بازدید 3938
اقتصاد در گذر زمان

از «امضای قرارداد نفت با کنسرسیوم توسط شاه» تا «ممنوعیت واردات سنگ پا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۰۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 28 October 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

7 آبان 1333، شاه قرارداد نفت با كنسرسيوم را امضا كرد. اين قرارداد روز قبل در مجلس سنا تصويب شده بود.

7 آبان 1353، قرارداد اعطاي وام ۴۰۰ ميليون دلاري ايران به انگلستان براي تقويت سيستم آبياري آن كشور ميان جمشيد اشراقي معاون وزارت اقتصاد و دارايي ايران و « پيتر استات » مدير عامل سازمان ملي آب انگلستان امضا شد.

7 آبان 1357، خبرگزاري فرانسه اعلام كرد روزانه 50 ميليون دلار ارز از ايران خارج مي‌شود. اين خبر حاكي از خروج ارز توسط خانواده پهلوي و وابستگان دربار است.

7 آبان 1362، امام در پاسخ به يكي از مسئولان اداره ضرابخانه بانك مركزي، با ضرب آرم جمهوري اسلامي بر روي سكه هاي رايج در كشور مخالفت كردند.

7 آبان 1366، راديو صداي آمريكا فهرست كالاهاي صادراتي آمريكا را كه صدورشان به ايران ممنوع شده است اعلام كرد. اين كالاها شامل انواع قايق هاي موتوري آبي، وسايل يدكي هواپيما، وسايل رمز، عكسبرداري زيرآبي و... مي باشد.

7 آبان 1390، پس از آنکه تخلف بانکی با استفاده از اعتبارات اسنادی ریالی رخ داد، بانک مرکزی در بخشنامه ‌ای گشایش اعتبارات اسنادی ریالی را برای بخش خصوصی ممنوع و مشروط به معامله با دستگاه‌ های دولتی کرد.

7 آبان 1391، به دنبال اجرای برنامه های پی در پی برای ساماندهی بازار ارز و متغیرهای تابع آن، دولت در تصمیمی جدید قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی برخوردار از ارز مرجع و ارز مبادلاتی را در اختیار گرفت تا از افزایش سوداگرانه بهای کالاها جلوگیری کند؛ بر اساس بخشنامه ‌ای که از سوی معاون اول رییس‌ جمهور به وزارت صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و رییس بانک مرکزی ابلاغ شد، اقلامی که ارز با نرخ مرجع و کمتر از نرخ بازار دریافت کردند، مشمول قیمت‌ گذاری شدند و فرآیند تعیین قیمت، به ترتیب در «بانک مرکزی، گمرک و سازمان حمایت» انجام شد.

7 آبان 1392، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود رتبه ایران از نظر شاخص فضای کسب‌ و‌کار را ۱۵۲ دنیا قرار داد. در این رتبه بندی 189 کشور حضور داشتند.

7 آبان 1393، در این روز طی خبری اعلام شد که به دلیل کاهش قیمت نفت درآمدهای نفتی ایران 30 درصد کاهش یافته است.

7 آبان 1396، نتایج یک نظرسنجی نشان داد که اکثر مردم کار آشنایان خود را زودتر از افراد داخل صف انجام می ‌دهند. مرکز افکار‌سنجی دانشجویان ایران یک پرسش از دانشجویان پرسیده بود، مبنی بر اینکه «اگر شما در اداره‌ ای مشغول به کار باشید و یکی از آشنایان شما بخواهد کارش را زودتر از بقیه راه بیندازید شما چه می‌ کنید؟» پاسخ این پرسش به این شکل بوده که ۴۵ درصد نوبت را رعایت می‌ کنند، ۸/ ۳۴ درصد کار را راه می ‌اندازند و ۴/ ۱۹ درصد به دور از چشم دیگران کار را راه می ‌اندازند، در مجموع ۲/ ۵۴ درصد در شرایطی که بر سر این دو راهی قرار بگیرند، تخلف خواهند کرد.

7 آبان 1397، وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد این کشور از آمریکا تقاضا نموده است تا حداکثر انعطاف‌پذیری را در برابر درخواست آنها برای معافیت شرکت‌های کره‌ای از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشان دهد. تحریم‌های صادرات نفت خام ایران در ۵ نوامبر 2018 اجرایی و کره جنوبی یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران محسوب می شد.

7 آبان 1398، سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات گفت: واردات بیش از ۱۵۰۰ قلم کالای غیر ضروری از جمله سنگ پا ممنوع اعلام شد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان