بازدید 28776

ساخت و تحویل ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی به عمر دولت دوازدهم قد می‌دهد؟

پس از کلی وعده و وعید توسط وزارت راه و شهرسازی درباره افتتاح اولین واحد‌های مسکن ملی، سرانجام تعدادی از این مسکن‌ها در آبان ماه سال جاری افتتاح شد. به نظر می‌رسد سرعت کُند دولت در تحویل این واحد‌ها موجب شده است که اطلاعیه‌های غیرقانونی فروش مسکن‌های ملی در فضای مجازی رو به رشد باشد.
کد خبر: ۱۰۱۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰ 12 November 2020

ساخت و تحویل 400 هزار واحد مسکن ملی به عمر دولت دوازدهم قد می دهد؟

محمدرضا مقامی فرد؛ دولت تدبیر و امید در حالی در مردادماه ۱۳۹۲ سکان قوه مجریه را در اختیار گرفت که در حوزه مسکن اعلام کرده بود که طرح مسکن مهر را تعطیل و تنها در این طرح به تحویل مسکن‌های متعهد شده اکتفا خواهد کرد. البته قرار بود که طرح مسکن اجتماعی، جایگزین طرح مسکن مهر شود که این طرح تنها روی کاغذ ماند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ به هر صورت با استعفای آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، محمد اسلامی سکان این وزارتخانه را در دست گرفت. در ابتدای امر اسلامی نیز نسبت به ساخت مسکن تمایل چندانی نشان نداد، اما در زمستان ۱۳۹۷ بود که زمزمه‌های طرحی با عنوان طرح مسکن ملی برای ساخت مسکن به گوش رسید.

این طرح شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بود که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهر‌های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود.

اوایل شهریورماه سال ۱۳۹۸، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد. از مورخه ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ده استان دیگر آغاز شد. به مرور ثبت نام از متقاضیان مسکن ملی در استان‌ها انجام شد و به پایان رسید.

وعده های تحویل مسکن ملی که عملی نشد

پس از پایان دوران نام نویسی اولیه، وعده‌های تحویل اولین واحد‌های مسکن ملی آغاز شد که در ادامه، تیتروار به بررسی این وعده‌ها خواهیم پرداخت.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی دوازدهم اسفندماه سال ۱۳۹۸: اردیبهشت یا خردادماه سال آینده (۱۳۹۹) اولین پروژه طرح ملی مسکن را افتتاح کنیم.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در سوم فروردین ماه ۱۳۹۹: به نظرم تا پایان سال و در بعضی از استان‌ها که پروژه ۵۵ درصد پیشرفت داشته حتی زودتر بتوانیم تا تابستان کلید خانه‌ها را تحویل دهیم.

محمود محمودزاده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹: اولین واحد‌ها قرار است خرداد یا تیر ماه تحویل متقاضیان شود.

محمود محمودزاده در ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۹: در تابستان امسال اولین افتتاح‌های اقدام ملی مسکن انجام می‌شود.

محمد اسلامی در اوایل مرداد ماه سال جاری: اولین سری از واحد‌های ساخته‌شده طرح اقدام ملی از اواخر مردادماه به مردم تحویل داده خواهد شد.

محمود محمودزاده در ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۹: نخستین واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن به زودی و پس از دهه اول محرم تحویل متقاضیان می‌شود.

محمد اسلامی در ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۹: امیدواریم تا یکی، دو هفته آینده، اولین واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن در شهر‌های مختلف را به متقاضیان تحویل دهیم.

محمد اسلامی در ۳ شهریور ۱۳۹۹: نخستین سری واحد‌های "طرح اقدام ملی مسکن" در استان‌های پیشتاز ماه آینده به مردم تحویل خواهد شد.

محمد اسلامی در ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۹: حدود ۵۰۰۰ واحد مسکن ملی آماده شده و در حال تحویل است.

آبان ماه ۱۳۹۹ اولین واحد‌های مسکن ملی افتتاح شد

در یکم آبان ماه سال جاری بود که خبری مبنی بر افتتاح اولین واحد‌های مسکن ملی مخابره شد. در این تاریخ، رئیس جمهور روحانی طی مراسمی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شد ۴۰ هزار مسکن مهر و ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن را افتتاح کرد.

در این مراسم همچنین تمامی ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن تعیین تکلیف شد و به مرحله آغاز بهره‌برداری رسید.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به رونمایی از طرح اقدام ملی مسکن در پایان سال ۱۳۹۷ گفت: تاکنون برای تمامی ۴۰۰ هزار واحد اقدام ملی، زمین شناسایی شده، ثبت‌نام‌ها صورت گرفته و متقاضیان واقعی شناخته شده اند. ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحدی که امروز افتتاح می‌شود در استان‌های پیشتاز است که از آن‌ها تشکر می‌کنم.

خرید و فروش مسکن ملی غیرقانونی است؟

هر چند خبر‌ها حکایت از آن دارد که برخی مسکن‌های طرح اقدام ملی، در کرمان تحویل داده شده اند، هنوز از تحویل مسکن‌ها در باقی استان‌ها خبری نیست و تنها کمتر از یک سال تا پایان عمر دولت دوازدهم مانده است.

برای نمونه در پرند تهران، شواهد بیانگر آن است که هنوز خبری از آغاز این پروژه نیست. یکی از مخاطبان تابناک که کلیه مراحل مربوط به مسکن ملی را طی کرده است، در این باره گفت: «قرار بود در پرند ۲۰ هزار واحد مسکن ملی ساخته شود که من جزو ۵۴ نفر اولی بودم که در تهران پول را واریز کردم و اگر قرار به ساخت حتی یک درصد مسکن‌ها در پرند بود، باید مسکن را به من تحویل می‌دادند. وام من آماده است و پول اولیه را هم واریز کرده ام، ولی به نظر هیچ کاری پیش نرفته و دقیق هم نمی‌گویند که پروژه در چه مرحله‌ای است، چه برسد به اینکه بگویند کی می‌خواهند این مسکن‌ها را تحویل بدهند.»

این وضعیت موجب شده است تا این روز‌ها شاهد خرید و فروش‌های غیرقانونی مسکن ملی در فضای مجازی باشیم.

ایسنا در این باره نوشت: گشتی در آگهی‌های فروش ملک در سایت‌های اینترنتی نشان می‌دهد که خرید و فروش امتیاز واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن داغ شده است. هرچند بعضی از این آگهی‌ها به دلیل غیرقانونی بودن از سوی سایت مربوطه حذف می‌شود، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که خرید و فروش در جریان است. مبالغی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هم برای این امتیاز تعیین می‌شود. در بعضی آگهی‌ها حتی جزئیات آپارتمان مورد معامله مثل متراژ واحد، تعداد اتاقها، قیمت هر متر مربع و دیگر ویژگی‌ها درج شده است. با این حال وزارت راه و شهرسازی هشدار داده که با متخلفان برخورد و واحد مسکونی مورد معامله را سلب امتیاز می‌کند.

به نظر می‌رسد، بخشی از این فروش غیرقانونی مسکن ملی به این دلیل باشد که ثبت نام کنندگان آن دیگر امیدی به تحویل این واحد‌ها ندارند. کما اینکه این مخاطب تابناک در این باره گفت: اینکه می‌بینید آگهی فروش می‌گذارند، چون خسته شده اند یا امیدی به تحویل مسکن‌های ملی ندارند و یا پولی برای واریز کردن ندارند.

به هر صورت آنچه مسلم است این که برای بازگشت انگیزه و شفافیت در این زمینه، بهتر است وزارت راه و شهرسازی، گزارش کاملی از مسکن‌های ملی در استان‌های مختلف و میزان پیشرفت آن‌ها منتشر کند تا انگیزه به کسانی که متقاضی این مسکن‌ها بوده اند بازگردد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
عزیزان مسئول، طعم بدی داشت جفایی که ترامپ و تیمش بر شما کردند؟ زندگی کن و بگذار دیگران زندگی شان را بکنند. این باید درسی باشد برای ما. امریکا سیاست خارجه اش برای ایران را بر اساس خواسته هم پیمان های عرب و یهودی اش در منطقه تنظیم می کند. بروید و مشکلاتتان را حداقل با کشورهای مسلمان منطقه حل و فصل نمایید. بعد کمی به مردم خودتان ازادی بدهید تا زندگی شان را بکنند بعد می بینید چقدر کارها آسان‌تر می شود برای گفتگو با کشورهای قدرتمند فرامنطقه ای. زندگی کنید و بگذارید دیگران زندگی شان را بکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
باید این دولت تمام انرژی خودش را صرف تکمیل و تحویل این پروژه بکند تا بتواند یک برگ برنده در زمان اتمام دولت داشته باشد این به نفع مردم و هم به نفع جناح مورد نظر است ....
ما سال 97 شروع کردیم به ساخت 3 واحد مسکونی در شهرستان، آنوقت دلار حدود 10 تومان بود، و میدونستیم کار سختی در پیش داریم، ولی نمی دونستیم قراره دلار بشه 30 تومان و یک سیمان 7 تومانی به 22 تومان برسه! یا آهن چند برابر بشه، یا ورق کابینت، شوفاژ و .... چند برابر بشه... اگه خودتون بسازین هزار تا دردسر و سرگیجه و بی پولی جلوی پاتون هست، اگر بسپارید به دولت و مجلس و شرکاء براتون بسازن که اونها با کیفیت شخصی ساز نمیسازن، و بساز بفروشی تحویل میدن.

تنها علاج مسکن، کاهش قیمت ارز است. مصالح ساختمانی از چوب تا آهن و آلمینیوم و حتی شن و ماسه با قیمت جهانی ارزش گذاری میشه. مگه اینکه دولت یارانه بده، که میدونیم پول یارانه نداره، اگر هم یارانه رو بده به مصالح ساختمانی، داستان بنزین پیش میاد و بدلیل تفاوت قیمت داخلی با قیمت جهانی، بسیاری از مصالح ساختمانی قاچاق خواهند شد. بنابراین، تنها باید امید به کاهش ارز و افزایش پول ملی داشت ولاغیر
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
راه حل قیمت ارز متعادل و پایدار هست که نه باعث خروج بیش از حد و قاچاق کالا شود و از آن طرف هم واردات معنی داشته باشه تا رقابت شکل بگیره
شوخی می کنید؟ این دولت و ساخت مسکن؟ جوک بیمزه و لوسی بود.
به عمر ما هم قد نمی دهد الان 10 ماه هست مدارک اپلود کردیم فقط جواب امده در حال استعلام والا نمیدونم چی رو دارن 10 ماه استعلام میکنن ؟ خجالت بکشید با این کشورداری تان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
سلام. ما هم وضعیت شما رو داشتیم وقتی با اداره راه و شهرسازی تماس گرفتیم گفتن کسانی که توی سایت واسشون زده در حال استعلام باید حضوری بیان و پیگیر وضعیتشون بشن. شما هم به نظرم مراجعه کنید
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
به گفته بعضی از مسیولین راه شهرسازی این سیستم اینترنتی رو قبول ندارن میگن با ید حضوری مدارک بیارید تا یکساعته استعلام گرفته بشه و ثبت سیستم بشه بعد دو روز اس ام اس بانک مسکن جهت واریز چهل میلیون میاد پس وقتت رو هور دادی با انتظار جهت تایین وضعیت استعلام سایت
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
دقیقا باید حضوری با مدارک و سی دی مدارک مراجع کنید این مشکل رو من هم داشتم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
خوب حداقل اعلام کنن من از کجا باید خبر داشته باشم که این در حال استعلام چیه
شما جدی نگیرید از این خبرهای خوش آبکی و دروغکی دولتی ها زیاد میگن کی گرفته و کی داده؟!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
نه دروغ ونه آبکی هست در حال انجام هست حتی زمین هم واگذار شده و در حال ساخت فقط مشکل گران تمام شدنش با این دلار هست
به عمر دولت دوازدهم اگر قد ندهد برای دولت بعدی ایجاد مشکل خواهد کرد کاری که دردولت هاشمی انجام شده قبل از اتمام دوران ریاست صدها طرح بزرگ ملی را کلنگ زنی کرد تا برای دولت بعدی ایجاد مشکل کند
این برنامه تکلیف وتعهد برای دولت بعد بود ویک یر وصدا وتبلیغ به نفع این دولت.
بنده قریب به سه ماههدرمسکن ملی بهارستان استان اصفهان پول راواریز کردم ،اول که بعد چندین مرتبه که با شرکت عمران تماس گرفتیم موفق شدیم بفهمیم قرارکجا احداث بشه،جایی درانتهای شهر وسط بیابان خدا وهیچگونه زیرساختی هنوز نرفته نه برق نه اب نه جاده ونه هیچ چیز دیگراخه مگه قرارنیست تااخر دولت دوازدهم تحویل دهندوقرارنبود داخل شهر احداث شود که مشکلات مسکن ملی راپیدانکند ،پس چی شد!مردم دیگه واقعا اعتماد ندارندبه همین دلیل هم از ۴صدهفتاد هزارنفر بعد از شش ماه از زمان واریزی های اولیه اونهم بعد از ۱۰مرتبه تمدید کردن وبانصفه ونیمه ریختن همون چهل میلیون ،قریب به 60هزارنفر واریزی داشتند،واقعا تکلیف اینها که چندین ماهه پول راریختند ولی هنوز هیچ اقدامی نشده چیه ،!!!
مسکن ملی،«بورس2» هست؛ طرحی برای خالی کردن جیب ته کشیده ی مردم شریف ایران!
دولت روحانی در7 سال هیچ طرحی نداشت و این سال آخری این طرح را داد و دولت بعدی هم میاد و میگه«این طرح مزخرفی است» و ...
۷سال بعد از احمدی نژاد فهمیدند چکار کنند
نباید مهاجرین در این طرح فراموش شده و دچار فراموشی شوند .این مایه ننگ است که کشورهای غربی به مهاجر مسکن رایگان می دهند اما اینجا حتی در وضعیت برابر هم از تسهیلات محروم است.
من خودم متقاضی مسکن ملی هستم در آخر شهریور توسط اداره شهرسازی تشکیل پرونده دادم و با معرفی تعاونی های مختلف و قرارداد با یک تعاونی واریز پول داشتم اما فقط مکان مشخص شده اما هنوز استارت کار نخورده مشکلش بنظرم قیمت تمام شده بالای این طرح باشه چون کلی پول همین اول نظام مهندسی شهرداری و چند ارگان دیگه میگیرن و مصالح هم آزاد تهیه میشه با ارز سی تومنی
واولا ما بدبخت کلی زندگی مو فرختیم تا ثبت نام کنیم اگه اینجوری باشه بدبخت شدیم
مسئولین که دارن میگن مسئولین به داد مردم برسین مردم زندگی کردن سختشونه
عجب مسئولای نازی .خدا خیرتون بده زنذگیتون رو بکنین کاری به سختیای ما نداشته باشین برای پوستتون ضرر داره
کلا در دولتها کسی برای خدمت نیامده.

من سازنده مسکن مهر هستم از سال ۹۰ تا امروز ۶۶۰ میلیون تومان معادل ۶۶۰ هزار دلار در تن زمان سپرده کردم و ضمانت نامه گرفتم و تا امروز آزاد نشده . مطالبات من را که نداده اند در مسکن و شهرسازی استان خوزستان به مدیر کل عوض شد و چهارمی هم کاری نه بلد است نه میتواند انجام دهد.
کارکنان هم بر اساس دیگر که برای من نمیجوشد کار کسب را بدون دریافت منافع شخصی انجام نمیدهند.
یک میلیون دلار آمریکا ضرر کرده ام و نتیجه اینکه خانه شخصی خود را برای امرار معاش فروخته ام.
درس عبرتی گرفته ام که کتابها میتوانم بنویسم.
سلام علیکم، آقای محمد اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید
حتی در حوزه کارکنان وزارت راه و شهرسازی موفق عمل نکردند و فقط واردات
کارمند به خصوص استان مازندران داشتن ، که قبلأ ایشان استاندارش بودن ،اقدام نمودند
، اکنون هیچ یک از مدیران پایه ، میانی ، ارشد ، عالی وزارت راه و شهرسازی
از کارکنان رسمی این وزارتخانه نمی باشند.
با سلام و احترام ،
ای کاش جناب آقای محمد اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی چهل و اندی سال قبل
با جناب آقای محمود واعظی رئیس محترم دفتر نهاد ریاست جمهوری در آمریکا همکلاس
نبودن.
مثل اینکه باوزتون شده دولت قسم خورده روحانی که افتخارکرده مسکن نساخته میاداسن چندماه مسکن میسازه.
با سلام وخسته نباشیدلطفا اگه میشه ثبت نام مجدد رو در همه شهرها بگذارید
ممنون
سلام. من تو قم ثبت نام کردم بعد یکسالی که از طرح گذشته تازه رفتم دیدم با لودر خاک ها رو یکم روی زمین از این طرف به اون طرف دادن؟؟؟!!!
سلام کی بازم هم ثبت برای مسکن ملی هست
بنده پارسال ثبت نام کردم و4 ماه هم 40میلیون را واریز کردم .بهارستان استان اصفهان .امروز با شرکت عمران بهارستان تماس گرفتم میگ چرا پس هیچگونه اقدامی نشده وهنوز مکانش هم مشخص نیست.میگه تازه داره مارهای اداریش انجامر میشه.سوال کردم پس مگه قرار نیست تا پایان دولت دوازدهم تحویل دهید!!میگه کی گفته !!میگم هرروز که اقای وزیر ومعاونینش ومسئولین داخل رسانه ها اعلام میکنن.پاسخ داد بروخداخیرت بده شرکت عمران تعهد تحویل 3ساله داره وهنوز خیابان هم نرفته برااون مکان وطرحشم مشخص نیست !واقعا چه کسی جوابگو مردمه وچراانقدر بذربی اعتمادی بین مردم میکارید!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست