بازدید 22798

بازگشت «شجریان» به نقشه تهران؛ آیا غائله پایان یافته است؟!

فروردین ماه سال گذشته خبر رسید که شورای شهر رای به نامگذاری معبری در تهران به نام شجریان داده است؛ تصمیمی که عمر استاد به اجرایش قد نداد و هر بار در خصوص چرایی معوق ماندن آن از اعضای شورای شهر پرسیده شد، پاسخی دریافت نشد. البته این پایان ماجرا نبود و در مهرماه امسال و بعد آسمانی شدن استاد، رئیس شورای شهر تهران از رفع ممنوعیتی سخن گفت که سد راه اجرای این مصوبه شده بود.
کد خبر: ۱۰۲۳۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶ 24 December 2020
تابناک اجتماعیمخالفت عده‌ای با نامگذاری معبری در تهران به نام استاد «شجریان» وارد فاز جدیدی شده است؛ غائله‌ای که امروز ابعاد جدیدی یافت.

به گزارش «تابناک»؛ هنوز دو روز از نصب تابلوی جدید خیابانی در منطقه دو تهران نگذشته، خبری منتشر شد که حکایت از تغییر نام این معبر داشت. تغییری نه از نوع رسمی و با پشتوانه مصوبه شورای شهر، که ناشی از مخالفت عده‌ای با این نامگذاری و اقدام عملی برای تغییر دوباره نام آن معبر از «شجریان» به شهید «فخری زاده».
 
بازگشت «شجریان» به نقشه تهران؛ آیا غائله پایان یافته است؟!

البته این نخستین بار نیست که نامگذاری معابر و حتی تغییر نام برخی معابر حاشیه ساز می‌شود و پیش از این هم نمونه‌های بسیاری از این رویداد به ثبت رسیده است. اتفاقی که گاه دلیلش مخالفت با نام انتخاب شده یا موافقت با نام قبلی هم نیست و ممکن است دلایل دیگری داشته باشد؛ مثل اتفاقی که برای خیابان نوفل لوشاتو بعد از تکرار انتشار کاریکاتور موهن در یک نشریه فرانسوی رخ داد.

در آن برهه، گروهی تابلوی آن خیابان را با استفاده از برچسب تغییر دادند و نام خیابان پیامبر را برای ساعاتی به معبر بخشیدند و بعد اوضاع به روال قبل بازگشت، اما ماجرای خیابان شجریان کمی فرق می‌کند، چون مخالفت با آن از ابتدای طرح این تصمیم در شورا شکل گرفت و حتی تا کان لم یکن کردن ماجرا پیش رفت.

برای مرور ماجرا باید به فروردین ماه سال گذشته بازگردیم که از خیابان بهشت در قلب تهران خبر رسید شورای شهر رای به نامگذاری معبری در تهران به نام شجریان داده است. تصمیمی در راستای تکریم اساتید هنر ایران زمین که عمر استاد به اجرایش قد نداد و هر بار در خصوص چرایی معوق ماندن آن از اعضای شورای شهر پرسیده شد، پاسخی دریافت نشد.

البته این پایان ماجرا نبود و در مهرماه امسال، زمانی که شجریان چشم از جهان فروبست، زمانی که رئیس شورای شهر تهران در انتهای یکی از نشست‌های این شورا در جمع خبرنگاران حضور یافت و در این باره مورد پرسش قرار گرفت، از رفع ممنوعیتی سخن گفت که سد راه اجرای این مصوبه شورا شده بود و وعده اجرای آن «به زودی» را داد.
 
بازگشت «شجریان» به نقشه تهران؛ آیا غائله پایان یافته است؟!

رویدادی که نه چندان زود، بالاخره رقم خورد و خیلی زود با حاشیه به صدر اخبار بازگشت. حاشیه‌هایی که امروز قسمت دیگری از آن‌ها رونمایی شد، چراکه ساعتی بعد از اقدام شهرداری تهران برای بازگشت تابلو شجریان، فرماندار تهران در مصاحبه‌ای از غیرقانونی بودن این نامگذاری خبر داد و تاکید کرد که مصوبه‌ای از شورا در این خصوص به فرمانداری نرسیده نشده است.

این در حالی است که بر اساس قانون، کلیه مصوبات شورای شهر می‌بایست به تایید فرمانداری برسد؛ بنابراین، اظهار نظر عیسی فرهادی، فرماندار تهران مبتنی بر قانون و تامل برانگیز است. تامل برانگیز از این جهت که می‌بینیم چنین مصوبه‌ای به تایید فرمانداری نرسیده و سوای آن، به این نکته پی می‌بریم که فرمانداری تهران در همه این مدت که این طرح در دستور اجرا قرار داشته و حتی بعد از اجرایی شدنش، بر غیرقانونی بودن ماجرا تاکید نکرده و سکوت را ترجیح داده است.

نکته قابل تامل دیگر در این خصوص، تاکید فرماندار تهران بر وقوع دو تخلف در این ماجراست که اولی همان اجرای مصوبه بدون تایید فرمانداری است و دومی، کندن تابلوی شجریان از معبر مورد اشاره. دو تخلفی که معلوم نیست پیگیری آن‌ها در دستور کار فرمانداری قرار خواهد گرفت یا نه، همان گونه که مشخص نیست واکنش شورای شهر به ماجرا چه خواهد بود.

اکنون کافی است به این موارد، انتشار برخی اظهارنظر‌های مخالفان این نامگذاری مبنی بر تغییر دوباره این نام را که رسانه‌ای شده مرور کنیم تا به این نتیجه برسیم که غائله پایان نیافته است؛ غائله‌ای که چه بسا پتانسیل تبدیل به کشمکشی بزرگ را هم داشته باشد، مگر آنکه تدبیری ویژه برای پایان دادن به آن اندیشیده شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۸
باید مشخص بشه به چه دلیلی هر کسی اقبال و علاقه احاد مردم ایران را دارد،خار چشم عده ای قرار میگیرد.
کوچه ها و خیابان ها را شماره گذاری کنید تا این لوس بازی ها تمام شود. از فردا شاهد خواهیم بود که هر کسی نام معبر را دوست نداشت تابلوی ان را از جا بکند و نام دلخواه خود را نصب کند.
خداوکیلی این کارهای سخیف در شأن و منزلت انسانهای قرن ۲۱ نیست.


چرا بعضی آدما با حرمت افراد در هر مقامی بازی میکنند ؟؟؟
بحث های چرت و دغدغه هایی چرت تر بابت جنجال هایی مسخره
چند وقت پیش یه افغانی چندتا ایرانی رو به قتل رسوند. اون خبر جزو تیتر یک نبود ولی این هست چون حاشیه مهمه. بدم میاد از مردم حاشیه پسند ایران
بایستی یکبار و برای همیشه جلو این اشخاص خودسر گرفته شود این متحجران قانون شکن به استناد کدام قانون بر خلاف مصوبه شورای شهر تهران اقدام به تعویض تابلو خیابان کردند ؟
کوچه ما یک کوچه قدیمی بود که ۶۰ سال بود به اسم نشاط شناخته میشد ۱۰ سال پیش یک سری شروع کردن رو تابلو شهرداری کوچه‌های محل رنگ زدن و رو دیوار اسم شهید زدن بد تابلو‌ها را میکندن تابلو دست ساز میزدن دست آخر شرداری کوتاه آمد و اسم کوچه‌ها را عوض کرد بعضی از اسمها را اصلا نمیدانستیم کی‌ هستن.بعضی حدس میزدن زمانی تو این محل زندگی کردن.به همین راحتی.
حقیقتا برداشتن تابلوی خیابانی به اسم شجریان خیلی هم کار نادرستی نیست. این نام عزیز هیچ سنخیتی با فضای حاکم بر این شهر ندارد. شهری که خیابان حافظ را با پاساژ موبایل علاءالدین به خاطر می آورند. در خیابان فردوسی دلار می خرند و می فروشند و خیابان سعدی را با نزدیکی به بازار کوچه برلن به یاد می آورند.


درج نام عزیز شجریان بر روی خیابان ها بماند برای روزی که مصدق و فروغی و شاملو و دیگران هم بر تابلوی خیابان هایی به یادگار بنشیند. اولِ خیابان شاملو بنویسند ً مرا تو بی سببی نیستی ً و اول خیابان فروغی بزرگترین کتابخانه سعدی شناسی را تاسیس کنند. آن وقت ، در آن روزگار دلپذیر ، هر روز در ابتدای خیابان محمد رضا شجریان میتوان ً جان عشاق ً گوش داد و رحمت فرستاد بر آنکه این سنت نیکو را بنا نهاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
احسنت بر شما و ادب شما
اینک استاد موسیقی و حافظ قرآن کریم درمیان ما نیست اما آثار و صوت داوودی اش جاودان به یادگار مانده است . اگرچه از میان ما رقته اما احساسش می کنیم . او مردمی بود نه دولتی برای همین در ترازوی ملت قرار داشت زمانه عوض شده است که هرکه با مردمش نیست با ما نیست ؟؟؟ او را دوست بدارییم که ملتش را عشق ورزید .
شهید دانشمندمان نیز اینک در کنارمان نیست اما به واقعیت وی را نیز احساس می کنیم یادگارهای فوق ارزشمندی برایمان گذاشته است که بایستی سیانتش کنیم و قدرش را بدانیم
فرهنگ و علم دو بال نگهدارننده بشریت هستند از یکدیگر مجزا نکنید . اجازه دهید هر دو درآن دنیا با فراق بال ما را نظاره کنند . دو در گرانبها در کنار هم ابهت و سرزندگی خود را بیشتر عیان می کنند
هردو عزیز برای ملت و کشورشان زحمات زیادی کشیدند
آنها را مصادره به سلیقه نکنیم
روح بزرگشان مورد لطف عنایت الهی قرار گرفته است روح جاویدانشان را آزرده نکنید
خداوکیلی مگه شجریان کی بود اینقدر شماها سنگشو به سینه میزنید
یه خواننده بود که مردم رو هم لایق شنیدن ربنای خودش در تلویزیون ندونست!
بعدشم که مرد انتظار داشتن صدا و سیما رخت عزا بگیره
جمع کنین بابا
شورای شهر هم که سطح تواناییش شده عوض کردن اسم دو تا خیابون همون ها هم همه حاشیه ساز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
گر مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد.
عبدالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
کاملا موافقم
اگه اونجا یه لحظه یه خانم یکم روسری شو عقب میاورد در کسری از ثانیه نیروها پیداشون میشد
الان میفهمم چرا پیشرفت نمیکنیم .
اینهمه گرانی و تورم اعتراض نداشت اما یک خیابان به نام شجریان اعتراض داشت .
آن هم اعتراض ۷ نفری .
چرا باید تیتر اول باشد ؟؟ بروید دستگیرشان کنید چرا که قانون برای همه یکسان است و آنها قانون را زیر پا گذاشتند .
شجریان تابلو لازم ندارد .
اثار زیبایش در گوشی های موبایلمان هست و صدایش در گوش هایمان مانده و یادش در قلب ها زنده خواهد ماند .
هرکاری میخواهید بکنید . نمیتوانید از محبوبیت استاد کم کنید .
نام شجریان بر دلهای هنردوستان و ایرانیان با فرهنگ حک شده است نه بر یک تکه فلز و در یک خیابان که با عمل چندنفر مخدوش شود.
شجریان در دلها جای دارد. نیازی به به گذاشتن خیابانی بنام با اکراه ندارد
مملکت هرکی هرکی شده. یکی اسم خیابون به دلخواه خودش عوض میکنه، فلان مسئول از زیر بار مسئولیت شونه خالی میکنه و میذاره بقیه کار کنند و اگه نتیجش مورد اعتراض بود تازه زبون باز میکنه میگه ما نبودیم. پلیس و بقیه ی نهادهای انتظامی و قانونی هم کلا با این کارا کاری ندارند و فقط منتظرند یک موضوع ساده مثل فلان پارتی یا فلان کلیپ رقص توی فضای مجازی پخش بشه تا با قدرت وارد عمل بشن
ما اساتید دیگری نیز در عرصه موسقی و حتی سینما نیز داشته‌ایم.
چرا نام یک معبر را به اسم آنها نامگذاری نکرده‌اند؟
این حرکت (نام گذاری یک معبر به نام استاد شجریان) از روی تقدیر نبوده و از سیاسی کاری و خودنمایی میباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
من که باورم شد تو دغدغه موسیقی و اساتید فراموش شده موسیقی رو داری
آفتاب آمد دلیل آفتاب، گر تو چشمت نیست از او رو متاب!
حالا چه فرقی می کند اسم من را بگذارید
تابناک سانسورچی ،این سایت را جمع کنید
چرا با چنبن عوامل خودسر که به روز میخوان حرفشون رو به کرسی بشونن برخود نمیشه، 5 نفر آدم با موضوع مخالف هستن باید برن تابلو رو مخدوش کنن؟؟؟اگر اسم این خیابان چیز دیگری بود و عده ای میرفتن و اعتراض می کردن و تبلو خیابان رو پایین می کشیدن و اسم مصدق رو میزد با اونا چه برخوردی میشد؟؟؟ رفتارهای دوگانه باعث شکاف در ملت میشه
با سلام
مهم نام نیست مهم این است که یکی می گوید قانونی است دیگری می گوید غیر قانونی است. سر مردم با این چیزها گرم نکنید دشمن دارد مقاصد خود را پیش می برد و این دولت ملت را به جان یکدیگر می اندازد باید اتحاد داشت از دولت ها خواهش می کنم کم حرف نزنند تا دولت با اقتدار سرکار بیاید
درود بر استاد شجریان که در قلب مردم ایران جای دارد..
جای تاسف داره که در زمانی که مردم زیر فشار شدید انواع مشکلات ناشی از سوء مدیریت هستند عده ای بر سر نام
خیابان بلوا راه انداخته اند.
کلا ۴ نفر بیشتر نیستد که این اغتشاش را بوجود آوردند
واقعا جای تاسف است که اسم یک فرد فوت شده ونصب نام ایشان بر سر در خیابان شده معضل اصلی یک کشور با این وضعیت وقتی ندارند که مشکلات مردم برسند
باورکنیدنامگذاری یک خیابان فرعی به نام استادنبودنش بهتراست!
خیابانها کوچک هستند و نام شجریان بزرگ...
یک زمانی استاد بود!
یک زمانی استاد بود!
چه خبر مهمی که در صفحه اصلی می آوردید
در ضمن افراد ملی باید نام گذاری بشوند
غوغاسالارها واسه گمراهی مردم از مشکلات اقتصادی نزدیک انتخابات این سر و صدا ها رو راه می اندازند. یه بار کنسرت یه بار ورزشگاه رفتن بانوان یه بار ربنا یه بار مرگ و یه بار هم اسم یه خیابون
شهید احمدی روشن
مدرک واقعی : لیسانس شیمی از دانشگاه شریف
بعد از شهادت به ایشان مدرک افتخاری دکترا دادند
او در یک شرکت وابسته به سازمان انرژی اتمی مدیر بازرگانی بود که اصلا با رشته تحصیلی اش مرتبط نبود.
ایشان طی یک سال خدمت در سازمان انرژی اتمی تا سطح مدیریت بازرگانی ارتقاء پیدا کرده بود.
دقیقا با فردوسی شاعر هم در زمان حیات خودش همین رفتار شد. اما بعد از 1000 سال همه فردوسی می شناسند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی