بازدید 9360

حجم تجارت خارجی به ۵۲ میلیارد دلار رسید

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه اقتصاد کشور در حال کمر راست کردن زیر بار فشار تحریم‌ها است، گفت: با توجه به وضعیت تجاری کشور در 9 ماه ابتدای امسال بعید است که به میزان صادرات در سال گذشته دست یابیم.
کد خبر: ۱۰۲۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵ 27 December 2020

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعیت تجارت خارجی کشورمان در 9 ماهه ابتدای امسال، گفت: در مجموع تجارت خارجی کشور 52 میلیارد دلار بوده که 25 میلیارد دلار از این رقم میزان صادرات کشور و حدود 27 میلیارد دلار نیز میزان واردات به کشور را تشکیل می‌دهد. 

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، افزود: این ارقام حاکی از کاهش 17 تا 20 درصدی واردات و صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و لذا با توجه به وضعیت تجاری کشور در سال‌های قبل این رقم چندان قابل قبول نیست. 

وی با بیان اینکه علاوه بر تحریم ها و محدودیت‌های ناشی از آن، تجارت کشورمان امسال متاثر از کرونا بود، اظهار داشت: در مجموع تجارت و رشد اقتصاد کشورهای مختلف در سطح جهان متاثر از کرونا بود و تنها دو کشور چین و ترکیه مدعی بودند، در این دوران رشد مثبت اقتصادی داشته‌اند.

حسینی بیان داشت: براین اساس هم تحریم‌ها و محدودیت‌های ناشی از آن و هم محدودیت‌های تجاری ناشی از کرونا به وضعیت تجارت و به عبارتی به صادرات و واردات کشورمان لطمه زد.

وی با بیان اینکه در حالی که پیش بینی می شد اقتصاد ایران با توجه به شرایط کشور در حدود 5 و نیم درصد کوچک شود و امسال با رشد منفی اقتصادی مواجه باشیم، گفت: اما بانک مرکزی اعلام کرد که رشد اقتصادی در 9 ماه گذشته منفی نبوده و مرکز آمار ایران نیز  رشد اقتصادی کشور را منفی یک درصد اعلام کرده که این خبر خوبی است و نشان می‌دهد که اقتصاد کشور در حال کمر راست کردن زیر بار فشارهای ناشی از تحریم‌ها است و توانسته اثرات تحریم‌ها را خنثی کند.

وی بیان داشت: آمار ها حاکی از آن است که تورم آبان ماه نسبت به سال گذشته کاهشی بوده و این موضوع نیز اتفاق مثبتی در عرصه اقتصادی کشور است. 

حسینی با بیان اینکه امیدواریم که فشار کشورهای اروپایی به آمریکا باعث بازگشت مجدد آمریکا به برجام شود، گفت: در صورت تحقق این امر، قطعا می توان منتظر اتفاقات مثبتی در زمینه تجارت خارجی کشور بود.

وی با اشاره به صادرات 25 میلیارد دلاری کشور در 9 ماهه ابتدای امسال گفت: با توجه به این میزان صادرات بعید است که به میزان صادرات در سال گذشته دست یابیم. 

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: در سال‌های گذشته میزان صادرات ماهانه کشور به طور متوسط 4 میلیارد دلار بود که با توجه به صادرات 25 میلیارد دلار در 9 ماهه ابتدای  امسال که حکایت از صادراتی حدود 3 میلیارد دلار در ماه را دارد بعید است که به میزان صادرات سال گذشته دست یابیم. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست