بازدید 12151
یک کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌و‌گو با «تابناک»‌؛

از سال ۸۳ تاکنون کدام مذاکره هسته‌ای منتشر شده است؟!

می‌گویند‌ چرا مذاکرات منتشر نمی‌شود؟ در کجای دنیا، ‌مذاکرات در این سطح منتشر می‌شود؟ ‌متن توافق ژنو منتشر شد، ولی لزومی ندارد که مذاکرات کار‌شناسی منتشر شوند. ما از سال ۸۳ تا کنون مذاکره می‌کنیم، ولی کدام یک از آن مذاکرات منتشر شده است؟ کسانی که توافق ژنو را نقد می‌کنند، متأسفانه بیشتر به طرف داخلی بی‌اعتمادند‌ و مرتب موارد بی‌پایه را مطرح می‌کنند.
کد خبر: ۳۷۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۱ 14 January 2014
از سال 83 تاکنون کدام مذاکره هسته ای منتشر شده است!؟پس از توافق ژنو، روند اجرایی طرح اقدام مشترک آغاز ‌و چند دور مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه ‌۵+۱‌ برگزار شد که دو طرف از کند بودن روند مذاکرات خبر می‌دادند.

به گزارش «تابناک»، پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، سرانجام عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه پس از پایان مذاکرات کار‌شناسی، راهی ژنو شد و در‌ چند دور مذاکره، از توافق میان ایران و ‌۵+۱‌ خبر داد که البته این توافق را مشروط به پذیرش پایتخت‌ها کرد.

سرانجام آقای عراقچی در کنفرانس خبری چند روز پیش گفت: خانم اشمید معاون اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا اعلام کرد، گروه ‌۵+۱‌ روند اجرایی را پذیرفته‌اند و ایران نیز پس از مشورت به نهادهای مرتبط در داخل روند اجرایی را پذیرفته است.

‌وی اعلام کرد: بیستم ژانویه یا سی‌ام دی، زمان آغاز و اجرای توافق ژنو است. بنا بر ‌این توافق ایران و ‌۵+۱‌ در چند مرحله ـ بنا بر‌ طرح اقدام مشترک ـ اقدامات متقابلی ‌انجام خواهند داد. در همین زمینه «تابناک» در گفت‌و‌گو با حسن بهشتی‌پور، کار‌شناس مسائل هسته‌ای جزئیات توافق اجرایی را بررسی کرده است.

بهشتی‌پور پیرامون توافق ژنو گفت: در توافق ژنو موضوعات کلی به امضای وزرای خارجه رسیده بود. اگر در توافق ژنو دو طرف، وارد جزئیات می‌شدند، اختلاف بیشتر و مسائل دیر‌تر به نتیجه می‌رسید. در توافق ژنو ایران و ‌۵+۱‌ ‌روی اصول اساسی و نقش راه توافق ‌و به سمتی حرکت کردند که نقشه راه را اجرایی کنند.

مذاکرات مثل کوه یخ است که ‌۱۰ درصد آن بیرون از آب است و بقیه در زیر آب‌ که البته بسیار حجیم‌تر و بزرگ‌تر است. در واقع روند اجرای توافق ژنو باید به تدریج موشکافی و اجرا شود.

از سال 83 تاکنون کدام مذاکره هسته ای منتشر شده است!؟این کار‌شناس مسائل هسته‌ای افزود: ‌خوشبختانه مذاکرات به خوبی در حال پیشرفت است و مقامات عالی کشور بر آن نظارت دارند و با دقت و گام به گام به جلو حرکت می‌کنند. مذاکرات هسته‌ای ده سال طول کشیده است، نمی‌شود ‌همه چیز یک‌شبه حل شود.

اما نکته مهم اینکه سخت‌ترین کار همچنان مانده است. توافق جامع کار خیلی پیچیده و گسترده بیشتری نیاز دارد، ولی توافق همه‌جانبه نیز قابل دسترسی است. این توافق نیاز به خواست دوطرف دارد که خوشبختانه دوطرف این اراده سیاسی را دارند. البته هر دو طرف به هم اعتماد ندارند. اگر در این دوره مقدماتی دو طرف بر سر تعهدات پایبند باشند، اعتماد پدید خواهد آمد.

بهشتی‌پور در ادامه در ارتباط با اختلافات در مذاکرات کار‌شناسی گفت: اختلاف در تفسیر از روند اجرایی و برخی‌ موارد جزئی بوده است. دو طرف یک قرارداد برد‌ ـ برد را امضا کردند‌ و‌ در طرح اقدام مشترک در ارتباط با کلیات توافق نموده بودند.

‌وقتی وارد جزئیات می‌شوید، اختلافات بیشتر روشن می‌شود. بعضی برداشت کرده‌اند که در توافق ژنو طرف غربی به ویژه ابهام آمیز برخورد کرده ‌و تیم مذاکره کننده تلاش نموده که روند مذاکرات و توافقات را از ملت ایران پنهان نگه دارند.

وی افزود: این تحلیل ناشی از بی‌اعتمادی است که عده‌ای به مذاکره کنندگان دارند، ولی نمی‌خواهند این حرف را مطرح کنند، زیرا رهبری به صراحت اعلام فرمودند، به مذاکره کنندگان اعتماد دارند و آن‌ها را بچه‌های انقلاب خطاب کردند و همچنین گفتند ما به طرف مقابل بی‌اعتماد هستیم.

‌کسانی که توافق ژنو را نقد می‌کنند، متأسفانه بیشتر به طرف داخلی بی‌اعتمادند و مرتب موارد بی‌پایه ‌مطرح می‌کنند؛ مثلا می‌گویند ‌چرا مذاکرات منتشر نمی‌شود؟ در کجای دنیا، کدام مذاکرات در این سطح منتشر می‌شود؟ البته نتایج مذاکرات باید منتشر شود. مثلا متن توافق ژنو منتشر شد، ولی لزومی ندارد که مذاکرات کار‌شناسی منتشر شود.

‌ما از سال ۸۳ تا کنون مذاکره می‌کنیم، تاکنون کدام یک از آن مذاکرات منتشر شده است؟ نتایج مذاکرات ‌باید به مردم و همه نهادهای زیربط ابلاغ شود. مواردی که مطرح می‌شود، متأسفانه بیشتر بی‌اعتمادی به مذاکره کنند‌هاست که این موضوع خوبی نیست.

‌حسن بهشتی‌پور ادامه داد: وظیفه ما اعتماد و کمک به تیم مذاکره کنندگان است تا بتوانند منافع ایران را تأمین کنند، البته اگر خطایی ‌هم دیدیم، باید بدون هیچ ملاحظه‌ای ‌مطرح شود. به شرط اینکه به مذاکره کنندگان اعتماد داشته باشیم. مشکلات هرچه به جلو برویم، پیچیده‌تر خواهد بود که با درایت، دیپلماسی و با محوریت منافع ملی می‌شود این مشکلات را حل و فصل کرد.

وی همچنین پیرامون هشت مرحله‌ای بودن اجرای توافق ژنو گفت: رقیق کردن اورانیوم به زمان نیاز دارد. ‌نمی‌شود یکباره ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم را رقیق ‌یا اکسید کرد. این اقدام یک روزه انجام نمی‌شود. رقیق شدن بنا بر اعلام کار‌شناسان در هشت مرحله انجام می‌شود. به همین ترتیب طرف غربی هم در هشت‌ مرحله ۲/۴ میلیارد دلار بلوکه شده ایران را مرحله به مرحله آزاد می‌کند. در واقع دو طرف در اقداماتی متقابل، مرحله به مرحله توافق را اجرایی خواهند کرد.

بهشتی‌پور در ادامه، تحریم‌های بیشتر امریکای‌ها را در اوضاع کنونی بعید دانست و ادامه داد: در مورد آینده صحبت کردن سخت است. نمی‌توان گفت، تا ابد تحریم تصویب نمی‌شود. به نظر من امریکایی‌ها در دوره شش ماه آینده تحریم‌های جدیدی تصویب نخواهد کرد. ‌احتمالا بیش از ۸۰ درصد تحریم سنا تصویب نخواهد شد.

البته صهیونیست‌ها همه تلاش خود را می‌کنند ‌تا این طرح تصویب شود، ولی اوباما گفته که آن را وتو خواهد کرد.

اگر کنگره هم بخواهد دوباره وتوی رئیس‌جمهور را بی‌اثر کند، باید دوباره رأی‌گیری شود که نیاز به دو سوم از اعضای گنگره برای بی‌اثر کردن وتو رئیس‌جمهور ‌است. این کسر از تعداد رأی تقریبا سخت و ناممکن است. اسرائیلی‌ها جوسازی رسانه‌ای‌ راه‌ می‌اندازند. آن‌ها چون نتوانسته‌اند، جلوی تصویب توافق را بگیرند، امروز تلاش می‌کنند جلوی اجرای آن را بگیرند.

وی در پایان گفت: اگر امریکایی‌ها تحریم وضع کنند، تیر خلاص را به روند مذاکرات زده‌اند. از آن طرف در ‌کشور نیز نباید بدبین ‌یا خوشبین باشیم، بلکه باید واقع‌بین باشیم و تحولات را رصد کنیم و با حمایت ۷۵ میلیونی از تیم هسته‌ای، شرایط را برای تیم هسته‌ای برای پیگیری منافع ایران بیشتر آماده کنیم..

متن کامل گفت‌و‌گو را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۶۰
نباید بدبین و یا خوشبین باشیم، بلکه باید واقع بین باشیم
ghabele tavajohe baaziha
پاسخ ها
يه نفر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
همه اين درخواستها به اعتماد بر مي گرده ، ما به اين مردي كه امتياز مي دهد زياد خوش بين نيستيم ، خيلي زود وا مي دهد و زيادي به روح اعتقاد دارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
ملت ایران به ظریف اعتماد دارد و مثل کوه پشت سر او ایستاده است .
احسنت! درست میگه!
معمولا توافقات استراتژیک منتشر نمیشوند. امریکا و اروپا هم اینکارو نمیکنن
بابا چرا ما اینقدر عجولانه تصمیم میگیریم کارسیاسی یه کار باحوصله ووقت گیر است بزاریم سیاسیون کارخودشونو انجام بدن افراطی گری عمل نکنیم .
منتشر نشدن متن ،‌ براي دولت قبل ايراد بود . اما براي اين دولت ايراد نيست

نه فقط منتشر نشدن متن مذاكرات ،‌بلكه همه چيز در قالب دولت قبل ايراد و در غالب ابن دولت ،‌ يك ركن مثبت و نشان از روشنفكري
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
حالت خوبه؟
saeid
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
شما تا 8 سال فقط بگو چشم و ساكت باش!!!
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
دمت گرم . واقعا همینطوره .
ناشناس
| - |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
برادر من دولت قبل که اگر می خواست مشکلی هم برای انتشار متن مذاکراتش نداشت... چون یا از مدیریت جهان حرف زده بود، یا از تعیین محل بعدی مذاکرات
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
همه الان اجازه دارن درباره مذاکرات اظهار نظر کنن وتوقع دارن از جزییات مذاکرات آگاه باشن اما وقتی دکتر جلیلی مسئول مذاکرات بود نه تنها کسی از مفاد و جزئیات مذاکرات اطلاعی نداشت و به شنیدن "مذاکرات سازنده بود" از زبان تیم دیپلماسی قناعت میکردن
جالبه اون موقع هیچ نتیجه ی ملموس و مفیدی در مذاکرات مشاهده نمیشد
الان چی شده که با وجود این پیشرفت همه یهو به یاد اظهار نظر افتادن و احساس تکلیف میکنن؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
دولت قبل متن مذاکراتی نداشت که منتشر کنه! فقط یک مشت چرت و پرت !!
قابل توجه افراطیون
فقط یه نکته به دوستان عزیز برای لقبی که با عنوان افراطی به ما ها نسبت میدین.افراط به منزله افراط در هر چیزه، ما بر این پافشاری داریم که آمریکا و انگلیس و عربستان در حال حاضر دارن برای نابودی مسلمونا و ایران تلاش میکنن(دیگه هرکسی یه خورده تحلیل بچه گانه سیاسی هم بلد باشه اینو میفهمه) و مذاکره با این ها باید با پیش شرط باشه و اینقدر نباید خودمونو کوچیک کنیم . که اگر برای دفاع از اسلام و تشیع این لقب افراطی رو به ما میدن که خیلی هم خوبه.
اما اون دسته که گفتم، افراط در این دارن که میگن: ای آمریکا ای عربستان ای دشمنان ما خواهش میکنیم از اینکه راحتون رو برا دشمنی با مسلمونا و ایرانی ها نا هموار کردیم ما رو عفو بفرمایید حالا ما یه غلطی کردیم شما ما رو به بزرگواری خودتون ببخشین که ما در مقابل دشمنی شما از خود دفاع کردیم .ببخشید که در مقابل صدامی که تا دندان تجهیزش کردین و جوونای ما رو کشت از خودمون دفاع کردیم .ببخشید که هواپیمای مسافربری ما رو به جای هواپیمای جنگی اشتباه گرفتین و رو هوا زدینش و هزاران ببخشید دیگه...
با آرزوی پیروزی روز افزون اسلام عزیز و زیر سایه آن ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
با نظرت موافقم
محسن
| United States |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
خود جوابتم یا افراط همراه بود
مشکل اکثر ماها اینه که مسائل و خیلی ساده و سیاه و سفید میبینیم
حد میانه به همراه هوشیاری بهترین راه حل هست
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
تو هنوز خیلی مونده س سیاستو بفهمی ، چه برسه به خود سیاست .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
نیازی به تلاش امریکا و انگلیس و عربستان نیست . مگر ما خودمان چلاقیم .
saeid
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
محمد اين فقط نظر تو هست و تحليل سياسي مردم از شما بالاتره _مردم خواهان جنگ نيستند ولي شما كه هستين بريد سوريه!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
"بل الانسان علي نفسه بصيره و لو القي معاذيره"
عزيزان بهانه گير افراطي خودشون مي دونند منظورشون و منظور منتقدينشون چيه.اما خودشون رو به اون راه مي زنند و توجيه گري مي کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
موقعی برای یه مشت دلار به هزار در می زنی، موقعی وضع دارو و... رو می بینی کوچک شدن نیست.
وضع جامعه نشاندهنده تمام موارد است. پوپولیستی جواب نمی دهد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
سیاست احمقانه دولت قبلی باعث دشمن تراشی و برضد منافع ملی بود ولی دولت روحانی با سیاست هوشمندانه باعث ایجاد اختلاف بین دشمنان ایران شده است .
محمد 19:28 آفرين..........
.................
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
اشکال شما این است که خودتان را به جای همه می گذارید و نظر خودتان را نظر همه فرض می کنید اکثر کسانی که از روند مذاکرات حمایت می کنند رزمنده و جبهه رفته می باشند و با نظر شما افراطی ها واقعا مخالفند
saeid
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
ناشناس 19:34 (بيدار شو ببين مردم از اين وضعيت راضي هستن اگه ناراضي هستن بريد كره شمالي)
ما نتیجه عمل افراطی ها رو در وضعیت کنونی کشور داریم به عینه می بینیم دوستان نباید نتیجه عمل خودشون رو لاف پوشونی کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
داداش حرف درست!!

مشکل از افراط بود !

ولی الان که اعتدال ! امده پس چرا غربی ها باز انقدر نفهم هستن!

ها؟
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
وضعیت فعلی کشور نتیجه تفریط و ضعیف عمل کردن دولت قبل در حوزه خارجه است. دولت قبل باید وقتی میدید هیلاری در حال متحد کردن کشورها برای تحریم غیرقانونی علیه ایرانه می بایست برای خنثی سازیش کاری میکرد. وقتی رهبر بارها گفتن جنگ بعدی در حوزه اقتصاد هستش کاری میکرد.اینها رو میگن تفریط نه افراط.
خوش بینی زیاد هم آدم را از حقیقت دور میکند تا دوشنبه قطعا اعضای سنا به تعداد دوسوم میرسند وتیر خلاص را خودشان به خودشان میزنند البته توسط لابی قدرتمند صهییونیستها وآنموقع فرمایش رهبری برای صد بار ثابت میشود که ما به امریکائیها اعتماد نداریم !
پاسخ ها
mohsen
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
دردولتهای قبل غنی سازی رامتوقف کردیم بعضی ها کوبیدن که چرا؟ درحالیکه دولت بعدازاون درتمامی مذاکرات این رابعنوان یک اهرم قدرت وچانه زنی دردست داشت که مادیگه غنی سازی رامتوقف نمیکنیم چراکه شما بامتوقف کردن برنامه هیچ کارمثبتی انجام ندادین ؛ یعنی کاری که بد بود رادربرهه ای دیگر بعنوان اهرم قدرت داشتیم حالا هم اجازه بدین دولت کار خودش را که البته وصدالبته ازتمام ریزه کاریهای این مذاکرات رهبری خبردارندانجام بده که درهرصورت به نفع ایرانه به این دلیل که اگه مابه خواستمون رسیدیم که خوب ولی اگه دول غربی سنگ اندازی کردن وقاعده بازی رو بهم زدن برای عده ای هم که در عدم صادق بودن اونها شک دارن قضیه روشن میشه کما اینکه مادیگرغنی سازی رو متوقف نمی کنیم پس لطفا" فعلا ازرهبری جلونزنیم وضمن اعتمادداشتن به فرزندان میهن کمی هم به ایشان وقت عرض اندام درمیدان سیاست رابدهیم تاحالا ظریف نشان داده که دیپلمات کاربلدیه پس
کیوان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
چطور وقتی صحبت از روسیه و چین هست خوش بینی که چه عرض کنم .... ولی وقتی پای آمریکا که میاد وسط همه تحلیلگر و شاخص مرز خوش بینی و واقع بینی میشن؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
اعضای سنا غلط میکنن
saeid
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
شما از خودت خرج كن !!! مردم به توافق ژنو راضي هستن چون مسئولاني كه براي اين كار انتخاب شدن اين كاره هستن و تكليف اونها هم مشخص است و مردم قبولشون دارن هر كس هم ناراضيه بايد ساكت باشه و تابع قانون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
در نظر شما هم بدبيني زياد موج مي زند
واقع بين
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
با بي‌اعتمادي به دنيا بايد توي لاك خودمون بريم و بشيم كره شمالي. دوست داريد يه كره شمالي ديگه اينجا درست شه؟
قبلا یه عده میرفتن بیانیه میخوندن و تو تلویزیون هم همون حرفها رو میزدن، اسمش رو هم میگذاشتن مذاکره! الانم طبل مخالفت می کوبن که نکنه رانت های میلیاردی از کفشون بره! تحریم خوب بهشون ساخته. نمیدونن مردم تو چه فلاکتی هستند.
اونایکی بقیه به افراط ملقب میکنن بهتر یه نگاه به منفی و مثبت دادن خودمون بندازیم میبینم مای که ادعای اعتدال داریم حتی توی منفی دادن ومثبت دادن هم افراط به خرج میدیم

لطفا بقیه به افراطی گری محکوم نکنیم
صلاح باشد می گویند همه که نباید همه چی رو بدونن
البته درسته که متن این طور مذاکرات معمولا منتشر نمی شه ولی باید توجه داشته باشیم که در اون دورای قبلی ما به توافق نرسیدیم ولی الان رسیدیم،و حق داریم کاملا از این توافق اطلاع داشته باشیم.این موضوع وقتی بدتر میشه که طرف غربی یک سری اطلاعاتی را منتشر می کنه که به نظر جز همون مواردی که طرف ایرانی نمی خواد منتشر بشه ولی اونا زودتر میگن و بعد هم مثل این که درسته.البته من دوست دارم از مذاکرات زمان آقای جلیلی هم بیش تر اطلاع داشته باشم.
یک مطلب دیگه هم اینه که 10 سال پیش ملت ایران به همین تفکرات اعتماد کرده و نتیجش را هم دیده،بنابراین به اونهایی که بی اعتمادن قدری حق بدیم.
حالا در سالهای گذشته مذاکراتی هم صورت میگرفت آیا اینگونه مذاکرات نغعی برای مردم داشت که آشکار بشه یا نه آقا یون میرفتند با خانم اشتون عکس یادگاری میگرفتنند و دست خالی با کلی تحریم بر میگشتند خوب فایده هم داشت ؟
من با نظر محمد١٩:٢٨ كاملا موافقم. اميد است اعتداليون در نفى واقعيات تلخى كه توسط ايشان عنوان شده دچار افراط نشوند.

ضمنا نويسنده مقاله اصلى سهوا يا عمدا مرتكب اشتباه شده است. مقايسه مذاكرات قبلى هسته اى از سال ٨٣ تا مذاكرات اخير ژنو قياس مع الفارق است. زيرا در مذاكرات قبلى ايران در هيچ موردى از حق خود چشم پوشى نكرده بود يعنى در مقابل چماق و هويج دچار وسوسه نشده بود. بهر حال اين موضع به هر دليل در مذاكرات ژنو دستخوش انعطاف گرديد. ايا اين حق ملت شريف ايران وبالأخص حق نمايندگان مجلس شوراى اسلامى نيست كه بداند در مقابل أزاد سازى بخش كوچكى از دار ايى هاى بلوكه شده خود انهم بصورت قطره چكانى (٤/٢ ميليارد دلار در هشت قسط!!) چقدر امتياز به طرف مقابل داده است. البته اگاهي دير هنگام از اين موضوع به مثابه نوشدارو پس از مرگ سهراب خواهد بود.
اميد است تابناك با انعكاس اين نوشته احترام و تعهد خود به أخلاق حرفه اى اش را نشان دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
هشیار جان معلومه هنوز خواب تشریف داری و نمیبینی که رفیقات در هشت سال گذشته چه گندی زدن !!!
کاملن پر واضحه رفتار کسانی که به تیم هسته ای اعتماد ندارند از روی حسادت وخود کم بینیه
افراطیون با مذاکرات مخالف نیستند. فقط از اینکه این موفقیت به نام جناح رقیب تمام شود ناراحت هستند لذا دست و پا می زنند.
کلا کارشناس محترم به خطا رفته!
متن توافق به نتیجه رسیده منتشر باید شود.
وقتی توافق نشده و در حد حرف است چی را منتشر کنند!
توقع دارید بیان بگند ما رو اینها توافق نکردیم!!
عزیزان این توافق هم در صورت تصویب تحریم های سنا برای ما بازم موفقیته کی میگفت ایران پای میز مذاکره نمیاد؟کی میگفت ایرانه که میزنه زیرش؟خوب الان یه پرده از جلوی چشما رفته کنار حالا همه میتونن قضاوت کنن کی در حال خرابکاریه عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد
نقد اقای کارشناس برای خودشون محترم.اما چیزی که بنده مطالعه کردم و خوندم و نظریهای کارشناسای مختلف چه داخلی وچه خارجی رو شنیدم به این جمع بندی رسیدم که هر چی تو این سالها رشته شده بود پنبه شد و کلا با این نوع توافق مخالفم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
تو معلومه کلا با همه چی مخالفی !!
میگن یه نفر رفت پیش یک نفر دیگه و گفت اسب داری به من یه روز قرض بدی؟ طرف گفت دارم ولی سیاهه. گفت سیاه بودنش برام مهم نیست. صاحب اسب گفت چون نمیخوام بدم همون سیاه بودنش برام کافیه. حالا چون آقایان نمیخوان قدرت رو از دست بدن اگر هم نباید منتشر بشه میگن باید بشه. خجالت خجالت
اتفاقا" سناي آمريكا خيلي هم خوشحاله نگاه به اين حرف ها نكنيد.به خيال خودشون جلوي ساخت بمب هسته اي توسط ايران رو گرفتن.احمق ها نميدونن كه ما اصلا" دنبال بمب هسته اي نبوديم.درباره نظر محمد9:28 بايد بگم اگر ما الان از نظر نظامي داراي قدرت بالايي تو منطقه هستيم بايد بدونيم كه هشت سال دز دوره دولت گفتگوي تمدن ها زمان مناسبي بود براي اينكه ما توان نظامي مون رو تقويت كنيم وگرنه در دوره دولت داش محمود عمرا" جرات ميكرديم لات بازي در بياريم و مانور هاي نظامي بذاريم و قدرت نظاميمونو به رخ آمريكا بكشيم و تو بحث هسته اي پيشرفت كنيم .عزيزان كلا"اينو ميخوام بگم كه ما در زمان آرامش و داشتن رابطه با دنيا بهتر ميتونيم پيشرفت كنيم و قدرتمند بشيم و جلوي زياده خواهان بايستيم .افراطي گري و حزب بازي يعني خود زني .حزب فقط حزب الله.بايد همه مسولان به اين اتفاق نظر برسند تا مردم عزيز ما هم ازشون ياد بگيرن گرچه الان برعكس شده و بعضي از مسولان محترم بايد از مردم عزيز كشور ما ياد بگيرن .
تابناك خيلي بي معرفتي اگر پخش نكني.
سلام من نمیدونم چرا یه عده فکر میکنن که ما از سر اجبار و یه عده فکر میکنند ما پون دادیم به نر من تنها مذاکرهای که از روی قدرت رفت جلو همین بود خودمن را دست کم نگیریم اونه میدونن ما قدرت منطقه هستیم و هیچ کس هم نمیتونه همون زور بگه
اکثر ملت از انتخابشون و نتیجه اقدامات منتخبشون راضی اند، حالا این وسط یک تعداد اندکی که هم در انتخابات شکست خوردند و هم دستشان از پست و مقام کوتاه شده، هر چه بهانه بگیرند جوابشان را در انتخابات مجلس و غیره، بیشتر خواهند دید و چه بسا دست و پا زدنهایشان به خاطر ترس از همین موضوع است.
خدایا همه خدمتگزاران به ملت را موفق بدار!
بله آقا محسن نظر بنده هم دقیقا همینه.
منم میگم همه چیو ساده نگیریم ،نگیم که بله ما اگه جلو آمریکا کوتاه بیایم دیگه همه چی حله و همین فردا آمریکا دشمنی با ایرانو میزاره کنار،این واقعا افراط در خوشبینیه.بابا طرف بیش از 50 ساله که دشمن ماهاس و دشمنیشم روی اصول خودشه هیچ موقع نمیاد اصول کشورشو زیر پا بزاره .حتی از ضررایی که به ما زده عذر خواهی هم نکرده.ما ها که با مذاکره مخالف نیستیم چون دین ما بر اساس تعامل و دوستیه اما میگیم که اونا هم باید نظر مارو جلب کنن.همین
البته این یک واقعیت است که هر کس در دنیا به دنبال منافع خود است، ما باید از منافع خودمان دفاع کنیم. آن ها به صراحت اعلام می کنند که اگر می توانستیم تمام پیچ و مهره ها را باز می کردیم!. در عمل بداخلاقی کرده و تحریم ها را زیاد نیز کردند. ما فعلاً قضاوت نمی کنیم و خیلی خوشبین هم نیستیم. اما به سیاست مدارانمان اعتماد نسبی داشته و فرصت هم می دهیم. نتیجه مطلوب شد، دستشان را خواهیم بوسید، وگر نه باید در مظهر شهدا،شهدای هسته ای، جانبازان، ملت مقاوم و ولایت مدار ایران اسلامی پاسخگو باشند. بدانید هسنه ای به راحتی مرحله نرسیده است، ملت ایران زحمت کشیده و سختی ها را تحمل کرده است. باز هم می توان نظر مردم را جویا شد. والسلام
بعنوان طولانی ترین مذاکره باید مذاکرات ایران و 5+1 تو کتاب جینس ثبت بشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
اگر جلیلی سر کار بود تا قیامت ادامه پیدا میکرد !!
توافق برای نوکری دشمن نیازی به انتشار نداره فقط بخاطر مردم باید دولت مردها ماست مالی کنند تا کسی نفهمه قافیه رو دولت باخته.
قابل توجه طالبان وطني كه معاني چون برد برد براشون بي معني
زمان مذاکرات زمان احمدی نژاد خیلی شفاف بود و پخش شده و هیچ وقت هم سر تعظیم فرود نیاورد جلو امریکا که تماس تلفنی با روحای اوباما بگه اگر رژِم رو تعغییر بدی تحریمها رو بر میداریم
چی تو اقای روحانی دیده که اومابا اینجور بخودش جرات میده این حرف بزنه بله وقتی رئیس رو حانی رفسنجونی خواب میبنه که امام از رابطه امریکا صحبت کرده و اون را رسانه میکنه امریکا هم اینجوری به روحانی میشه در خلاصه مرگ بر ضد ولایت فقیه
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی