بازدید 3177
مدیریت مالی شخصی چیست؟

انگیزش مالی، بدهی‌ها و اقساط

کد خبر: ۷۳۷۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷ 10 October 2017
مدیریت مالی شخصی علم مدیریت پول است و تمامی تصمیمات و فعالیت‌های مالی یک فرد نظیر کسب درآمد، پس انداز کردن، سرمایه گذاری و خرج کردن را دربرمی‌گیرد. برنامه ریزی های مدیریت مالی شخصی به‌صورت عمومی شامل تحلیل وضعیت مالی کنونی، پیش‌بینی نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت و اجرای یک برنامه‌ی همه‌جانبه برای پوشش تمام نیازها، با درنظرگیری محدودیت‌های مالی است. این فرایند به درآمد، هزینه‌ها، نیاز‌های زندگی، اهداف و تمایلات هر شخص بستگی دارد. مدیریت مالی شخصی بهترین راه‌ها را برای بودجه‌بندی حرفه‌ای و افزایش درآمد در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه مقاله «مدیریت مالی شخصی با بودجه‌بندی حرفه‌ای» نکات و راهکارهایی برای مدیریت مالی شخصی به شما معرفی می‌کنیم.


انگیزش مالی

۱. یک تابلوی چشم‌انداز مالی ایجاد کنید

شما برای ایجاد عادت‌های جدید، نیاز به انگیزه دارید. به همین دلیل تابلوی چشم‌انداز مالی (Vision Board) به شما یادآوری می‌کند که در مسیر مطلوب حرکت کنید و اهداف مالی خود را به‌درستی دنبال کنید.

۲. اهداف مالی مشخصی تنظیم کنید

در تعیین اهداف مالی‌تان نه‌تنها از کلمات و جملات بلکه از اعداد و روزها نیز استفاده کنید، به‌طوری‌که با بیان آنها بتوانید کاری را که می‌خواهید به انجام برسانید، به‌خوبی توصیف کنید. به‌عنوان مثال چه مقدار بدهی دارید که باید پرداخت شود و مهلت پرداخت آنها چه زمانی است؟ قصد دارید چه مقدار از درآمدتان را پس‌انداز کنید و چه روزی در ماه این کار را انجام خواهید داد؟

۳. تعیین اهداف مالی کوچک را فراموش نکنید

تحقیقی نشان می‌دهد که هرچه اهداف دورتر به نظر برسند و از زمان تحقق آنها اطمینان کمتری داشته باشیم، احتمال بیشتری دارد که در میانه‌ی راه تسلیم شویم. پس علاوه بر تمرکز روی هدف های مالی بلندمدت مانند خرید خانه یا یک سرمایه‌گذاری بزرگ، اهداف مالی کوچکی برای خود تعیین کنید، به‌عنوان مثال می‌توانید مقدار مشخصی پول در هر هفته پس‌انداز کنید تا در ۶ ماه آینده به یک سفر جانانه بروید. تعیین اهداف مالی کوچک‌تر با دوره‌ی زمانی کوتاه‌مدت بسیار انگیزه‌بخش است، چرا که نتایج آن را سریع‌تر مشاهده می‌کنید و درنهایت باعث می‌شود به تعهدات بلندمدتان هم بیشتر پایبند باشید.

۴. درخصوص مسائل مالی مثبت‌اندیش باشید

سعی کنید عبارات و آواهایی را نجوا کنید که بار معنایی مثبتی دارند. به‌عنوان مثال اگر قبل از شروع فرایند مدیریت مالی شخصی خود، در ذهن‌تان تکرار کنید «من هرگز نمی‌خواهم زیر بار بدهی بروم»، مستقیما به‌سمت شکست راهی شده‌اید. همچنین یک عبارت مثبت انتخاب کنید که مانند یک قاعده‌ی سرانگشتی کوچک برای نحوه‌ی خرج کردن شما عمل کند. برای مثال از خودتان بپرسید: «آیا این لباس گران‌قیمت از سفری که می‌خواهم سال آینده به بالی بروم، بهتر است؟» این مقایسه‌ها سبب می‌شوند که تصمیم گیری درست و منطقی انجام بدهید و از اهداف مالی‌تان منحرف نشوید.

درنهایت به‌جای اینکه صرفا تلاش کنید با به‌دست آوردن چیز‌های بیشتری خوشحال شوید، قدردانِ دارایی‌هایتان باشید.

۵. دست‌به‌کار شوید

حتما به افرادی برخورد کرده‌اید که مدت زمانی است تصمیم گرفته‌اند یک برنامه‌ی تمرینی مشخصی را در راستای سلامتی و ورزش دنبال کنند. هر روزی که بگذرد این افراد بیشتر به برنامه‌ی خود متعهد می‌شوند. مدیریت مالی شخصی نیز مانند ورزش دوی ماراتن است باید پیوسته راهی طولانی را بدوید اما لازمه‌ی آن تمرین زیاد است تا عضلات تفکر مالی‌تان تقویت شوند و همچنین استمرار آن، پایبندی شما را به تعهدات مالی‌ افزایش می‌دهد.

بدهی‌ها و اقساط

انگیزش مالی، بدهی‌ها و اقساط

۱. با پرداخت بدهی‌های کوچک شروع کنید

تحقیقات نشان داده‌اند اگر بدهی‌های زیادی داشته باشید، پرداخت بدهی‌های کوچک به شما اعتماد به نفس می‌دهد و باعث می‌شود راحت‌تر از عهده‌ی بدهی‌های بزرگ‌تر بر‌آیید. البته این نکته را فراموش نکنید که پرداخت برخی از بدهی‌ها صرف‌نظر از مقدارشان، با اعتبار یا موقعیت شما گره خورده‌اند یا ممکن است نرخ بهره‌ی بیشتری داشته باشند، در این صورت اولویت پرداخت با آنهاست.

۲. قبل از وام گرفتن، میزان بازپرداخت‌ اقساط را بررسی کنید

اگر قصد دارید برای خرید خانه، ماشین و … وام بگیرید، اطمینان حاصل کنید میزان اقساط پرداختی درصد زیادی از درآمدتان را شامل نشود و به اصطلاح سر به سر برنامه‌ریزی نکنید. همواره مقداری را برای هزینه‌های ضروری و غیر قابل پیش‌بینی در نظر بگیرید تا درنهایت با هر پیشامد کوچکی در بازپرداخت اقساط وام دچار مشکل نشوید.

۳. قبل از ضامن شدن، تأمل کنید

ممکن است تجربه کرده باشید که یکی از اطرافیان‌تان برای دریافت وام نیاز به ضامن داشته باشد و از شما کمک بخواهد. ضامن شدن در ایران، دردسر‌های مالی برخی کشور‌های دیگر (به‌خصوص آنهایی که از کارت اعتباری استفاده می‌کنند) را ندارد اما در هر حال در‌صورتی‌که فرد وام‌گیرنده نتواند اقساط خود را پرداخت کند،‌ اینجاست که مطابق قانون شما باید آنها را پرداخت کنید. پس قبل از تقبل این مسئولیت، وضعیت مالی فرد وام‌گیرنده و خوش‌قول بودن او را به‌خوبی بررسی کنید.


ادامه دارد...


به نقل از chetor.com


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی