بازدید 17275
عراقچی:

ايران درباره امنیت مرزها با کسی شوخي ندارد

معاون حقوقي و بين الملل وزارت خارجه گفت: ايران درباره امنيت ملي و مرزهاي خود با هيچ کس شوخي ندارد.
کد خبر: ۵۶۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲ 13 January 2016
معاون حقوقي و بين الملل وزارت خارجه گفت: ايران درباره امنيت ملي و مرزهاي خود با هيچ کس شوخي ندارد.

به گزارش صدا و سيما؛ معاون امور حقوقي و بين الملل وزارت امور خارجه درباره موضوع بازداشت تفنگداران آمريکايي  تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران درباره امنيت ملي و مرزهاي خود با هيچ کس شوخي ندارد و در مقابل هر تعرض خارجي به وظيفه خود عمل مي کند.

سيد عباس عراقچي عصر چهارشنبه در حاشيه نشست بررسي برجام نگاهي از درون در جمع خبرنگاران با بيان اينکه اين مساله را سخنگوي سپاه مطرح کرده است گفت : نيروهاي مسلح ، وزارت خارجه و کانال هاي ديپلماتيک نيز به وظيفه خود عمل خواهند کرد تا سوء تفاهمات باعث ايجاد بحران نشود.

رييس ستاد پيگيري اجراي برجام همچنين درباره اسناد و قراردادهاي مربوط به بازطراحي راکتور اراک نيز گفت: براي اينکه مطمين شويم اراک مسير مدرن سازي خود را به خوبي طي مي کند، يک سند رسمي با 1+5 امضا کرديم و اسناد ديگري هم وجود دارد؛ اما آنچه براي ما اطمينان صد در صدي ايحاد مي کند اين است که با اتکا به توانمندي داخلي خود، کار مدرن سازي اراک را انجام دهيم.

عراقچي اظهار داشت: قرارداد اصلي با يک شرکت ايراني بسته مي شود و اين شرکت موظف است با توانايي هاي داخلي کار مدرن سازي رآکتور اراک را انجام دهد و در عين حال با فضايي که پس از  برجام فراهم مي شود با شرکت هاي کشورهاي1+5 قراردادهاي لازم را ببندد و براي ساخت برخي تجهيزات و تاييد برخي طراحي ها اقدام کند.

وي اضافه کرد: اگر کشورهاي طرف مقابل طبق تعهداتشان در برجام کمک کردند چه بهتر اما در غير اين صورت ما معطل آنها نمي مانيم؛ تضمين اصلي در اجراي برجام توانايي هاي داخلي است و همين توانايي ها نيز طرف مقابل را مجبور مي کند.

رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام در وزارت امور خارجه در باره روند مراحل پاياني اجراي برجام گفت: کارها به سرعت در حال انجام است و آخرين جزييات و کارهاي نگارشي ظرف امروز و فردا جمع مي شود.

وي گفت: از روز اجراي برجام سوييفت و موانع آن برداشته مي شود؛ البته سوييفت يک شرکت خصوصي است؛ بانکهايي که تاکنون از سوييفت قطع بودند براي اينکه مجددا به آن وصل شوند بايد با آن شرکت وارد مذاکره شوند و روال وصل مجدد را برقرار کنند.

عراقچي ادامه داد: تا آنجا که ما سوال کرده ايم برخي از بانکهاي ما هم اکنون وصل هستند و اينها کار سوييفت را انجام خواهند داد؛ بانکهاي جديد هم به تدريج ملحق خواهند شد و فکر نمي کنم مشکلي بوجود بيايد.

تعداد بازدید : 17


عراقچي تصريح کرد: اميدواريم ظرف چند روز آينده برجام اجرايي شود که کارها به سرعت در حال انجام است و اخرين جزييات و کارهاي نگارشي ظرف امروز و فردا جمع مي شود؛ فکر نمي کنم از روز شنبه و يکشنبه ديرتر شود.

عراقچي در پاسخ به سوالي در باره مازاد آب سنگين اراک اظهار داشت: طبق واقعيات، نياز ما به آب سنگين محدود است . طبق برجام ما مي توانيم 130 تن آب سنگين داشته باشيم که اين دو برابر نياز اراک است. از سوي ديگر کارخانه آب سنگين ما طبق برجام مازاد آب سنگين را عرضه خواهد کرد و ما براي فروش آن به بازارهاي بين المللي تعهد کرده ايم اگر علاقه مند نيستند اين مازاد در ايران بماند و اگر بخرند، ما آن را مي فروشيم.

وي گفت: الان موجودي آب سنگين ما 180 تن است که 40 تن بيشتر از نياز ما است . ما اين 40 تن را براي فروش عرضه کرده ايم و آمريکايي ها براي خريد آن ابراز علاقه کرده اند که البته ترتيباتي اتخاذ مي شود تا قبل از روز اجرا، تکليف آن مشخص شود.

عراقچي ضمن تاکيد بر لزوم اجراي تعهدات در قراردادها اظهار داشت: در سال 1975 ايران و عراق قرارداد امضا کردند و تعهدات اين قرارداد سرجاي خود باقي است و ما امروز بزرگترين مدافع آن هستيم و اجازه نمي دهيم به آن خدشه اي وارد شود .

وي گفت: مهم نيست که 10 سال ديگر افراد هستند يا نه ، ما حتي به تعهدات قبل از انقلاب هم پايبند هستيم؛ بنابر اين، تا وقتي که جمهوري اسلامي نقض برجام را مشاهده نکند تعهدات خود را انجام مي دهد .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی