بازدید 6877
۱

ترور فعال حقوق بشری به‌دست مسئولان سعودی

حساب کاربری «زندانیان اندیشه»: جان باختن عبدالله الحامد، فعال حقوق بشر در زندان های عربستان‏، ترور عامدانه او از سوی مسئولان سعودی است.
کد خبر: ۹۷۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷ 25 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از شبکه تلویزیونی الجزیره، حساب کاربری «زندانیان اندیشه» در توئیتر با تأیید جان باختن "عبدالله الحامد" فعال حقوق بشر سعودی در زندان های عربستان به دلیل سهل انگاری پزشکی پس از سکته مغزی او، اعلام کرد: جان باختن الحامد در زندان، "ترور عامدانه" او از سوی مسئولان سعودی است، چرا که مدیریت زندان پیش از انتقال الحامد به بیمارستان، چندین ساعت او را در حالت بیهوشی رها کرده بود.


عبدالله الحامد منتقد ساختار سرکوبگر عربستان بود

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، در فایلی تصویری بخش هایی از دیدگاه ها و نظرات سیاسی و مذهبی "عبدالله الحامد", فعال حقوق بشر سعودی که پس از سکته مغزی و به دلیل سهل انگاری پزشکی در زندان های عربستان جان باخت، پخش کرد.

الحامد در بخشی از این ویدئو که پیش از فوت او ضبط شده است می گوید: "واضح است که بزرگترین مشکل معضل امت عربی و اسلامی, تقویت بدعت های سیاسی و اجتماعی با استفاده از گفتمان دینی تحریف شده است. موضوع دیگر, تغییر دادن مفهوم اخذ بیعت شرعی مستند به کتاب و سنت از حالت اختیار به حالت اجبار است".

الحامد در بخش دیگری از سخنانش می گوید: "در این کشور (عربستان) فرهنگ ما همچنان فرهنگ صحرانشینی است و همچنان ایمان به شمشیر برای حل مسائل پابرجاست. فرهنگ دینی رسمی در عربستان, فرهنگ سرکوب است. فرهنگی که با استناد به اصل تسلیم شدن یا صبر در مقابل ستمگر, از حاکم -هر کسی که باشد- پیروی می کند. در عربستان انجمن های مدنی وجود ندارد و اجازه تشکیل انجمن ها و برگزاری تجمعات و تظاهرات و اعتصابات داده نمی شود؛ پس در این شرایط دستگاه قضایی از چه کسی محافظت خواهد کرد؟"


پیکر عبدالله الحامد بدون حضور خانواده او به خاک سپرده شد


به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، حساب کاربری "زندانیان اندیشه" در توئیتر که ویژه پیگیری زندانیان در عربستان است، لحظاتی پیش اعلام کرد: پیکر "عبدالله الحامد" فعال حقوق بشر سعودی که پس از سکته مغزی و سهل انگاری پزشکی جان خود را در زندان‌های عربستان از دست داد، بعد از ظهر روز جمعه اول ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۱ هجری قمری در آرامگاه شهر "القصیعه" در استان "بریده" واقع در مرکز عربستان به خاک سپرده شد و دو برادر او عبدالرحمن الحامد و عیسی الحامد از خروج موقت از منزل و حضور در مراسم خاکسپاری او محروم شدند. إنا لله و إنا إلیه راجعون


عبدالله الحامد قبل از وفات: باید دادگاه‌های تفتیش عقاید در عربستان را محکوم کنیم


عبدالله الحامد در یک ویدئو که پیش از جان باختن او ضبط شده است، گفت: "این دادگاه‌های تفتیش عقاید (در عربستان) فقط در عهد قراقوش وجود داشته است. ما باید این دادگاه‌های تفتیش عقاید را محکوم کنیم و هزینه این محکوم کردن را نیز بپردازیم".

 

ابراز تأسف گزارشگر سازمان ملل از جان باختن عبدالله الحامد در زندان‌های عربستان


"انیِس کالامار" گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های خودسرانه و فراقانونی که ریاض به شدت از او و اقدامات و پیگیری هایش در مورد امور حقوق بشر در عربستان هراس دارد، در واکنش به جان باختن عبدالله الحامد فعال حقوق بشر سعودی در زندان‌های این کشور، در حساب توئیتری خود نوشت: "اخبار بسیار غم انگیز در روز اول ماه رمضان سال ۲۰۲۰؛ جان باختن دکتر عبدالله الحامد، زندانی اندیشه و شاعر و فعال حقوق بشر در زندان‌های عربستان سعودی؛ باشد که روحت قرین آرامش باشد".


سازمان عفو بین الملل: عبدالله الحامد یک قهرمان نترس بود


به گزارش خبرگزاری آناتولی، سازمان عفو بین الملل روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای در صفحه توئیتر خود با اعلام خبر درگذشت عبدالله الحامد، فعال سیاسی و حقوق بشر سعودی که در عربستان زندانی بود، او را قهرمانی توصیف کرد که از مرگ هراسی نداشت.
سازمان عفو بین الملل افزود: "از شنیدن خبر درگذشت عبد الله الحامد که به علت فعالیت‌های مسالمت آمیز خود در زندان بود‏، شوکه شدیم ".

این سازمان تاکید کرد: الحامد قهرمان حقوق بشر در عربستان بود که از مرگ نمی‌ترسید و مصمم به ایجاد جهانی بهتر برای همه بود. درگذشت عبدالله الحامد را به خانواده و دوستانش که در طول هشت سال گذشته و در نتیجه سرکوب غیرانسانی دولتی از او محروم بودند، تسلیت می‌گوییم.

این در حالی است که عربستان سعودی، خبر مرگ عبد الله الحامد ۶۹ ساله را رسما تا جمعه شب اعلام نکرده است. از سوی دیگر فعالان، چهره‌های دانشگاهی و نهاد‌های حقوق بشری روز جمعه خبر درگذشت عبد الله الحامد را به طور گسترده منتشر و آن را ناشی از سهل انگاری پزشکی اعلام کردند.

حساب کاربری «زندانیان اندیشه»‌که وضعیت حقوق بشر شهروندان سعودی را پیگیری می‌کند، روز جمعه خبر مرگ عبدالله الحامد را اعلام کرد. عبدالله العوده فرزند سلمان العوده، روحانی بازداشتی در عربستان هم در توئیتر‏، الحامد را نماد اصلاحات در عربستان توصیف کرد و مرگ او را یک فاجعه خواند.
بر اساس بیانیه‌ها و گزارش‌های قبلی مخالفان سعودی، عبدالله الحامد که از سال ۲۰۱۳ به اتهام فراخوان مردم به شرکت در تظاهرات ضددولتی در زندان بود، از ماه نوامبر گذشته حالش وخیم شده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
فعال حقوق بشري که در ترکيه بي سر و صدا کشته شد توسط چه کساني صورت گرفت آيا دولت ترکيه با گرفتن پول سکوت کرد؟؟
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی