بازدید 3439
اقتصاد در گذر زمان

از «امضای قرارداد تجاری بین ایران و دولت شوروی» تا «از بین رفتن حباب سکه»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴ 25 October 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

4 آبان 1310، قرارداد مودت و تجارت بین ایران و دولت شوروی در وزارت امور خارجه ایران به امضای نمایندگان طرفین رسید.

4 آبان 1317، کارخانه قند شازند آغاز به کار کرد.

4 آبان 1323، قرارداد تبدیل لیره به دلار بین ایران و انگلیس به امضا رسید.

4 آبان 1338، دکتر اقبال نخست ‌وزیر با معرفی جمشید آموزگار به سمت وزیر کشاورزی و حسنعلی منصور به سمت وزیر کار، کابینه خود را ترمیم کرد.

4 آبان 1340، دولت اعلام کرد در اثر جلوگیری از سفرهای تفننی به خارج از کشور تاکنون معادل ۷۳۰ میلیون تومان ارز صرفه ‌جویی شده است.

4 آبان 1345، ساختمان جدید ایستگاه راه‌ آهن مشهد گشایش یافت.

4 آبان 1354، دکتر محمد یگانه رییس بانک مرکزی به سمت وزیر مشاور تعیین شد و حسنعلی مهران به جای وی به ریاست بانک مرکزی ایران معرفی شد.

4 آبان 1356، وزير خزانه داراي امريكا كه براي ديدار با شاه به تهران آمده بود، اعلام كرد خريد‌هاي ايران از امريكا از 40 ميليارد دلار تجاوز مي ‌كند.

4 آبان 1366، رونالد ريگان طي دستورالعملي واردات هرگونه كالا از ايران را ممنوع و مقررات شديدي بر صادرات آمريكا به مقصد ايران وضع كرد.

4 آبان 1373، بيل كلينتون رئيس جمهور آمريكا اعلام كرد ما از تمام دوستانمان در جهان مي خواهيم كه از داشتن مناسبات اقتصادي با ايران اجتناب كنند و مانند آمريكا ايران را تحت فشار و تحريم قرار دهند.

4 آبان 1389، عملیات سوخت گذاری نیروگاه اتمی ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر با انتقال سوخت نیروگاه به داخل قلب رآکتور آغاز شد. رییس سازمان انرژی نیز اعلام کرد: آخر بهمن 89 برق هسته‌ای داریم.

4 آبان 1391، دادگاهی در ایتالیا سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا را به دلیل فرار مالیاتی به چهار سال زندان محکوم کرد.

4 آبان 1394، ئیس‌کل بانک مرکزی از اتصال شبکه بانکی ایران به دو کانال مالی جهان بلافاصله پس از عملی شدن برجام خبر داد. اقدام نخست، اتصال مجدد شبکه بانکی به جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی «سوئیفت» است. گام دوم در پسا تحریم را اتصال شبکه ملی پرداخت به شبکه‌ های خرد و کلان بین ‌المللی از جمله «سوئیچ پرداخت کارتی کشورهای همسایه» و «شبکه ‌های معتبر پرداخت کارتی در دنیا» معرفی کرد.

4 آبان 1395، تحریم بانک صادرات از سوی اتحادیه اروپا لغو شد.

4 آبان 1396، تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) درباره روندهای سفر در قاره کهن نشان می‌دهد ایران پررشدترین کشور آسیا و اقیانوسیه در فرستادن گردشگران خروجی است. ایران با فرستادن سالانه ۹ میلیون گردشگر به خارج از کشور، تقریبا معادل دو برابر گردشگران ورودی به کشور، توریست به خارج اعزام کرده است.

4 آبان 1398، محمد کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: کاهش تقاضا، عرضه مناسب و کاهش نرخ ارز باعث از بین رفتن حباب سکه شده است. این موضوع باعث شده است در حالیکه در ابتدای هفته قیمت سکه سه میلیون و ٩٧۵ هزار تومان بود در پایان هفته به سه میلیون و ٨٨٠ هزار تومان کاهش یابد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار