بازدید 19687

ریزش قیمت‌ها و نگرانی دلالان

در پی برخی اتفاقات و تغییر پارامترهای موثر در قیمت خودرو، این کالایی که طی یکی دو سال اخیر دیگر از کالای مصرفی خارج شده و به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، از یکی دو هفته اخیر روند نزولی در پیش گرفته است و حال با شیب تندی مسیر کاهش قیمت‌ها را طی می‌کند که سبب نگرانی بسیاری از دلالان خودرو از بابت ضرر احتمالی شده است.
کد خبر: ۱۰۱۳۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ 08 November 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حال و هوای این روزهای بازار خودرو در سایه برخی پارامترها دچار دگرگونی شده است. کاهش نرخ ارز به عنوان اصلی‌ترین پارامتر تاثیرگذار، انتخابات آمریکا، روند متداول فروش‌های خودروسازان در قالب پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده، آمار افزایشی تولید خودرو و همچنین عذرخواهی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از بابت وضعیت صنعت، بازار و کیفیت خودرو و همچنین با وعده‌ی افزایش تولید و شکستن انحصار خودرو، سبب شده تا ریزش قیمت‌ها که از چند هفته پیش آغاز شده بود، این روزها با شیب تندی که به سبب نرخ ارز رخ داده است، در سراشیبی قرار گیرد.

رزم‌حسینی، وزیر صمت در حاشیه سفر اخیر خود به استان کرمان و در دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان، ضمن تاکید براینکه هر ایرانی حق دارد خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب سوار شود و همچنین با بیان اینکه در دوران فراوانی ارز نیز نتوانستیم خودروی مناسب به مردم تحویل داده و با حمایت‌ها بی‌جا از دو شرکت دولتی و انحصار در این دو شرکت، هرگونه دخالتی در این شرکت‌ها کرده‌ایم، به نیابت از مسئولان قبلی از مردم عذرخواهی کرد.

وی تاکید کرد که اکنون در بازار خودرو سه قیمتی هستیم؛ یک قیمت شورای رقابت، یک قیمت تمام شده به ادعای خودروسازان و یک قیمت بازار است، ابراز امیدواری کرد که بتوان انحصار را شکسته و رقابتی در بازار خودرو ایجاد کرد که بدین ترتیب، کیفیت نیز بالا خواهر رفت و قیمت پایین می‌آید.

وزیر صمت از برنامه‌ریزی برای افزایش ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال توسط سایپا و ایران‌خودرو خبر داده و اظهار کرد: ضمن اینکه با فعال کردن شرکت‌های خصوصی ممکن است ۱۰۰ هزار خودروی دیگر نیز توسط آن‌ها تولید شود که در این صورت قطعا شرایط بازار خودرو بهتر نیز خواهد شد.

علاوه براین روند نزولی نرخ دلار که از روز گذشته (شنبه) نسبت به آخرین روزهای هفته گذشته، افت بیشتری داشته است، سبب شده تا کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو چشمگیر باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروهای داخلی حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. پیش از این نیز فعالان این بازار پیش‌بینی کرده بودند که با کاهش نرخ ارز و تثبیت آن، قیمت خودرو نیز در بازار ریزش خواهد کرد.

در گروه محصولات ایران‌خودرو، به طور مثال در پرتیراژها، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۲۶۰ میلیون تومان هم پیش رفته بود، اکنون به زیر ۲۱۰ میلیون تومان رسیده است یا سمند LX که هفته گذشته بیش از ۲۱۰ میلیون تومان تعیین قیمت شده بود، حال با کاهش بیش از ۱۰ میلیون تومانی مواجه شده است. پژو ۴۰۵ نیز که تا ۲۲۰ میلیون تومان هم افزایش یافته بود، در بازار با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان هم مشتری ندارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در محدوده ۲۹۰ میلیون تومان و ۲۰۷ اتوماتیک‌ صندوقدار در محدوده ۴۹۲ میلیون تومان قرار گرفته‌اند.

در گروه سایپا نیز هر دستگاه سایپا ۱۳۱ که تا ۱۳۰ میلیون تومان و حتی بالاتر نیز افزایش یافته بود، اکنون در بازار به زیر ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. تیبا صندوقدار نیز از اوج خود که مرز ۱۶۵ میلیون تومان را هم تجربه کرد، به ۱۳۴ میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر ساینا نیز به حدود ۱۴۰ میلیون تومان هم رسیده است. سایپا ۱۵۱ نیز به زیر ۱۲۰ میلیون رسیده است. کوییک هم در محدوده ۱۶۰ میلیون تومان قرار گرفته است.

این در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو، خریداری در بازار نیست. ضمن اینکه از سوی دیگر ریزش قیمت‌ها در بازار که به طور تقریبی از هفته گذشته آغاز و از روز گذشته شیب تندی به خود گرفته است، فروشندگان و دارندگان خودرو و به‌ویژه دلالان این بازار را به شدت نگران کرده است. این احساس خطر از زیان به حدی است که از یکدیگر می‌خواهند تا قیمت‌ها را پایین نیاورید که " ما دارندگان خودروها" متحمل زیان نشویم.

برخی از آن‌ها در فضای مجازی از یکدیگر می خواهند تا خودروهای خود را به قیمت‌های پایین عرضه نکنند تا سبب ضرر و زیان دارندگان خودرو، همان‌هایی که به تعداد بالا خودرو در پارکینگ‌ها و نمایشگاه‌ها نگه داشته تا قیمت‌ها را در بازار خود بالا نگه داشته و طمع سودهای کلان دارند، نشوند.

اما فعالان بازار خودرو معتقدند که ادامه روند نزولی نرخ ارز و ثبات آن، تحقق افزایش تولید خودروسازان و مدیریت صنعت خودرو و بازار آن سبب خواهد شد که روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه‌دار باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۸
چرا ایران را به عنوان یکی از ایالت های آبی یا قرمز امریکا معرفی نمی کنید؟
دلال ها همون بهتر که بمیرند
تنها راه چاره رونق و ثبات بازار سرمایه است
فرق دلال با خونخوار چیه؟؟؟
هم این دنیاشون جهنمه هم اون دنیاشون
جناب همتي گفتند كه جلوي ريزش رو خواهند گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
چرا اجازه نمی دهید یک بار هم که شده دللاها و محتکران ضرر کنند بگذارید قیمت دلار در بازار تعیین شود و ریزش کند
با سلام درسته با کاهش قیمت دلار قیمت خوردو کاهشی شده ولی یک ایرانی هیچ وقت نخواهد توانست خوردوی بروز و با قیمت مناسب سوار شود با وجود ایران خودرو و سایپا
اون ساده لوح هایی که فکرمیکنن باامدن بایدن دلار میشه ۱۰ هزارتومان یاپایین تر کافیه فقط به روند حرکت دلار بعداز افت شدید و البته موقت قیمت دلار وسکه پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ مراجعه کنن
جواب همه سوالهای « حالا چه میشود؟» را میتوان از «تجربیات مشابه گذشته» استنباط کرد نیاز به هوش قوی هم نداره !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
اونزمان تحریم نبودیم ساده لوح جان دلال.وقتی سیل دلارهای بلوکه شده روانه کشور شد اونوقت میفهمی ده هم زیاده
همچین تیتر زدین انگار قراره صد میلیون بیاد پایین . ماشین چهل تومنی شده 150 تومن نهایتش 10 تومن بیاد پایین . مسخره کردین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
اگه امریکا به برجام برگردد و از شدت تحریمها کاسته بشود و خودروسازها امکان تولید را داشته باشند احتمالاً قیمت بازار آزاد خودرو تا حدود قیمت کارخانه پایین بیاد.
از طرفی خروج خودرو از لیست کالاهای سرمایه ای باعث خروج دلالان از این بازار خواهد شد و بیشتر مشتریان استفاده کنندگان نهایی خواهد بود. مثل حالتی که قبل از سال 96 وجود داشت. من خودم در اواخر سال 96 خودرو برلیانس به صورت قسطی از نمایندگی گرفتم که قیمت نقدش 41 میلیون بود و برای من قسطی 43.5 تموم شد همون موقع قیمت بازار آزاد این خودرو کمی پایینتر از قیمت کارخانه بود حتی
البته تا اولین قسطش رو بدم قیمتش حدود 65 میلیون شده بود.
دلالان خودرو ،مسکن ، دلار و سکه اجازه نخواهند داد مردم سرمایه های خود را به بورس بیاورند و با بازارسازی سوری سعی در خوب نشان دادن بازارهای ارز و سکه وخودرو ومسکن دارند.
دولت اقصتاد را رها کرده هیچ توانایی هم در کنترل ارز نداره فقط بلده بازار سرمایه را خراب کنه و پول مردم را با وعده از جیبشون خالی کنه تا کسری بودجه اش را جبران کنه
خود دولت دلاله و از این بابت ناراحته که قیمت ها بیاد پایین
چقدر مردم بینوا رو بازی میدن
دیگه از زندگی متنفر شدیم
حالا که دلار ارزون شده خودروسازان گرام که به تازگی افزایش قیمت حدود 30 میلیونی دادن هم آیا کاهش میدن؟! البته که نمیدن پس از بقیه حضرات فروشنده خودرو چه انتظاری دارید!!
چرا دلالها اعدام نمیشن
الان که نرخ دلار پایین اومده ، چرا خودرو سازان قیمت خودرو را نمیارن. شورای رفاقت کجاست ؟ سازمان به اصطلاح حمایت کجاست ؟ چرا به خودرو ساز فشار نمی آورند ؟ مواردی از این دست باعث شده که مردم ، مسئولین رو بی کفایت و بی لیاقت بنامند . یک وقت هایی هم فکر می کنند دارند به این القاب توهین می کنند .
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی