بازدید 5451

شرایط جدید صدور مجوز رشته-گرایش ابلاغ شد

کد خبر: ۱۰۱۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳ 28 October 2020

با تصویب شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی «راهبرد اخذ مجوز رشـته - گرایش توسط دانشـگاهها و مؤسسات آموزش عالی» از سوی معاون آموزشی وزارت علوم، به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی ابلاغ شد.

به گزارش مهر، با تصویب شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی «راهبرد اخذ مجوز رشته - گرایش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» از سوی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ابلاغ شد. این مصوبه از سال ۱۴۰۰ مبنای بررسی درخواست‌ها و تصمیم گیری خواهد بود.

در ابلاغیه دکتر علی خاکی صدیق به رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی چنین آمده است:

برنامه راهبردی دانشگاه / مؤسسه لازم است مشتمل بر طرح توجیهی، پیش بینی رشته- گرایش‌های قابل حذف و ایجاد در یک دوره پنج ساله مبتنی بر مأموریت مصوب، نیازهای محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی برحسب مورد، اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه به ویژه ماده ۶۶ برنامه ششم توسعه و مصوبات ستاد آمایش آموزش عالی طراحی و تدوین شود.

برنامه راهبردی دانشگاه / مؤسسه همچنین باید متضمن برنامه توسعه و تحدید رشته - گرایش‌ها با تأکید بر حذف یا تغییر ماهوی رشته‌های کم متقاضی، در نظر گرفتن ظرفیت دانشجویی، وضعیت کمی و کیفی اعضای هیئت علمی مرتبط با رشته‌های جدید، امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی، سخت افزاری و نرم افزاری و دیگر زیرساخت‌ها و با در نظر گرفتن همه واحدهای اقماری و دانشجویان موجود اعم از دانشجویان برخوردار از قانون موسوم به آموزش رایگان یا شهریه پرداز باشد.

برنامه راهبردی دانشگاه / مؤسسه در صورت تأیید شورای دانشگاه / مؤسسه و حسب مورد تصویب هیئت امنای ذیربط، مبنای اخذ مجوز رشته - گرایش قرار خواهد گرفت.

متن کامل مصوبه جلسه ۹۲۹ شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به شرح زیر است:

راهبرد اخذ مجوز رشته – گرایش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی

شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در راستای سیاست تفویض اختیار به دانشگاه‌ها و ساماندهی توسعه رشته‌های دانشگاهی، راهبرد پیشنهادی در موضوع ساماندهی اخذ مجوز رشته - گرایش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را مورد بررسی قرار داد و ضمن تأکید بر ضرورت و اهمیت موضوع مطروحه، مقرر داشت:

الف- ضمن بررسی امکان پذیری استفاده از رتبه بندی‌های بین‌المللی در کنار نظام رتبه بندی داخلی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سه دسته به شرح زیر رتبه بندی شوند:

دسته اول: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حائز رتبه ۱ تا ۲۰

دسته دوم: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حائز رتبه ۲۱ تا ۵۰

دسته سوم: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حائز رتبه ۵۱ به بعد

ب- راهبرد جدید اخذ مجوز رشته-گرایش در هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی با توجه به مراحل زیر به اجرا گذارده شود:

۱ .برنامه راهبردی دانشـگاه/مؤسسهحسبب مورد پس از تأیید شورای دانشگاه / مؤسسه و هیئت امنای ذیربط، ملاک اصلاخذ خذ مجوز رشته است.

۲ .درصورت وجود این برنـامه، لازم است درخواست ایجاد رشـته توسط دانشـگاه/ مؤسسه پس از بررسی تأییـد اولیه در دفتر گسترش آموزش عالی تأیید و توسط کارگروه تخصصی ذیربمبتنی بری بر شاخص‌های تعیین شده توسط شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، کمیت و کیفیت هیئت علمی و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گیرد.

نظر کارگروه تخصصی برای بررسی نهایی به کمیسیون آموزش عالی ارسال شده و در صورت تأیید کمیسیون، برای تصویب به شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ارایه شود.

تذکر ۱: درخواست‌های دانشگاه‌های دسته اول بی نیاز از بررسی توسط کارگروه‌های تخصصی و کمیسیون آموزش عالی در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی قابل طرح و بررسی است.

تذکر ۲: درخواست‌های دانشگاه‌های دسته دوم پس از تأیید اولیه دفتر گسترش آموزش عالی و رئیس کارگروه تخصصی (در صورت نیاز)، به ترتیب قابل طرح در کمیسیون آموزش عالی و شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است.

تذکر ۳: باقی بودن اجازه پذیرش دانشجو در رشته-گرایش‌های دارای مجوز قطعی، به تداوم حفظ شرایط لازم علمی و آموزشی منوط و موکول است و در صورت از دست رفتن یک یا چند شرط، به تشخیص معاونت آموزشی وزارت عتف و با تصویب شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، حسب مورد نسبت به جلوگیری از ادامه پذیرش دانشجو یا ابطال مجوز رشته اقدام خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان