بازدید 5729

تعزیرات: افزایش بهای سوخت مانع از قاچاق آن نمی‌شود؛ طرحی نو باید درانداخت!

بر خلاف آنچه بسیاری از ما تصور می‌کنیم و برخی مسئولان بر آن تأکید دارند، آن گونه که مدیرکل تعزیرات می‌گوید، مبدأ قاچاق سوخت در کشورمان، نه استان‌ها مرزی، که استان‌ها مرکزی کشورمان است؛ همان استان‌هایی که نه به کمبود سوخت دچارند و نه انگشت اتهام به سمتشان نشانه می‌رود.
کد خبر: ۸۶۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ 24 December 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
برخلاف آنچه دولتمردان و بسیاری از نمایندگان مجلس تاکید دارند، افزایش قیمت سوخت راهکار مناسبی برای پایان دادن به قاچاق سوخت نیست؛ این را یکی از مسئولان می‌گوید که از نزدیک در جریان ماجراست.

به گزارش «تابناک»؛ عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل پیشگیری، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی که در خصوص چرایی عدم مبارزه صحیح با قاچاق سوخت با برنامه «رویداد» گفت وگو می‌کرد، ضمن تأکید بر بی اثر بودن گران شدن سوخت در کشور در کاهش قاچاق آن گفت: «چقدر باید این سوخت را گران کنیم تا قاچاق صورت نگیرد؟ طبیعتاً راه حل این نیست!»

اظهارنظری که در تشریح آن افزود: «در مقابله با قاچاق کمبود قانون نداریم، اما تنها نمی‌توان با برخورد فیزیکی با قاچاق روبه‌رو شد و انتظار کاهش آمار قاچاق را داشت. وقتی گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان در سیستان فروخته می‌شود و آن سوی مرز لیتری ۱۰ هزار تومان است، انگیزه قاچاق افزایش می‌یابد.»

نکته‌ای جالب توجه که در سخنان مدافعان افزایش قیمت سوخت مغفول می‌ماند تا نتیجه بگیرند که پایین بودن نرخ سوخت در کشورمان موجب شده، فرآورده‌های نفتی به دیگر کشور‌ها قاچاق شوند و راه جلوگیری از آن، واقعی سازی نرخ سوخت است که رسیدن به آن تنها با افزایش قیمت سوخت ممکن است؛ افزایشی که مثال اجتهادی نشان می‌دهد، تنها در صورتی مؤثر خواهد بود که قیمت سوخت در کشورمان چند ده برابر شود!

افزایشی که نه ممکن است و نه دولتمردان و نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند. اشکالی بنیادین که بر اساس آن، افزایش دو یا چند برابری نرخ سوخت در کشورمان یا حتی اتخاذ مکانیزم‌هایی برای چند نرخی کردن سوخت (همان گونه که رئیس جمهور تلویحا به آن اشاره کرد)، راهکاری مؤثر برای کاهش قاچاق سوخت به شمار نمی‌آیند و در بهترین حالت، تنها دستاویزی برای افزایش درآمد دولت از فروش سوخت به مردم است.

پس تکلیف قاچاق سوخت چه می‌شود؟ این پرسشی است که با توجه به سخنان مدیرکل تعزیرات مشخص می‌شود که با افزایش قیمت سوخت در کشورمان نمی‌توان به پاسخش رسید، اما در عین حال آگاهیم که می‌بایست پاسخ داده شود، چون مشکلات زیادی برای بسیاری از هموطنانمان، به ویژه ساکنان مناطق مرزی به بار آورده و از آن مهم تر، سبب ساز اتلاف منابع کشور شده است.

پیش از کنکاش در خصوص این پرسش، بد نیست به نکته جالب توجه دیگری که اجتهادی پرده از آن برداشته و خلاف آن چیزی است که اغلب تصور می‌شود، دقیق شویم؛ اینکه مبدا قاچاق سوخت در کشورمان، نه استان‌ها مرزی، که استان‌های مرکزی کشورمان است؛ همان استان‌هایی که نه به کمبود سوخت دچارند و نه انگشت اتهام به سمتشان نشانه می‌رود.

مدیرکل پیشگیری، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در این باره گفت: «سوختی که در استان‌های مرزی قاچاق می‌شود، از استان‌های مرکزی ارسال می‌شود، چون شرکت مدیریت پخش فرآورده‌های نفتی ارسال سوخت به مرز‌ها را مدیریت می‌کند. البته قانون‌گذار می‌گوید، خرید و فروش و حمل و نفت سوخت مشمول مقررات قاچاق است و از زمانی‌که این مصوبه در روزنامه رسمی منتشر شد، مبارزه با خروج فرآورده‌های نفتی در بیست روز اخیر شدت یافته است.»

پس چاره چیست؟ اجتهادی در این خصوص هم به نکته جالب توجهی اشاره می‌کند و پیشنهادی ارائه می‌دهد که چه بسا اگر جدی گرفته شود، می‌تواند راهکاری مؤثر برای کاهش قاچاق سوخت از کشورمان، بدون اتخاذ روش‌هایی مانند افزایش قیمت باشد: اینکه نیاز کشور‌های همسایه را با فروش بنزین به نرخ فوب خلیج فارس یا کمتر از طریق استان‌های مرزی کشورمان تأمین کنیم.

اقدامی که به باور مدیرکل پیشگیری، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات، از جنس پیشگیری است؛ پیشگیری که با تأمین سوخت مورد نیاز کشور‌های همسایه محقق خواهد شد و نه تنها خواهد توانست قاچاق سوخت را از مبدأ کشورمان کاهش دهد، که می‌تواند برای کشورمان منفعت‌هایی نیز داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
همه راهکارهای دولت برای حل مشکلات کشور به دست کردن در جیب ملت منتهی میشود !!!
خیر سرتان مثلا دولت انتخاب کرده اید.
هیچ خیری از این دولت ندیده ایم
پيشنهاد خوبي است . دولت ميتواند درامد خوبي كسب نمايد
راهش اینه که مامورین مرزی رشوه نگیرن اجازه قاچاق سوخت بدهند
خوب بنگرید، قاچاقچی ها همه آشنا هستند. ولی اراده ای برای برخورد نیست،، کارد هیچ وقت دسته خود را نمی برد، احمدی نژاد هم چند بار اشاره کرد ولی.......
باسلام
افزایش قیمت سوخت فقط و فقط به مردم فشار وارد میکند
خوب برادر عزیز که اسم خودت رو گذاشتی مدیر ازشد مملکت
اگر جرات داری برو جلوی قاچاق سوخت رو بگیر
چطئر یک داعشی نمی تونه یک اسلحه وارد کنه
اما قاچاقچی ها میتونن روزانه هزار تریلی سوخت رو از مملکت بیرون ببرن
حتی کودن ترین آدم هم میفهمه جریان چی هست .....
پیشنهاد جالبیه.... چرا این درامد به بیت االمال نره.... خوب فوب رو به خارجی ها بفروشید... منتهی مطالعه دقیق میخواد... که اشتباهی نفروشی به جایی که نیاز نداره... ولی هر چیه بهتر از دست تو جیب کردن ملته خودمونه....دیگه مردم نا ندارن...
در شهرهای مرزی هم سوخت به ان طرف میرود و خلاف گفته های ایشان است.
۱- بنزین ارزان ۲- قاچاق از شهرهای مرزی ۳- قاچاق از مرکز به سمت مرزها
باید بنزین قیمتش متناسب شود و همچنین در تمام جایگاههای سراسری اعم از مرزی یا غیر مرزی کارتهای سوخت کنترل شدید گردد.
قاچاق بار معنای خود را از دست داده و باید در فرهنگ لغت تعریف دیگری از آن کرد.
ضعف مرزها را مردم بایس مجارات بشن با حکومت؟
چه مدیر با شعوری. بعید بود همچین مدیر هوشمندی را پشت میز بنشونن. دمش گرم
ان مرد متوهم هر عیبی داشت ثابت کرد که می شود بنزین 100 تومانی را کرد 1000 تومان پس می شود گازئیل 300 تومانی را هم کرد 10000 تومان پس اگر کسی عرضه این کار را ندارد کنار برود تا فرد شجاع و با عرضه ای این کار را که منطبق با منافع ملی است انجام دهد.
شما قادر به کنترل نبوده و طراح نمی باشید. از جناب حافظ مایه نگذارید.
بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم
دوباره و صدباره : جیب مردمو بزنیم
خلاصه طرحی نو
اقا این حرفا چیه مطمئنم قطع به یقین همه مسئولان از تمام کامیونها راهها و لوله های انتقال سوخت قاچاق خبر دارن
نمیخان ینی فقط نمیخان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
یعنی خودشون ذی نفع هستند
اینکه یه عده ای از دست اندر کارا سهیم هستند شکی نیست وگرنه کی میتونه بدون اینکه آماری کم و زیاد بشه بصورت لوله کشی سوخت را تا دریا قاچاق کنه . به این کارشناس محترم هم بگین خوب اون کسی که تمایل داره لب مرز از مرز نشینا سوخت بخره بهخاطر قیمتشه که ارزونه وگرنه اگه بخوای به قیمت فوب بدی که خریدار نداره خودشونن بلدن .
اینجانب اهل افغانستان هستم مگرمن سایت تابناک راهمیشه دنبال میکنم مطالب مهمی اجتماعی سیاسی اقتصادی وسایرمطالب راانتشارمیکنندازتک تک کارکنان این صفحه اجتماعی تشکری مینمایم لیکن دراخربه یک تخلص بسیاراساس مطابق به اسم خویش نیازدارم اگربه عنوان نمونه چندتخلص برایم بفرستیدتشکر
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی