بازدید 4968

برنج ايراني؛ انبارنشيني به جاي سفره‌نشيني!

کد خبر: ۷۶۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۴ 12 December 2009
افزايش 112 درصدي واردات برنج‌هاي خارجي و به تبع آن حضور بيشتر اين برنج‌ها در بازارهاي كشور، در كنار افزايش قيمتي كه در برنج‌هاي داخلي رخ داده،‌ نشان مي‌دهد باز برنج ايراني به سمتي در حال حركت است كه به دليل كاهش تقاضا براي مصرف آن تنها بايد در انبارها بماند!

به گزارش ايسنا، در حالي كه اين روزها با ديگر تبليغات برنج‌هاي خارجي با وجود بحران ماه پيش در تلويزيون شروع شده اما ورود برنج‌هاي تازه ايراني به بازارها اين انتظار را به وجود آورده بود كه شاهد حضور برنج‌هاي ايراني بر سر سفره‌هاي ايراني باشيم، اما هنوز برنج‌هاي خارجي جايگاه خود در اين سفره‌ها را حفظ كرده‌اند و انگار قصد منزوي كردن برنج‌هاي ايراني دارند.

افزايش واردات برنج در ماه‌هاي اخير در كنار افزايش قيمت برنج‌هاي ايراني شايد از دو علت مهمي باشند كه كمك قابل توجهي به پيروزي برنج‌هاي خارجي بر برنج‌هاي ايراني در رقابت بر سر كسب سفره‌هاي ايراني كرده‌اند.

* افزايش 112 درصدي واردات برنج

در مورد واردات برنج مي‌توان به ميزان برنج وارد شده در در هشت ماهه امسال اشاره كرد كه در اين مدت 926 هزار و 600 تن برنج به ارزش 766 ميليون و 400 هزار دلار وارد كشور شده است.

اين ميزان واردات 3.36 درصد از ارزش و3.03 درصد از وزن كل واردات را شامل مي‌شود.

بر اين اساس قيمت متوسط هر كيلو برنج وارداتي طي اين مدت، 80 سنت (معادل حدود800 تومان) بوده كه اين رقم در مدت مشابه سال گذشته 50 سنت (معادل حدود400 تومان) بود.

از سوي ديگر در مدت مشابه سال گذشته، 791 هزار و 900 تن برنج به ارزش 361 ميليون و صد هزار دلار وارد كشور شده بود.

بدين ترتيب طبق اين اعلام گمرك كشور، در اين مدت ميزان واردات برنج به كشور از نظر وزن 17 درصد و از نظر ارزش 112.22 درصد افزايش داشته است.

در هفت ماهه امسال نيز اين ميزان تغييرات افزايش 39.75 درصدي وزني و 167 درصدي ارزشي را نشان مي‌داد.

اين روند در نيمه اول سال جاري نيز به همين شكل بود و ميزان واردات برنج طي اين مدت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتيب 54.4 و 215.72 درصد افزايش داشت.

* واردات بيش از 45 هزار تن برنج در آبان ماه امسال

مقايسه آمار هفت ماهه و هشت ماهه واردات برنج نيز حاكي از واردات بيش از 45 هزار و 200 تن برنج به ارزش 37 ميليون دلار در آبان ماه امسال است كه اين رقم در مهر و شهريور ماه امسال به ترتيب 78 هزار و 149 هزار تن بوده كه نشان از روند نزول واردات ماه به ماه امسال دارد. اما با وجود اين، ميزان واردات برنج در ماه‌هاي امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته‌اند كه به نظر مي‌رسد اين ميزان افزايش در هر ماه نسبت به ماه قبل كمتر مي‌شود.

* افزايش قيمت‌ برنج‌هاي ايراني و طبيعتا كاهش تقاضا!

در كنار واردات برنج‌هاي خارجي كه با توجه به قيمت‌ پايين‌شان از قدرت رقابت بيشتري برخوردارند، افزايش قيمت برنج‌هاي ايراني نيز شايد مزيد بر علت شود كه به صورت طبيعي تقاضاها نسبت به برنج‌هاي ايراني كاهش يابد.

اين افزايش قيمت برنج‌هاي ايراني كه ديگر به مرز سه هزار تومان هم رسيده‌اند، در گزارش‌هاي بانك مركزي نيز وجود دارد.

براساس بررسي بانك مركزي در هفته منتهي به 13 آذر ماه، قيمت برنج در اين هفته نسبت به هفته مشابه سال قبل 17.6 افزايش داشت. اين ميزان افزايش در اين هفته نسبت به هفته قبل خود 0.4 درصد است.

گزارش بانك مركزي در حالي اين افزايش را نشان مي‌دهد كه براساس همين بررسي قيمت برنج غيرتايلندي ثابت بوده است. در بازارهاي تهران نيز قيمت‌ برنج‌هاي ايراني كه در نيمه اول سال، پايين‌تر از سه هزار تومان بودند، افزايش چشم‌گيري داشتند.

در نقاطي از شهر تهران برنج‌هاي معطر فريدون كنار و طارم هاشمي كيلويي سه هزار تومان، برنج‌هاي دودي، صدري و طارم آستانه سه هزار و 200 تومان و جالب توجه تر از اين‌ها نوعي طارم شمال كشور كيلويي سه هزار و 700 تومان(در بازار امام حسين«ع») به دست مردم مي‌رسد.

اين در حالي است كه به گفته عضو هيات مديره انجمن برنج ايران، كارشناسان وزارت جهادكشاورزي قيمت تمام شده هر كيلو برنج ايراني را هزار و 800 تومان برآورد كرده‌اند كه قيمت‌هاي برنج‌هاي ايراني در شمال كشور نيز اين موضوع را تاييد مي‌كند.

براساس مشاهدات برنج‌ هاشمي درجه يك در نقاط مختلف استان گيلان با قيمت هزار و 800 تا دو هزار تومان به دست مردم مي‌رسد كه اين نوع برنج در نقاطي از استان مازندران تا دو هزار و 600 تومان هم به فروش رسيده‌ است.

برنج نوع كاظمي هم در نقاط مختلف استان گيلان با قيمت هزار و 600 تومان عرضه مي‌شود كه اين نوع برنج در نقاطي از تهران با قيمت هزار و 800 تومان به دست مردم مي‌رسد.

البته برنج‌هاي ايراني از اين ارزان‌تر هم در بازارهاي تهران يافت مي‌شوند كه نيم‌دانه هستند. مثلا نيم‌دانه طارم محمودآباد در بازار امام حسين(ع) كيلويي هزار تومان است. يعني دقيقا به اندازه قيمت برنج‌ تايلندي.

* برنج‌هاي خارجي، همچنان ارزان و زياد

«برنج‌ تايلندي، كيلويي هزار تومان.» اين عبارت شايد جمله اميدواركننده‌اي براي اقشار ضعيف جامعه تهران باشد اما در حد يك هشدار مي‌تواند تن كشاورزان ايراني را بلرزاند.

علاوه بر اين، برنج‌هاي هندي با همان قيمت دو هزار تومان و برنج‌هاي پاكستاني با قيمت هزار و 800 تومان در نقاطي از تهران به دست مردم مي‌رسد.

به هر حال آن‌چه اين آمار و ارقام نشان مي‌دهد وجود زياد برنج‌هاي خارجي در بازارهاي ايراني به دليل واردات زيادشان و ارزان‌تر بودن آن‌ها نسبت به برنج‌هاي ايراني است كه مي‌توان آن را هشداري دانست براي اينكه برنج‌هاي ايراني به دليل تقاضاي كمتر به تدريج بايد به انبارهاي خود بازگردند.

* گام بلند برنج‌هاي ايراني براي انبارنشيني!

حركت برنج‌هاي ايراني به سمت انبارها، همان موضوعي است كه غلامعلي قرباني، عضو هيات مديره انجمن برنج كشور نيز تاييد مي‌كند و مي‌گويد: «در حال حاضر حدود 70 درصد برنج كشاورزان روي دستشان باقي مانده است. ضمن اينكه حدود 15 تا 20 درصد از توليد سال گذشته نيز در انبارها موجود و در حال از بين رفتن است.»

البته وي علت اين موضوع را واردات بي‌رويه برنج‌هاي خارجي مي‌داند كه حتي گنجشك‌ها هم اين برنج‌ها را به‌دليل داشتن مواد شيميايي نمي‌خورند! اما با وجود اين همين برنجي كه گنجشك‌ها هم نمي‌خورند به دليل ارزان‌تر بودن بخش بيشتري از سفره‌هاي ايراني را فرا گرفته‌اند.‌

واردات اين برنج‌ها نيز از قرار معلوم بيش از نياز كشور است كه توانسته برنج‌هاي ايراني را انبارنشين كند. در حالي كه به گفته غلامرضا خانكشي‌پور ـ عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور ـ نياز واردات برنج به كشور 400 هزار تن است، در هشت ماهه امسال 926 هزار تن برنج وارد كشور شده است.

با اين روند به وجود آمده در مورد ميزان واردات برنج به كشور و از سوي ديگر افزايش قيمت برنج‌هاي داخلي طبيعي است كه مجددا برنج‌هاي ايراني انبارنشين شوند و برنج‌هاي خارجي بر سر سفره‌هاي ايراني خودنمايي كنند!

البته در همين زمينه بايد به گزارش جديد مجلس در زمينه برنج‌هاي وارداتي اشاره كرد كه در آن كميسيون كشاورزي اعلام كرد كه علاوه بر اينكه شبهات گذشته درباره سلامت اين برنج‌ها برطرف نشده بلكه شبهات ديگري نيز بر آن افزوده شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
توليد كنندگان ايراني چه در صنعت چه در كشاورزي به جاي كار بيشتر و توليد بيشتر. براي درامد بيشتر ميرود سراغ افزايش قيمت اينست كه محصولاتش ميماند سر دستش.
به خدا قسم اگر قیمت برنج ایرانی را ارزان تر کنند محال است برنج خارجی بخریم . چون از نظر کیفیت قابل مقایسه نیستند
واقعاً شما تابناکی ها چقدر پر توقع و طماع و حریص و شکمو هستید! عزیز من نفت و برنج را که نمی شود با هم تیلیت کرد اجازه بفرمایید نفت تموم بشه بعد برنج هم براتون میارن
برادر وخواهر عزيزدرداز جاي كه در تبليغات برنج هندي محسن بنام برنح ايراني تبليغات ميشه دروغ تا چه حد وبراي چي .ازدرد وارد نشه از پنچره وارد ميشه اين شركت محسن از كجا حمايت ميشه وچرا بنام برنج ايراني تبليغات مكنند در حالي بي كيفيت ترين نوع برنج هندي خوراك مردم ميدنند لطفا قراردادخريد شركت محسن را ببينيد تا متوجه شويد كه تا چنددرصد درتنظيم خريد ناخالصي وجوددادد
اگه قيمت برنج ايراني ارزون بشه همه ترجيح ميدن برنج ايراني مصرف كنند تا اين برنجهاي ژنتيكي اصلاح شده سمي
اگر ما به عنوان ايراني كه اين همه ادعا مي كنيم كشاورزي ايران در حال نابودي است واين همه خبر وتحليل و مقاله مي نويسيم رگ وغيرت ملي گرايي وحمايت از كشاورز وحفظ اشتغال داريم ماهي يك كيلو برنج ايراني در سفره بياوريم وبه فكر هزار تومن ارزاني برنج هندي سرطان زا نباشيم هيچ برنجي در انبارها نمي ماند واين همه مصيبت براي كشاورزان پيش نمي آمد.در مورد چاي نيز همين طور.محصولات با كيفيت ديگر ايراني نيز.هي مي گوييم صنايع ما در حال ورشكستگي است اما ما خودمان يك قدم براي توسعه كشور برنمي داريم .فقط حرف حرف حرف.ژاپن به جاي وراجي عمل كرد كه به اينجا رسيد.ايراني از خواب برخيز .توليدكنندگانت نگاهش به اندكي توجه از من وتو ست.محصولات كم كيفيت است .درست تا من وتو همين محصول كم كيفيت وطني را نخريم آيا انتظار داريم خارجي جنس ما را بخرد ودر نتيجه سرمايه توليدكنندگان زياد شود و آنها تصميم به نوسازي و مدرن كردن كارخانه ها برآيند .بدبختانه اين همه وام هايي هم كه براي نوسازي صنعت از جمله نساجي اختصاص داده شد در مسير واردات كالا ومسكن سازي هزينه شد.حال كي مقصر است.با اين رفتار خائنانه، هر دولتي بيايد ايران توسعه نمي يابد.
جیبهایشان پر پول و جیب کشاورز زحمت کش
خالی تر از خالی!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی