بازدید 3584

حوزه جوانان باید از ورزش تفکیک شود

با توجه به وضعیت کنونی حوزه جوانان لازم است به صورت جدی به تفکیک آن از حوزه ورزش پرداخته شود حتی ما در برنامه 100 روزه نیز می‌توانستیم این کار را عملیاتی کنیم ولی عملی نشد.
کد خبر: ۳۹۸۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۵ 07 May 2014
در حالی که پیش از این وزیر ورزش و جوانان اعتقادی به تفکیک دو حوزه ورزش و جوانان نداشت، در تازه ترین اظهارنظر خود در این زمینه گفت: ادغام حوزه جوانان و ورزش اقدام مناسبی نبود چرا که، قرار گرفتن ورزش در کنار جوانان باعث شده که حوزه جوانان در حاشیه قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، محمود گودرزی در نخستین نشست شورای راهبردی امور جوانان افزود: متاسفانه به موضوع جوانان در کشور ما در سال‌های گذشته و حتی اکنون به عنوان یک مقوله با اولویت بالا پرداخته نشده است. نگاه بخشی و مجزا باعث جلوگیری از همگرایی بین تمام نهادهای مربوط به حوزه جوانان شده و واگرایی در این زمینه به کاهش توانمندی‌ها منجر شده است.او در ادامه گفت: کم شدن توانمندی به طور مستقیم به جوانان آسیب می‌رساند. یکی از ویژگی‌های ورزش جذابیت آن است و همین امر موجب می‌شود مفاهیم کلیدی در حاشیه مطرح شود. رسانه‌ها توجه زیادی به ورزش دارند و پرداختن به این مقوله نیز موجب انتقاد مدیران می‌شود.وزیر ورزش و جوانان اذعان کرد: در این شرایط ممکن است از حوزه جوانان غافل شویم و این نقد، پذیرفتنی است، بنابراین لازم است این حوزه را بازمهندسی کنیم و ساختار جدیدی را در نظر بگیریم و این کار جزو وظایف ملی ماست. البته مدیران گرایش به بزرگ کردن ساختار خود دارند اما این رویکرد در وزارت ورزش و جوانان نباید وجود داشته باشد.

شاهد اتفاق خاصی در حوزه جوانان و زنان نبوده‌ایم


همچنین در این نشست معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، گفت: جوانان و زنان نقش مهمی در تحقق عزم ملی و مدیریت جهادی دارند و بدون مشارکت آنان این اهداف محقق نمی‌شود. شهیندخت مولاوردی افزود: تا اراده ملی در حوزه جوانان و زنان محقق نشود، قطعا اتفاق خاصی در این حوزه‌ها رخ نمی‌دهد، همانگونه که تابحال شاهد اتفاق خاصی نبوده‌ایم.او با تاکید بر اینکه ارتقا، حفظ و پیشبرد موضوعات زنان و جوانان باید در دستور کار دولت قرار بگیرد، در ادامه اظهار کرد: زنان نقش زیادی در تحقق حماسه سیاسی ایفا کرده‌اند و انتظار می‌رود نگاه روشن و برنامه‌ای شفاف در این حوزه با توجه به وضعیت زنان و جوانان به وجود آید. ارتباط تنگاتنگی بین حوزه زنان، جوانان و خانواده وجود دارد و با توجه به جایگاه جوانان در خانواده و تاثیر خانواده بر جوانان، معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با وزارت ورزش و جوانان به‌ویژه معاونت ساماندهی امور جوانان تعامل دارد.

ادغام حوزه جوانان با ورزش تصمیم اشتباهی بود

در بخش دیگری از این نشست رحیم عبادی، رئیس اسبق سازمان ملی جوانان گفت: در سال‌های گذشته نقشه راه حوزه جوانان ترسیم شد و در برنامه چهارم سند بیست ساله جوانان به تصویب رسید. در زمینه مباحث نظری و عملی به وفاق رسیدیم ولی در دولت گذشته با اتخاذ تصمیم بسیار اشتباهی حوزه جوانان با ورزش ادغام و همین امر موجب توقف پرداختن به امور جوانان شد.او تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی حوزه جوانان لازم است به صورت جدی به تفکیک آن از حوزه ورزش پرداخته شود حتی ما در برنامه 100 روزه نیز می‌توانستیم این کار را عملیاتی کنیم ولی عملی نشد. در شرایط موجود و با توجه به عزم و اراده دولت تدبیر و امید لازم است تفکیک حوزه جوانان از ورزش در اولویت قرار گیرد.

نسبت طلاق به ازدواج 20 درصد رشد داشته است


همچنین معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در طول سه سال گذشته نسبت طلاق به ازدواج 20 درصد رشد داشته‌است و آمار طلاق در شهر تهران و در استان البرز 33 تا 35 درصد رشد داشته و مشهد نیز از دیگر شهرهای با آمار بالای طلاق است، همچنین در استان ایلام نسبت به خودش آمار طلاق در هر سال دو برابر شده است. محمود گلزاری در نخستین نشست شورای راهبردی جوانان افزود: جوانان به گروه سنی 14 تا 30 سال گفته می‌شود و یک سوم جمعیت کشور جوان هستند که بالغ بر 25 تا 30 میلیون نفر می‌شوند.

او با اشاره به ویژگی‌های جوانان اظهار کرد: جوانان نه وابستگی‌های دوران کودکی و نه هیجان‌های گذرای نوجوانان را دارند و نه به محافظه کاری میانسالان هستند. جوانان از سلامت، شادابی و استقلال برخوردار هستند و همیشه نیروی بزرگ کشورها محسوب می‌شوند.معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه جوانان درگیر سه مساله عمده تحصیل، ازدواج و اشتغال هستند گفت: اگر تمهیدات لازم را نیندیشیم شاهد جدایی آنان از هویت ایرانی و ملی به دلایلی مانند توجه آنها به رسانه‌های بیگانه و تهاجم فرهنگی خواهیم بود.گلزاری با بیان این که در حال حاضر سطح بیکاری جوانان نیز بالاست و میانگین آن 10 تا 15 درصد بیشتر از کل جامعه است تاکید کرد: خشونت و تصادف نیز از دیگر آسیب‌های حوزه جوانان است که رفع آنها نیازمند عزم ملی است.او با اشاره به آمار سرشماری سال 90 اظهار کرد: بر اساس این آمار تعداد میانسالان کشور افزایش یافته است. از سوی دیگر نرخ بیکاری جوانان نیز با افزایش مواجه بوده و به 26 درصد رسیده است.

او با اشاره به مشارکت‌های اجتماعی جوانان گفت: بر اساس آمارهای موجود 4300 سازمان مردم نهاد داشتیم اما 500 تا 700 سمن در حال حاضر فعالیت می‌کنند.گلزاری با بیان اینکه این آمارها قرار است در جلسه هیات دولت نیز مطرح شود، اظهار کرد: وضعیت مطلوب ترسیم شده شامل مواردی مانند امکان اشتغال مولد برای همه جوانان، کاهش آسیب‌ها، مطلوب شدن شاخص نشاط و امید و فراهم شدن امکان ازدواج آسان، آگاهانه، بهنگام و پایدار است.او با اشاره به فعالیت‌های وزارت ورزش و جوانان در هفته جوان که خردادماه برگزار می‌شود، گفت: قرار است فعالیت‌های وسیعی را در این زمینه انجام دهیم. در این جهت برنامه‌های دستگاه‌های مختلف را دریافت می‌کنیم.

گلزاری در حاشیه برگزاری این نشست اظهار کرد: امیدواریم شورای عالی جوانان پس از هفته جوان تشکیل شود البته تاکنون با دو وزیر و 15 معاون وزیر در زمینه مسائل جوانان جلسه داشته‌ایم.او درباره برنامه‌های وزارت ورزش وجوانان به مناسبت هفته جوان اظهار کرد: تا دو هفته آینده در مصاحبه‌ای مطبوعاتی ریز برنامه‌های درنظر گرفته شده برای این هفته را در حوزه‌هایی مانند فرهنگی، ورزشی و انتخاب جوان نمونه دستگاه‌ها تشریح می‌کنیم. در دو سه روز قبل نیز با معاونت امور جوانان استانها جلساتی برگزار و درباره برنامه‌های هفته جوان با آنها گفت‌وگو کردیم و اعتباری را به آنها تخصیص دادیم و قرار است بسیاری از طرح‌های ملی جوانان در این هفته افتتاح شود.

گلزاری در پاسخ به سوالی در زمینه زمان ارائه گزارش عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان به دولت گفت: تا یکی دو هفته آینده با دعوت از من و دکتر گودرزی - وزیر ورزش و جوانان در دولت حاضر می‌شویم البته بیشتر گزارش را در جلسه امروز ارائه دادیم.

او در زمینه معیارهای انتخاب اعضای شورای راهبردی جوانان و حضور افراد مختلفی از دولت در این شورا گفت: دکتر حسام الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور از استادان ارتباطات هستند و آقای سماوی مسئول مشاوران جوان رئیس‌جمهوری هستند و این افراد از دولت در شورای راهبردی جوانان حضور دارند. برای ما سبقه علمی افراد مهم بود.

با توجه به وضعیت کنونی حوزه جوانان لازم است به صورت جدی به تفکیک آن از حوزه ورزش پرداخته شود حتی ما در برنامه 100 روزه نیز می‌توانستیم این کار را عملیاتی کنیم ولی عملی نشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم