بازدید 10427

فیلم‌های ایرانی، امکان حضور در اسکار ۲۰۲۱ را می‌یابند؟

پرسش اساسی این است که آیا با توجه به عدم حضور تماشاگران، اساساً سالن‌های سینما بازگشایی می‌شوند تا این فیلم‌ها فرصت اکران بیابند؟ همچنین آیا فیلم‌ها حاضر می‌شوند به قیمت انتخاب به عنوان نماینده ایران برای اسکار، قید اکران در زمان مناسب را بزنند و درآمد حاصل از اکران در موعد مناسب را از دست دهند؟
کد خبر: ۱۰۱۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵ 07 November 2020

فیلم‌های ایرانی امکان حضور در اسکار 2021 را می‌یابندبا تداوم تعطیلی سالن‌های سینما، حضور نماینده سینمای ایران در اسکار چالش برانگیز شده، چون یکی از مقرراتش نمایش دست یک فیلم است؛ اما اغلب صاحبان گزینه‌های بالقوه به واسطه تعطیلی مداوم سالن‌های سینما نتوانستند اکران کنند. با نزدیک شدن به مهلت تعیین شده، مشخص نیست آیا این فرصت فراهم می‌شود و اگر فرصت فراهم شود، اساساً این فیلم‌ها ریسک اکران در چنین شرایطی را به جان می‌خرند و به فروش حداقلی به امید حضور در مراسم اسکار قناعت می‌کنند یا قید اسکار را می‌زنند؟

به گزارش «تابناک»؛ آکادمی علوم و هنر‌های سینما / Academy of Motion Picture Arts and Sciences» که به اختصار «اَمپاس / AMPAS» خوانده می‌شود، قرار بود نود و سومین دوره مراسم اسکار را در ۲۸ فوریه سال ۲۰۲۱ (۱۰ اسفند ۱۳۹۹) برپا نماید، ولی این مراسم را با تاخیر در ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰) برپا خواهد کرد؛ بدین ترتیب، می‌توان سایه سنگین کرونا را بر پرمخاطب‌ترین صحنه سینمایی دنیا نیز مشاهده کرد. همین ملاحظات باعث شده، تماشای فیلم‌ها به صورت آنلاین توسط بیش از نه هزار عضو آکادمی به عنوان روش جایگزین تماشای روی پرده فیلم‌ها نیز در حکم روش ارزیابی استاندارد برای این دوره به صورت استثنا پذیرفته شود.

از اولین دوره جوایز اسکار در سال ۱۹۲۹ تاکنون، تنها سه بار مراسم به تعویق افتاده است؛ اولین بار در سال ۱۹۳۸ سیل بزرگی در لس آنجلس رخ داد و برگزاری اسکار یک هفته به تأخیر افتاد. دومین بار در سال ۱۹۶۸ پس از ترور مارتین لوتر کینگ جونیور، مسئولان آکادمی تصمیم گرفتند، این گردهمایی را به دو روز بعد موکول کنند. آخرین بار نیز پس از سوءقصد ناموفق به جان رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۸۱ بود که چهار ساعت پیش از پخش تلویزیونی، مراسم به ۲۴ ساعت بعد موکول شد.

فیلم‌های ایرانی امکان حضور در اسکار 2021 را می‌یابند

آکادمی علوم و هنر‌های سینما، بازه زمانی مشخصی برای فیلم‌های واجد شرایط دارد و فیلم‌ها هر سال باید در آن بازه اکران و برای جوایز اسکار معرفی می‌شدند؛ اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و به هم خوردن برنامه‌ریزی اهالی صنعت سینما، دیوید رابین رئیس آکادمی، این بازه زمانی را تمدید کرد؛ بنابراین، فیلم‌هایی که می‌خواهند در این مراسم شرکت کنند، باید در تاریخی بین اول ژانویه سال ۲۰۲۰ تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ اکران شده باشند تا واجد شرایط حضور در اسکار باشند.

با این حال «خورشید» ساخته مجید مجیدی و «جنایت بی‌‌دقت» ساخته شهرام مکری که ظاهراَ رقابت میان این دو است، نتوانسته‌اند اکران شود. البته شواهد نشان می‌دهد، صحنه کنونی به انتخاب خورشید منتهی خواهد شد و مکری جوان بازی داده نمی‌شود و شاید به همین دلیل بیشتر سازندگان «خورشید» به دنبال اکران فیلم هستند و از قضا در تدارک اکران کوتاه مدت در مشهد بودند که با مخالفت مسئولان استان خراسان رضوی به واسطه شدت شیوع کرونا در این استان مواجه شد.

اکنون عنوان شده سالن‌های سینما می‌توانند از ۲۰ آبان بازگشایی شود اما پرسش اساسی این است که آیا با توجه به عدم حضور تماشاگران، اساساً سالن‌های سینما بازگشایی می‌شوند تا این فیلم‌ها فرصت اکران بیابند؟ همچنین آیا فیلم‌ها حاضر می‌شوند به قیمت انتخاب به عنوان نماینده ایران برای اسکار، قید اکران در زمان مناسب را بزنند و درآمد حاصل از اکران در موعد مناسب را از دست دهند؟ اینها پرسش‌هایی که در هفته‌های پیشِ رو پاسخ داده خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست