بازدید 280308

تشریح اعطای تسهیلات به خانوار های یارانه بگیر

قائم مقام بانک مرکزی روند اعطای تسهیلات به خانوار‌های یارانه بگیر آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۸۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹ 27 May 2020

به گزارش تابناک به نقل از میزان - طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی اکبر کمیجانی با بیان اینکه براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شده است مبلغ ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به خانوار‌های یارانه بگیر و صاحبان کسب و کار که از ویروس کرونا دچار مشکل شده‌اند پرداخت شود، گفت: همانگونه که شبکه بانکی کشور همواره به منظور مساعدت اقشار مختلف جامعه در زمان وقوع حوادث قهری از جمله سیل و زلزله و ... کمک لازم را کرده است، در خصوص آسیب دیدگان از ویروس کرونا نیز از تمام توان خود استفاده کرده و در این راستا از مبلغ تسهیلات یاد شده ۲۶۰ هزار میلیارد ریال را به خانوار‌های یارانه بگیر اختصاص داده و مابقی مبلغ معادل ۴۹۰ هزار میلیارد ریال را در راستای حمایت از تولید و حفظ اشتغال، صرف اعطای تسهیلات به صاحبان کسب‌وکار آسیب دیده ناشی از ویروس کرونا خواهد کرد.

قائم مقام بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات به خانوار‌های یارانه بگیر تصریح کرد: همانگونه که در مورد اعطای تسهیلات به خانوار‌های یارانه بگیر اطلاع رسانی شده و به منظور عدم مراجعه سرپرستان خانوار‌های یارانه بگیر به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، مکانیزم پرداخت تسهیلات به صورت الکترونیکی انجام شد. بر این اساس حسب مصوبات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، واریز تسهیلات ده میلیون ریالی به حساب سرپرستان خانوار یارانه بگیر (براساس فهرست اعلامی از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها) در سه مرحله (در تاریخ‌های ۴، ۱۱ و ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹) انجام شد که تا کنون از تعداد ۲۰ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۹۷۳ سرپرست خانوار معرفی شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، تعداد ۲۰ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۶۴۳ خانوار، این تسهیلات (در مجموع به مبلغ ۲۰۱.۸۶۶.۴۳۰ میلیون ریال) را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: همچنین امکان واریز مابقی تسهیلات یاد شده نیز به دلایلی از جمله مسدودی حساب، شماره حساب اشتباه، عدم سازگاری شماره حساب با کدملی ارسالی، نامعتبر بودن اطلاعات معرفی شده و سایر خطا‌ها میسر نشده است. طبیعی است برخی از این موارد در هفته‌های آتی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه رفع می‌شود.

مقام مسئول بانک مرکزی، درباره آخرین مرحله پرداخت تسهیلات مورد اشاره گفت: این مرحله از پرداخت‌ها نیز به حساب سرپرستان خانوار‌های باقیمانده که موفق به ثبت نام نشده اند و بر اساس اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال ثبت نام هستند، در تاریخ ۲۰ خرداد ماه سال جاری واریز می‌شود.

ضوابط بهره مندی کسب وکار‌های آسیب دیده ناشی از کرونا از تسهیلات

کمیجانی در خصوص واحد‌های کسب وکاری که مشمول طرح یاد شده هستند، عنوان کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی فعال دارای مجوز کسب یا تولید که در رسته‌های ۱۳ گانه مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین شده و آن دسته از کسب و کار‌هایی که به تأیید کارگروه مقابله با پیامد‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌رسد و در قالب کارفرمایی و یا خویش فرمایی دارای لیست بیمه هستند، بر اساس ضوابط زیر صرفاً برای یک بار مشمول دریافت تسهیلات این دستورالعمل می‌شوند:

- واحد کسب‌و کاری که در سال گذشته فعال بوده و همچنان فعال است.

- شاغلان آن‌ها از بیمه بیکاری بهره‌مند نشده‌اند.

- واحد کسب‌وکاری که پس از شیوع ویروس کرونا (۱ اسفند ماه ۱۳۹۸) ۹۰ درصد متوسط نیروی کار سه ماهه آبان، آذر و دی سال ۱۳۹۸ خود را براساس اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی تعدیل نکرده یا نسبت به بازگشت و افزایش نیروی کار موجود بر اساس متوسط سه ماهه مذکور اقدام کند.

- واحد کسب و کاری که با نیرو‌های شاغل (براساس تعداد شاغلین متوسط سه ماهه آبان، آذر و دی سال ۱۳۹۸) قرارداد کار در سال ۱۳۹۹ منعقد کرده و متعهد به حفظ نیروی کار تا پایان سال ۱۳۹۹ شده است.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه «سامانه کارا» به منظور ثبت نام در طرح فوق الذکر در نظر گرفته شده است، گفت: سامانه کارا متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که تمام مراحل ثبت نام و فرآیند کاری مرتبط با این تصویب نامه، به صورت الکترونیکی در آن پیاده سازی شده و دسترسی تمام دستگاه‌های ذیربط و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری عامل در سطح ملی و استانی بر روی این سامانه ایجاد می‌شود؛ ثبت نام افراد مشمول در سامانه یاد‌شده از تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و در جریان است.

کمیجانی در خصوص میزان پرداخت تسهیلات به واحد‌های کسب وکار مشمول طرح یاد شده، اظهار کرد: پرداخت تسهیلات صرفاً بر اساس مبلغ تعیین شده برای صاحبان کسب و کار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سامانه کارا و لیست شاغلان در واحد کسب و کار و معرفی از طریق سامانه مورد اشاره به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری عامل انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت این تسهیلات به صورت دو مرحله‌ای بوده که در مرحله اول ۵۰ درصد تسهیلات متعلق به صاحبان کسب و کار پرداخت و مابقی یک ماه بعد از آن و پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی ذی ربط در سامانه کارا به ازای هر شاغل دارای پرونده بیمه تأمین اجتماعی انجام می‌شود.

به گفته کمیجانی نسبت تعیین شده در هر مرحله به شرح زیر است:

- برای واحد‌های کسب و کار به ازای هر شاغل یکصد و بیست (۱۲۰) میلیون ریال تعیین شده که ۷۰ درصد این مبلغ برای پرداخت هزینه‌های دستمزد و ۳۰ درصد آن برای سایر هزینه‌های عملیاتی مرتبط با کسب و کار است.

- برای واحد‌های کسب و کار در رسته‌هایی که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شده اند، به ازای هر شاغل یکصد و شصت (۱۶۰) میلیون ریال تسهیلات تعیین شده که ۵۰ درصد این مبلغ برای هزینه‌های دستمزد و ۵۰ درصد آن برای سایر هزینه‌های عملیاتی مرتبط با کسب و کار است.

عضو هیأت عامل بانک مرکزی، با بیان اینکه برای واحد‌های کسب و کاری که تعداد شاغلین آن‌ها بالای ۵۰ نفر است، پرداخت تسهیلات به روشی متفاوت انجام می‌شود، تصریح کرد: در خصوص این واحد‌ها بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا؛ تسهیلات با تعهد بازپرداخت، در اختیار صاحب کسب و کار قرار گیرد ولیکن سهم شاغلین با اخذ موافقت از کارفرما در زمان انعقاد قرارداد، نزد بانک/مؤسسه عامل مسدود و بر اساس فهرست اعلامی کارفرما و شماره حساب شاغلین که احراز اشتغالشان به تأیید سازمان تأمین اجتماعی رسیده و در سامانه کارا درج شده است، در وجه آن‌ها پرداخت می‌شود.

کمیجانی درباره شرایط تسهیلات موضوع طرح مورد اشاره گفت: نوع عقد، مرابحه عام و نرخ سود ۱۲ درصد است. علاوه بر این، مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات ۲۴ ماه و شروع اقساط از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۹ است. (سود دوره تنفس از زمان پرداخت تسهیلات تا ابتدای مهر ماه محاسبه و به مبلغ بازپرداخت اقساط اضافه می‌شود).

این مقام مسئول درباره ارائه راهکار‌هایی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی از سوی واحد‌های کسب وکار کمتر از ۵۰ نفر نیروی کار، عنوان کرد: البته واحد‌های کسب وکار آسیب دیده، قطعاً افرادی هستند که به تعهدات خود عمل می‌کنند، چراکه می‌دانند تسهیلات پرداختی از محل سپرده‌های مردم نزد شبکه بانکی کشور است؛ ولیکن آن تعداد از واحد‌های کسب و کار معدودی که ممکن است نسبت به بازپرداخت تسهیلات در موعد مقرر اقدام نکنند و یا با تشخیص و اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا دستگاه بخشی مربوطه، منابع دریافتی را در غیر مصادیق تعیین شده هزینه کنند، به مدت دو سال از دریافت هرگونه خدمات بانکی (تسهیلات، ضمانت نامه، اعتبارات اسنادی و ...) محروم شده و موظف به پرداخت وجه التزام به نرخ ۲۴ درصد (شامل ۱۸ درصد نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و ۶ درصد جریمه)، خواهند شد.

وی یادآور شد: همچنین واحد‌های مورد اشاره، در صورت کاهش نیروی کار (با ماخذ ۳۱ اردیبهشت ۹۹) تا پایان سال ۱۳۹۹ به میزان پایین‌تر از ۹۰ درصد متوسط نفراتِ سه ماهه آبان، آذر و دی سال ۱۳۹۸، موظف به پرداخت وجه التزام به نرخ ۲۴ درصد (شامل ۱۸ درصد نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و ۶ درصد جریمه)، از زمان کاهش نیروی کار خود هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴
با سلام من پیمانکار، برق ساختمان هستم که معمولا جهار نفر نیرو دائم برایم کار میکنند تواین مدت نگذاشتم بیکار شوند ولی برای ادامه کار وبه دلیل کمبود کارنیازمبرم به وام دارم آیا شرایطم شامل این تسهیلات میشود
سلام خسته نباشید من که بیمه نداریم چیکار کنیم
ایجاد شغل بیشتر برای تمام رشته ها بخوصوص حقوق که فقط یه وکالت هس یا قضاوت. سردفتری هم که 5 سالی یه بار بود اونم دیگه خبری نیس ازش. البته این بیشتر انتقاد بود تا نظر . دستتون درد نکنه متشکر از تمام دست اند درکارن.
پس کسانیکه تحت هیچ بیمه ای نیستن کار گر ساده و دستفروش هستن چکار کنن چرا به اونا هیچ تصحیلاتی تعلق نمیگیره مگه ما جزئ افراد ایش کشور نیستیم
سلام. تعداد زیادی از جاماندگان ۲۴ میلیون سرپرست خانوار بازنشستگان و شاغلین نیروهای مسلح هستند که وام یک میلیونی به حسابشان واریز نشده است.حسابشان مشکلی ندارد لطفا علت را بررسی کنید.
حالا نوبت بانک مسکن شد که با کاهش‌ اوراق به مردم فشار بیاورد وباعث گرانی دراین اوضاع و احوال تورم تورم بیشتر شود سهام ۴۰ تومنی قبل از عید حالا نزدیک به ٨٠ تومان رسیده دست انداز جدید بانک مسکن سرراه خریداران مسکن
آقای کمیجانی چنانباآب وتاب ازتسهیلات حرف میرنیدکه احساس ماهانه دومیلیون واریزمیکنیدومادرخوابیم واحساس نمیکنیم
باید یارانه زنان سرپرست خانوار بدون خانه. بیشتر از بقیه شود
خدا وکیلی خودتونو خوب به کوچه علی چپ زدید ججوری از تحصیلات حرف میزنید انگار خیلی کمک کردید آخه یک میلیون وام چه کمکی به من کارگر که الان ۵ ماه هست بیکار شدن می‌کنه
شما نمیخواد حالا قپی بیاین وچهارتایی ول بدین حالا

شما همون یارانه و وام یارانه و معیشتی دادن تون رو توش موندین ونصف مردم رو ندادین وتوی امارتون میگید دادیم معلوم نیست پدل یارانه هایی رو میگید دادیم کجا رفته وکیا دارن الان با اون پولا بچه هاشون توی امریکا واروپا عشق وحال میکنن حالا هی الکی میایین یارانه های مختلف اعلام میکنین و گونده چیزی میکنین
ول کنید بابا نمیخواد بدید
ندید بهتره
والا بقران
طرف رو میشناسیم ما که از مهندسین ومدیران ارشد شرکت نفت هستش وماهانه 20 میلیون تومان فقط حقوقش هستش واینقدر داره که نمیدونه چیکارش بکنه اونوقت همه چیز وهمه مدل یارانه ها رو دارن بهش میدن وبهش تعلق گرفته
اونوقت جالب بدونید بنده متاهل هستم بچه کوچک دارم مستاجر هستم بیکار هستم بیمه هم ندارم خودرو هم ندارم ملک هم ندارم وسندی هم ندارم و موتورسیکلت هم ندارم وتنها سرمایه زندگیم فقط 15 میلیون تومان پول پیش خونم هستم واین کل داراییمون هست وداریم از نداری غرق میشیم اونوقت نه بما وام یک میلیونی رو دادن ونه معیشتی رو ونه هیچ کوفت دیگرو
معلوم نیست اون اداره وسازمان خراب شدشون روی چه حسابی تشخیص میده ویارانه هارو پخش میکنه معلوم نیست یارو نابینا هستش عقب افتاده هستش ویا کرولال هستش که گذاشتن تشخیص بده که به چه کسانی باید چی تعلق بگیره واقع که خنده داره خداوکیلی
مگر نه مجلس و دولت تصویب کردند هیچ حقوقی کمتر اردو ملیون وهشتصد تومان کمتر نباشد ولی حقوق هریک ماها پانصد است
ما کارگران ساختمانی روز مزد در فلکه شهر میستیم که کار کنیم که دوماه هزارتومان کار نکردم چه کار کنم سهام عدالت هم شامل حال ما هم نشد کسی هست قظاوت کنند که چرا کسی به داد بیکار ی و گشنگی برسه فقط مگم یا الله
به نظر من دولت باید ماهی 5 میلیون واریز کنه واسه کسانی که یارانه میگیرن.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی