بازدید 6515

در زمستان ۹۶، نرخ بیکاری رشد کرد

در حالی که مسئولین دولتی از اینکه توانسته اند اشتغال ایجاد کنند بسیار خوشحال و خرسندند، آمارهای مرکز آمار ایران پیرامون بازار نیروی کار نشان می دهد که نرخ بیکاری در زمستان 96 به مانند پاییز سال گذشته به رشد خود ادامه داده و به 12.1 درصد رسیده است.
کد خبر: ۷۸۹۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹ 12 April 2018

در زمستان ۹۶، نرخ بیکاری رشد کرددر حالی که مسئولین دولتی از اینکه توانسته اند اشتغال ایجاد کنند بسیار خوشحال و خرسندند، آمارهای مرکز آمار ایران پیرامون بازار نیروی کار نشان می دهد که نرخ بیکاری در زمستان 96 به مانند پاییز سال گذشته به رشد خود ادامه داده و به 12.1 درصد رسیده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، شواهد نشان می دهند که یکی از علت های اصلی اعتراضات دی ماه سال گذشته معضل بیکاری است. معضلی که به دلیل رکود اقتصادی چند سال اخیر و همچنین افزایش تقاضا برای کار در نسل جوان تشدید شده است. در حالی که بسیاری از مسئولین دولتی از آمارهای مربوط به ایجاد اشتغال در سال گذشته با افتخار یاد می کنند اما گزارش ها نشان می دهند که این تلاش ها برای ایجاد شغل کافی نبوده و نرخ بیکاری در سه فصل اخیر روند صعودی به خود گرفته است. به تازگی مرکز آمار ایران آمارهای مربوط به بازار نیروی کار در فصل زمستان 96 را منتشر نموده است که در ادامه به بررسی این آمارها خواهیم پرداخت.

گزارش مرکز آمار پیرامون وضعیت نیروی کار در زمستان 96 نشان می دهد که در این فصل نرخ مشارکت اقتصادی (نسبت جمعیت فعال (بیکار یا شاغل) به جمعیت در سن کار ضربدر صد) 39.7 درصد بوده است. این میزان از نرخ مشارکت اقتصادی در مقایسه با فصل پاییز 0.4 درصد کاهش داشته اما در مقایسه با زمستان 95، 0.8 درصد رشد را نشان می دهد. نمودار زیر روند نرخ مشارکت اقتصادی در چهار فصل گذشته را نشان می دهد.

در زمستان ۹۶، نرخ بیکاری رشد کرد

نرخ بیکاری هم که در تابستان 96 در مقایسه با بهار 96، 0.9 درصد کاهش یافته بود دوباره از این فصل روند صعودی خود را آغاز نمود و در فصل زمستان نیز به همین روند ادامه داد. نرخ بیکاری در حالی در زمستان 96، 12.1 درصد اعلام شده است که همان گونه که از نمودار پیداست این نرخ در پاییز 96، 11.9 درصد اعلام شده بود. نرخ بیکاری در زمستان 96 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 0.4 درصد کاهش داشته است.

در زمستان ۹۶، نرخ بیکاری رشد کرد

شاید بخشی از این افزایش نرخ بیکاری در فصل زمستان 96، مربوط به افزایش نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله در این فصل باشد. مطابق با گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله در زمستان سال 96، 25.2 درصد بوده که این نرخ نسبت به پاییز 96، 0.2 درصد رشد داشته است. همچنین این نرخ، نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.3 درصد کاهش را نشان می دهد. نمودار زیر روند نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله را در فصل های اخیر نشان می دهد.

در زمستان ۹۶، نرخ بیکاری رشد کرد

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که سهم اشتغال ناقص در زمستان 96 از جمعیت شاغل، 11.5 درصد بوده است. یعنی 11.5 درصد از جمعیت شاغل در زمستان 96 به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن با ساعت بیشتر و ...) کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده اند و آماده برای انجام کار اضافی بوده اند. همچنین مطابق با همین گزارش، بخش خدمات با 52.1 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و صنعت با 32.6 درصد و کشاورزی با 15.3 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

مطابق با قانون برنامه ششم توسعه، در سال اول اجرای این برنامه (یعنی سال 96) هدف تعیین شده برای نرخ بیکاری 12 درصد بوده است. میانگین نرخ بیکاری در سال 96 رقم 12.07 درصد را نشان می دهد که می توان گفت تقریباً دولت به هدف تعیین شده نزدیک بوده است.

البته دولت باید تلاش های بیشتری را در زمینه ایجاد اشتغال صورت دهد چرا که همان گونه که ملاحظه گردید طبق آمار در سه فصل اخیر نرخ بیکاری روند صعودی خود را آغاز نموده است. در سال 97، دولت باید در راستای کاهش نرخ بیکاری طرح های بهتری را برای ایجاد اشتغال به خصوص برای اشتغال جوانان 15 تا 29 ساله، ارائه و اجرا نماید. مردم نیز باید با خرید و حمایت از کالای ایرانی به چرخیدن چرخ کسب و کارهای داخلی کمک کنند تا رونق به این کسب و کارها بازگردد و از قِبَل این رونق، اشتغال برای جوانان و سایرین ایجاد شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی