بازدید 23474

جملات نیش داری که دختران ایرانی زیاد می‌شنوند

"تو دختری خوبیت نداره"، "سکوت کن دختری و آینده ت و آبروت به خطر می افته"، "دختر که صداش رو بالا نمی بره"؛ ....
کد خبر: ۱۰۰۸۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴ 12 October 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، اینها تنها بخشی از تبعیض های جنسیتی است که ظاهرا شنیدن آن برای دختران ایرانی عادی شده و خودشان را هم رنگ جماعت کرده اند اما در واقعیت و پشت پرده روایت‌های دیگری در حال شنیده شدن است. آن هم از دخترانی که یا پا روی دلشون گذاشتند و ساختند و سوختند و یا شجاعانه مقاومت کردند و با پشتکار برای احقاق حق شان جنگیدند؛ بله کوشیدند مثل الهه که با وجود نامطمئن بودن از آینده شغلی رشته تحصیلی اش با پشتکار درس می خواند اما در عین حال دل پُری دارد و دغدغه ای، که آن را با ایسنا در میان گذاشته است.

"الهه" دختری ۲۳ ساله و دانشجوی سال آخر، دلیل مجرد بودنش را ترس از داشتن زندگی ناموفق بعد از ازدواج می داند و به ایسنا می گوید: بزرگترین دغدغه ام مطمئن بودن از موقعیت شغلی آینده نسبت به رشته تحصیلی ام است و مهمترین مشکل، محدود بودنم نسبت به انجام بسیاری از فعالیت هایی است که تنها با جمله "تو دختری خوبیت نداره" از انجامشان منع می شوم.

"زهرا" ۲۲ ساله نیز ادامه می دهد: خیلی جاها بخاطر دختر بودنم نتوانستم از حق خودم دفاع کنم، گاهی اوقات اتفاقاتی می افتد که دختر بخاطر آبرو و آینده اش باید سکوت کند و نمی تواند مثل پسر هم سن و سال خود حقش را پس بگیرد زیرا اگر دختری بخاطر گرفتن حق خود صدایش را بالا ببرد نمی گویند می خواهد حقش را پس بگیرد بلکه از جمله "دختر که صدایش را بالا نمی برد" استفاده کرده و او را ساکت سر جایش می‌نشانند.

"مرضیه" اما از دلیل ازدواج نکردن جوانان می گوید: با وجود اینکه بسیاری از جوانان قصد ازدواج دارند اما شرایطی مثل شغل و درآمد را ندارند و یا اگر درآمدی دارند کفاف ساخت یک زندگی مشترک را نمی دهد و از نظر من بالا رفتن سن ازدواج به این دلایل است.

"عظیمه" مهمترین دغدغه اش را داشتن کاری متناسب با رشته اش و مستقل بودن می داند و نادیده گرفته شدن و تبعیض جنسیتی به عنوان مثال، در شرایط یکسان و ارائه طرحی خوب از یک دختر و طرحی ضعیف از یک پسر، طرحی که ترجیح داده می شود طرح پسر است را مهمترین مشکلش می داند.

"سمیرا" نیز تعصب های بیجا را عامل افسردگی دختران عنوان و از مهمترین ملاک هایش برای ازدواج به اخلاق، شخصیت و درک متقابل شایسته اشاره می کند.

"الهام رحیمی" رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و دانشجوی دکترا روانشناسی در مورد ویژگی های شخصیتی دختران گفت: نهال اسلام در زمانی جوانه زد که مردمان زمانش جاهلانه ارزشی برای زن و دختر قائل نبودند. در این زمانه دشوار فرهنگی یکی از اهداف اساسی رسالت پیامبر اکرم (ص) تغییر پندارهای نادرست و توجه دادن همگان به جایگاه والای دختر و زن در جامعه بود. رسول اکرم(ص) می فرمایند: هر که را دختری است، خداوند یاری دهنده او، برکت بخش به او و آمرزنده او خواهد بود.

وی عنوان کرد: دختران نسبت به پسران بین دو نیم کره مغز ارتباط بهتری برقرار می سازند و توانایی بیشتری در انجام کارهای مختلف و چند وظیفه در یک زمان از خود نشان می دهند.

این ارشد مشاوره خانواده تصریح کرد: دختران به علت توانایی های خاصی که در مغز و روحشان دارند، انجام کارهای ظریفی که دقت بالایی می‌خواهد برایشان خوشایندتر است. این توانمندی دختران را در کارهای هنری مانند نقاشی، خیاطی، طراحی لباس، گریم صورت، آشپزی و هنرهای دستی از پسران متمایز کرده است.

رحیمی ادامه داد: آنان در برقراری ارتباط با دیگران بسیار عاطفی تر هستند و این مسئله به آن دلیل است که مرکز عاطفه هم در سمت چپ و هم در سمت راست مغز آنان پراکنده است، در صورتی که مراکز عاطفه در پسران فقط در نیمکره راست مغز آنهاست. دختران به جزئیات بیشتر توجه کرده و در توصیف مسائل صحبت خودشان را با جزئیات بیان می کنند.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و دانشجوی دکترا روانشناسی بیان کرد: دختران نیاز دارند کسی به صحبت هایشان گوش کند نه اینکه بدون شنیدن احساسشان از ابتدا، راه حل ارائه دهد.

رحیمی اظهار کرد: بعضی از این دختران به دلیل نوع تربیت و رفتار والدین ممکن است دچار کمبود اعتماد به نفس شوند که همین مسئله ممکن است باعث آسیب های بعدی شود و باید به آن دقت نظر داشت.

این ارشد مشاوره خانواده در مورد توجه و بی توجهی به دختران، خاطرنشان کرد: اگر ما می خواهیم فرزندان ما خود را انسان هایی با ارزش تصور کنند باید آن ها را با تمام کاستی هایشان بپذیریم. ما باور داریم که برای فرزندمان ارزش قائلیم و گاهی آن را بازگو می کنیم اما بیشتر اوقات رفتار ما با گفتارمان تناسب ندارد.

رحیمی بیان کرد: هیچگاه نباید دخترمان را به خاطر جنسیتش تحقیر کنیم. حتی باید مواظب باشیم پسرمان بر دختر تسلط پیدا نکند و او را آزار ندهد. محبت برای همه فرزندان لازم است اما برای دختران از حیث عاطفی بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است.

وی گفت: اگر این محبت به ویژه از سوی پدر به دختران داده شود، این نیاز را در بیرون از خانواده جست و جو نمی کنند، پدر باید در گفتار، محبت و نوازش، نیاز عاطفی دختر را برطرف کرده و دختری که مورد توجه پدر و مادر هست، تربیت وی تضمین می شود.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و دانشجوی دکترا روانشناسی تصریح کرد: بی توجهی و کم توجهی والدین به دختران ممکن است موجب ایجاد فاصله و گسست هایی شود که هر روز بر عمق آن افزوده شده و آثار جبران ناپذیری برای دختران بوجود بیاورد که اعتماد به نفس پایین، افسردگی، اضطراب، افت تحصیلی، دست زدن به رفتارهای پر خطر و دوستی با جنس مخالف و در نهایت فرار از منزل را در پی خواهد داشت.

رحیمی افزود: یکی از مسائل مهم و دغدغه دختران مسئله ازدواج و پیدا کردن همسر مناسب است. دختران باید بدانند که نکته قابل توجه و با اهمیت این است که یک ازدواج بر اساس ملاک ها و معیارهای درست و صحیح انجام پذیرد، چرا که نه زود ازدواج کردن عامل خوشبختی است و نه دیر ازدواج کردن سبب بدبختی خواهد شد. بنابراین باید دقت کافی در انتخاب همسر آینده شان داشته باشند.

وی عنوان کرد: دغدغه هایی که دختران جامعه ما در برخورد با مسائل ازدواج دارند پیدا کردن همسر مناسب، مشکلات اقتصادی، نداشتن شغل ثابت همسر، تفاوت های جنسیتی که در خانواده ها قائل می شوند را شامل می شود.
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و دانشجوی دکترا روانشناسی ادامه داد: دختران عزیز می توانند در انتخاب صحیح همسر از تجارب و دانش مشاوران و روانشناسان در این زمینه کمک بگیرند تا خدای نکرده دچار خطا و اشتباه نشوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
اصن تابلوئه که دخترا دارن اشتباه میکنن...
حجاب که محدودیت نیس!!!
کاش از مشکلات پسرها هم می‌نوشتید:
۱- مثل خر کار کن تا خرج ازدواجت در بیاد.
۲- مثل خر کار کن تا مهریه خانم را بدی
۳- مثل خر کار کن تا قسط وام های ازدواج را بدی
همه هم طلبکارند. الان هم که فمینستی مد شده. گویا تا قبل از این زن ها در سیاهچال زندگی می‌کردند و هر روز کتک می‌خوردند.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
مردان امروزی زیر بار تورم و فشار هزینه ها خرد میشوند و . شرمنده خانواده
ناشناس
| Turkey |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
والا به خدا
ناش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
آقای محترم
راجع به خواهر و مادر خودت هم اینطوری فکر می کنید؟
باید قبول کنید دوره خیلی چیزها سر اومده و باید به جای جنسیت به انسانیت افراد نگاه کرد.
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
جالبه بدونی همین الانش هم در خیلی از روستاها و شهر های ایران زنان ودخترانی هستن که هر روز به باد کتک کشیده میشن و اختیار بیرون رفتن از خانه راهم ندارند و زندانی اند
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
من یه دخترم و خیلی دنبال کار گشتم اما هرکاری که پیدا کردم به خاطر دختر بودنم استخدام نشدم تو این جامعه زن ستیز حداقل میتونی به عنوان یه پسر شغل آزاد پیدا کنی اما به عنوان یه دختر خونه نشینی، فکر کردی مشکل اقتصادی وگرونی فقط گریبان گیر پسرا شده؟
واقعیت در تبعیض برای هر دو جنس به علت عدم پذیرش برابری زن و مرد در حکومت ایران نهفته است. پسر را نان آور و سر پرسنت خانواده قلمداد می کنند در حالیکه هیچ امکاناتی برایش فراهم نیست و دختر را هم جنس طریف که بدرد هر کاری نمی خورد . و در نهایت به هر دو ظلم شده است. اگر مانند جوامع غربی برابری زن و مرد پذیرفته می شد هر دو دوشادوش هم با حقوق برابر اجتماعی کار می کردند هیچکدام مورد ستم واقع نمی شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
لطف كن به جاي از دور نگاه كردن، مقداري نسبت به سرنوشت زنان در جوامع غربي مطالعه كن و بعدا نظر بده!
زن و مرد در خلقت يكسان نيستند بلكه مكمل همديگر هستند، هر كدام وظايفي را مي توانند انجام دهند كه آن ديگري يا نمي تواند يا به سختي مي تواند آن را انجام دهد و اين دليل بر تبعيض نيست، نه مرد بر زن برتري دارد و نه زن بر مرد بلكه با هم بايد يك خانواده را تشكيل داده و آن را اداره كنند.
مكمل بودن زن و مرد باعث تحكيم پايه هاي خانواده و نهايتا افزايش بهره وري در جامعه مي شود در صورتيكه مساوي بودن آنها باعث متلاشي شدن خانواده ها خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
خدای متعال به هر کدام از زن و مرد وظیفه تعیین کرده است و شرایط جسمانی آن دو را مطابق همان وظیفه سامان داده است. کسی که غرب سرزمین ایدآل اوست بگوید که چه ستم ها که بر زنان به عنوان بردگان جنسی نمی شود؟
زنها رو فقط خدا ميشناسه و بس!
نه اینکه وضعیت ما پسرها در این جامعه گل و بلبل خیلی خوبه !!!

اول جوانی گوشمونو میگیرن میبرن بردگی مجانی برای نیروهای مسلح که به بردگی برای آقازاده ها عادت کنیم و به این بردگی مجانی هم میگن خدمت مقدس سربازی !!! اینقدر حقوق هم بمون نمیدن که برای کرایه و لباس و خورد و خوراک آویزون بابامون نباشیم. باید خدمت کنیم مجانی برای نظام با خرج پدرمون فقط چون پسریم !!! به خدا اینو هر جای دنیا بری بگی به آدم پناهندگی میدن .. دو سال عمری که میشه یک حرفه را یاد گرفت و مفید بود

بعد از خدمت هم خیلی شانس بیاریم یک کار با درآمد اداره کاری پیدا کنیم که فقط بتونیم با حقوقش با نان خالی شکممونو سیر کنیم و سالی یک دست لباس و یک جفت کفش بخریم . فکر کنم درآمد برده ها در دوران برده داری آمریکا و اروپا بیشتر بوده باشه یا حداقل خورد و خوراک و پوشاک بیشتری داشتن .. تازه اگه همون حقوق ناچیز برده داری هم به موقع بهمون بدن و برای گرفتن حق ناچیزمون مجبور نشیم اعتراض کنیم و برچسب ضد انقلاب و ضد نظام و ضد ولی و ضد پیغمبر و ضد امام و ضد امنیت ملی و ضد ضد ضد ضد همه چیز بخوریم و با چوب و چماق و شلاق ازمون پذیرایی نکنن !!!

ازدواج هم که کلا دیگه برامون رویا شده و هرکس هم پاشو در این مورد از گلیمش درازتر کنه باید بخاطر مهریه و نفقه تشریف ببره حبس چون درآمدمون به ریاله که این روزها شده دستمال توالت و خرج زندگی مشترک و مهریه و نفقه به دلار و طلا

بازنشسته هم که میشیم البته اگه تا اون وقت به دست کرونا و پراید و روغن پالم و سموم غیر استاندارد محصولات کشاورزی و بنزین پتروشیمی تونسته باشیم به سن بازنشستگی برسیم ، دوباره باید برای ۳۰ سال دوم کار پیدا کنیم تا بتونیم خرج و مخارج بچه هامونو که حالا بزرگ شدن و خرجشون چند برابر شده و با پول ما باید به نظام هم خدمت مقدس کنن ، بدیم

ولش کن. قبر ارزون سراغ ندارید ؟؟؟؟؟
رئیس اداره فلان و دانشجوی دکترا بهمان!!!
اما فارغ التخصیل دکترا، بیکار!!!
این مملکت هیچوقت هیچ چیز نخواهد شد.
در کشور اسلام دختر باید سکوت کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
الان كه صداي دخترا چندين برابر صداي پسرهاست!
چه حرفای چرتی زده :/ هرجا حرف از دختر میشه سریع میان در مورد همسر خوب و ازدواج حرف میزنن نه از پیشرفت دخترا متاسفم برا خودم که تو همچین کشوری دارم زندگی میکنم
دیگه ایرانی بودنم برام عاره
برید بمیرید بهتره والا با این حرفای پوچتون
به جای حرف از پیشرفت دخترا و این بحثا هی فقط بحث ازدواجو میکشن وسط
خجالت و پررویی و عقب موندگیم حدی داره به خدا چطور روتون میشه این چرت و پرتا رو بگین اه اه ....
دختر هرکار دلش میخواد میکنه به شماها هم هیچ ربطی نداره ...
واقعا چی فکر کردید پیش خودتون؟؟ که دختر فقط برا ازدواج و رابطه جنسی افریده شده؟؟ خاک تو سر مغزای کوچیکِ زنگ زده تون....
جمع کن بابا همش چرت خاص
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست