بازدید 9796

پلیس مسئول واریز مبالغ جرائم برای وزارت بهداشت نیست

کد خبر: ۱۰۲۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ 23 December 2020

به گفته رییس پلیس راهور ناجا، پلیس تنها جریمه می کند و مبالغ جرائم به خزانه دولت واریز می شود ؛ بنابراین نیروی انتظامی در فرآیند واریز این مبالغ برای وزارت بهداشت، نقشی ندارد.

به گزارش میزان، از زمانی که ستاد ملی مبارزه با کرونا، طرح محدودیت‌های ترددی را در کشور اجرا کرد و مقرر شد رانندگان متخلف جریمه شوند، شایعات بسیاری درباره پلیس و سود آن از این جرائم مطرح شد. اما بر اساس ضوابط، مقرر شد تمامی مبالغ این جرائم به وزارت بهداشت پرداخت شود.

چندی پیش سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد تاکنون تنها ۶ میلیون تومان از این جرائم به حساب وزارت بهداشت واریز شده است.

از همین روز از رییس پلیس راهور ناجا پرسیدیم تاکنون رانندگان متخلف جرائم خود را پرداخت کرده اند و آیا پلیس در پرداخت مبالغ جرائم برای وزارت بهداشت نقشی دارد؟

سردار سیدکمال هادیانفر گفت: هدف پلیس جریمه کردن نیست و در بسیاری موارد سعی کردیم با تذکر، به اجرای طرح و قطع زنجیره انتشار ویروس کرونا کمک کنیم و تاکنون ۲ میلیون و ۱۷۵ هزار خودرو تذکر لسانی دریافت کرده اند.

وی با اشاره به تعداد خودرو‌های جریمه شده افزود: تاکنون یک میلیون و ۳۰۵ هزارو ۶۸۴ جریمه برای ۹۰۰ هزار خودرو متخلف در اجرای طرح‌های محدودیت‌های ترددی اعمال شده است.

این مقام انتظامی درباره اینکه پلیس از جرائم سودی نمی برد، ادامه داد: تمام مبالغ جریمه ها، مستقیما به حساب خزانه واریز می‌شود. هیچگاه پلیس از مبالغ جرائم استفاده نمی‌کند و نیروی انتظامی از بودجه خود را دارد.

سردار هادیانفر گفت: در دولت این موضوع مطرح شد که درصدی از این جرائم برای پلیس راهور باشد که البته ما پیگیری‌های بعدی برای آن انجام ندادیم.

وی با اشاره به ادعای وزارت بهداشت مبنی بر دریافت تنها ۶ میلیون تومان از مبالغ جرائم گفت: قطعا خیلی بیشتر از ۶ میلیون تومان، جرائم پرداختی داشتیم، اما در حال حاضر آمار دقیقی در این باره ندارم.

رییس پلیس راهور ناجا در پاسخ به این سوال که چرا هنوز مبالغ جریمه برای وزارت بهداشت واریز نشده است، افزود: پلیس تنها جریمه می‌کند و هیچ دخالتی در پرداخت این مبالغ به وزارت بهداشت ندارد و مبالغ جرائم به خزانه دولت واریز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت با اعمال جریمه‌های کرونایی به دنبال کسب درآمد نیست، گفت: هدف از این جرایم بازدارندگی و کنترل است و هیچ حساب درآمدی نیز روی آن نشده است.

سردار کمال هادیانفر گفت: بار‌ها اعلام کردیم تایید جرائم راهنمایی و رانندگی دو مرجله‌ای است و دریافت پیامک اول، به معنای جریمه شدن نیست.

وی در تشریح روند جریمه شدن و پیامک دو مرحله‌ای ادامه داد: در هر جاده یا خیابانی، دوربین‌های ثبت تخلفات، هرگونه تخلفی اعم از سبقت غیرمجاز، سرعت غیرمجاز یا تردد‌های غیرمجاز را ثبت می‌کنند. به این معنا که از پلاک خودرو عکس می‌گیرند.

رییس پلیس راهور ناجا اظهار کرد: پس از این مرحله، برای صاحب پلاک مذکور، پیامکی مبنی بر اینکه خودرو تخلفی انجام داده ارسال می‌شود و در آن به این مسئله اشاره می‌شود که این تخلف در دست بررسی است.

این مقام انتظامی گفت: دریافت این پیامک به منزله تخلف نیست و یک نرم افزار مجددا، پلاک، نوع خودرو، رنگ و سایر مشخصات را با پلاک و عکس دوربین تطبیق می‌دهد.

سردار هادیانفر افزود: در ادامه مجددا یک افسر پلیس، داده‌های دوربین و نرم افزار را به دستی چک می‌کند و در صورت تطبیق اطلاعات، این جریمه تایید می‌شود.

این مقام انتظامی بیان کرد: سپس این جریمه در اجرائیات به ثبت رسیده و مجددا برای صاحب خودرو پیامک تایید جریمه ارسال می‌شود.

رییس پلیس راهور ناجا اظهار کرد: این روند و ارسال پیامک دوم، ۴۸ تا ۷۲ ساعت به طول می‌انجامد، به همین دلیل است که می گوییم بعد از دریافت دو پیامک برای پرداخت اقدام کنید.

وی افزود: در هر قسمت از این روند، اطلاعات خودرو و عکس دوربین با یکدیگر تطابق نداشته باشند، جریمه‌ای ثبت نمی‌شود.

سردار هادیانفر درباره ادعای برخی رانندگان گفت: دوربین‌های تردد شمار ما در همه جای کشور قرار دارند و ما با تاریخ دقیق می‌توانیم اعلام کنیم کدام خودرو در چه روزی در کدام جاده بوده است، بنابراین رانندگان نمی‌توانند ادعای اشتباهی داشته باشند.

این مقام انتظامی اظهار کرد: شماره همراه تمام صاحبان خودروها در سامانه پلیس ثبت شده و پیامک برای همه ارسال می شود. در صورت تعویض شماره تلفن و آدرس رانندگان باید این مسئله را به پلیس اطلاع داده و اطلاعات خود را به روز کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار