بازدید 10856
۱

شرکتی که بیش از ۱۶۶ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ گرفت و مواد اولیه سرطان زا وارد کرد!

این روز‌ها بخش دارو با چالش‌های فراوانی رو به رو شده است و اطلاعات و آمار منتشر شده نشان می‌دهد که برخی شرکت‌هایی که ارز دولتی جهت واردات دارو یا مواد اولیه گرفته اند به تعهدات خود به درستی عمل نکرده اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از شرکت‌هایی که به تعهدات خود عمل نکرده است شرکت اکتوورکو می‌باشد. شرکتی که در این چند روز یکی از محصولات تولیدی اش با حاشیه‌های فراوانی رو به رو شده است.
کد خبر: ۹۱۴۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۱ 26 July 2019

شرکتی که بیش از ۱۶۶ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ گرفت و مواد اولیه سرطان زا وارد کرد!این روزها بخش دارو با چالش های فراوانی رو به رو شده است و اطلاعات و آمار منتشر شده نشان می دهد که برخی شرکت هایی که ارز دولتی جهت واردات دارو یا مواد اولیه گرفته اند به تعهدات خود به درستی عمل نکرده اند. بررسی ها نشان می دهد یکی از شرکت هایی که به تعهدات خود عمل نکرده است شرکت اکتوورکو می باشد. شرکتی که در این چند روز یکی از محصولات تولیدی اش با حاشیه های فراوانی رو به رو شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها صحبت از تخلفات در زمینه واردات دارو با ارز دولتی بسیار زیاد است و به عنوان نمونه سعید نمکی وزیر بهداشت طی صحبت هایی در مورخه 25 تیر 1398 اعلام کرد:  متأسفانه تعدادی، ارز دولتی برای واردات دارو و یا تجهیزات پزشکی دریافت کرده ‌اند اما داروهای تاریخ گذشته وارد کرده‌ اند که برخورد با آنها در دستور کارمان است یا اینکه این افراد به جای استنت قلبی، کابل برق آورده اند و بعد هم فرار کرده ‌اند، اما بنده این قول را می ‌دهم که با تمام وجود از اعاده حقوق بیت ‌المال از هیچ چیز کوتاهی نخواهم کرد.

همچنین در 29 تیرماه سال جاری مطلبی در یکی از روزنامه ها به چاپ رسید مبنی بر اینکه محمود واعظی، رئیس ‌دفتر و سرپرست نهاد ریاست‌ جمهوری، طی نامه‌ ای خطاب به چهار وزیر صنعت،‌ جهاد کشاورزی، بهداشت و تعاون، کار و امور اجتماعی از آنها خواسته در مورد «تعهدات ارزی ایفانشده دریافت‌کنندگان ارز واردات دارو و کالاهای اساسی»، توضیحاتی ارائه دهند. در این نامه با قید فوریت «آنی» سؤال شده: «دستگاه ‌های دولتی و شرکت ‌های دولتی فورا پاسخ دهند که چرا تخلف شده است؟». بر اساس این نامه، 10 شرکت حوزه دارو و 10 شرکت در امور کالاهای اساسی، از جمله شرکت ‌هایی هستند که با وجود آنکه متعهد شده ‌اند کالا را بر اساس ارز تخصیص داده ‌شده، وارد کشور کنند‌ اما بخشی از آنها را وارد کشور نکرده‌ اند.

در جدول مربوط تعهدات ارزی ایفا نشده در بخش دارو، شرکتی با نام اکتوورکو به چشم می خورد که در سال 1397، حدود 136 میلیون و 573 هزار و 931 یورو تعهد ارزی داشته است اما نتوانسته است از 25 میلیون و 662 هزار و 961 یورو رفع تعهد کند.

بررسی های تابناک اقتصادی از آخرین جداول منتشر شده پیرامون ارز 4200 تومانی توسط بانک مرکزی نشان می دهد که شرکت اکتوورکو از فروردین 1397 تا 6 تیر ماه 1398 در مجموع چهار نوع ارز دولتی جهت واردات دارو و مواد اولیه دریافت کرده است که طبق جدول زیر تبدیل میزان تعهدات ارزی این شرکت به دلار 4200 تومانی ما را به مبلغ 166 میلیون و 389 هزار و 759 دلار دولتی می رساند.

شرکتی که بیش از ۱۶۶ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ گرفت و مواد اولیه سرطان زا وارد کرد!

جستجوها در مورد شرکت اکتوورکو، نشان می دهد که مسئولیت اداره این شرکت بر عهده نهاله نراقی است و این شرکت تولیدکننده دارویی به نام لوزارتان می باشد که برای تنظیم فشار خون کاربرد دارد. با جستجوی نام داروی لوزارتان مشخص می شود که این داروی تولید شده توسط شرکت اکتوورکو در یک ماه اخیر در ایران با حاشیه های فراوانی همراه بوده است. در مورخه 15 تیرماه 1398 شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه داروی لوزارتان در هشت کارخانه داخلی تولید می‌ شود، گفت: تنها لوزارتان یک شرکت داخلی (اکتوور) از ماده موثر هندی دارای ناخالصی تولید شده است و داروی تولیدی هفت کارخانه‌ دیگر هیچ منع مصرفی ندارند.

اما داستان چه بوده است؟ ماجرا از این قرار بوده که شرکت اکتوورکو برای تولید داروی لوزارتان، مواد اولیه خود را از شرکتی هندی به نام هترو تهیه می کرده است. در تحقیقات مشخص گردیده که مواد اولیه خریداری شده از شرکت هترو برای تولید داروی لوزارتان سرطان زا بوده و سازمان غذا و دارو دستور جمع آوری داروی لوزارتان ساخت شرکت اکتوورکو را از سراسر داروخانه ها در تیرماه سال جاری صادر می کند.

حالا فاقد از اینکه شرکت اکتوورکو به تعهدات ارزی خود در سال گذشته عمل نکرده است، پرسش این است که این شرکت مواد اولیه خریداری شده از شرکت هندی برای تولید داروی لوزارتان را با چه ارزی وارد کرده است؟ آیا بخشی از 166.3 میلیون دلار ارز دولتی پرداخت شده به شرکت اکتوورکو، به واردات مواد اولیه از شرکت هندی تخصیص داده شده است؟ اگر پاسخ این پرسش مثبت است، باید از مسئولین پرسید که آیا این موضوع، هدر دادن منابع ارزی ذی قیمت در شرایطی که دولت با تنگناهای ارزی رو به رو است، نیست؟ و آخرین پرسش از مسئولین این است که فارغ از اینکه منابع ارزی این کشور به هدر رفته است، چه تعداد ایرانی تا قبل از جمع آوری داروی لوزارتان تولید شرکت اکتوورکو، از آن استفاده کرده اند و هم اکنون در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند؟ آیا بهتر نبود قبل از واردات مواد اولیه، این مواد مورد آزمایشات دقیقی قرار بگیرند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اسم شرکت مهم نیست که بگیم این شرکت دلار 4200 گرفته ونیازی به این متن بلند وبالا نداره باید دید کدوم آقا که دارای قدرت است پشت این شرکت میباشد
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی