بازدید 10918
نگاهی به عملکرد «بازار» در بررسی و انتشار برنامه‌ها و بازی‌ها / بهار و تابستان 99

ماموریت غیرممکن

کد خبر: ۱۰۲۴۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴ 30 December 2020

ماموریت غیرممکن

با نگاهی به گزارش عملکرد بازار در بررسی و انتشار برنامه‌ها طی شش‌ماهه اول 1399 دو اتفاق جلب توجه می‌کند؛ اول کاهش زمان انتظار توسعه‌دهندگان برای بررسی و انتشار برنامه‌ها و بازی‌ها از 72ساعت به 24ساعت است. قبل از هر چیزی می‌توانید این گزارش را از اینجا کامل دریافت کنید. هر برنامه‌ای در بازار پیش از انتشار و در دسترس کاربران قرار گرفتن، باید با روش‌ها و ابزارهای مختلف بررسی و توسط کارشناسان بازار تایید شود. این بررسی‌ها به خاطر تعداد بالای درخواست‌های انتشار توسعه‌دهندگان که به طور متوسط ماهانه حدود 3200 برنامه و بازی جدید را شامل می‌شود، گاهی مشمول زمان می‌شد. اما با تمهیدات بازار و علی رغم بالا رفتن تعداد درخواست‌های انتشار توسط سازندگان برنامه و بازی، این گزارش نشان می‌دهد زمان انتظار تقریبا سه‌برابر کوتاه‌تر شده و به 24ساعت رسیده است.

اما نکته دوم در تحلیل گزارش عملکرد، تاثیر سپر امنیت بازار در جلوگیری از برنامه‌های مخرب و مزاحم توسط کاربران بود. یکی از مشکلات همیشگی کاربران برای استفاده از برنامه‌ها و بازی‌های جدید، دانلود و نصب برنامه‌های مزاحم است. برنامه‌هایی که تبلیغات زیادی را روانه گوشی موبایل کاربر می‌کنند. یا برنامه‌هایی که بدافزار شناخته می‌شوند، محتوای خلاف عرف دارند یا حتی برای سیستم امنیتی اندروید تهدیدآمیز محسوب می‌شوند. سپر امنیتی بازار در بهار و تابستان امسال، 691برنامه و بازی مخرب را در این اپلیکیشن شناسایی و حذف کرد تا «بازار» برای کاربرانش قابل اعتماد بماند.

مخرب‌های 5درصدی!

توسعه‌دهندگان برنامه در بهار و تابستان امسال، حدود 19هزار بازی و برنامه جدید ارسال کردند. همه برنامه‌ها و بازی‌هایی که برای انتشار به بازار فرستاده می‌شوند، در نهایت به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ تایید شده‌ها، نیازمند اصلاح و ردشده‌ها.

طبق آماری که در گزارش برای بررسی و انتشار برنامه‌ها ارائه شده، برنامه‌های آموزشی به خاطر حساسیتی که در موضوع آموزش وجود دارد و در بخش بازی‌ها هم دسته کلمات و دانستینها با بیشترین رد درخواست انتشار مواجه بوده‌اند. البته با وجود سپر امنیتی و قوانین تازه‌ای که برای تامین امنیت کاربران وضع شده و جلوی انتشار برنامه‌ها و بازی‌های مخرب را می‌گیرد، اما به نسبت سال گذشته برنامه‌های کمتری پشت دیوار رد درخواست مانده‌اند و در دسته رد‌شده‌ها قرار گرفته‌اند. در شش‌ماه اول سال 98، 38درصد برنامه‌ها رد درخواست شده‌اند. این آمار در شش‌ماه اول امسال، به 22درصد رسیده که کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. یکی از دلایلی که باعث کاهش تعداد برنامه‌های غیرقابل انتشار شده، تعاملی است که بازار با سازندگان برنامه‌ها ایجاد کرده و پیشنهاد اصلاح و بازنشر دوباره آنها را می‌دهد. مسیری که بازار برای رفع ایرادات و بازنشر دوباره برنامه‌ها باز کرده، با استقبال سازندگان برنامه هم روبه‌رو شده و برنامه‌هایی که نیازمند اصلاح بوده‌اند، با رفع ایرادات دوباره منتشر شده‌اند. آمارها گویاتر از همه‌چیز هستند؛ از بین تمام برنامه‌ها و بازی‌هایی که در نیمه اول امسال درخواست انتشار داشته‌اند، 73 درصد منتشر شده‌اند، 22درصد نیازمند اصلاح بوده‌اند و با ورود به سیکل رفع ایرادات، دوباره مجوز انتشار گرفته‌‌اند و تنها 5درصد برنامه‌ها به دلیل منطبق نبودن با قوانین انتشار برنامه‌ها رد درخواست شده‌اند.

مهمترین موانع انتشار را بشناسید...

بد نیست پرتکرارترین دلایلی که مانع انتشار برنامه‌ها می‌شوند را بشناسید: دلایلی مانند تهدیدآمیز شناخته شدن توسط سیستم امنیتی اندروید، ذکر نشدن منبع برای محتوای ارائه شده، استفاده از دسترسی‌های غیرضروری در گوشی کاربر و تخلف در حفظ حریم خصوصی کاربران مهمترین موانعی بوده‌اند که باعث رد درخواست انتشار برنامه‌ها شده‌اند.

دلایل رد درخواست انتشار بازی‌ها هم به عواملی چون کپی از سایر بازی‌ها، گرفتن دسترسی اضافی و غیرضروری با محتوای بازی از گوشی کاربر، نداشتن تاییدیه از حساب توسعه‌دهنده در مارکت‌های اندرویدی، تهدیدآمیز بودن برای سیستم امنیتی اندروید و انتخاب دسته‌بندی اشتباه برای بازی است.

اینها پرتکرارترین دلایلی هستند که موجب عدم انتشار برنامه‌ها و بازی‌ها شده‌اند. دلایلی که به نظر می‌رسد از دو چیز مهم حفاظت می‌کنند: 1. حامی حریم خصوصی کاربر و امنیت او بوده‌اند. 2. به رعایت حق کپی رایت و جلوگیری از ارائه محتوای دیگران در یک برنامه حساسیت نشان داده‌اند.

از بروزرسانی چه خبر؟

در بهار و تابستان امسال 17هزار درخواست برای بروزرسانی برنامه‌ها و بازی‌ها ارائه شده است. با قوانین جدید و سیاست‌های تازه‌ای که «بازار» در زمینه تایید یا رد این درخواست‌ها بکار گرفت، تنها 25درصد برنامه‌ها با رد درخواست مواجه شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این بخش هم روندی کاهشی را شاهد بودیم. جالب این‌که پرچمدار برنامه‌هایی که بیشترین تعداد بروزرسانی را داشته‌اند، برنامه‌های مالی بوده‌اند و بازی‌های دسته استراتژی هم بیشترین تعداد بروزرسانی را انجام داده‌اند.

ماموریت غیرممکن!

یکی از بزرگ‌ترین مزایای هر برنامه‌های ساختن رابطه دوطرفه با کاربر و مخاطبش است. اتفاقی که به نظر می‌رسد در بازار افتاده و گزارش عملکرد آنها هم همین را نشان می‌دهد. در نیمه اول سال 99، 28درصد از تخلفات برنامه‌ها و بازی‌ها از طریق کاربران به کارشناسان اطلاع‌رسانی شده و بازار هم تذکرات لازم را برای اصلاح آنها به توسعه‌دهندگان داده است.

غیر از گزارش کاربران، سپر امنیت و بررسی کارشناسان هم فیلترهای بعدی‌ای هستند که رفتارهای مخرب برنامه‌ها را شناسایی و جلوی فعالیت آنها را می‌گیرند تا فضایی در اختیار متخلف‌ها قرار نگیرد. البته بازار تنها به حذف برنامه مورد نظر اکتفا نکرده و با فرستادن پیغام اخطار برای کاربرانی که آن را نصب کرده‌اند هم درباره خطرات احتمالی استفاده از آن برنامه اطلاع‌رسانی می‌کند و هم به آنها پیشنهاد می‌دهد این برنامه‌ها را حذف کنند.

دلایلی که باعث حذف یک برنامه یا بازی در بازار می‌شوند، این‌ها هستند: بدافزار شناخته شدن، ارسال تبلیغات متعدد برای کاربر، محتوای خلاف عرف، کپی از دیگر برنامه‌ها و نقض قوانین پرداخت. با نگاهی به گزارش عملکرد بازار در بررسی و انتشار برنامه‌ها می‌توان متوجه شد که برنامه‌های آموزشی، مذهبی و ابزارها، به خاطر حساس بودن بحث آموزش، مسائل دینی و تخصصی بودن ابزارها، با بیشترین تعداد تخلف و حذف روبه‌رو بوده‌اند.

بررسی درخواست انتشار 19هزار برنامه جدید، یا 17هزار درخواست بروزرسانی در شش ماه اول امسال، به نظر کار سخت و پرزحمتی می‌رسد؛ آن هم در حالی که هیچ برنامه متخلفی نباید از سد سپر امنیت یا بررسی‌های متخصصان عبور کند و اجازه انتشار به دست بیاورد یا در صورت تخلف اجازه ادامه فعالیت داشته باشد. اما به نظر می‌رسد بازار توانسته از پس این ماموریت سخت بر بیاید و رضایت کاربرانش را فراهم کند و «بازار» کماکان خانه‌ای امن برای کاربرانش بماند. 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار