بازدید 10137

شورای رقابت بازار خودرو را به هم ریخته است

برخی تحلیلگران معتقدند، شورای رقابت در حالی با قیمت گذاری غلط خودرو موجب کاهش تولید و افزایش قیمت ها شده است که این شورا جلو پیشنهادات اصلاحی برای فروش خودرو در بورس را نیز می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۰۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 07 October 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از اقتصاد آنلاین، در حال حاضر حجم تولید خودروسازان داخلی به نصف سال ۱۳۹۶ رسیده و از طرفی انباشت تقاضا در بازار، بازار خودرو را از خارج کرده و باعث شده تا این کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای بدل گردد. از جمله دلایل این اتفاقات را می‌توان به واقعی نبودن قیمت خودرو و سرازیر شدن سود اصلی فروش خودرو به جیب دلالان و واسطه‌گران نسبت داد.

این امر موجب شد تنها در پیش فروش خودرو که در خردادماه سال جاری با قیمت گذاری شورای رقابت توسط دو خودروساز بزرگ کشور انجام شد بیش از ۵ میلیون نفر ثبت نام کنند، این تقاضا بی سابقه در حالی بود که بیشترین تولید سالانه خودرو که نشان دهنده تقاضا واقعی بازار هم است در سال ۹۶ با تولید بیش از یک میلیون و دویست هزار دستگاه صورت گرفته بود.

عرضه خودرو در بورس، راه‌حل عبور از بحران دلالی خودرو

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شکاف چند میلیونی بین عرضه و تقاضا قیمت به دلیل تقاضای سرمایه‌ای سوداگران بوده که این موضوع احتمال رسیدن خودروی صفر از کارخانه به مصرف کننده­ واقعی را به حداقل رسانده است. در این شرایط یکی از راه‌های اصلی کنترل بازار خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا است. با عرضه خودرو در بورس کالا و اخذ مالیات از اختلاف قیمت بین کارخانه و قیمت کشف شده در بورس عملا سوداگران از چرخه معاملات خودرو حذف شده و منابع حاصل از مالیات نیز می‌تواند در خدمت افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن قرار گیرد.

در همین زمینه فلاح مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران با اشاره به لزوم تعادل بخشی به عرضه و تقاضا بازار خودرو اظهار داشت: «پیشنهاد این است که قیمت خودرو در بستر بورس کالا کشف شود و نقدینگی حاصل از اختلاف قیمت با بازار را به‌عنوان عوارض و مالیات مثلا صرف توسعه حمل‌و‌نقل عمومی کنیم».

وی با اشاره به نقش بازار بورس در حذف رانت عده‌ای خاص که از شکاف قیمتی بازار خودرو منتفع هستند، گفت: «هدف از عرضه خودرو به بورس، استفاده همه شهروندان از رانت بازار است، می‌گوید: بحث این است که نقدینگی حاصل از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها باید بین ۸۰ میلیون نفر شهروند ایرانی توزیع شود نه فقط ۸۰۰ هزار نفری که در سال خودرو می‌خرند».

عملکرد ضعیف و مبهم شورای رقابت، مانعی برای ثبات بازار خودرو

با این حال یکی از اصلی‌ترین موانع فروش خودرو در بورس کالا، شورای رقابت است. این شورا که تاکنون عهده‌دار تعیین قیمت خودرو در کشور بوده است، اکنون عرضه خودرو در بورس کالا را خطری برای اعمال نفوذ خود در یکی از حساس‌ترین بازار‌های معاملاتی کشور می‌بیند. در همین راستا، رئیس شورای رقابت هفته گذشته مخالفت خود را با فروش خودرو در بورس کالا بیان کرده و از منتفی شدن روند عرضه خودرو در این بازار خبر داد.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر عملکرد شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو بحث برانگیز و محل مناقشات بسیاری میان تولیدکننده و مصرف‌کننده بوده است. تحرک پایین این شورا در تعیین قیمت خودرو در بزنگاه‌های اقتصادی کشور باعث شده تا شورای رقابت از روند فراز و فرود‌های اقتصادی جامانده و قیمت گذاری را به دست دلالان بسپارد. به عنوان نمونه در سال ۹۸ علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، اما شورای رقابت تغییری در قیمت خودرو اعمال نکرد که این امر به زیان دیدن خودروساز منجر شد.

در این رابطه میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از نقش منفی شورای رقابت در بازار خودرو گفت: «اگر نحوه قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت تغییر نکند هم تقاضای سرمایه‌ای بیشتر می‌شود و هم تولید کاهش می‌یابد که این امر موجب خواهد شد که دوباره این اختلاف قیمت تشدید شود و عملا افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند، نتوانند خودرو را با قیمت مناسب از کارخانه تحویل بگیرند».

وی خاطر نشان کرد: «شورای رقابت باید به گونه‌ای قیمت گذاری کند که هم تولید کننده سود منطقی ببرد و هم مصرف کننده بتواند با کمترین قیمت، خودروی مناسب خود را خریداری کند».

علاوه موضوعات فوق، قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت تک بعدی هم است و کیفیت خودرو و مواردی مانند ایمنی و آلایندگی خودرو لحاظ نمی‌شود؛ مضاف بر این که تعیین قیمت توسط شورای رقابت نیز شفاف نیست و این موضوع محل اختلافات بر سر قیمت گذاری خودرو گردیده است.

شورای رقابت فرمول گذاری کند نه قیمت گذاری

پر واضح است که در شرایط کنونی قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت پایین‌تر از قیمت واقعی بازار بوده و به عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو منجر شده است. در این راستا بهترین نقشی که شورای رقابت می‌تواند در شفاف سازی و واقعی نمودن قیمت خودرو داشته باشد اعلام معادلات دقیق محاسبه قیمت تمام شده خودرو است تا بدینوسیله قیمت پایه خودرو در بورس کالا معین شده و تعیین قیمت نهایی توسط مردم در بورس کالا اتفاق بیفتد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۰
تابناک جان شورای رفاقت بفرمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
انحصار طلبان حتی این رفقایشان در این شورا ی صوری را در غنائمشان سهیم نمی خواهند.
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
یک بار در این لگن سازها رو ببندید و خودرو وارد کنید با کیفیت بسیار بالاتر و قیمت پایین تر و مشکل 40 ساله رو حل کنید
آخه کالایی که به اندازه تقاضا تولید نداره تو بورس بره که بدتر میشه!!!کجای دنیا خودرو رو تو بورس قیمت گذاری میکنند؟!!!لااقل از کشورهای دیگه یاد بگیرید از خودتون اختراع نکنید!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
مگر از داستان بورس کالا و مواد اولیه کارخانه های تولید ی نورد فولاد بیخبرید؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
این کارشناسانی که می گویند در بورس عرضه شود را معرفی کنید تا مردم بداند با چه افرادی رو به رو هستند
افزایش عرضه با واردات خودرو صفر و یا خودرو کاکرده امکان پذیر است
اف بر شما.چرا بعد سالها هنوز درگير نحوه قيمتگذاري هستيد.يه بار براي هميشه اين مشكلو حل كنيد.تمام جواني ما صرف ندونم كاريهاي شما شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
صرف چی؟!!! هدر شد!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
جوانی چی ؟!!! عمرمان هدر شد
شورای رقابت نه شورای رفقاقت
مصرف کننده واقعی چطوری میتونه از بورس خودرو بخره. تو آنجا هم باز همون دلال که میفرمایید نقش پررنگ تری داره . جدای اینکه بورس خصوصا تو یکسال اخیر کاملا سفته بازیه و قیمت اغلب سهمها بدون دلیل منطقی چندین برابر شده. از کجا معلوم که این بلا سر خودرویی که میخواد به دست مصرف کننده برسه نیاد!
این داستانها فقط برای افزایش قیمت کارخانه است و از این موضوع دولت هم سهم اساسی ببره.
مافیای خودروسازان با ایجاد بازار انحصاری ، مانع رقابتی شدن بازار خودرو می شود و با سیاستهایی همچون دادن خودرو به نمایندگان مجلس و مسئولان انها را نمک گیر کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
چه ربطي به خودرو سازان داره، خودروسازان خودشان به واسطه قيمت گذاري دستوري شوراي رقابت زمين گير شده اند و چند سال هست كه قيمت تمام شده آنها بيشتر از قيمت فروششان است!
کجای دنیا خودرو توی بورس عرضه میشه تجربه عرضه قیر و فولاد و دیگر محصولاتی که بعد از عرضه در بورس کالا وارد چرخه رانت و گرانی شدند رو داریم.قیمت مصوب و عادلانه و کنترل بر روی عرضه کارخانه و توزیع خودرو به وسیله نمایندگی های فروش خودرو سازها نه نمایشگاه دار ها
لعنت خدا بر کسانی که با ایجاد رانت و انحصار به ملت ایران خیانت می کنند. راه حل این مشکلات فقط یک چیز است : به کسانی که سالهای سال به اسم حمایت از تولید داخل سرمایه های کشور را به غارت برده وبه ملت صدمه زده اند دیگر اعتماد نکنیم. و به هر مصرف کننده اجازه خرید و واردات خودرو از هر شرکت و کشوری که خوردوری بهتر با قیمت بهتری ارائه می کند داده شود.
مملکت را به حال خودرهاکرده اند وبرای مقابله باگرانیهای کمرشکن مثل گرانی ساعتی خودرو هیچ برنامه ای ندارد وفقط منتظرند تا شاید باانتخاب بایدن روزنه امیدی پدیدارشود !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
باور کنید اگر مملکت را به حال خود رها می کردند اوضاع صد پله از الان بهتر بود
مشکل تصمیمات غلطشونه و دزدی ها که جای خود دارد
به خدا اگه ول کنن بهشت میشه .
مدیر وارد کنید و خودروسازها رو دسش بسپارید
هر چه شورای رقابت قیمت کارخانه را بالا ببرد دو برابرش در بازار قیمتها بالا می روند این که نشد یه قیمت ثابت باید داشته باشد در کارخانه و تولید کنید تا جلوی رشد افزایش قیمت در بازار گرفته شد.
مسئول عزیز
دوست گرامی
اگر واقعا تصمیم جدی برای تعدیل قیمت خودرو و جلوگیری از سونامی از کنترل خارج شده اون دارین موارد زیر را مد نظر قرار بدین :
1- فورا مجلس و دولت یک قانون تصویب کنه و زمان اجرای اونو بذاره برای اول سال 1400 بر این مبنی که هر کارت ملی که صاحب گواهینامه رانندگی هم باید باشه ، فقط حق داشتن یک پلاک خودرو بنام خودش رو داره و خودروهای اضافی همه فک پلاک میشن و بیمه هاشونم باطل میشه .
و اگر کسی مشخص نکنه که کدوم خودرو رو میخواد داشته باشه ، همه خودروهاش فک پلاک میشن تا خودروی مورد نظرشو انتخاب کنه ...
2- بر اساس قیمت روز خودرو باید مالیات سالیانه و تصاعدی تعلق بگیره ، یعنی هر چی خودرو گرونتر ، مالیات سالیانه بیشتر .
این مالیات باید به حدی سنگین باشه که مردم از خرید خودروهای فوق لوکس و لاکچری فراری باشند .
به عنوان مثال یک خودروی 7 میلیاردی باید سالی یک میلیارد مالیات بده ...
با همین روش همه این خودرو ها از سطح شهر جمع میشن و میرن تو پارکینگها ( جزو همون خودروهایی که مالک به فک پلاک شدنشون راضی میشه ).
3- در کل مالک بودن خودرو باید برای مصرف اون باشه و نه برای سرمایه گذاری و نگهداشت ارزش سرمایه ..
4- خودروهایی هم که تولید میشن و یا وارد میشن باید در عرض یک ماه خریداری بشن و پلاک داشته باشن ، در غیر اینصورت تا یک سال حق پلاک شدن و تردد رو ازشون باید سلب کرد ...

آقای وزیر محترم
مسئول عزیز
دوست من
قوانین بالا حتی اگه به ضرر شماست ، به اون عمل کنین .
فقط کافیست این قانون الان برای شش ماه دیگه تصویب بشه ، از همین فردا قیمت میاد پایین و دیگه بالا نمیره
100 در 100 گارانتی

ممنونم تابناک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم