بازدید 18631

عمده‌ترین دلیل تاخیر در ازدواج جوانان از زبان خودشان

کد خبر: ۶۹۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 03 May 2017
«مسائل اقتصادی و شغلی» اولین دلیل تاخیر ازدواج جوانان است. بیکاری، درآمد کم، نبود امنیت شغلی به یک دغدغه حل نشدنی برای جوانان تبدیل شده است.

به گزارش تسنیم، براساس اطلاعات سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ حدود ۳۴.۴ درصد مردان و ۲۶.۲ درصد زنان ایرانی در سن ازدواج، هرگز ازدواج نکرده‌اند که این آمار نسبت به سرشماری سال ۹۰ کاهش یافته است اما به گفته علیرضا زاهدیان، معاون مرکز آمار ایران، این کاهش به دلیل بهبود الگوی سن ازدواج در کشور نیست و بیشتر ناشی از کاهش سهم جمعیت ۱۵ تا ۳۰ سال است.

وی معتقد است برخلاف بسیاری از کشورهای غربی علاقه به ازدواج در کشور مناسب است ولی جوانان دیر ازدواج می‌کنند. برای اینکه علل تاخیر در ازدواج جوانان را از زبان خودشان بشنویم با طرح این سوال که «مهم‌ترین علت تاخیر در ازدواج جوانان چیست؟» به سراغ مردم رفتیم.

آقای وحیدی ۳۲ ساله و مجرد علت تاخیر در ازدواجش را «بیکاری و بی‌پولی» می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که شغل و درآمد کافی نداشته نباشم حتی فکر کردن به ازدواج هم اشتباه است.

خانم رستمی که به تازگی و در ۳۱ سالگی ازدواج کرده است، می‌گوید: بسیاری از جوانان به دلیل «بی‌پولی و نداشتن درآمد کافی» ازدواج نمی‌کنند، در حال حاضر با هر یک از جوانان فامیل که در مورد ازدواج صحبت می‌کنم هیچ کدام برنامه‌ای برای ازدواج ندارند و بیشتر آنها نداشتن امنیت شغلی را یکی از دلایل عدم ازدواج خود می‌دانند.

آقای مسعودی در پاسخ به سوال ما در مورد علت تاخیر در ازدواج جوانان می‌گوید: جوانی که کار ندارد و نمی‌تواند از عهده خرج و مخارج خودش بربیاید چطور یه نفر دیگر هم اسیر خودش بکند.

آقای حمیدنژاد که به گفته خودش تحصیل‌کرده و بیکار است، می‌گوید: تا وقتی «مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان» حل نشود هر اقدامی برای افزایش ازدواج به بن‌بست می‌خورد چون وقتی شغل و درآمدی برای گذران زندگی نباشد زوجین برای رهایی خود تن به طلاق می‌دهند.

علیرضا که ۳۷ سال سن دارد و مجرد است در پاسخ به سوال ما می‌گوید: ازدواج؟ دیگر از ما گذشته است. تا ۳۲ سالگی که در حال تحصیل و سربازی رفتن بودیم بعد که نیت ازدواج کردیم، دیدیم نه شغل مناسب، نه درآمدی، نه آینده شغلی داریم پس بی‌خیال ازدواج شدیم.

آقای رضایی یکی دیگر از شهروندان در پاسخ به سوال ما در مورد علت تاخیر در ازدواج جوانان، می‌گوید: فقط و فقط «مشکلات اقتصادی»، کسی را سراغ ندارم که واقعا و از ته دل علاقه‌ای به تشکیل خانواده نداشته باشد. وقتی درآمد کافی برای تامین حداقل‌های زندگی وجود ندارد چطور از یک جوان توقع داریم که ازدواج کند؟

خانم حسینی که به گفته خودش یکی از دهه شصتی‌هایی که در صف انتظار ازدواج مانده است، می‌گوید: «مسائل اقتصادی و شغلی» اولین دلیل تاخیر ازدواج جوانان است. بیکاری، درآمد کم، نبود امنیت شغلی به یک دغدغه حل نشدنی برای جوانان تبدیل شده است. جوان امروز با دیدن تورم و گرانی آینده‌ای را می‌بیند که حتی یک خانه نقلی و خودرو برای همسر و فرزندش نمی‌تواند تامین کند.

آقای حیدری که پدر ۴ فرزند جوان است، می‌گوید: «بی‌پولی، بیکاری، شرایط سخت زندگی و هزینه‌های بالای زندگی» سبب شده که جوانان فکر ازدواج را از سر خود بیرون کنند.

آقای طاهری که ۳ سال از ازداوجش می‌گذرد، می‌گوید: «وضعیت بد اقتصادی» جوانان را از ازدواج ترسانده است، برادران خود من وقتی وضعیت اجاره‌نشینی، استرس بالا رفتن اجاره، خانه به دوشی من را دیده‌اند ترجیح داده‌اند که ازدواج را به تاخیر بیاندازند و می‌گویند تا زمانی که خانه‌دار نشویم ازدواج نمی‌کنیم.

آقای محسنی که ۶ سال پیش ازدواج کرده و یک فرزند دارد، می‌گوید: «بیکاری، گرانی، وضعیت بد اقتصادی» مانعی بزرگ برای متاهلان و مجردان شده است، من خودم با این وضعیت به همه توصیه میکنم ازدواج نکنن چون خودم حدود یک سال است از کار بیکار شدم الان هم صاحب‌خانه جوابم کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۳۷
و نظر دولت هیچ مشکلی نیست به من رای بدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
--
خداروشکر وضع مالی خوبی دارم ولی ازدواج نمیکنم

چون طرز تفکر جامعه عوض شده ، طرز تفکر ادم ها عوض شده ، شما کدام دختری رو میبینی که حاضر باشه با مادر شوهر برای 2 سال زندگی کنه ، همه چیز شده تجمل گرایی ، همه چیز شده چشم و هم چشمی ، طمع ادم ها رو کور کرده ، کلاهبرداری در ازدواج زیاد شده برای مهریه برای پول .....

از طرفی دخترها هم شاید حق دارند ، نیاز به تامیین امنیت و اینده دارند ولی واقعا مگه از روز اول باید همه چیز حاضر باشه ؟؟؟ خانه باشه ؟ ماشین باشه ؟؟ تفریح وگردش باشه ؟؟؟

نسل من اینقدر دروغ و تظاهر دیده که دیگه نمیتونه به راحتی به کسی اعتماد کنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
ایول
واقعا که گل گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
دمت گرم هموطن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
چند درصد نسل گذشته از زندگی با مادرشوهر خود راضی هستند ؟
شما چه احساسی دارید که به عنوان یک غریبه و نان خور اضافه سر سفره خانواده شوهر بنشینید ؟
آیا می گویید عزت نفس و احترام را باید فدای ازدواج کرد ؟
خخخخ
اینا واقعیت جامعه است و مسئولین بیخبرانند و همه میدونیم توی تاریخ چه سرنوشتی براشون رقم میخوره
همه اینها درست اما اصلی ترین دلیل تاخیر ازدوواج جوانان مدرنیره شدم زندگی و بی مسولیتی آنان هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
تا چیزی میشه سریع میگن جوانها بی مسئولیت هستند و مسئولیت گریز هستند و ...!
تغییر فرهنگ زنان و تغییر نگرش آنها نسبت به زندگی از عوامل کاهش ازدواج است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
وقتی میبینیم یک آقای تازه داماد پیشنهاد دوستی و رابطه به یک خانم محجبه میده چجوری بهشون اعتماد کنیم
چرا در مورد گرانی مسکن چیزی نگفته اید؟ بیکاری یا درامد کم و گرانی سرسام اور مسکن عامل عمده عدم ازدواج جوانان و طلاق متاهلین است. این ها رو همه میدونن ولی کسی نمی تونه این مشکلات رو حل کنه چون اساسا مشکل اصلی ما امریکا و اسراییل است
من یک جوان 29 ساله مجرد هستم ... نمی گم که مشکلات مالی و اینها مهم نیست ولی خودم و خیلی از دوستانم اصلا برنامه ای برای ازدواج نداریم .... شاید برنامه برای کار برای تحصیل و خیلی چیزهای دیگه داشته باشیم ولی برخلاف میلی که به ازدواج داریم ولی برای ازدواج کردن حس آمادگی نداریم... برای ازدواج کردن خودمون رو درگیر نکرده ایم ... فرهنگ ازدوواج کردن نداریم!
علت اصلی آن فرهنگی هست که چند دهه در کشور ایجاد شده و آن فرهنگ هم این است که تا درامد کافی و امکانات نداشته باشم ازدواج نخواهم کرد در حالیکه قبلا اصلا داشتن مهم نبود جربزه و اهل کاری بودن مهم بود. در گذشته هر کاری بود افراد انجام میدادند ولی امروزه با تخصصی شدن کارها دیگر هر کاری را افراد انجام نمیدهند و بقیه علت ها در ثانویه قرار میگیرد نه علت اصلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
وقتی کاری نبود شکم زن و بچه خالی بود مهریه اجرا بود زندان بود عقلت هم بود
مشکل من بر عکسه ! 35 سالم ، خونه جای خوب ، ماشین کار ثابت و حقوق دارم مهندس هم هستم اما هر چی می گردم يا اونی که می خوامو پيدا نمی کنم يا اگه پيدا کنم سنش بالاست و .. به من نمی خوره ، فقط مشکل اقتصادی نيست توقعات امروزی ها هم بالاتر رفته ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
دقیقا اخوی بنده هم همین مشکل را دارد
برای درس خواندن سنش شده 35 سال حالا هر جا میره اونی که میخواد نیست یا توقعاتشان خیلی بالا است یا سن و سال خانم بالا است
این چه توقعی است که مردم دارند که یک آقای 35 ساله باید با یک خانم 32 یا 33 ساله حتما ازدواج کنه؟
بنا به دلایل مختلف پزشکی فاصله سنی مناسب بین 5 تا 7 سال است و در موارد خاص تا 8 یا 9 سال اختلاف هم میتواند قابل قبول باشد
طبیعی است که یک مرد 35 ساله نمی تواند با یک خانم 33 یا 34 ساله ازدواج کند
آخه به کدام آقا اعتماد کنیم؟
هزار جور تعریفشونو می کنند. بعد وقتی میگویم فقط اخلاقش مهمه که مهربون و آروم باشه و قاطی نکنه، شرمنده می شوند و می روند
بیکاری، پارتی بازی گسترده، فساد اداری
تا بيكاري معضل اشتغال وكمي درامد نبودن امنيت شغلي توقع بالا جوانان درجامعه چشم هم چشمي نداشتن مسكن تا اين مشكلات درجامعه است ازدواج كردن اشتباهي بزرگي است
هركس تن به ازدواج بدهد تاوان سختي خواهد داد چون اخر وعاقبت بدي درانتظار اوست
بنده به جوانان كه اين مشكلات را دارند توصيه ميكنم خودشان را به دردسر نيندازند .
به نظر من ۸۰ درصد طلاقها و تاخیر در ازدواجها مسائل اقتصادی و گرانی و بیکاری است.ان شاءالله همه این مشکلات به زودی حل و رفع بشود.
بسمه تعالی
گرونی ، بیکاری، عدم وجود حقوق های مکفی، گرونی مسکن لااقل رهن و اجاره ، افزایش مبالغ رهن و اجاره چندین برابری حقوق ها و به دنبال آن تنزل و کاهش کیفیت زندگی ....و نهایتا خاکبر سر شدن زندگی.....
از همه بدتر بیخیالی و بی مسئولیتی مسئولین و فقط وعده های قشنگ و تو خالی.
من یک خانم دهه شصتی هستم. مادیات طرف مقابل برام مهم نیست. فرهنگ، اخلاق و درکش مهمه که هنوز کسی را نیافته ام
من 34 سالمه -کار دارم -دوست دختر خوب هم دارم-حقوقم هم کفاف میده ولی حاضر به ازدواج نیستم,یعنی میترسم-چرا ازدواج کنم و بچه دار بشم که یکی دیگه رو توی این دنیا بیارم که بخواد برای زندگی کردن بجنگه ,خودمون تباه شدیم بسه-برای لذت خودمون یکی دیگه رو بدبخت کنیم
خوشم میاد از نظر شما سربازی هیچ وقت مشکل مهمی نبوده!!!!!!! دوسالی که به بطالت میگذره و یک جوون می تونه در اون دوسال یک کار یاد بگیره یا شغلی برای خودش دست و پا کنه.
ازدواج کردن دیگه افسانه شده واسه خیلیا چون مشکل اقتصادی هست و توقع دخترا هم سر به فلک کشیده. ما پسرا که میتونیم مجرد زندگی کنیم ولی واسه دخترا خیلی خیلی سخت و دشواره.
اقای ۱۱:۴۷دقیقه :
نظر همه را که دیدی .اکثرا بخاطر معیشت دشوار ازدواج نمکنن البته کاستی هم نیست! منم خوبم .شما هم خوبی!!!!!؟؟؟؟؟
مهمترین دلیل جوانان ، داشتن غیرت است ،
آنها روی خانواده آینده خود غیرت دارند و می دانند ازدواج یعنی شروع مخارج زندگی و جوانی که توانایی مالی ندارد ، نباید ازدواج کند ،
مشکلات اقتصادی
توقعات بیجا ی طرفین پسر ها فکر میکنند شاهزاده ادوارد هستند و دخترا فکر میکنند الیزابت تیلور
نسل امروز بخوبی میدانند فقط چند دهه زنده هستند و باید بخوبی از عمرشان استفاده کنند و عمرشان را با پروار بندی فرزندان هدر نمیدهند
سنت شکنی و عبور از سنت که در زندگی حتما باید ازدواج صورت گیرد
دیگر کسی از فشار اطرافیان به اجبار با کسی ازدواج نمیکند
سی دو سالمه، تحصیلات هم دارم، یه آدم صبور آرام خوش اخلاقیم هستم، حتی به اذعان تمام اطرافیانم.
چون اهل هیچ برنامه ای نبودم (باوجود اینکه دور از خانواده مجردیم زندگی میکنم) خیلی دلم میخواد ازدواج کنم و یه همدم داشته باشم اما میترسم چون امنیت شغلی ندارم و پشتوانه ای هم ندارم.
نمیدونم راهی پیش گرفتم درسته یا نه؟ بعدها پشیمون میشم یا نه؟ اما میدونم به سختی دارم تحمل میکنم
داشتن مسکن و یک درآمد برای خوراک، پوشاک و سفر جز نیازهای اولیه هر بشری هست که تابع اقتصاد و پول است تا اینها تامین نشوند ما تو همه چیز عقب افتاده باقی می مونیم.

فقر خیلی از بدبیخت هارو با خودش میاره، بدون داشتن این حداقل ها ازدواج دیوانگی هست!
والله دلیل اقتصادی شاید یک قسمت از دلایل باشه ولی همکاران من هم شغل مناسب- درآمد کافی و خانه ملکی دارند ولی حاضر به ازدواج نیستند که علت آن خوشگذرانی و شیوع ازدواج موقت و روابط خارج از قانون در جوانان است
به غیر از مسائل مالی و توقعات بالا و درآمدهای پائین یک مشکل جدی و اساسی دیگر عدم وجود راهکار مناسب برای همسریابی است
دختره از من که خواستگارش بودم خونه بالا شهر میخواست. اون موقع ها نداشتم. هفته بعد با چند تا پسر سوسول بیکار و بی عار دیدمشون توی کافی شاپ ! با یکیشون خیلی تو سر و کله هم میزدن و خوشحال بودن. به کار همون پسرا میومد !!!!
برای فرزند پسرم دوسال است هرچه تلاش میکنیم کسی حاضر به ازدواج نمی شود او خانه دارد اتومبیل هم دارد شاغل است ولی چون در کارخانه ای بصورت قرار دادی کار می کند خانواده ها ایراد می گیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
شما دوست عزیز کاملا درست می گوئید
مردم ظاهر قضیه را می بینند
مشکل ازدواج فقط هم اقتصاد نیست
متاسفانه ریشه فرهنگی اجتماعی هم دارد
انتظارات خانواده ها خیلی بالا است
خانواده دخترها ایرادات زیادی می گیرند
شاید تا حدودی حق داشته باشند که به کسی به راحتی اعتماد نکنند
ولی بی اعتمادی و ترس در بین مردم موج میزند و از عاقبت فرزدشان می ترسند لذا میخواهند تا جایی که میشود محکم کاری کنند
علت طلاق توقعات بالای خانواده ها و ناتوانی جوانان به ویژه پسران در برآورده کردن توقعات خانواده های همسر است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم