بازدید 17254
تشریح شیوه اجرای «فاصله گذاری هوشمند» توسط معاون وزیر بهداشت

اصناف برای بازگشایی باید تعهد بدهند/ تردد‌های بین استانی همچنان ممنوع/ مخفی کردن بیماری تخلف است/ چگونگی نظارت بر نانوایی‌ها/ آیا ویروس کرونا از هوا منتقل می‌شود؟/ دو نکته کلیدی درباره کار ادارات

همه 5200 صنف شناسایی شده که قرار است از 23 فروردین در گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی کار خود را شروع کنند باید در سامانه‌ای که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، ثبت نام کرده و تعهدنامه الکترونیک را امضا کنند و به این وسیله تعهد دهند که حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد. پروتکل های مربوط همه اصناف هم تهیه و ابلاغ شده و تا 48 ساعت دیگر تکمیل می‌شود.
کد خبر: ۹۷۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳ 06 April 2020
تابناک اجتماعیدر آستانه اجرای فاصله گذاری هوشمند، «معاون بهداشت» وزیر بهداشت از الزام اصناف به تعهد دادن پیش از بازگشایی خبر داد و گفت: پروتکل‌های بهداشتی اصناف برای بازگشایی ابلاغ شده است و با اجرای گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی ۵۲۰۰ صنف و کارگاه باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند و نسبت به اجرای این پروتکل‌ها تعهدنامه بدهند تا بتوانند فعالیت خود را شروع کنند.

به گزارش «تابناک»، دکتر علیرضا رئیسی در نشستی که با حضور اصحاب رسانه و به صورت آنلاین برگزار شد، در این باره گفت: در گام اول مراکز تولیدی و مراکزی که مایحتاج ضروری زندگی مردم را تامین می‌کردند باز بودند اما همه اصنافی که قرار است از 23 فروردین در گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی کار خود را شروع کنند باید در سامانه‌ای که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، ثبت نام کرده و تعهدنامه الکترونیک را امضا کنند و به این وسیله تعهد دهند که حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد.
 
اصناف برای بازگشایی باید تعهد بدهند/ تردد‌های بین استانی همچنان ممنوع/ مخفی کردن بیماری تخلف است/ چگونگی نظارت بر نانوایی‌ها/ آیا ویروس کرونا از هوا منتقل می‌شود؟

معاون وزیر بهداشت افزود: اولویت با مشاغلی است که دارای ریسک کمتری در انتقال هستند. یعنی احتمال انتقال بیماری به واسطه فعالیت آنها کمتر است. البته این اولویت بندی ها بر اساس طبقه بندی‌هایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام داده است انجام شده و بعد از ثبت نام اصناف پروتکل های بهداشتی ویژه برایشان ارسال می‌شود و مرحله بعد نظارت ۷۲۰۰ بازرس بهداشتی بر این صنوف است. البته مردم هم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ موارد تخلف را گزارش کنند.
 
رئیسی در پاسخ به سوالی در خصوص انتقال ویروس کرونا از هوا گفت: انتقال کرونا در هوا برای جا‌های عمومی مطرح نیست، چون ویروس کرونا ویروس سنگینی است، اما فقط برای جا‌های خاص مثل آی سی یو که تراکم ویروس زیاد است ممکن است از طریق هوا منتقل شود که ماسک N۹۵ استفاه می‌کنند که مانع از انتقال می‌شود.
وی در ادامه با تاکید بر این که در گام دوم فاصله گذاری اجتماعی همچنان صنوف و کسب و کار‌های پرریسک مانند استخرها، تالار‌های عروسی و ... تعطیل خواهد بود، گفت: در این میان موارد دیگری همچون ممنوعیت تردد وسایل نقلیه در بین استان‌ها اجرایی است و در صورتی که هر تغییری در پروتکل‌ها اعمال شود آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد. در کل اصناف از نظر ریسک انتقال عفونت تقسیم بندی شده‌اند و کارگاه‌ها و اماکن پر ریسک همچنان بسته می‌مانند. دولت باید همه جنبه‌ها را در نظر بگیرد و قطعا برای رونق کسب و کار‌ها اصول بهداشتی و جلوگیری از انتقال بیماری هم در نظر گرفته می‌شود.
 
رئیسی افزود: پروتکل‌های زیادی در سایت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت برای اصناف تدوین و بارگزاری شده است و ۵۰ پروتکل را قبلا ابلاغ کرده بودیم و با مشارکت اصناف اکنون ۴۰ پروتکل دیگر نیز بارگزاری شده است تا ۴۸ ساعت آینده همه پروتکل‌ها بارگذاری می‌شود. ابلاغ این پروتکل‌ها به تنهایی مانع انتقال بیماری نمی‌شود بلکه اجرای آن‌ها مهم است که سه ضلع دارد، رعایت اصول بهداشتی در مراکز کسب و کار، رفتار فروشندگان و رفتار مشتریان و مردم؛ همه باید برای کاهش ریسک انتقال بیماری به وظایفشان عمل کنند.
 
از نظر اپیدمی ابتلا در سن زیر ۲۰ سال درصد بسیار پایین است و چشمگیر نیست. تا کنون ۱۶ میلیون نفر افراد زیر ۱۵ سال را غربالگری کرده‌ایم که این مساله را تایید می‌کند. تعداد کمی در این گروه سنی به پزشک ارجاع شدند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه اجرای پروتکل ها هزینه بر نیست، گفت: اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای اصناف هزینه‌ای ندارد. بسیاری از این دستورالعمل‌ها قبل از کرونا هم بوده است، مثلا در مورد نانوایی‌ها که در گام اول طرح فاصله گذاری اجتماعی تعطیل نبودند، در این مراکز نگران نمک و جوش شیرین هستیم و بازرسان تذکر می‌دهند. نانوایی‌ها هیچ کار اضافه‌ای ندارند به جزو مسائلی که در پروتکل تاکید شده است مثل اینکه ترجیحا از کارت استفاده کنند. پول نقد نگیرند و شاطر نباید پول بگیرد و فاصله گذاری بین مشتری‌ها تا حد ممکن رعایت شود.
 
معاون وزیر با تاکید بر این نکته که اپیدمی کرونا تمام نشده، گفت: عموم مردم طرح فاصله گذاری را به خصوص در تعطیلات عید و روز ۱۳ به در رعایت کردند و تردد‌ها تا ۹۰ درصد کاهش یافت، اما عده‌ای هم رعایت نکردند، همان گونه که هنوز گام دوم اجرایی نشده و اصناف تعطیل هستند، برخی به خیابان ها آمده‌اند و شاهد شلوغی خیابان‌ها هستیم. شلوغی‌هایی که بعد از ظهرها و شب ها هم دیده می‌شود و معلوم است ربطی به ادارات ندارد. باید مردم همچنان شعار در خانه بمانیم را رعایت کنند و یک شعار دیگر به آن اضافه کنند: اینکه باید به صورت ایمن بیرون برویم، چراکه نگرانی های موجود به تماس‌های مردم، تعداد تماس‌ها و مدت زمان تماس‌ها مربوط است و اگر مردم فقط برای مایحتاج ضروری بیرون بیاند، مشکلی پیش نمی‌آید.
 
اصناف برای بازگشایی باید تعهد بدهند/ تردد‌های بین استانی همچنان ممنوع/ مخفی کردن بیماری تخلف است/ چگونگی نظارت بر نانوایی‌ها/ آیا ویروس کرونا از هوا منتقل می‌شود؟
 
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اتخاذ دو تصمیم مهم برای کار ادارات گفت: نخست اینکه اگر فردی بیماری خودش را مخفی کند و از بیماری خودش آگاهی داشته و به سر کار بیاید، کار خلافی مرتکب شده است و بعد اینکه افراد پر خطر فعلا باید دورکاری کنند و در محل کار حاضر نشوند. به افراد مبتلا به دیابت، فشار خون پیشرفته، سرطان، بیماران کلیوی، افراد با سن بالا که گروه های در معرض خطر هستند توصیه شده که به محل کار نروند.
 
معاون وزیر بهداشت درباره سفید یا قرمز بودن وضعیت استانها گفت: اساسا ما درباره رنگ‌ها حرف نمی‌زنیم و شاخص‌هایی برای بیان اینکه کدام استان کم خطر یا پر خطر است داریم؛ مثلا برخی استانها کمتر از ۲۰ ابتلا در روز دارند که آنها را کم خطر می گوییم و بیش از این را پرخطر می‌نامیم، با این ملاحظه که دقت می‌کنیم آیا مثلا پنجاه مورد ابتلا در یک کارگاه رخ داده یا پراکنده بوده است. بر این اساس برخی استانها موارد شناسایی و بستری کم است مثل استانهای سیستان و بلوچستان یا بوشهر اما به معنی اینکه هیچ بیماری ندارند نیست.
وی افزود: کار دیگری که اتفاق خواهد افراد و پروتکل آن امروز ابلاغ شد، این است که افراد باید فرم تعهد نامه پر کنند که آیا بیماری دارند یا نه و متعهد می‌شوند در طول حضور در محل کار وضعیت خود را اطلاع رسانی کنند و باید در سایت salamat.gov.ir هم اطلاع رسانی و خودارزیابی کنند و فرد مبتلا باید وضعیت خود را به محل کار اطلاع دهد و حاضر نشود.
 
رئیسی افزود: پروتکل‌های بهداشتی برای وسایل حمل و نقل عمومی نیز ابلاغ شده است. در مورد ماسک هم لازم نیست هر دو ساعت یکبار عوض شود و لازم هم نیست مدام استفاده شود؛ فقط جایی که احتمال انتقال از طریق عطسه و سرفه وجود دارد مثل مترو و اتوبوس یا جا‌های شلوغ باید استفاده شود و از هر ماسک معمولی ۶ تا ۸ ساعت می‌توان استفاده کرد. طرح توزیع ماسک رایگان نداریم. اما وضعیت تامین ماسک بهتر شده است و قابل مقایسه با ۴۰روز پیش نیست. البته ماسک سه لایه پارچه را هم مردم می‌توانند در خانه تهیه کنند.
 
معاون وزیر بهداشت با اشاره به غربالگری حدود ۷۰ میلیون نفر از نظر ابتلا به کرونا گفت: از این تعداد ۸۰۰ هزار نفر به درجاتی علامت داشتند، حدود ۴۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها و مراکز ۱۶ ساعته بهداشتی که تا ساعت ۱۲ شب باز هستند ویزیت شدند، تعدادی با درمان سرپایی به درمان و فرنطینه در منزل هدایت شدند و تعدادی نیز بستری شدند. اساسا سه کار ارزشمند انجام شد: اول اینکه افراد پر ریسک را غربالگری کردیم که حدود ۴ میلیون نفر هستند (شامل دیابتی ها، افراد دچار فشار خون، بیماران قلبی، تنفسی یا مبتلا به سرطان)، همچنین افراد بالای ۶۰ سال که بالای پنج میلیون نفر هستند را غربالگری کردیم و همچنین مادران باردار را. نتایج را بعدا اعلام می‌کنیم اما میانگین سنی بیماران شدید که حدود ۱۵ درصد بیماران بستری هستند، حدود ۵۰ سال است و میانگین سن فوت کرونا نیز در ایران ۵۹ سال است.
 
وی افزود: کار دیگری که انجام می‌شود اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای شناسایی زودرس بیماران است که بر اساس بسیج ملی غربالگری فعال کردیم و با افزایش موارد تست کرونا قطعا طی روز‌های آینده موارد مثبت بیشتر می‌شود و افراد کم علامت را هم شناسایی می‌کنیم. با شناسایی زودتر افراد مبتلا، این افراد باید ایزوله شوند و از حضور در اجتماع پرهیز کنند. در واقع گام بعدی این است که افراد مبتلا را در خانه، بیمارستان یا نقاهتگاه ایزوله کنیم تا جامعه پاک باشد و افراد سالم بتوانند ییرون بیایند.
 
اصناف برای بازگشایی باید تعهد بدهند/ تردد‌های بین استانی همچنان ممنوع/ مخفی کردن بیماری تخلف است/ چگونگی نظارت بر نانوایی‌ها/ آیا ویروس کرونا از هوا منتقل می‌شود؟/ دو نکته کلیدی درباره کار ادارات
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره دفن افراد مبتلا به کرونا گفت: برای اولین بار نیست که بیماران عفونی دفن می‌شوند و پروتکل از قبل بوده است، اما برای کرونا پروتکل دفن جدیدی هم تدوین شده است. فردی که به هر دلیل از جمله کرونا فوت می‌کند، یک انسان است، عضو یک خانواده است و به هیچ وجه نباید بی حرمتی بشود. حتما باید موارد شرعی برای دفن افرادی که بر اثر کرونا فوت می‌کنند، رعایت شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا فرقی بین فرد زنده مبتلا به این ویروس با فرد متوفی با بیماری ناشی از آن از نظر میزان انتقال عفونت، وجود دارد، گفت: بله وجود دارد؛ فرد فوت شده کم خطرتر از فرد زنده است، زیرا عطسه و سرفه ندارد. البته جسد افراد فوت شده بر اثر کرونا در وان با محلول هیپوکلرید سدیم ۱۵ دقیقه ضدعفونی می‌شود و بعد که برای شستن روی سنگ گذاشته می‌شود که ویروس بسیار کم خطر است. آبی که برای شستن و ضدعفونی اجساد استفاده می‌شود هم اگر به فاضلاب برود مشکلی ندارد، اگر به چاه جذبی هم برود باز هم مشکلی ایجاد نمی‌کند.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
بعضی از نانوایی ها در قلب پایتخت بدون ماست و دستکش و ... پول رو از مشتری میگیرند و با همان دست هم خدمات ارائه می دن. طرف حتی به طرف خمیر سرفه هم می کنه و خدا میدونه آیا واقعا دستشون رو هم میشورن یا نه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
برای کدام اداره یا نهاد ماسک تهیه کردید.فقط مردم رعایت کنند و شما دستور اشتباه بدی.کدام بازاری دو صفحه کتاب حوصله میکنه بخونه که توهم زدید میشینه پروتوکل میخونه.برا پروتوکل یک ملیارد یورو لازم داشتید؟
این همه نیرو دارند ضدعفونی می کنند برای هر شهر چند نفر سیار برای نظارت بر نانوایی ها کافیه. چرا این کار رو نمی کنند؟ بعضی چیزها دیگه مخ مدیریتی نمیخواد خیلی ساده اس البته اگه دلسوزی باشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
وانتقال ویروس از طریق سطوع خیلی کمتر از هواست ،یعنی خیابانها را ضد عفون کردن بی اهمیت است ولی در مرکز بسته بخصوص بیمارستان های کرونایی هوا خطر ناکتر است و ماسک خوب هم می خواهد
وقتی دولت حتی ماسک رایگان ندارند،دیگه چه جای حرف زدن مونده
پاسخ ها
محمد
| - |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
حتی امریکا هم ماسک رایگان نمی ده چرا حرف بی خود می . زنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
ماسک رایگان ندارند، اما زبان و ادعای مفت و رایگان که دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
سلام. ماسكي كه براي مردم عادي مفيد است با ماسك پزشكي متفاوت است. همه مراجع بهداشتي دنيا متوفق القول هستند كه ماسك دست ساز خانگي سه لايه كه با پارچه نخي دوخته شود كفايت مي كند و مي توان آن را مرتب شست و پس از اتو زدن دوباره استفاده كرد.
این چه طرز حرف زدنه ؟؟؟
کدام تعهد ؟؟؟

دولت عمدا و عملا توپ بی کفایتی و سوء مدیریت و ناتوانی خودش را در زمین مردم و اصناف انداخت !!!!
آقا جان نفرات ستادی اداری پتروشیمی ماهشهر علیرغم اینکه نامه دادن۵۰درصد درمحل کار حضورپیدا کنن ۱۰۰درصد میان محل کار از ترس روساشون.
ساعت کار۸تا۱۲ونیم هست مارو تا۶عصر نگه میدارن چه قانونیه اخه به کی باید شکایت کنیم
بیمار بشیم کی از خانواده هامون حمایت میکنه
جالبه خیلی راحت و شیک دارن وظایف و مسئولیت های خودشون رو میندازن گردن اصناف!!!
من یک سوال دارم و خوبه اگر کسی میدونه پاسخ بده: روزانه اگر بشود 70 میلیون نفر پرسشنامه 5 سواله بیماری را در اوائل روز پاسخ بدهند البته صادقانه، واقعا کارایی دارد وگرنه ویروسی که نتیجه تست تشخیص قطعی آن حداکثر تا یک ساعت معتبر است، اعتبار پرسشنامه بیماریابی آن چقدر دوام دارد؟
ببینم می تونید مردم رو به جون هم بیاندازید!
بله بله بله دکتررررر
به حضرت عباس
سرعت انتشار عفونت آنقدر غیرطبیعیه که انتقال از طریق هوا، می تواند توجیه کننده آن باشد
در جایی که دولت توان ارائه وسایل بهداشتی و نظافت را در حد عموم نداره و نمی تونه سرویس مناسبی هم به مبتلایان بده حتی شناسایی وانجام تست کلی جامعه هم برایش مقدور نیست بهتره دست از این نمایش های به ظاهر دموکراتیک و روشنفکرانه برداره و در یک اقدام قهری یه یک ماهی قرنطینه کامل اعلام کنه و مایحتاج مردم رو هم باهمین نیروهای نظامی درب منازل به صورت دوره ای و تحویل بده اگر واقعا به فکر سلامتی مردمه
گام به گام با کفش گام
این افراد با سن بالا یعنی چند سال ؟؟؟
فقط می تونم بگم مرگ بر چین
چک من اگه برگشت بخوره اجاره مغازه رو نداشته باشم اقساط و پول آب و برق و مالیات و نداشته باشم در نهایت مجرم هستم و باید برم زندان پس چه فرقی میکنه که تعهد بدم برای شروع کار یا نه ؟
اينهمه ترد كل ماشينها بيرون هستند بسياري از مشاغل كار ميكنند كسي هم كنترل نميكند يعني بدون حل مشكل مالي مردم نميشود كنترل كرد
روزی چهار میلیون ماسک تولید میکنین کجاست نکنه میره کشورهای دوست و برادر
وقتی اعتبار منفی بودن آزمایش کرونا 10 دقیقه است وبعد از آن ممکن است فرد بازهم مبتلا شود تعهد بیمار نبودن کارگر و کارمند و یا غربالگری های در حال انجام هم 10 دقیقه بیشتر نیست.

مگر اینکه هر 10 دقیقه کلیه موارد تگرار دائم شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی