بازدید 11592

سوختن پایتخت نفت ایران در شعله‌های فقر به روایت آمار

با گذشت ۱۱۰ سال از کشف نخستین چاه نفت ایران و خاورمیانه در مسجد سلیمان و به گواه شعله فلر‌های اطراف شهر، زیرِ زمین ۱۰ هزار کیلومتر مربع از شمال شرق خوزستان، هنوز نفت خوابیده، اما سه شهرستان واقع در این منطقه هنور گرفتار فقر و محرومیت هستند؛ محرومیتی که در آمارها هویداست.
کد خبر: ۸۸۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹ 28 March 2019

«پایتخت نفت ایران در شعله‌های فقر می‌سوزد»؛ این جمله را در «مسجدسلیمان»، «لالی» و «اندیکا» زیاد می‌شنوید.

به گزارش «تابناک»؛ با گذشت ۱۱۰ سال از کشف نخستین چاه نفت ایران و خاورمیانه در مسجد سلیمان و به گواه شعله فلر‌های اطراف شهر، زیرِ زمین ۱۰ هزار کیلومتر مربع از شمال شرق خوزستان، هنوز نفت خوابیده، اما سه شهرستان واقع در این منطقه، هنوز گرفتار فقر و محرومیت هستند؛ فقر و محرومیت در حدی که به استناد آمار کمیته امداد استان، ۵ درصد از جمعیت ۱۱۳ هزار نفری شهرستان مسجدسلیمان، ۴ درصد از جمعیت ۳۷ هزار نفری شهرستان لالی و ۱۹ درصد از جمعیت ۴۷ هزار نفری شهرستان اندیکا، با مستمری کمیته امداد و یارانه ماهانه زندگی می‌کنند.

این مقدمه گزارشی است، به قلم «بنفشه سام گیس» که در ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد منتشر شده و در ادامه آن به میانگین کمتر از پنج نفری بعد خانوار در شهرستان‌های اندیکا و لالی اشاره شده و به نقل از مدیر کل کمیته امداد استان آمده: امسال ۳ هزار و ۶۰۰ خانواده در شهرستان لالی و ۴ هزار و ۸۰۰ خانواده در شهرستان اندیکا با مجوز تبصره ۱۴ (مربوط به رفع فقر مطلق) موقت مددجوی امداد شده اند، که غیر این بر اثر فقر مطلق حتما زمینگیر می‌شدند.

سوختن پایتخت نفت ایران در شعله‌های فقر به روایت آمار

در حالی که دولت‌ها بنا بر تأکید قانون دائمی مصوب اردیبهشت ۱۳۸۱، موظف به جبران عقب ماندگی‌های مناطق محروم شده اند، شاخص‌های توسعه در شمال شرق خوزستان، همچنان در حال تنزل بوده، چنان که در فهرست ضرایب محرومیت ـ مصوب هیأت وزیران در سال ۱۳۸۸ ـ در حالی که ضریب ۹ به عنوان بالاترین حد محرومیت یک منطقه تعیین شد، تا امروز هم از مجموع ۴ دهستان شهرستان لالی، دو دهستان دارای ضریب محرومیت ۹، یک دهستان دارای ضریب ۸ و یک دهستان دارای ضریب ۷ بوده، از مجموع ۵ دهستان شهرستان اندیکا، یک دهستان دارای ضریب محرومیت ۸ و ۴ دهستان دارای ضریب محرومیت ۷ است.

وضعیت مسجدسلیمان، فقط کمی بهتر از لالی و اندیکا است که از ۴ دهستانش، ۳ دهستان ضریب محرومیت ۶ دارند و فقط یک دهستان، ضریب ۷ گرفته است. این ضرایب فقط اعداد روی کاغذ نیست. حضور در متن مسجدسلیمان، لالی و اندیکا، تلخ‌ترین خاطره هر مسافر غیربومی را رقم می‌زند، چون در بطن طبیعتی دلپذیر و در جوار فرصت‌های بی شمار، عشایر و روستاییان و شهرنشینان، برایتان از بی آبی، از بی پولی، از بیکاری، تعریف می‌کنند.

در مسجدسلیمان که هنوز پایتخت امید جوانان لالی و اندیکاست، چون هنوز سالن سینما و زمین گلف و استخر پر آب دارد و هنوز استادیوم دایر دارد، گزارش آلاینده‌های هوا، محرمانه است، اما شهر، پر است از مرکز تعمیر وسایل برقی، چون ذرات معلق گاز، مس را می‌پوساند و اهالی می‌دانند که زیر پای خیلی از مناطق شهر، گاز خوابیده است.
از اینکه اعداد سرشماری‌های پنج ساله، بدتر شده، از اینکه آدم ها، نیازمندتر، بی انگیزه تر، ناامیدترشده اند، از اینکه سرنوشت «سرمسجد» (نام قدیمی شهر پیش از نامگذاری رسمی در ۱۳۰۳شمسی) و توابعش که بعد‌ها شدند لالی واندیکا، چه بد نوشته شد؛ با قلمی که انگار بی رحمانه برای درهم پیچیدن کلاف اقبال شمال شرق خوزستان تراشیده شده بود.

فقر و محرومیت مسجدسلیمان و لالی و اندیکا محصول عملکرد یک شب و یک دولت نیست. مجموع سیاست‌های تمام مدیران کشوری و استانی چنین پایان تلخی را برای این تکه از خوزستان رقم زد. با وجود سد‌های پرآب قدیمی و جدید همچون گتوند و شهید عباسپور و گدارلندر و در حالی که تمام انشعابات سیراب شدن کارون تا رسیدن به اروند رود، از زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و پنهان و آشکار، از دشت‌های مسجدسلیمان و لالی و اندیکا می‌گذرد، خشکسالی پانزده ساله در نیمه شمال شرق استان و بی توجهی مدیران استانی به زمان بندی هزینه کرد اعتبارات ویژه بهسازی منطقه، یکی از عوامل موثر در توسعه فقر این بخش از استان جنوبی کشور است.

در حالی که مهم‌ترین منبع درآمد ساکنان شمال شرق استان، کشاورزی و دامپروری است، ناهمواری زمین و کوهستانی بودن کل منطقه، علاوه بر آنکه پراکندگی روستا‌ها و بخش‌های سه شهرستان مسجدسلیمان، لالی واندیکا را رقم زده، در بسیاری مناطق هر سه شهرستان و به سبب صعب العبوری مسیر‌ها و غیر ممکن بودن احداث جاده، دسترسی مردم به امکانات مرتبط با رفاه و توسعه را هم به حداقل رسانده و بنابراین، درآمدزایی از طریق کشاورزی و دامپروری هم در این مناطق با افت شدید روبه رو شده است.

در نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰، نرخ بیکاری مسجدسلیمان ۴۳.۳ درصد و اندیکا ۳۰.۳ درصد گزارش شد و هر دو شهر در فهرست بیست شهر دارای بالاترین نرخ بیکاری قرار گرفتند. در نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، نرخ بیکاری مسجدسلیمان به ۲۲.۷ درصد کاهش یافت و نرخ بیکاری لالی ۲۱.۴ درصد گزارش شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
وقتی نمایندگان کارگری که یک عده ای بی کفایت هستند و نمی گذارند که نرخ دستمزد در مناطق کمتر توسعه یافته یک مقداری پایین تر از مناطق شهری باشد تا سرمایه داران و کارخانه دارها تشویق به ایجاد شغل در این مناطق شوند و معلوم است که نمی توان انتظار بیشتری داشت از این مناطق
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
حقوق برابر برای کار برابر
فقر یک سرزمین زاییده تفکر و بینش مردمان همون سرزمینه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
زاییده تفکر و عدم کارایی مسیولین اون کشوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
شاید این یک علت باشه ولی علت های اصلی دیگه ای هم داره پس خوب گوش کن تا برات بگم: زاییده ناعدالتی و
قومیت گرای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
خیر دوست عزیز، فقر ما ناشی از تفکر و بینش کسانی است که در این کشور زندذگی می کنند، جان و مال و هستی ما دست انهاست، اختیاردار ثروت و دار و ندار ما هستند، ولی دلشان در گرو بیگانگان است، برای مردمان غریبه سینه چاک می دهند، همواره ثناگوی بیگانگان هستند و غمخوار مردمی که در نهایت ایران را فقط به خاطر پولش می خواهند ولاغیر. فقر ما ناشی از سلطه افرادی با این تفکر بر این کشور است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
اگر یک درصد درامد نفت و گاز و ده درصد فروش برق سدهای اطراف رو صرف همین منطقه بکنند تو هم میای همینجا کار میکنی
ناشناس
| Germany |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
زاییده قوانین ناکارآمد و مجریان کم دان است.
عین این امار درسته و چه بسا بدتره و این امار فقط برای مسجد سلیمان نیست برای ایذه و هفتکل و باغملک و شهرهای دیگر استان البته با مقدار نوسان وجود داره اما این چند شهر وضع بسیار وخیمی از نظر بیکاری و فقر دارن و گاها شاهد خودکشی های ناشی از فقر و بیکاری و مردن کسانی میشیم که توانایی درمان خودشون رو ندارن من از منطقه ام درد و رنج این مناطق رو با گوشت و پوست خودم درک کردم
متاسفانه هم در رژیم گذشته و هم در این نظام تمرکز زدایی از پایتخت هرگز محقق نشد
به شهرستانها اهمیت داده نشد
سلام تابناك

لطفاً كلمه فلر را كه در (شعله فلرهاى أطراف شهر) آورده اىد را معنى كنىد؟

ممنون. بى سوادى بنده را هم ببخشىد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
منظور همان شعله ها و مشعل هایی ست که گاز تصفیه نشده و مازاد چاه را می سوزاند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
اگر بی سواد هستی پس تو امریکا چه میکنی
ما بهش میگفتیم "مس سلیمون" یادش بخیر وقتی خوزستان بودیم عید می رفتیم اطراف مسجد سلیمان سر سبز و خرم ، ولی محرومیت فراوان
فعلا هزینه آقازاده ها در امریکا بسیار زیاده مردم مسجد سلیمان یا تمام ایران را برده فرض کنید و چشم بسته به غارت وچپاول کشور همت نمائید دیگر به ملت امیدی به آینده نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
باید عراق فلسطین لیبی غزه عربستان رو هم اضافه کنی
در بودجه بندی علاوه بر سهم ملی باید سهم منطقهای هم اعمال شود
تا اجحافی نشود
ظلمی که مردم جنوب میشه در دنیا بی همتاس شهر های جنوبی هنوز از نعمت گاز محرومند درحالی رو منبع گاز دنیا زندگی میکنند ، ثروت که جای خود دارد
اَللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ
اَللّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ
اَللّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ وَاَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ
اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ
افتخارمیکنیم به خاطرفلسطین درفقرهستیم،ای کاش مسولیین هم مثل مازیرخط فقرزندگی میکردن تااونهاهم افتخارکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
مثلا اگر این ها نبودند شما فقیر نبودی؟
فرهنگت رو درست کن تا معنی پیشرفت رو بفهمی
!!
بخاطر مدیریت غلط و افتضاح پول نفت هست
آیا انتظار داشتید سیاستی که همه توجه آن بیگانگان است، نتیجه ای جز این به بار بیاورد؟ اگر فلسطینی ها یک دهم این فقر و بدبختی را داشتند در ایران برخی حکم جهاد می دادند، ماموران وزارت امور خارجه در سازمان ملل خودسوزی می کردند، و نیروهای مسلح به حال آماده باش کامل در می آمدند و انبوه موشک ها را راهی آسمان می کردند، اما افسوس که اینجا ایران است و فقر و بدبختی آن برای کسی اهمیتی ندارد، پس چه اهمیتی دارد که در منجلاب فقر و نکبت و بدبختی دست و پا بزنند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
یک کمی از کشور خارج شو تا دنیا را بهتر ببینی و نه بر اساس تبلیغات
از سهم نفت و گاز این شهر تنها سعی بر تعادل برقرار کردن موقع راه رفتن و بازی بر روی لوله های نفت و گاز این شهر برای من به خاطر مانده.
قاره آفریقا از لحاظ معادن طلا و الماس غنی بود و کشورهای استعمار بهره بردار. مردم آن قاره با فقره زیاد..... . نگاه کنید به شهرهایی که توی ایران از لحاظ انواع معادن و چاه های نفت برخوردار هستند با پایین ترین امکانات و فقر زیاد .... مواجه هستند. ای کاش قاره آفریقا معادن .... نداشت شاید آنها بهتر زندگی می کردند.
این سیل چوب خداوند بر سر مردمیه که روی گنج خوابیدن
از مسجدسلیمان فقط یک اسم باقی مانده
جانا حرف دل ما را گفتی.واقعا جای بسی تاسف دارد. شهری که تاراج شد ثروتی که دریغ که حتی مقداری برای این شهر خرج نشد خیابان تنگ و قدیمی که به قبل انقلاب بر میگردد. که مستعد ترافیک می باشند. به یک زبان ساده تاریخ در این شهر متوقف شده .اولین چاه نفت نمره یک که مسئولین شرکت نفت حتی عرضه ندارند از پول نفت مقداری صرف میراثی کنند که خود جاذبه توریست ی شودکه پولشان حلال شود. تمام روستاها به شهرستان تبدیل شدند اما شهر اولین ها چه شد ؟ شهری که پزشک متخصص درست حسابی ندارد این سوال را باید مسئولینی جواب دهند که تهران نشین شدند هیچ کدام از نمایندگان گذشته در این شهر زندگی نمی کنند فقط از رأی مردم برای پر کردن جیب خود و اطرافیان نشان سوءاستفاده کردند.هنرستان صنعتی که دستگاه هایی در آن بود که انها را پنهانی به شهرستان دیگر بردند .چرا شرکت نفت حق مردم را در ساخت و ساز شهری ادا نمی کند. شرکت نفت که فقط متعلق به کارکنان این شرکت نیست چطور فلان نماینده از فلان شهر از بیت المال و حق مردم مسجد سلیمان حقوق دریافت میکند اما مردم این شهر مظلوم از حق مسلم محروم است. چه عتیقه ها که از این شهر به تاراج بردند که می توانست در موزه همین شهر می بودند. نیروهای غیر بومی و از استان های همجوار جای جوانان ما را می گیرد و انگاه جوانان ما در جلوی چشمان پدر و مادر عمرشان هدر می رود. این همه کم کاری علت اصلی آن مسئولین هستند . به عقیده اینجانب باید کلاس های توجیهی برای مسئولین باشد تا بدانند برای چه به آنها این مسئولیت داده شده .و قرار است چکاری انجام دهند.
غارت ایران بوسیله تهران نشینان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
این حرف درسته فقط این
تمام مشکلات ما از این تهران میاد ،مدیری که توی فلان برج تهران نشسته کجا خبر از روستای خوزستان داره ؟؟؟کجا خبر از چهارمحال و بوشهر داره که بخدا بدونه چه مشکلاتی دارند ،؟من موندم چرا باید همه چیز از تهران بیاد برای ما وقتی دادم از اینجا میه چرا نباید اینجا خرج بشه
از سبک زندگی های گرفته تا
تا زمانی وزارت نفت و ادارات تابعه ان را از تهران به مسجد شلیمان منتقل نکنید این شهرها روی ابادی نمی بنند و این مردم روی اسایش......چقدر بردگی برای پایتخن نشین هها باحقوق های بالای 20 میلیون کارمندان وزارت نفت در تهران میگیرند با کلی مزایا ...بکنند .
فدای شر تهرانیها!!!!!
با طایفه بازی و بی قانونی نمیشه کشور اداره کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی