بازدید 26690

رقابت دوباره ایران در اسکار با فیلمی از اصغر فرهادی + فیلم

برخورداری از یک سوژه نسبتاً قابل توجه برای مردم بسیاری از نقاط کشور، حضور در جشنواره های مهم بین المللی، توجه ویژه مخاطب جهانی در گیشه، برخورداری از یک پخش بین المللی که لابی های کم نظیری برای تشویق اعضای آکادمی اسکار به تماشای فیلم «گذشته» دارد و در نهایت فاصله قابل توجه با رقبای ایرانی، از ویژگی های گذشته بود.
کد خبر: ۳۴۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰ 29 September 2013
کمیته انتخاب فیلم پس از ورود به بحث در خصوص دو نامزد نهایی، فیلم های«در بند» ساخته پرویز شهبازی و «گذشته» ساخته اصغر فرهادی، عاقبت به معرفی «گذشته» به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی رای داد؛ اتفاقی که ظاهراً به واسطه برخی مسائل بسیار چالش برانگیز شده بود اما خوشبختانه حق به حقدار رسید و فیلم فرهادی به عنوان واجد بیشترین شانس در میان گزینه های ایرانی برای اسکار 2014 معرفی شد.

به گزارش «تابناک»، برخورداری از یک سوژه نسبتاً قابل توجه برای مردم بسیاری از نقاط کشور، حضور در جشنواره های مهم بین المللی، توجه ویژه مخاطب جهانی در گیشه، برخورداری از یک پخش بین المللی که لابی های کم نظیری برای تشویق اعضای آکادمی اسکار به تماشای فیلم «گذشته» دارد و در نهایت فاصله قابل توجه با رقبای ایرانی، باعث شد پس از یک سال سکته انداختن در اعلام نماینده ایران به جایزه اسکار که حکم تسویه حساب میرکریمی کارگردان «یک حبه قند» را داشت، شاهد معرفی یک فیلم جدی دیگر به عنوان نماینده ایران به اسکار باشیم.

اعضاء کمیته با تاکید بر ارزش های غیر قابل انکار دو فیلم، با توجه به مباحثات به عمل آمده در جمیع جهات، از اهمیت موضوع زبان و فرهنگ ایرانی و صنعت کنونی سینمای ایران تا برخورداری از بیشترین احتمال موفقیت و توجه به راهبردهای آینده سینمای ایران در تاثیرگذاری مستقیم بر جریان تولید در سایر کشورها، با مطالعه دقیق تاریخچه و مقررات جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان، در نهایت به انتخاب فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی رای دادند و توافق کردند.

گزارشی از بحث های به عمل آمده در جلسات کمیته به قلم یکی از پایه گذاران سینمای نوین ایران، هنرمند بزرگوار، استاد مسعود کیمیایی، تنظیم گردید و منتشر شد که متن گزارش مذکور به شرح زیر است:

«وجدان، رَحِم داوری است

امر قضاوت بر موج های سهمگین است. این زمانی بسیار حساس، سرنوشت می سازد که هنرمندی به داوری یک اثر هنری بنشیند و دلیل بیاورد. داوری در وجدان رشد می کند. و سرنوشتی که با خطا بر یک اثر محتوم شود در عمر هنرمند قضاوت شده و قضاوت کرده به تاثیری رنج ساز می رسد که قابل بخشش نیست.

داورانی انتخاب می شوند تا از میان حدود پنجاه فیلم یک فیلم را انتخاب کنند تا معرفی به آکادمی اسکار شود. داوران به جمع نشسته همه آگاه بر هنر خود هستند و جای آنها در جامعه امن است.

اعتبار اسکار از سینمای پر بحث و ریشه دار آمریکا می آید. سینمای آمریکا تفکری به سینمای جهان دارد که انکار ندارد. اما در گرامر یک فیلم بدون شک سینمای آمریکا موثر اول بوده است.

هنوز سلسله فیلم های نوآر، وسترن، حتی موزیکال گرامرهای از تجربه آمده را در مدارس هنر تدریس می کنند. این تربیت هنوز در داوری های اسکار مشهود است.

سینما، ادبیات و خصوصا شعر در آسیا، اروپا و در سال های اخیر در آفریقا و آشکارا سینما و ادبیات در آمریکای جنوبی مستقل بوده است. آیا باید اثری انتخاب شود که در داربست تفکر یک جشنواره اندازه گیری شود یا آن همه رعایت هنرمندانه نیست. اثری که رعایت نمی کند مستقل است و استقلال هنرمند به معنای برآمده از جامعه ای آزاد است.

رقابت دوباره ایران در اسکار با فیلمی از اصغر فرهادی + فیلم

داوران این دوره همه از هنرمندان مستقل و یا تلاشگر برای رسیدن به استقلال هستند.

موضوع اول توان سخندانی داور است که می تواند عقایدش را در هنردانی بگوید. و اگر چنین نشود دلایل نگفته، قضاوت را تخریب می کند.

توجه داور به مقوله بسیار مهم «حقیقت سازی» باشد که حقیقت های دست ساز فرازهای یک اثر را نسازد، هیچ تخیلی تولید نشود، صحت مفهوم سازی، دانستن به کاربرد هنری فنون که ختم به دانستن تکنیک است، ربط داده ها.... پیدایش این همانی ها و یا تمثیل سازی با وجدان داوری به گفتگوها بیاید.

ربط ها و پیدایی ناشناخته ها به شناخته های معلوم همراه با دانستگی باشد.

باید دست فیلمی را داوران بگیرند و از این بزرگراه پر خطر رد کنند. اسفناک که در آن سوی بزرگراه اشتباه کرده باشی. داوران در این صبح فقط عقاید پاکیزه خودشان را سخن بانی کردند و به پای عقاید شریف خودشان دلایل آزاد خودشان را رای کردند.

با احترام به تمام فیلم ها دوازده فیلم ماند و از میان این مانده دو فیلم در کنار هم، هم قد و هم اعتبار ماندند. باشد که عقیدۀ تندرست با مهر بیاید که مهر با وجدانِ هنرمند است حتی اگر درباره بی مهری قضاوت کند. فیلم «گذشته» اثر آقای اصغر فرهادی و فیلم «در بند» اثر آقای پرویز شهبازی.

«در بند» داوران را به بند کرد و در بند فیلم «گذشته» شد. در هم شدند. پر از اعتبار، پر از سینما و پر از تعهد، ابزار و کلمات قدیمی اند. باید از آنها معنای تازه ای ساخته شود. هر دو سینمای قصه گو که پیدایش اسطوره و حماسه از قصه گویی آغاز می شود.

«در بند» با موضوعی ایرانی، با پرداختی از سینمای متداول مستقل، آمده از سینمای معترض و فیلم «گذشته»، صاحب یک سینمای متاثر از گرامر سینمایی جهان، پر از دانایی های یک فیلمبردار، بازی بازیگران و چرخیدن در یک خانه کوچک، بدون گم کردگی و خلاف راه.

از فیلم «در بند» چیزی کسر نشد، در بلندی ایستاد و فیلم «گذشته» با یک عقیده پیش بینی شده روبرو شد که به قضاوت های سینمای آمریکا، خصوصا شناخت شیوه کارگردانی آقای اصغر فرهادی آشناتر است.

داوری در دو شکل خود قضاوت می شود: واقعی – عینی و ارزشی.

گمان ها راه های زیادی را درباره شناخت پیشنهاد می کنند، اما هیچگاه نمی توان از راه گمان به شناخت و از این شناخت به حقیقت ناپیدای قضاوت در هنرها رسید.

با اطمینان می گویم در این قضاوت ها، به وقت پایان، اشکی پنهان با ماست. نکند بادی آشنا و بر حق به بادبان دیگری بوزد؟

فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی انتخاب شد.»

اعضاء کمیته
مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست،  مسعود رایگان، علیرضا زرین دست، حسین معززی نیا، امیر اسفندیاری و فاطمه معتمدآریا

بخش‌هایی از گفته‌های فرهادی در پشت صحنه «گذشته» و در جشنواره‌های خارجی درباره این فیلم را در «تابناک» تماشا کنید.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۵۰
مطمئنا اینبار هیچ شانسی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
رقابت هستش همیشه که فرهادی نباید اسکار بگیره. ثانیا اینجا بحث انتخاب فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار هست نه میزان شانسش در اونجا
زهرا تبریزی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
برنده شدن یا نشدن مهم نیست
مهم اینه اسم ایران رو تو این جشنواره مهم بین المللی به زبون ها انداخته
پیشاپیش برنده شدن بی قید و شرط این فیلم رو تبریک میگم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
یعنی با خودت چی فکر کردی که اینقدر مطمئن نظر دادی؟!
به نظرم داوران محترم بايد نگاهي هم به فيلم "هيس" مي داشتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
حرف شما کاملا درسته. ولی با توجه به این که این فیلم قبلا یک جایزه در جشنواره کن برنده شده پس شانس بیشتری داره. متأسفانه کسانی که فیلم ها رو انتخاب می کنن به این فکر نیستن که کدوم فیلم بهتره. به این فکرن که کدوم حتما نامزدی اسکار رو می گیره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
نظر هیا داورن فجر رد مورد هیس را بخوانید نقدهای مجله فیلم هم هست. بد نیست کمی هم مطالعه کنید . هیس یک فیلم معمولی است .
ارمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
تنها اون فیلمهایی در اسکار شانس برنده شدن رو دارن که یک شرکت بزرگی تو آمریکا و اروپا اون فیلم رو پخش کنه، در غیر اینصورت فیلم هرچقدر زیبا و با مفهوم باشه شانس زیادی نداره
حسام حبیبی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
نمیخوام مثل آقایون عیب روی آکادمی بذارم ولی شرکت پخش کننده ی اثر بزرگترین نقشو توی بیشتر دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن توسط آکادمی داره...
خیلی مسخره است، گذشته اصلا در حد رقابت با هیس دخترهافریادنمی زنند نیست، موضوع فیلم هیس فوق العاده است، چرا تا امثال این فیلم رو داریم باید فیلمی رو انتخاب کنیم که فقط یک بازیگرایرانی داره و نصف عواملش هم غیرایرانی هستند؟؟؟
حیف حوض نقاشی
حیف دهلیز
حیف هیس دخترها فریاد نمی زنند

تابناک بازم نظرم رو نذار، فقط بگووووو چرااااااااااا
پاسخ ها
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
هیس دخترها فریاد نمیزنند هم فیلم قشنگی نیست..........تو سینما هر دوسه سالی یک بار یه فیلم خوب ساخته میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
واقعا به نظرا فیلم هیس خیلی خوب بود؟؟!!! پس شما معنی فیلم خوب رو نمی دونی!
امیر حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
سلام من با حضور گذشته به عنوان نماینده ی ایران مخالفم
اما تنها فیلمی که می توانست به اسکار برود همین فیلم بود فیلم هایی که ذکر کردید فیلم های متوسطی هستند و نگاهی جهانی ندارند اما گذشته جهان شمول است
اما چرا مخالف حضور گذشته ام چون داستان فیلم درست است که دارای فرهنگ ایرانی است اما ایران در آن وجود ندارد، دغدغه ی ایرانی در آن نیست
جدایی و درباره ی الی در عین حال که موضوعی جهان شمول داشتند ایرانی هم بودند اما گذشته به نظر من این طور نیست
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
فیلم حوض نقاشی و دهلیز بهتره!!!!!!!
حیف این فیلم که یک سری اشخاص مثل شما که هیچی از سینما نمیدونن نظر میدن
بهترین انتخاب ممکن رو انجام دادن
دوستان توجه کنید مخاطب پسند بودن فیلم هیچ ربطی به شانس بردن اون فیلم توی جشنواره های معتبر خارجی نداره
منتقد ایرانی هم با منتقد خارجی زمین تا آسمون فرق میکنه
بنظر من گذشته یک ورژن اینترنشنال از فیلم قبلی فرهادی یعنی جدایی نادر از سیمین است و هیچ حرف جدیدی ندارد
امیدوارم این فیلمساز برجسته بیش از این در دام تکرار گرفتار نماند
پاسخ ها
ب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
ما نمی گیم خود فیلمسازان میگند که این فیلم اصلا ایرانی نیست پس چرا باید پزشو بدیم
این فیلم در یک قدمی معتبرترین جایزه ای بود که به یک فیلم در دنیا میدهند و آن نخل طلایی جشنواره کن است که در آخرین لحظه آنرا از آقای فرهادی ربودند. امیدوارم که اینبار حق به حقدار برسد و آقای فرهادی دومین اسکار را هم بستانند.
تقریباهمه میدونن جوایزاسکاررنگ بوی سیاسی داره ! حالا که یخهای روابط ایران وآمریکاداره ذوب میشه شایدفیلم گذشته فرهادی دوباره جایزه بگیره!آقای حسینی نگران نباش . فیلم ایرانی رو عشق است !
به امید موفقیت فیلم گذشته و آقای فرهادی در اسکار 2014
بیشترین شانسو همین گذشته داره و لاغیر
گوود لاک موسیو فرهادی!!!
فیلم گدشته از بهترین اثار اصغر فرهادی است و بیشترین شانس رابرای کسب اسکار دارد
خیلی دوست دارم دوباره موفقیت سینمای ما در اسکار تکرار بشه اما باتوجه به اینکه فیلم گذشته برخلاف فیلم قبلی ما یعنی جدایی نادر از سیمین جوایز خارجی زیادی رو نبرده فکر نمی کنم که این بار شانسی در اسکار داشته باشیم.
واقعا انتخاب بسیار عالی کردند.فیلم بسیار زیبای گذشته تا حال استقبال بین الملی خوبی داشته.قطعا یکی از نامزد های اسکار هست.فیلم خیلی زیبا و با سبک روان خود اقای فرهادی.هیچ فیلم دیگه ای تا حالا ندیدم که در حد رقابت برای معرفی به اکادمی اسکار باشه.به نظر من با یه نگاه ساده میشه فهمید که چه فیلمی معرفی شه نیاز به این همه کشش نداشت.دست هیئت داوران درد نکنه ممنون از اقای کیمیایی و تبریک و تشکر از اقای فرهادی
به نظر من حوض نقاشی بهتر بود اما حقیقتا گذشته واقعا حرفه ایه و یک سرو گردن از سینمای ما بالاتره
به حق بود
حیف که اینسری آقای شمقدری نیست که لابی کند و جایزه گیر آقای فرهادی بیاید .!!!!!!!!!!!
وقتی نگاهی به اسامی داوران می اندازیم که برای هرکدام باید تمام قد ایستاد و کلاه از سر برداشت، نظرات شخصی کج سلیقگی و توهین به خودمان می شود
دوباره حق به حقدار رسید ...
فقط فیلم گذشته اصغر فرهادی شایستگی حضور در اسکار را داره.
هیچ شانسی ندارد به جز یک شانس و آن هم انتخاب بازیگر زن فرانسوی به عنوان برنده اسکار است و این هیچ ربطی به سینمای ایران ندارد
من میدونم که ما امسال برنده نمشیم...
واقعیت اینه که در بین فیلم های موجود، با هر معیار محاسبه فقط "گذشته" بود که میتونست انتخاب بشه که خوشبختانه شد. اما در قیاس با "جدایی" بدلیل اقبال کمتر در بین جشنواره ها و مخاطب های برون مرزی، بنظر من هرچند به احتمال زیاد جزو پنج فیلم نامزد خواهد بود اما شانس زیادی برای کسب جایزه اسکار نداره. به هر جهت، حتی اگه اینطور هم باشه باز هم عالیه چون یکبار دیگه اسم ایران حداقل بین چند صد میلیون نفر بیننده مطرح میشه. البته به نیکی.
قلباً امیدوارم این فیلم در این دوره اسکار موفق باشه.
اصغر فرهادی یک از بزرگترین کارگاردانان سینماتی ایرانه ولی متاسفانه برخوردهای خوبی با این سرمایه هنری نمیشه
باسلام و احترام به تمامی هنرمندان

فیلمساز وسناریو نویس عزیز گرفتن اسکار یا هرجایزه بین المللی بانشان دادن فقروفلاکت وکم نشان دادن فرهنگ ایرانیان ارزش این رادارد که ملت را اینجوری به جهانیان نشان بدهیم .زد و خورد .و......
به من نظرمن فیلم حوض نقاشی این توان وپنانسیل با حفظ ارزشهای ملی ودینی را برای شرکت در اسکار رادارد
جدا اینایی که میگن چرا هیس رو انتخاب نکردن چی بوده؟شما اگر یک نقد مثبت بر فیلم هیس پیدا کردید جایزه دارید!فیلم هیس!از همین جشنواره خودمون یک عدد جایزه هم دریافت نکرد چه برسه به اسکار!
"گذشته"بهترین فیلم ممکن برای معرفی به اسکار بود به دلایل زیر:
1-پخش کننده "سونی" که هر سال از هر 5 نامزد اسکار بهترین فیلم غیر امریکایی 3فیلمش مربوط به این کمپانی است

2-سابقه درخشان کارگردان و شهرتش

3-زمان اکران فیلم در امریکا 20دسامبر یعنی فصل رقابت شدید فیلم های اسکاری است و پخش کننده بی خود همچین تاریخی را برای اکران فیلم در نظر نگرفته است

4-حضور در بخش اصلی جشنواره فیلم کن و برنده یک نخل طلا

5-امتیاز بالای 95%از معتبرترین سایت نقد فیلم جهان "راتن توماتو"

حالا مخالفای این فیلم یک دلیل بیارن برای اینکه این فیلم نباید انتخاب میشد!
بسیار فیلم خوبیست
امیدوارم اینبار هم برای کوری چشم افراطی های ایران برنده بشه قیافه ها دیدنی میشه
پخش فیلم با شرکت سونی پیکچرز هست و از الان چند نامزدی را پیشبینی کردن. نه فقط در رشته ی بهترین فیلم خارجی که با چند نامزدی دیگه هم مواجه خواهیم شد
من از بین این فیلم ها فقط گذشته رو دیدم که اونم خصوصیت تمام فیلم های آقای فرهادی که "شوک ناگهانی" است و من خیلی از اون لذت میبرم، داشت. به هر ترتیب کار داوری رو یه عده اینکاره انجام دادن و سیاسی کاری نشده پس بهتره قضیه رو سیاسی نبینیم.
اقا نظرات دوستان خیلی جالبه.یه دوستمون گفته به امید موفقیت "گذشته'.اکثرا منفی دادند.چندتا کامنت پایینتر یکی دیگه گفته این فیلم شانسی نداره بازم اکثرا منفی دادند!یعنی من موندم ما ایرانیا چرا اینجورم!!!جان من بذار نظرمووووووو.
من این فیلم دیدم واقعا باهاش حال کردم به ضرص قاطع از جدایی خیلی بهتره
این بار نامزد اسکار هم نمی شود.
سلام
واقعا فکر می کنید این موضوع برای چند درصد از مردم ما اهمیت داره؟ به نظر من نهایتا 5 درصد. بهتره انرژی تون رو یه جای دیگه صرف کنین. چون انرژی آدم محدوده.
فیلم گذشته دارای دو بازیگر ایرانی بود که اگر فیلمو به دقت دیده باشید متوجه میشید در این دریای تخریب چهره ی کشور ایران و مردم و فرهنگ ایران در سطح دنیا این اثر سعی کرده چهره ای منطقی ، روشن ، اهل مصالحه و احساسی از مردم ما نشون بده
دائما شاهد رفتار غیرمنطقی و آزاردهنده ی کاراکترهای فرانسوی هستیم که تحت فشار، واکنش های نادرستی دارند اما بازیگران ایرانی به کاهش تنش کمک می کنند:
-صحنه ای که مرد ایرانی کافه دار از دختر نگه داری می کند و حتی به مادر دختر چیزی نمی گوید که دختر فرار نکند

-صحنه ای که زن، بچه ی مرد فرانسوی را تنبیه می کند ولی مرد ایرانی با ملایمت با کودک صحبت می کند و او را آرام می کند
تا جایی که بچه ای که می خواست فرار کند وابستگی پیدا می کند

-وابستگی عاطفی دختر همسر سابق زن به مرد ایرانی که نشان از رفتار خوب مرد دارد

-رفتار کینه جویانه ی زن فرانسوی نسبت به مرد ایرانی و متانتی که مرد ایرانی به خرج می دهد
کسانی که میگن این فیلم فرهنگ ایرانی رو نشون نمیده سخت در اشتباهند این فیلم فرهنگ ایرانی رو در مصاف با فرهنگ فرانسوی قرار میده و فرهنگ ایرانی سربلند بیرون میاد اینجاست که ارزش فرهنگ خودشو نشون میده چون در مقام مقایسه قرار گرفته
به نظر بنده ی حقیر نشان دادن فیلمی با این مضمون که شانس دیده شدن به خاطر حضور در جشنواره ی بین المللی و کارگردانی با سابقه ی فرهادی را دارد حتی در صورت نبردن جایزه انتخاب بهتریست
مرد ایرانی با رفیق زنش کنار نمی آید. این فیلم نشان میدهد که فرهادی رگ خواب غربی ها را برای جایزه اسکار خوانده. همه اش بخاطر جایزه اسکار است من به عنوان یک ایرانی کسانی که این فیلم را تایید کردهاند نمی بخشم.
امیدوارم همه هموطنان در تمام عرصه ها در دنیا بدرخشند
مهم حرفیه که تو فیلم زده میشه
اون پیامیه که فیلم داره
بهتره که اون پیام، پیام ایرانی باشه
نه اینکه فقط اون جایزه مال ایران بشه
فیلمی که احتمال جایزه بردن نداشته باشه ولی یه پیام ایرانی-اسلامی برای کل جهان داشته باشه، به نظر ارجحتر میرسه
فيلمي جهاني، با نگاه جهاني، با عوامل جهاني، قطعاً‌ افتخارات جهاني كسب خواهد كرد. به حسن نظر داوران تبريك مي گم
بهتر نیست ما که جوانان این مملکت هستیم نگاهی عمیق تر به این فیلمها داشته باشیم متاسفم آقای حسام حبیبی که جنین برداشت سطحی از این فیلم دارید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم