوم در مدرن‌سازی و خدمات تصفیه، رشد چشمگیر در پیشگیری جامع در برابر خطرات ایمنی و بهینه‌سازی سیستم‌های زیست محیطی، تا سال ۲۰۲۵ یک سیستم اصلاح آب‌وهوای پیشرفته خواهد داشت.

چین در نظر دارد ضمن برنامه اصلاح آب‌وهوای خود، پشتیبان‌گیری و خدمات خود را در زمینه‌های کلیدی تشدید کند: برآورد بلایایی مانند خشکسالی و تگرگ، منطقه‌بندی مربوط به آن به خصوص در مناطق تولیدی و کشاورزی، برنامه‌هایی برای مناطق نیاز به حفاظت و ترمیم زیست‌محیطی و واکنش‌های اضطراری عمده به مقابله با حوادثی مانند آتش‌سوزی در جنگل‌ها یا چمنزارها و درجه حرارت بالای غیرمعمول یا خشکسالی.

از اینکه نتیجه نهایی این آزمایشات چه خواهد برآوردی منتشر نشده است اما این اولین بار نیست که مداخلات چینی در تغییر آب‌وهوا خبرساز می‌شود.

همانطور که اشاره شد، در المپیک ۲۰۰۸ پکن نیز از بذر ابر برای کاهش بارندگی در بازی‌های فضای باز استفاده شد تا رویداد درآب‌وهوای مطبوع برگزار شود.

بارورسازی ابر فرایندی است که سعی در تغییر میزان و نوع بارش ناشی از ابرها دارد. این کار با پخش مواد خاصی در هوا انجام می شود که به عنوان کندانسور ابرها عمل می‌کنند. این مواد که با نام هسته یخی شناخته می‌شوند، فرایندهای میکروفیزیکی درون ابر را تغییر می‌دهند. نتیجه نهایی به شکل قطرات باران یا پوسته‌های یخی از ابرها می‌بارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان