بازدید 4117

نقش افزودنی ها در صنعت مواد غذایی

در دنیای مدرن و صنعتی امروز صنایع تولید کننده مواد غذایی از افزودنی های شیمیایی در پروسه تولید استفاده می کنند. مواردی همچون طعم دهندگی – غلظت – ماندگاری و ... با استفاده از انواع افزودنی ها امکان پذیر است.در این مقاله قصد داریم تا با برخی مواد شیمیایی و نقش آنها در صنایع غذایی آشنا شویم.
کد خبر: ۱۰۰۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷ 05 October 2020

نقش افزودنی ها در صنعت مواد غذایی

در دنیای مدرن و صنعتی امروز صنایع تولید کننده مواد غذایی از افزودنی های شیمیایی در پروسه تولید استفاده می کنند. مواردی همچون طعم دهندگی – غلظت – ماندگاری و ... با استفاده از انواع افزودنی ها امکان پذیر است.

در این مقاله قصد داریم تا با برخی مواد شیمیایی و نقش آنها در صنایع غذایی آشنا شویم :

اسید سیتریک در مواد غذایی تولیدی یک نگهدارنده نسبتا شایع است که مورد استفاده قرار میگرد. اسید سیتریک غیر سمی است، در واقع آن را از مرکبات استخراج می کنند و نسبتا ارزان است. از آن به عنوان جایگزین مواد شیمیایی برای حذف شار استفاده می کنند.

تولید سس گوجه   

ماده شیمیایی که بطور مستمر در تولید فرآورده هایی که گوجه در فرمولاسیون ساخت آنها استفاده می شود اسید سیتریک می باشد. زیرا اسیدیته در گوجه فرنگی به تنهایی برای ذخیره سازی طولانی مدت در فرآیند تهیه کافی نیست. اسید سیتریک در زمان پردازش گوجه ها در آب جوش افزوده می شود و می بایست ph آن 4.6 باشد.

جلوگیری از فساد فرآورده های گوشتی

گوشت به دلیل دارا بودن عوامل داخلی محیط بسیار مناسبی برای فعالیت انواع میکروارگانیسم ها است و در صورت عدم کنترل مناسب به سرعت فاسد می شود. گوشت را با یک لایه اسیدی می چسبانند که مانع از تخم گذاری بر روی گوشت می شود. افزودن اسید سیتریک به گوشت های خشک برای جلوگیری از فساد استفاده می شود. تزریق اسید سیتریک برای افزایش pH در گوشت گاو ظرفیت نگهداری آب و رطوبت عضله گوشت  را به طور قابل توجهی افزایش  می دهد.

جالب است بدانید یک ترفند که بسیاری از شکارچیان از آن استفاده می کنند افزودن اسید سیتریک  است زیرا مگس ها را از بین می برد و به حفظ گوشت کمک می کند.

نقش افزودنی ها در صنعت مواد غذایی

فرآورده های لبنی

اسید سیتریک در مواد غذایی تولیدی به عنوان یک افزودنی، غذاهای فرآوری شده را حفظ می کند و عمر مفیدتری را به آنها می دهد. اسید سیتریک در پنیر به سریع تر بسته شدن شیر کمک می کند و این امر بخشی اساسی از تولید پنیر به مقدار زیاد است. در فرآیند صنعتی اسید سیتریک در پنیر اضافه می شود تا پنیر سریع تر آماده شود.

تولید روغن :

روغن از اتم های کربن متصل با اتم های هیدروژن تشکیل شده است. اگر کل زنجیر کربن با اتم های هیدروژن کاملا احاطه شده باشد. اکسیداسیون زمانی اتفاق می افتد که یک هیدروژن که به یکی از این اتم های متصل است خنثی می شود و توسط یک اتم اکسیژن جایگزین می شود. اسید سیتریک نگهدارنده یا ضد اکسید کننده است، با اضافه کردن اسید سیتریک در روغن های خوراکی به حفظ اصلی ساختار کربن هیدروژن کمک می شود.

نقش افزودنی ها در صنعت مواد غذایی

تولید کنسرو

غذاهای کنسروی به اندازه کافی اسیدی نیستند تا از رشد این باکتری جلوگیری کنند. غذاهای حاوی اسید برای جلوگیری از رشد آنها هستند، سطح اسید سیتریک در کنسروها را می توان با افزودن آب لیمو اسید سیتریک یا سرکه افزایش داد. غذاهای اسیدی کنسرو شده باید با pH 4.6 یا پایین تر با آب لیمو یا اسید سیتریک ترکیب شوند.

تولید سرکه

در پروسه تولید سرکه های صنعتی اسید استیک بطور مستقیم به عنوان یک چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرکه خانگی اغلب رقیق بوده ولی در نمک‌ سود کردن غذاها برای مصارف تجاری محلول‌های غلیظ تری مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان اسید استیک که در سطح جهانی برای تولید سرکه مورد استفاده قرار می‌گیرد زیاد نیست اما از دیر باز این ماده یکی از پرکاربردترین مواد در تولید سرکه بوده ‌است.

تنظیم ph تولیدات در صنایع غذایی

اسید استیک به منظور تنظیم PH مواد غذایی در تمامی صنایع تولید کننده انواع مواد غذایی از جمله : کنسرو – سس - مواد غذایی منجمد شده و ... مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این اسید در صنایع مواد غذایی همچنین بر کیفیت میکروبیولوژی، شرایط پخت، طعم و ماهیت آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد انواع اسید و کابردهای آن ما را دنبال کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی