بازدید 19604
۳

هشت اثر ناملموس سیستان و بلوچستان ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: هشت اثر این استان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.
کد خبر: ۱۰۰۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸ 08 September 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، منصوره ملاالهی اظهار داشت: این آثار در نشست شورای عالی ثبت میراث معنوی که در تهران برگزار شد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی گفت: این آثار شامل نحوه تهیه و پخت کشک زرد سیستان، پخت کشک بلوچی، پخت هتوک (کله جوش)، غذای کوهلی میرجاوه و نحوه تهیه آچار بلوچی این شهرستان، پخت آبگوشت مرغ محلی و نحوه ساخت مشک آب در میرجاوه و مراحل ساخت جاروی محلی سیستان است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: با این پرونده‌ها تاکنون ۶۹ اثر از استان در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی همچنین با اشاره به ثبت ۲ هزار و ۱۵۲ اثر از سیستان و بلوچستان در سامانه کشوری جام بیان کرد: آثار ثبت شده استان در این سامانه از سایت‌های تاریخی از جمله شهر سوخته، محوطه ۱۴ بمپور، اسپیدژ و تپه طالب خان است.

ملاالهی گفت: این سامانه مربوط به ثبت اشیای فرهنگی تاریخی به دست آمده از سایت‌های باستانی است که با هدف ساماندهی تمامی اشیای تاریخی کشور راه‌اندازی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳
آخ که این کشک زرد سیستانی برای صبحانه جقدر خوب وخوشمزه است .
درود بر سیستان و تمدن کهنش
کشک محلی بلوچستان بسیار خوشمزه است مخصوصا به نان شلو البته اینجا منظور از کشک یکی از فرآورده های لبنی نیست بلکه کشک یه غذای دیگست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی