بازدید 16269

شوک ۴۰ درصدی شیر

افزایش ۴۰ درصدی قیمت لبنیات شوک جدیدی است که به بازار و مردم وارد شده است و اینطور که سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی عنوان می‌کند افزایش قیمت شیرخام از سوی دامداری‌ها یکی از دلایل اصلی چنین افزایش قیمتی است.
کد خبر: ۱۰۱۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ 21 November 2020

 
 
به گزارش تابناک به نقل از ایران، روز ۲۸ آبانماه محصولات لبنی با قیمت جدید روانه بازار شدند و واکنش به چنین افزایش قیمتی تا چند روز در بین مردم به یکی از سوژه‌های داغ روز تبدیل شده است. در این میان واکنش به گرانی لبنیات در فضای مجازی بخصوص شبکه‌های اجتماعی با انتقادات تندی از سوی کاربران روبه‌روست.

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی مدعی است از تیرماه سال گذشته قیمت ۱۰ قلم اصلی محصولات لبنی تاکنون از سوی کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی گران نشده بودند و این افزایش قیمت نیز به خاطر گران شدن شیرخامی است که در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی در این ارتباط عنوان می‌کند: «افزایش قیمت محصولات لبنی تابع تورم در کشور است منتهی دلیل این افزایش قیمت چه بوده، باید گفت کارخانه‌های تولیدکننده فرآورده‌های لبنی آخرین حلقه از زنجیره تولید هستند و با توجه با اینکه ۶۵ درصد ضریب قیمت تمام شده محصولات مرتبط به شیرخام است و از طرفی محصولات پتروشیمی، این افزایش قیمت منطقی است.

باید به این نکته مهم اشاره کنم که دامداران ظرف مدت ۵ ماه گذشته قیمت شیرخام را ۴۵ درصد افزایش داده‌اند یعنی قیمت را از ۲۹۰۰ به ۴۱۵۰ تومان رسانده‌اند و با چنین وضعیتی چاره‌ای جز افزایش قیمت نداشتیم. البته افزایش قیمت محصولات پتروشیمی که در بسته‌بندی محصولات ما نقش دارند نیز افزایش چشمگیری داشته و همه این عوامل در افزایش ۴۰ درصدی ۱۰ قلم اصلی محوصلات لبنی همچون شیر کم چرب و پرچرب، ماست ساده، پنیر ساده پاستوریزه و ... نقش مهمی داشته‌اند.»

بنی‌طبا در ادامه ضمن ناخشنودی از بروز چنین وضعیتی، خاطرنشان می‌شود: «برای ما بسیار ناراحت‌کننده است که مجبور به افزایش قیمت شده‌ایم و همانطور که گفتم چاره‌ای نداشتیم و این صنعت با حداقل حاشیه سود در حال فعالیت است. می‌دانیم که شاید برخی از مردم با افزایش قیمت، توان خرید نداشته باشند، ولی تامین معشیت مردم به عهده تولید کننده نیست و به عهده نظام سیاست‌گذاری کشور است و آن‌ها باید برای کنترل و در دسترس گذاشتن اقلام مورد نیاز مردم تلاش کنند.»

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی به قیمت جدید محصولات لبنی پرداخت و گفت: «براساس توافقات صورت گرفته با سازمان حمایت، قیمت ماست دو و نیم کیلویی دبه پرچرب ۲۴ هزار تومان، دبه کم چرب ۲۱ هزار تومان، شیر نایلونی ۵۴۰۰ تومان، پنیر ۴۰۰ گرمی کاپ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، شیر بطری کم چرب ۷۱۰۰ تومان، نیم چرب ۷۵۰۰ تومان، سه درصد چربی ۸۵۰۰ تومان، شیر کامل ۸۶۰۰ تومان، قیمت شیر خام درب دامداری ۴۱۵۰ تومان، درصد چربی ۶۰ تومان، قیمت کره حیوانی ۱۰۰ گرمی ۱۰ هزار تومان خواهد شد. همچنین قیمت ماست کم چرب ۹۰۰ گرمی ۸۰۰۰ تومان و ماست پرچرب ۹۰۰ گرمی ۹۷۰۰ تومان تعیین شده است.

افزایش‌های خودسرانه

باید گفت در حالی که دست‌اندرکاران صنایع فرآورده‌های لبنی عنوان می‌کنند از تیرماه سال گذشته تاکنون افزایش قیمتی نداشته‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌های عضو این انجمن به دلایل مختلف در طول چند ماه گذشته دست به افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی زده‌اند! بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت برخی از محصولات لبنی نسبت به سال گذشته تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

در این رابطه حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران با انتقاد به افزایش ۴۰ درصدی محصولات لبنی حتی با وجود گرانی قیمت شیرخام می‌گوید: «با توجه به اینکه حداقل ۷۰ درصد محصولات لبنی را شیرخام تشکیل می‌دهد، این سوال مطرح است که چرا یک سطل ماست یک کیلویی یا دوغ یک لیتری باید به قیمت‌های ۹ هزار و ۵ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه شود؟

اگر نرخ خرید هر کیلو شیر از دامداران ۵۰ تومان بالا رود، کارخانه‌های لبنی ۵۰۰ تومان به قیمت محصولات خود اضافه می‌کنند که این امر بی انصافی و اجحاف در حق مصرف کننده است.»

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به افزایش قیمت لبنیات

افزایش یکباره قیمت محصولات لبنی با واکنش تند و انتقادات فراوان کاربران شبکه‌ای اجتماعی روبه‌رو شد. در حالی که مسئولان انجمن فرآورده‌های لبنی معتقدند از تیرماه سال گذشته قیمت‌ها افزایش نداشته‌اند، اما بسیاری از کاربران با رد چنین ادعا‌هایی عنوان کرده‌اند شیر و ماست و پنیر ساده از سال گذشته در چند نوبت گران شده است.

«محمود» با انتشار لیست قیمتی که تیرماه سال گذشته از سوی دبیر ستاد تنظیم بازار منتشر شده بود، چنین می‌گوید: «اگر حرف مسئولان این صنعت ملاک باشد چرا قیمت شیر پرچربی که باید امسال ۵ هزار و ۳۰۰ تومان می‌بود به قیمت بالای ۷ هزار تومان فروخته می‌شد و الان شده ۹ هزار تومان!»

«مسعود سیدی» هم با انتقاد به گرانی لبنیات در توییترش نوشته: «شیری که سال گذشته قیمت‌گذاری شده بود ۵۳۰۰ را از تابستان امسال ۷۳۰۰ می‌خریدم و الان ۹۴۰۰. مطمئن باشید چند مدت بعد چراغ خاموش قیمت‌ها را بالا می‌برند.»

شوک ۴۰ درصدی شیر

«سامان» هم در این باره نوشته: «هیچ نظارتی بر قیمت‌گذاری و عرضه نیست. شرکت‌ها هر طور می‌خواهند قیمت‌گذاری می‌کنند از افزایش ۲۰ درصدی گرفته تا ۵۰ -۶۰ درصدی. کسی هم جلوی‌شان نمی‌ایستد.»

«قاسم اموری» هم از کوچک‌تر شدن سبد کالای مردم نوشته است: «با این افزایش‌های پی در پی که عملا هم نظارتی بر آن‌ها نیست این سفره مردم است که هر روز آب می‌رود.»

شوک ۴۰ درصدی شیر

«داود بهرامی»، کاربر دیگری هم در این باره اینگونه نوشته: «با این افزایش قیمت شدید شیر و بالطبع لبنیات باید منتظر سونامی پوکی استخوان در سال‌های آتی باشیم؟»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۳
دست همه مسئولين درد نكنهچون خيلي زحمت كشيدن و طلا و دلار رو پائئين نگه داشتن وگرنه تا حالا مردم داغون شده بودن خدا رو شكر
اینطور که قیمتها بالا میره اگه دلار بالا نره قیمت محصولات خارجی به صرفه تر میشه و قاچاق زیاد میشه و دولت مجبوره که دلار رو بالا نگه داره تا این اتفاق نیفته
سو مدیریت در سیستم اقتصادی کشور، موج می زند.
در حالیکه روزانه قیمت اقلام اولیه اساسی مثل شیر و روغن و مرغ و تخم مرغ و... افزایش می یابد اما حقوق کارگر ثابت است.
اقلام اولیه اساسی مردم مثل روغن و پوشک و... کمیاب می شوند و مساله اصلی ترخیص کالا از گمرک است و این سو مدیریت و عدم ترخیص به شکلی است که باعث کمبود و گرانی می شود.
کنجاله و خوراک دام نیز به موقع ترخیص نمی شود و احتمالا سبب افزایش قیمت لبنیات نیز می شود.
بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی ناشی از سو مدیریت است.
سلام و درود
تابناک در ارشیو خبری بیانات روز تولد حضرت رسول اکرم(ص) و سلاله پاکش در خصوص گرانیها و اطلاعیه و واکنش بعد از این بیانات را که مسولین محترم و. مختلف نشان دادند را بررسی کن. این جواب به مردم ایا درست است؟
مسوولان محترم : خدا قوت ، خسته نباشید .
شیر هم پرواز کرد و رفت
چرا درک نمی کنید. برای اینها هر یک ماه از سال شمسی معادل یک سال است. پس حرف حساب می زنن که از اول تابستان پارسال افزایش قیمت نداشته اند. مشکل از تقویم ماست که سالش 12 برابر سال تقویم اونها نیست. مجلس محترم لطفاً تقویم رو اصلاح کنید.
چرا سیاه نمایی می کنید. گل و بلبل است. اصلا شبیه ونزوئلا نیست. نگران نشوید
باید مقاومت کنیم و لبنیات نخوریم تا آمریکا و اسرائیل حساب کار دستش بیاد
ما هیچ گونه مشکلی نداریم. این گرانی ها هم توحیهی نداره
"از تیرماه سال گذشته قیمت ۱۰ قلم اصلی محصولات لبنی تاکنون از سوی کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی گران نشده بودند"!!!! آخه نامرد دروغگو! یک قلم از اون ده قلم لبنیاتی که از پارسال قیمتش بالا نرفته رو بگو چی بوده؟؟؟ ما که هر روز یه قیمت جدید می بینبم!!!
نه دیگر اینها شوک نیست بلکه حبرهای هر روز هست که مسئولین می گویند همه چیز را کنترل می کنند ولی در عمل این مردم هستند که زیر بار گرانی برای تامین کسر بودجه دولت کمر خم می کند.
آقا اصلا شیر و لبنیات خوب نیست و برای معده مردم با درآمدهای پایین و دارای ضعف اقتصادی مثل سم میمونه بهتره که فقط نون خالی بخورن تا نمیرن و بتوانند پای صندوق بروند همین کافیه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر