اختلاف مجلس و دولت وارد فاز جدیدی می‌شود؟

ابلاغ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران توسط رییس مجلس شورای اسلامی، اختلاف دو قوه مجریه و مقننه را وارد مرحله جدیدی کرده است. پاستورنشینان مجلس را به همکاری نکردن متهم می‌کنند و بهارستان‌نشین‌ها دولت را در رعایت نکردن قانون متهم می‌دانند.
کد خبر: ۱۰۲۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰ 11 December 2020

ابلاغ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران توسط رییس مجلس شورای اسلامی، اختلاف دو قوه مجریه و مقننه را وارد مرحله جدیدی کرده است. پاستورنشینان مجلس را به همکاری نکردن متهم می‌کنند و بهارستان‌نشین‌ها دولت را در رعایت نکردن قانون متهم می‌دانند.

به گزارش «تابناک»؛ ماجرای اختلاف جدید دولت و مجلس، این بار به مصوبه پارلمان در زمینه قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» بازمی‌گردد؛ مصوبه‌ای که از زمان طرحش در بهارستان با مخالفت دولت مواجه شد و ابلاغش توسط رییس مجلس موضوع را وارد فاز تازه‌ای از بگومگو‌ها و بحث و جدل میان دو قوا کرد.

نمایندگان مجلس هفته گذشته با فوریت مصوبه مربوط به موضوع هسته‌ای را تصویب کردند که با رفع ایرادات آن از سوی شورای نگهبان در روز چهارشنبه (۱۲ آذر) و تایید این نهاد نظارتی، عملاً این مصوبه قانون تبدیل شد که رییس جمهوری باید آن را ظرف مدت ۵ روز برای اجرا به مجریان ابلاغ می‌کرد؛ اتفاقی که البته به اعتقاد نمایندگان مجلس عملی نشده و به همین دلیل، محمدباقر قالیباف رییس مجلس این کار را در روز سه‌شنبه (۱۸ آذر) به جای حسن روحانی، رییس جمهوری انجام داد. طبق ماده ۱ قانون مدنی، مصوبات مجلس به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود و رئیس جمهور باید ظرف پنج روز آن را امضا و به مجریان ابلاغ کند. اما در صورت استنکاف رئیس جمهور از امضا یا ابلاغ در این مدت، به دستور رئیس مجلس روزنامه رسمی موظف است، ظرف ۷۲ ساعت مصوبه را چاپ و منتشر کند.

بعد از نامه رسمی رییس قوه مقننه به مدیرعامل روزنامه رسمی کشور جهت ابلاغ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و درخواست برای انتشار و چاپ آن در روزنامه رسمی، علی ربیعی سخنگوی دولت، مجلس را به عجله ‌کردن، متهم ساخت. او گفت: «مسئولان حقوقی و اداری در دولت معتقد بودند با توجه به سازوکار‌های نظام اداری، دریافت نامه مجلس، عملا از روز شنبه (۱۵ آذر) محسوب می‌شود. بر اساس عرف و روال اداری و سازوکار‌های مکاتبات، با احتساب روز‌های تعطیل پنج‌شنبه و جمعه، رئیس جمهور تا آخر وقت چهارشنبه، فرصت ابلاغ داشت؛ بنابراین، روز شنبه، معاونت امور مجلس رئیس‌جمهور مطابق رویه گذشته، فرم ابلاغ قانون را برای دفتر رئیس جمهور ارسال کرد، اما متاسفانه این قانون روز سه شنبه (۱۸ آذر) با عجله توسط رئیس محترم مجلس ابلاغ شد.»

ربیعی این را هم گفت که «فارغ از این موضوع، در میان اتفاقات و تحولات سریع جهان ـ که باید فرصت‌های خود را در آن جستجو کنیم و به وضعیت زندگی مردم، فشار و سختی تحریم توجه داشته باشیم ـ به نظر می‌رسد ما نیازمند طمانینه بیشتر و رفتار هم‌افزا و در کنار هم بودن و دادن پیام انسجام به خارج و آرامش و امید به آینده بهتر در داخل کشور هستیم.»

در واکنش به این سخنان احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس با قانونی خواندن اقدام رییس قوه مقننه در ابلاغ مصوبه هسته‌ای به ماده یک قانون مدنی اشاره و اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته این قانون از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شد، بر اساس قانون مدنی آقای روحانی تا روز دوشنبه هفته جاری، فرصت ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی را داشت که انجام نشد؛ لذا رئیس مجلس روز سه شنبه جاری قانون مذکور را ابلاغ کرد؛ بنابراین، مجلس در ابلاغ قانون مهلت مدنظر را رعایت کرده است.»

علاوه بر این، حسن روحانی، رئیس جمهوری در جلسه هفته گذشته هیات دولت با اشاره به تحویل بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس گفت: «این اولین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت دوازدهم است. متاسفانه در این چند ماه امکانش فراهم نشده که کار مشترکی انجام بدهیم، چون نمایندگان مجلس محترم لوایح ما را به بایگانی بردند و سونامی طرح‌ها را راه انداختند. البته آن‌ها مختارند و خودشان می‌دانند، ولی این بر خلاف اهداف توسعه کشور است. برای همکاری با لایحه کار سریع تر پیش می‌رود تا نمایندگان طرح بدهند.»

این سخنان رییس قوه مجریه هم واکنش نمایندگان را در پی داشت. مرتضی آقاتهرانی گفت: «ما قصد داریم دولت هر طور شده پای کار بیاید و اگر آقای روحانی چنین ادعایی دارد، آن را اثبات کند. بهتر است مسئولان دولتی در مشی خود تجدید نظر کرده و به صحنه بیایند و با رفت و آمد با مجلس در صدد حل مشکلات باشند که مجلس نیز آمادگی جدی برای همکاری با آن‌ها را دارد. مجلس به تنهایی نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند و دولت باید با همکاری با مجلس و اجرای قوانین مصوب، این مسیر را ادامه دهد.»

فارغ از درستی یا نادرستی اتهامات دولتی‌ها و مجلسی‌ها به یکدیگر یادآوری این نکته به مسئولان هر دو قوه ضروری است که همدلی و تفاهم مهمترین نیاز این روز‌های کشور است تا جامعه بتواند از اقیانوس پرتلاطم مشکلات به سلامتی بگذرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
همین طی کردن روال عادی و اداری و در نظر گرفتن روزهای تعطیلی و احیانا ساعات کار اداری است که باعث میشه حوادثی که اتفاق میافتاد رئیس و روسا دوزاریشان دیر بیافتاد و بعد از یکی دو روز صبح که از خواب پا میشوند اگر احیانا تلویزیون روشن کنند خبردار میشوند چه گندی زده اند.
این حرف ها نه تنور رو گرم می کنه نه رای براتون میاره. رای بی رای
این حرف ها نه تنور رو گرم می کنه نه رای براتون میاره. رای بی رای
تا زمانی که عواقب و سختی تحریم ها فقط برای مردم باشد لغو نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
دقیقا
یک نظرسنجی انجام بشه تا مشخص بشه چند درصد مردم توی این موضوع سمت دولت هستن یا سمت مجلس!
پاسخ ها
علی
| Germany |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
برو دهنتو اب بکش ..نظر سنجی.خدایا به تو پناه میبریم از دست این مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
از نظر جماعت از ما بهتران ، مردم خوب و بد را تشخیص نمی دهند و مدعیان بزرگی باید تصمیم بگیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
گزینه ج هیچ کدام
مردم ما به هوچیگران و تندروهای افراطی که بخشی از آنها در مجلس جمع شده اند آشنا هستند ،تا آخرش هم پیازی از دستشان پاره نمی شود،این گوی و این میدان
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
صیانت از حقوق ملت !الهی بگردمشون چقدر نازن
مخصوصا رئیسشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
دولت که خداییش اخر هوچیگری و تنبلی وتفریط هستش چشات باز کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
چه جوری هنوز این دولت طرفدارهای هرچند اندک داره جای سئواله؟؟
اضطرابی عمیق در دل بسیاری از ایرانیان ریشه دوانیده است نکند که مردم قربانی درگیری های جناحی شوند .
قوانین تصویبی در مجلس اصلا از نظر دولت وجاهت قانونی ندارد. تنها کسی که نطرش برای دولت مهم وقابل اجرا است نظر جناب آقای همت علی شاه نظری یکی از مدیران سازمان امور اداری واستخدامی کشور می باشد. جالب است وقتی که دولت نمی خواهد مصوبات مجلس شورای اسلامی را اجرا کند مثل قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را از آقای همت علی شاه نظری در مورد مصوبات مجلس نظری خواهی می کند!! آیا مصوبات مجلس از نظر آقای شاه نظری قابل قبول ومورد تائید است یاخیر!! واز آنجا که آقای شاه نظری یکی از اهرم های فشار دولت جان برکف برای رزمندگان،جانبازان وخانواده شهدا می باشد. 180درجه قوانین مجلس را با میل خود وطبق درخواست مدیران کل ادارات وشرکت های دولتی اعلام می کند. در واقع آقای شاه نظری با این کارخودش باعث اشتغال هرچه بیشتر مراگزقانونی مثل دیوان عدالت اداری شده است. چون ایثارگران برای رسیدن به حق وحقوق قانونی خودشان باید به دیوان عدالت اداری پناه ببرند.متاسفانه از آنجا که دولت فداکار نفود دارد اکثرا ایثارگران عزیز به حقوق قانونی خودشان نمی رسند. متاسفانه از مجلس محترم شورای اسلامی هم پیگیر اجرای شدن مصوبات نیستند.
آیا بجز خدا کسی را داریم پس
یا احکم الحاکمین نظری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
این چه ربطی به موضوع این مقاله دارد هرکسی فقط سنگ خودش را به سینه میزند برای همین سنگ روی سنگ بند نمیشود
این دو تا با هم فرق داره
مملکته ما داریم. دیوونه خونه است
بودجه ای بر اساس فروش بیش دو میلیون بشکه نفت برای سال ایند نوشته شده توهمی بیش نیست
فاز یا چیز دیگر هیچ تصمیمی برای قشر اسیب پذیر گرفته نخواهد شد
انشالله با این مصوبات عجولانه وغیر کارشناسی مجلس وضع از این که هست بدتر نشه
هر کسی از مردم هادی می‌تواند با این ادعا که من به این مجلس رأی نداده ام
چرا کشورهای همسایه پیشرفته ترند؟
شما همان کسی هستی که اوال انقلاب دوران جنگ با مک فارلن مخفیانه دیدار داشتی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی