بازدید 17954

با احداث سد لیرو سكونتگاه امپراتور زيرآب مي‌رود

سد ليرو كه قرار است بر سرشاخه‌هاي دز ساخته شود، چند ده هزار درخت از رويشگاه‌هاي جنگلي بكر زاگرس كه زيستگاه گونه‌هاي نادر و در حال انقراض جانوري هم هست را به زير آب خواهد برد اما وزارت نيرو براي اجراي ارزيابي‌هاي زيست‌محيطي كوچك‌ترين اقدامي نكرده است.
کد خبر: ۳۹۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴ 19 April 2014
سد ليرو كه قرار است بر سرشاخه‌هاي دز ساخته شود، چند ده هزار درخت از رويشگاه‌هاي جنگلي بكر زاگرس كه زيستگاه گونه‌هاي نادر و در حال انقراض جانوري هم هست را به زير آب خواهد برد اما وزارت نيرو براي اجراي ارزيابي‌هاي زيست‌محيطي كوچك‌ترين اقدامي نكرده است.

به گزارش «اعتماد»، اين سد درست در نقطه تلاقي سه استان لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختياري احداث خواهد شد. پيش‌تر گفته شده بود عمده نيروگاه و مخزن سد در بخش بشارت از شهرستان اليگودرز استان لرستان خواهد بود اما آن گونه كه دفتر تقسيمات كشوري وزارت كشور اعلام كرده مختصات اعلامي نقطه مورد اشاره در حوزه سرزميني استان چهارمحال وبختياري قرار گرفته و تمامي جاده‌هاي ارتباطي و دسترسي، تونل‌هاي انحراف آب و تجهيزات كارگاهي اين سد نيز در محدوده تقسيمات كشوري اين استان قرار دارد.

آن گونه كه هومان خاكپور، كارشناس منابع طبيعي، به «اعتماد» مي‌گويد: محل احداث سد، چه در استان لرستان و چه در استان چهارمحال و بختياري، بخشي از بكرترين رويشگاه‌هاي جنگلي زاگرس است كه علاوه بر خود سد، احداث جاده‌هاي دسترسي و تجهيز كارگاه سد نيز خسارات بسياري به اين منطقه وارد خواهد كرد.

دكتر سعيد يوسف‌پور، مديركل محيط زيست استان چهارمحال و بختياري نيز در اين باره مي‌گويد: گونه‌هاي جانوري متنوعي همچون خرس قهوه‌يي، پلنگ، كل و بز، تشي، روباه و... در منطقه زندگي مي‌كنند و در بازديد تازه مسوولان محيط زيست از منطقه، حضور سمندر لرستاني كه در معرض خطر انقراض و از گونه اندميك خاص زاگرس است نيز تاييد شده و از آن عكس هم گرفته‌اند.

به اين ترتيب با آبگيري سد ليرو زيستگاه گونه ارزشمندي كه «امپراتور» نام گرفته و با عنوان علمي Neurergus kaiseri در ميان گونه‌هاي «به‌شدت در معرض خطر» فهرست قرمز IUCN قرار دارد، به زير آب خواهد رفت. پلنگ ايراني نيز ديگرگونه در معرض خطر همين منطقه است و تازه مطالعات خاصي در مورد اينكه جمعيت خرس قهوه‌يي، خفاش‌ها، جوندگان و... چقدر است انجام نشده تا بتوان با اطمينان خاصي در مورد وضعيت آنها صحبت كرد.

با اين حال آن گونه كه مديركل محيط زيست استان چهارمحال و بختياري مي‌گويد : هيچ گونه سابقه پيگيري خاصي براي ارزيابي زيست‌محيطي نه در استان لرستان و نه در استان چهارمحال و بختياري از سوي وزارت نيرو انجام نشده است. اداره كل محيط زيست استان چهارمحال وبختياري در روزهاي آغازين سال 1393 طي نامه‌يي به وزارت نيرو نوشته كه شركت توسعه منابع آب بايد نسبت به اجراي بند الف ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه مصوب 1390 اقدام كند.

در اين قانون آمده كه به‌منظور كاهش عوامل آلوده‌كننده و مخرب محيط زيست كليه واحدهاي بزرگ توليدي، صنعتي، عمراني، خدماتي و زيربنايي موظفند طرح‌ها و پروژه‌هاي بزرگ توليدي، خدماتي و عمراني خود را پيش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امكان‌سنجي و مكان‌يابي براساس ضوابط مصوب شوراي عالي حفاظت محيط زيست مورد ارزيابي اثرات زيست محيطي قراردهند و رعايت نتيجه ارزيابي‌ها توسط مجريان طرح‌ها و پروژه‌ها الزامي است.

ده‌ها هزار درخت از ميان مي‌رود


سد ليرو يكي از پنج سد در دست احداث در استان چهارمحال و بختياري است كه با آب‌گيري آنها ده‌ها هزار درخت از جنگل‌هاي زاگرس نابود مي‌شود و تنها مخزن اين سدها حدود ?? هزار هكتار از بهترين رويشگاه‌هاي جنگلي زاگرس را پوشش مي‌دهد.

يوسف‌پور معتقد است كه هنوز نمي‌توان اطلاعات دقيقي داد كه چه ميزان يا چه سطحي از پوشش جنگلي يا چندهزار اصله درخت به زير آب خواهد رفت يا مثلا تونل‌هاي انحراف آب، سطوح خاكبرداري و نخاله‌هاي ساختماني سد به چه شكل خواهد بود. به اعتقاد او بايد به طور كلي در سياست‌هاي سدسازي در منطقه زاگرس و به ويژه استان چهارمحال و بختياري بازنگري كرد چرا كه اين وضعيت عملا بيش از 10 درصد رويشگاه‌هاي جنگلي زاگرس را به زير آب خواهد برد.

به گزارش «اعتماد» پيش‌تر عيدي، معاون امور عمراني استاندار چهار محال و بختياري با بيان اينكه به زودي عمليات اجرايي «اين طرح ملي» آغاز مي‌شود اعلام كرده بود كه در مسير ارتباطي اجراي اين سد جاده‌يي به طول 25 كيلومتر وجود دارد كه با هماهنگي اداره كل راه و شهرسازي استان چهار محال و بختياري آسفالت خواهد شد. مشاهدات اداره محيط زيست شهرستان كوهرنگ اين موضوع را تاييد كرده و نشان مي‌دهد كه جاده مزون كه يك جاده دسترسي محلي و خاكي بود هم‌اكنون شن‌ريزي شده و به زودي آسفالت خواهد شد بدون اينكه هيچ گونه مجوز زيست‌محيطي در اين باره صادر شده باشد.

هومان خاكپور خسارات ديگري را نيز به نابودي جنگل‌هاي بكر زاگرس اضافه مي‌كند: «رود دز يكي از سرشاخه‌هاي كارون است و آب آن بايد به كارون برسد و بنابراين درواقع احداث سد روي دز ناديده گرفتن حقابه خود كارون است و رعايت نكردن حقابه باعث به هم خوردن شرايط اكولوژيك رودخانه كارون بزرگ مي‌شود. افزون بر اين سد در منطقه‌يي احداث مي‌شود كه داراي تبخير بسيار بالايي است و بخش زيادي از آب پشت سد نيز تبخير خواهد شد.»

همه اينها در شرايطي رخ مي‌دهد كه حالا هر ساله مناطق گسترده‌يي از كشور با پديده ريزگردها دست و پنجه نرم مي‌كند اما رويشگاه‌هاي جنگلي زاگرس و منابع آبي خوزستان و چهارمحال و بختياري كه به مثابه فيلتري براي اين ريزگردها عمل مي‌كردند، روز به روز با چالش‌هاي تازه روبه‌رو مي‌شوند. حالا در منطقه‌يي از زاگرس كه آنقدر بكر است كه حتي سكونتگاهي روستايي نيز در آن شكل نگرفته و مسوولان محيط زيست در اسفندماه گذشته به دليل پوشش گسترده برف در منطقه نتوانسته بودند از آن بازديد كاملي داشته باشند، دو كانكس غريبه ديده مي‌شود. كانكس‌هايي كه محل استقرار مهندساني است كه آمده‌اند براي گمانه‌زني و نمونه‌برداري، اما نتيجه هرچه باشد، وقتي در بودجه سال 1393 رديفي براي سد ليرو در نظر گرفته شده است، پروژه بايد، دير يا زود، به هر شكل ممكن، اجرا شود؛ هر اندازه كه منطقه بكر و خسارت‌ها بزرگ باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۵
سد سازی در ایران برای نابودی محیط زیست است
هر دم ازین باغ بری می رسد
بابا بسه دیگه . سد نمیخوایم . چرا تو هرچی شورش رو در میاریم
مردم این مناطق با وجود بیشترین بارش سالیانه در کم آبی به سر می برند. مهاجرت بی رویه به مناطق مرکزی ایران و آماری بالای بیکاری با وجود خاک حاصلخیز این نواحی ناعدالتی محضه. قورباغه ها رو جاهای دیگه هم میشه پرورش داد
سدها به تنهایی قادر به تامین و تنظیم آب رودخانه ها نیستند. اولا خود سدها سالانه باعث تبخیر 5 تا ده میلیارد مترمکعب آب در کشور می شوند. ثانیا با از بین رفتن جنگلها و در ختان که با ریشه عمیق و محکم خود از خاک حفاظت می کنند سدهای گران قیمت پر از رسوبات شده و حجمشان کاهش میابد. ثالثا جنگلها نه تنها آب را مصرف نمی کنند بلکه با نفوذ دادن و ذخیره آب در خاک و به وجود آمدن چشمه های فراوان آب رودخانه ها را تامین و تنظیم می کنند.
وقتي براي كشته شدن يك خرس يا روباه يا پلنگ فرياد وا مصيبتا سر داده ميشود
كجايند طرفداران حيات وحش كه حالا جامه از خود بدرند و مدعي شوند
همه سكوت كرده اند
نمي دانم چرا مسئولين كشور فكري براي توسعه انرژي بادي و خورشيدي نمي كنند چسپيده اند به اين دو سطل اب جاري كه كشور را از بيابان بودن حفظ ميكند .... بجاي اين کارها، تكنولوژي انرژي خورشيدي را از گسترش دهیم و صادرات برق هم در ان ميسر خواهد شد چه برسد به مصرف داخلي و اين كار هزاران شغل را نيز ايجاد مينمايد و مصرف سوخت هاي فسيلي را بشدت كاهش ميدهد و وزارت انرژي هاي نو در كشور بجاي اين همه سازمان عريض و طويل فرهنگي موازي بي تاثير تشكيل گردد اين امر به ان توجه شود واقعا دي ان اي امير كبير هم در جان يك ايراني نيست ؟
جنگلهای زاگرس با مساحت شش میلون و چهل هزار هکتار بزرگترین گستره جنگلی کشور می باشند. این جنگلها 50 میلیارد مترمکعب یعنی برابر 40 درصد آب های جاری کشور را در دامنه های خود جاری می سازد. و آب رودخانه های حوزه های مختلف آب ریز یعنی قزل اوزن، زرینه رود، سیمینه رود، زاینده رود، کرخه، کارون، دز و غیره را تامین می کنند. متاسفانه به علت فشار بسیار زیاد دامها و خورده شدن و شکستن شاخه و نهال و بذر و همچنین گلازني (سرشاخه زني برای تعلیف دامها) و همچنین زمین خورای و تبدیل جنگلها به دیمزارهای کم بازده و زراعت زیر اشکوب و ویلا سازی و راه و سدسازی و معدنکاوی و غیره قدرت ترمیم و زادآوری خود را از دست داده اند و از جنگلی پویا با درختان با سنین متفاوت به بیشه زارها و درختستانهایی شاخه زاد ( جست و جوانه روییده از پایه درختان قدیمی) با تک درختان پیر و فرسوده دانه زاد که قدرت زاد آوری شان را از دست داده اند تبدیل شده اند. این فشارها باعث ضعف عمومی درختان جنگلی شده و آنها را در برابر انواع آفات برگ خوار ، چوب خوار، پوست خوار، ساقه خوار ، میوه خوار و ریشه خوار ، شیره خوار و انواع بیماریهای قارچی آسیب پذیر کرده است. با توجه به اقلیم شکننده و تابستانهای گرم و خشک و نیاز به سایه برای نخشگیدن نهالها ضروری است با شناسایی و ساماندهی بهره برداران و فعالان و قرق جنگلها و همچنین در نظر گرفتن مطالعات زیست محیطی در طرحهای عمرانی این منابع محدود چشمه های آب و روان آبها را حفظ کنیم.
آیا می توانیم امید وار باشیم 30 سال بعد هم جنگلی در کشور باشد؟
خواهش می کنم ثروت و طبیعت مملکت را برای منفعت چند شرکت مشاور و پیمانکار هدر ندهید. دست دولت تنگ است و پروژه های نیمه تمام و یا فاقد توجیه اقتصادی به مقدار کافی وجود داد.
در درنیا دیگر سد سازی منسوخ شده است چرا نمی خواهیم برای کسب انرزی از شیوه های جدید استفاده کنیم وهمه ساله با ساختن چندین سد هم به محیط زیست وهم به میراث فرهنگی آسیب شدید وارد می سازیم اراده چه کسانی پشت این ماجرا است که به بهانه ساخت سد هزینه های سنگینی به ملت تحمیل می شود آیا با ساختن همین سدها نیست که دریاچه ارومیه خشک شد وآب کارون شور ؟!
متاسفانه وزارت نیرو با احداث سدهای غیر کارشناسی شده از نظر محیط زیست در حال نابود کردن استان چهارمحال و بختیاری است.
یک نمونه سد دز که اعلام کردین.
یک نمونه سد خرسان 3 که آتشگاه لردگان که یکی از زیباترین طبیعتهای ایران را دارد به زیر آب می برد.
یک نمونه تونل گلاب و بهشت آباد که کلا قسمت عظیمی از آب استان را به اصفهان میبرد به طوری که مردم خود استان از آب محروم شوند که زاینده رود آب داشته باشد.

لازم است بگوییم هم اکنون بیش از 100 ده در استان چهارمحال و بختیاری آب ندارند و با تانکر آب رسانی میشوند، حال ببینین با کدام منطقی این رفتارها قابل توجیه است؟؟
به نظر من آبگیری تدریجی و با سرعت کم و تحت نظارت می تواند موجب حرکت و کوچ بسیاری از حیوانات و حشی شده و در کنار آن مسئولین مربوطه می بایست موظف شوند تا با استفاده از آب سد ساخته شده دو یا سه برابر درختان ازبین رفته نهال کاشته و پرورش دهند.
خشکسالی و سوئ مدیریت آب از پیامدهای سد زدنهای غیر کارشناسیه.
واقعا چرا ما با ندانم کاری با مملکت این چنین میکنیم روز بروز دشمنی از روی جهارت و کسب منافع آنی ، ما شاکی هستیم که داعش با بستن آب بخشی از عراق را نابود میکند ، کارون که دیگر آب ندارد بیائید ببینید چه بر سر کارون امده
قطعاً اگر چنین خسارتهای زیست محیطی وارد میشود، باید از احداث آن جلوگیری شود. محیط ریست اولویت اول دولت و (مثلاً) مسئولین باید باشد.
با توجه به وجود عشایر و روستانشینان در اکثر مناطق خواهشمند است حداقل جاهای بکری و بدون معارضی مثل این ناحیه را به پارک ملی تبدیل کنید.
با ساخت هر سدی مخالفم خصوصا سدهای بزرگ
آمریکا در طول ۱۳ سال گذشته، ۴۳۰ سد بزرگ و کوچک تخریب کرده است تا زندگی را از تخریب و مرگ نجات دهند. در حالی که ایران هنوز برای مناطق پایین دست سدهای موجود شبکه آبیاری نساخته می خواهد صدها سد دیگر بسازد و پوشش جنگلی اندک کشور را نابود کند.
اگر موضوع مطرح شده واقعیت دارد لطفا مسئولین محیط زیست خصوصا سرکار خانم دکتر ابتکار (و همین طور جناب آقای مهندس چیت چیان )در این زمینه وارد شوندو اقدامات لازم را انجام دهند. قبل از این که به مرحله تاسف برسیم و دیگر هیچ کاری از دست هیچ کی برنیاید.
تابناک لطفا پیگیر این موضوع باش، با خبررسانی کمک کن بشه جلوی این طرح بی منطق رو گرفت...
وای بر ما.چه بر سر محیط زیست بی زبان ایران که نیاورده ایم
خوب آقای یوسف پور، مديركل محيط زيست استان چهارمحال و بختياري، که مسوول حفظ محیط زیست استان هستند چه کار جدی و مفیدی برای جلوگیری از این کار کردند؟ ایشون هم باید مثل بقیه مردم تاسف بخورند؟ همین؟
خوب چرا تایید نمیکنید؟!!
تابناک عزیز باز هم هر نامه ای را بدون سوال از متولیان و بررسی صحت ادعاهای مطرح شده پخش می کنی ؟! در غلط بودن تمام ادعاهای مطرح شده کافی است مروری بر بودجه سال 93 کرده باشیم که طرحی بنام احداث سد لیرو وجود ندارد.. ! تابناک جان بهتر است کارشناسان محیط زیست کمی هم نگران آلاینده های ایجاد شده توسط نیروگاه های حرارتی و تولید گازهای خطرناک با مصرف سوخت فسیلی رایگان باشند .. چرا مقاله ای ، بحثی از این طیف درج نمی شود ؟! متن منتشره آنقدر اشتباه دارد که مجال پاسخ دهی به تک تک آن در این یاد داشت نیست
مدیر پایگاه با سپاس از شما. معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال وبختیاری خبر احداث سد را اعلام کرده است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی