بازدید 18706

راهکار‌ها و ابداعات عجیب وزارت راه برای توجیه گرانی مسکن چیست؟

در دوره وزارت محمد اسلامی بر وزارتخانه راه و شهرسازی ـ بعضا ـ راهکار‌های عجیب و منحصربفردی جهت کاهش قیمت مسکن یا فرار از مسئولیت گرانی قیمت مسکن ارائه شده که در نوع خود جالب است؛ برای نمونه اخیرا توپ گرانی مسکن در اهواز به زمین خارجی‌ها انداخته شده است!
کد خبر: ۱۰۲۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶ 19 December 2020

در چند سال اخیر، قیمت مسکن روند رو به رشدی داشته و این رشد آن قدر بوده که دیگر کمتر خانواری قدرت خرید مسکن را دارند. در این بین، اما راهکار‌های وزارت راه و شهرسازی برای شانه خالی کردن از مسئولیت این گرانی‌ها، در نوع خود جالب بوده است!

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ دست کم چهار راهکار عجیب در این سال‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی برای توجیه گرانی مسکن یا شانه خالی کردن از مسئولیت دیده شده که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

یک: رد پای خارجی ها در گران شدن مسکن!

این روزها دوباره موضوع خرید مسکن توسط خارجی ها به تیتر یک رسانه ها بازگشته است؛موضوعی که تازگی ندارد و در گذشته، نمونه های مشابه آن را در مورد خرید ویلا در شمال و خرید مسکن در مشهد توسط شهروند کشورهای همسایه دیده بودیم.

این بار موضوع در مورد خرید مسکن در اهواز توسط عراقی ها و ردپای این خریدها در گرانی مسکن در اهواز مطرح شده است.

ماجرا از مصاحبه محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. محمودزاده در نشست خبری خود در ۲۲ آذرماه سال جاری گفت: در حال حاضر در ۲۵ استان قیمت مسکن زیر ۱۰ میلیون تومان است. همچنین در ۹ استان متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۵ میلیون تومان است. تنها در دو شهر تهران و اهواز متوسط قیمت مسکن بالای ۲۰ میلیون تومان برآورد شده که در تهران متوسط قیمت مسکن در آبان ماه متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در اهواز متری ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. وی با بیان اینکه  متوسط قیمت مسکن در کل کشور متری ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، افزود: علت بالا بودن قیمت متوسط مسکن در اهواز، هجوم خریداران غیرایرانی به خوزستان برای خرید مسکن بوده است. این اتفاق در چند ماه اخیر رخ داده و تا پیش از آن، اهواز شهر گران‌قیمتی در بخش مسکن نبوده است.

هتریک تکذیب خرید مسکن توسط خریداران غیرایرانی در خوزستان!

این اظهارات معاون وزیر با واکنش‌هایی از سوی خوزستانی‌ها رو به رو شد. در ۲۳ آذرماه ۹۹ قنبرعلی زنگنه، رییس اتحادیه مشاوران املاک اهواز گفت: ما اطلاع ا گزارشی از این موضوع نداریم. معاون وزیر خود باید پاسخگو بوده و مستنداتش را در این زمینه ارایه دهد و اگر مواردی بوده، اعلام کند تا بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه خرید و فروش ملک در کشور برای اتباع بیگانه ممنوع است، اضافه کرد: فقط دلالی املاک بر عهده بنگاه‌هاست و بر فرض محال، اگر واگذاری صورت گرفته باشد نیز نقل و انتقال ملک و اموال غیرمنقول توسط دفاتر اسناد رسمی که زیرمجموعه یک نهاد دولتی است صورت می‌گیرد. زنگنه ادامه داد: از سوی دیگر استعلام از دارایی و شهرداری برای املاک به وسیله کد ملی و کد پستی انجام می‌شود که افراد غیرایرانی فاقد کد ملی هستند. زنگنه با بیان اینکه نمی‌دانیم معاون وزیر بر چه اساسی این آمار را اعلام کرده، ادامه داد: غیرایرانی‌ها مجاز به خرید ملک نیستند و تنها می‌توانند سرمایه‌گذاری بر اساس قانون و با اذن نهاد‌های دولتی داشته باشند، که بر این اساس نیز ۴۹ درصد سهم آن‌ها و ۵۱ درصد سهم دولت و یا یک شخص ایرانی باشد.

همچنین غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در ۲۳ آذر ۹۹ در خصوص افزایش قیمت املاک در خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن در خوزستان همانند سایر نقاط کشور بوده، اما این که افراد خارجی و تبعه دیگر کشور‌ها در حال خرید مسکن و ملک در خوزستان هستند، تکذیب می‌شود.

به علاوه فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان مسکن کشور طی مصاحبه دیگری در ۲۴ آذرماه ۹۹ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هیچ خرید ملکی توسط افراد خارجی وکالتی و یا ثبتی در خوزستان انجام نشده است. تاکنون هیچ سند غیررسمی و غیرقانونی مبنی بر خرید مسکن توسط افراد خارجی در خوزستان و اهواز مشاهده نشده است. فرشید پورحاجت تصریح کرد: علاوه بر تکذیب خرید ملک و مسکن توسط افراد خارجی در خوزستان از معاون وزیر راه و شهرسازی تقاضا داریم تکذیب این خبر اعلام شده از سوی ایشان را اعلام کنند، چون تبعات خاص خود را در استان خوزستان دارد.

دو: حذف آمارهای قیمت مسکن!

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که معتقد بود اعلام آمار باعث دامن زدن به افزایش قیمت مسکن می شود در ۲۸ مرداد امسال در برنامه گفت وگوی ویژه خبری اظهار داشت: «من به معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی هم گفته‌ام؛ گفتم بیخود است این اطلاعاتی که منتشر می‌شود؛ گفتم تا آن را منتشر نکنند و دامن نزنیم؛ نمی گویم این اطلاعات، بیخودی است.»

سه: مردم خانه نخرند تا ارزان شود!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی، سه بار در مدت وزارت خود از مردم خواست که مسکن نخرند تا اوضاع آرام شود!

وی اولین بار در ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸ و در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: تلاطم امروز بازار مسکن، مربوط به بخش مسکن نیست، بلکه ناشی از سوداگری و دلالی است که مثل یک آفت بزرگ، به جان مملکت افتاده و به زندگی مردم در همه بخش‌ها آسیب می‌رساند.

 به‌ تبع این آسیب کلان، بخش مسکن هم امروز به این آفت مبتلا شده و نکته مهم این است که مردم باید متناسب با وضع موجود احتیاط کرده و خرید نکنند تا شرایط آرام شود و در وضعیت هیجانی تصمیم نگیرند.

دومین باری که وزیر راه و شهرسازی توصیه به نخریدن مسکن کرد، به تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۹ بازمی‌گردد. وی گفت: تعدادی از متقاضیان تمایل دارند که مستأجر باشند و این در شرایطی است که ما تعیین نمی‌کنیم، چون تعیین قیمت بازار مسکن در دست دولت نیست و تا زمانی که نوسان و تحولات قیمتی در بازار ارز باشد، شرایط این گونه خواهد بود. بازار مسکن هم همانند سایر کالا‌ها از بازار ارز تأثیر می‌گیرد و این خود مردم هستند که باید مانع افزایش و ایجاد حباب قیمتی شوند. زمانی که قیمت یک کالا گران می‌شود مردم ‌نباید خریداری کنند تا ارزان شود و این تنها راه مقابله با گرانی کالاست. بهترین راهکار برای ترکیدن حباب‌های قیمتی در بازار مسکن و کاهش قیمت خریداری نکردن مردم است.

محمد اسلامی در ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ برای سومین بار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه همچنان توصیه نخریدن خانه را به مردم دارد یا خیر گفته است: آن زمان بازار مسکن ملتهب بود و هنوز هم ملتهب است و هیچ قیمتی در بازار واقعی نیست.

چهار: حذف قیمت مسکن در برخی مناطق گران قیمت جهت کاهش قیمت مسکن!

بر اساس آخرین آمار منتشره توسط وزارت راه و شهرسازی در قالب آمار بازار مسکن در آبان‌ماه سال جاری، میانگین قیمت مسکن در پایتخت، معادل ۲۷ میلیون و ۸۲۷ هزار تومان محاسبه شد.

به استناد گزارش وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن در مناطق ۱، ۲، ۳ و ۶ خارج از دامنه نوسان قیمت مسکن در سایر مناطق تهران بوده و با حذف معاملات این مناطق، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۱۹ میلیون و ۸۰۱ هزار تومان می‌رسد؛ این‌ها راهکار‌هایی بوده که وزارت راه و شهرسازی در این مدت، برای کاهش قیمت مسکن در شهر تهران و سایر شهر‌ها ارائه کرده است و قضاوت با شما!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
واقعاً راهکارها همه کارشناسی شده، علمی، توسط افراد متخصص و .... برای این مردم بیچاره داده می شود. با این طرز کار کردن راه به جایی نخواهیم برد...علی برکت الله.
خونه 400میلیونی اهواز شده 2میلیارد ودویست یعنی 5.5برابر دیگه با این قیمتها کسی خونه دارنمیشه آرزوی خونه دار شدن رو باید به گور ببریم کدوم کشور دنیا طی 2سال قیمت خونه هاش 5تا10برابر شده
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
قیمت خونه بالا نرفته ارزش ریال افتاده
صاحبان زمین فقط قیمت هایی ادعا میکنند و اصلا منطق نیست که چرا زمین را گران میگویند
انچنان رکودی می اید در ساختمان که تا حداقل ۱۰ سال پابرجا خواهد بود
از نعمت های بیشمار تحریم هاست
اقایون خودتون رو خسته نکنیددولت و بانک های ملک باز اجازه ارزون شدن به مسکن رو نمیده
اولا:وقتی میگن نخرید ارزون میشه یا رکود های چندساله که با انواع ترفند ها تو بازار مسکن درست میکنند به قصد جمع کردن فنر تقاضاست تا وقتی فنر رو در زمان دلخواهشون آزاد کردن بتونن چند برابر تورم و سودی که به سپرده گذاراشان دادن در بیارن
دوم: مالیات مضاعف شما فقط بشمار از هر مصالح مصرف شده در ساختمان از زمانی که ماده اولیه هست تازمانی که در ساختمان استفاده میشه چند بار مالیات میگیرن به نظرتون دولتی که اینطوری از یه مسکن پول درمیاره اجازه میده مسکن ارزون بشه؟؟؟؟؟؟؟
سوم:یه نفر مرد باشه آمار دربیاره به مردم ایران اعلام کنه سهم بخشهای مختلف در ساخت مسکن چقدره سهم دولت اوقاف تعاونی ها و بخش خصوصی رو جدا دربیاره برادر من اینکه تلوزیون توی تمام سریالاش آدم بدای قصش اپارتمان سازن الکی نیست داره آدرس اشتباه میده می خواد تقصیر گرونی رو گردن آخرین بخش اقتصاد که هنوز دولت صد درصدش رو مال خودش نکرده بندازه و سیاست های خودش رو مخفی کنه
وقتی ارزش پول ملی حدود نه برابر کاهش پیدا میکنه بر همه چیز تاثیر گذاره
اگر قانونی برای منع خرید ملک توسط افراد خارجی بدون داشتن ریشه ایرانی وضع نشود بزودی بخشهای زیادی از شهرهای شمالی، غربی و حتی قزوین و زنجان و تبریز مالک غیر ایرانی پیدا میکند.
دولت در شرایط فعلی باید خرید وفروش مسکن را محدود کند یعنی یکبار در سال سند و قولنامه انتقال ندهد تا دلالی و سوادگری را از بین ببرد.اما منافعی که دارد متاسفانه اقدام خاصی انجام نمی دهد
ارزش پول ملی رو حفظ کنید.مشکل اینجاست
بزودی قیمتها سقوط خواهد کرد, اونم شدید...! دقیقاً مثل ترامپ که از قدرتش سقوط کرد...!

متاسفانه مردم متوجه تورم تحریم نیستند...! خوب تحریمم

مردم صبور باشند...
قیمت خانه در شهر ما ظرف دو سال 10 برابر شده ، دیگه خرید خانه برای جوانان یک رویا شد
این توجیهات بخشی از دلایل گرانی مسکن هستند و بخش عمده ی آن به حجم زیاد نقدینگی و کاهش ارزش پول مربوط است که این اتفاق ناشی از عدم تعادل در دو مؤلفه ی اصلی اقتصاد یعنی پول و کالا ست .علت اصلی این اتفاق عدم هم خوانی دخل و خرج دولت است که منجر به کسری می شود و در نهایت ازطریق استقراض از بانک مرکزی تأمین میگردد . در طرف دیگر یعنی بخش تولید هم اوضاع بدلیل محدودیتهای خارجی و رکود ناشی از کرونا باعث کاهش حجم تولید شده و عدم تعادل پول و کالا شدت می یابد که تورم بالا و عمومی را موجب میشود . در حوزه ی مسکن دلایل دیگری هم مزید برعلت میشود از جمله بروکراسی تنبل و البته گران صدور مجوز ساخت و ساز که ضمن افزایش قیمت تمام شده ، کاهش انگیزه ی فعالان این بخش را سبب میشود که در مجموع روی عرضه ی مسکن تأثیر منفی میگذارد . تهدید های مالیاتی نیز یکی از دلایل است که سرمایه گذاری در این بخش را از جذبه خالی می کند . در کل چنانچه در دنیای پول و کالا تعادل برقرارشود و ریال ارزش خود را باز یابد سطح عمومی قیمتها کاهش می یابد که این شامل حال مسکن هم میشود ، اگر در کنار این رویداد بروکراسی زائد و پر هزینه ی صدور مجوز ساخت حذف شود و مالیات این بخش قدری مهربان باشد عرضه ی مسکن افزایش می یابد .
پاسخ ها
هاشم رجایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
اونایی که دلیل گرونی رو فقط وفقط تحریم خارجی میدونن گوشی برای شنیدن حرف های شما در مورد مسکن ندارن
بخدا این وزارت خانه اصلابرنامه ریزی نداره
چرا برنامه ریزی لازم جهت استفاده از این فرصت ها نمی شود
چندشهرک جدید با سرمایه گذاری خارجی ها در اهواز و خوزستان ایجادکنید شهرک عراقی ها کویتی ها قطری ها و ...و وبرای 30 سال سرمایه گذاری انها را تضمین کنید با این کار هم جهش در تولید مسکن و هم ارتباط ملتها و امنیت و ...تامین می شود
تا زمانی که قیمت نهاده های ساخت مسکن منطقی نشود قیمت ها تعدیل نمی شود
فولاد و سیمان و سایر مصالح در ایران تولید میشود. زمین هم که فراوان است. سرمایه گذاران بخش خصوصی با کمک دولت اولا بافتهای فرسوده را احیا کنند، ثانیاً اگر همه شهرهای کشور فرصت اشتغال و امکانات رفاهی و آموزشی و فرهنگی باشد، هجوم به شهرهای بزرگ کم شده و تقاضای خانه کم شده و قیمت ها کاهش خواهد یافت. آلودگی و ترافیک هم کم خواهد شد!
قیمت مصالح ساختمانی رو بیارید پایین یا با سوبسید ونظارت به مردم و کسانی ک واقعا خواهان ساخت مسکن هستن بدین.بعضی ها یک تکه زمینی دارن و مقداری سرمایه اندک اگر قیمت مصالح پایین بیاد میتونن برای خودشون خانه ای بسازن ولی متاسفانه گرانی بی حدو حصر اجازه اینکارو نمیده.ویزر باید فکری به حال این مسئله بکنه.متاسفانه وزیر صنعت هم فقط چسبیده به خودرو باقی صنایع به امان خدا.بابا فکری به حال قیمت میلگرد سیمان سیم سرامیک آهن بکنید اینا قیمتش پایین بیاد خودبخود ارزانی در راهه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار