بازدید 29288
معنای معافیت از تحریم‌ها چیست؟

دو سناریوی متفاوت برای یک اقدام آمریکایی

اقدام ایالات متحده در معاف کردن هفت کشور جدید از تحریم‌های اعمالی این کشور علیه ایران، در حالی رخ می‌دهد که پیش از این نیز ده کشور اروپایی به علاوه ژاپن از این تحریم‌ها مستثنی شده بودند. هم‌اکنون نزدیک ۵۰ درصد از فروش نفت ایران با اعمال این استثنائات از تحریم معاف شده است که این امر، دو سناریوی متفاوت را برای اقدام آمریکا مطرح می‌کند.
کد خبر: ۲۵۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰ 12 June 2012
اقدام ایالات متحده در معاف کردن هفت کشور جدید از تحریم‌های اعمالی این کشور علیه ایران، در حالی رخ می‌دهد که پیش از این نیز ده کشور اروپایی به علاوه ژاپن از این تحریم‌ها مستثنی شده بودند. هم‌اکنون نزدیک ۵۰ درصد از فروش نفت ایران با اعمال این استثنائات از تحریم معاف شده است که این امر، دو سناریوی متفاوت را برای اقدام آمریکا مطرح می‌کند.

به گزارش «تابناک»، در حالی ایالات متحده آمریکا، دیروز نام هفت کشور جدید معاف از تحریم‌های اعمالی علیه کشور را اعلام کرده که بنا بر آمار صادرات نفت ایران به این کشور‌ها به علاوه ژاپن، در سال ۲۰۱۱ چیزی در حدود یک میلیون و سیصد هزار بشکه نفت (نزدیک ۵۰ درصد از صادرات نفت ایران) بوده است.

این در حالی است که چین هنوز نزدیک پانصد هزار بشکه نفت از ایران واردات دارد؛ هرچند در ماه‌های اخیر، بسیاری از مشتریان نفتی ایران در آسیا تحت فشار آمریکا، واردات نفت از ایران را کاهش داده‌اند و آمریکا این امر را دلیلی بر معافیت این کشور‌ها اعلام کرده، اما با احتساب این کاهش نیز باید گفت، هنوز بخش مهمی از صادرات نفت ایران به این کشور‌ها انجام می‌گیرد؛ یعنی چیزی نزدیک یک میلیون و پانصد هزار بشکه، با احتساب نفت صادراتی به چین. حال آن که پیش از این، ده کشور اروپایی از تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران معاف شده بودند.

اما در این میان، یک پرسش اساسی مطرح می‌شود و آن اینکه، آیا ایالات متحده با اعمال استثنا در تحریم‌های اعمالی علیه ایران، آن هم در یک چنین هجمی نقض غرض نکرده است؟

این گزارش در ادامه آورده است، هر چند ایالات متحده و شخص هیلاری کلینتون اعلام کرده‌اند که این معافیت به دلیل همکاری این کشور‌ها با سیاست‌های آمریکا بوده است، ولی گویا، دلیل اصلی برای معافیت این کشور‌ها، پیامدهای اجرای تحریم بر اقتصاد و صنعت آن‌ها باشد.

برای نمونه، کشور سریلانکا بنا بر آمار، تقریبا ۱۰۰ درصد نیاز نفتی خود را با واردات از ایران تأمین می‌کند و پالایشگاه‌های کشورهای مالزی و تایلند با نفت ایران هماهنگی دارند. در نتیجه هزینه جایگزین کردن نفت ایران برای این کشور‌ها، دست‌کم در کوتاه مدت می‌توانست ضرر‌های اقتصادی چشمگیری به این کشور‌ها وارد سازد.

دو سناریوی متفاوت در این میان برای این اقدام ایالات متحده می‌توان در نظر آورد: نخست اینکه اعمال تحریم‌ها از سوی ایالات متحده و سپس مستثنی کردن بخش مهمی از مشتریان نفتی ایران از این تحریم‌ها نشان می‌دهد که برخورد آمریکا با ایران در حد یک بازی و تبلیغات سیاسی برای اوباما در داخل و واشنگتن در سطح جهانی است.

دوم آن که ایالات متحده می‌خواهد تا جایی که می‌شود، اعمال تحریم‌ها را در عمل اجرایی سازد و در نتیجه برای اعمال فشار بیشتر بر ایران و بازخورد آن در آینده برنامه ریزی کند.

در این میان، یک گزاره در میان سخنان دیروز هیلاری کلینتون، می‌تواند برای رسیدن به پاسخ راهگشا باشد. وزیر امور خارجه آمریکا دیروز گفته است: آمریکا می‌خواهد با کاهش درآمد نفتی ایران، یک پیام مهم به این کشور بفرستد و آن این که تا هنگامی که ایران جامعه جهانی را متقاعد نسازد، با فشار‌ها و محدودیت‌های فزاینده روبه‌رو خواهد شد.

این جمله را هیلاری کلینتون پس از اعلام فهرست کشورهای جدید معاف از تحریم‌ها علیه ایران به زبان آورده است، در حالی که تجزیه و تحلیل آماری اقدام آمریکا در معاف ساختن مشتریان نفتی ایران، حاکی از آن است که دست کم بخش مهمی از فشار اقتصادی بر ایران، از قبل تداوم فروش نفت برداشته خواهد شد.

امروز همچنین یکی از کار‌شناسان اقتصادی مرکز خدمات مالی ماساچوست، اعلام کرده است که تداوم بحران در اروپا و بحران اقتصادی در جهان، وابستگی شدیدی به تنش با ایران و قیمت جهانی انرژی دارد.

سوانسون اعلام کرده است که افزایش ناگهانی بهای انرژی که می‌تواند از تنش با ایران حاصل شود، به رکود و بحران اقتصادی در اروپا دامن خواهد زد.

از سویی، نمی‌توان به این استثناء‌ها به عنوان یک شکست در تحریم‌ها نگاه کرد، زیرا برنامه ایالات متحده برای اعمال این معافیت این است که این کشور‌ها در بلند مدت اقدام به کاهش واردات نفت از ایران کرده و تا مرحله جایگزینی نفت ایران پیش روند.

همچنین نکته مهم دیگری که در این میان وجود دارد، این که ایالات متحده چین را از تحریم‌های اعمالی علیه ایران معاف نکرده است، در حالی که چین نزدیک یک پنجم از تولیدات نفت ایران را خریداری می‌کند؛ بنابراین، این امر می‌تواند در قبال سخنان مقامات چینی باشد که بارها اعلام کرده‌اند با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مخالفند. شاید ایالات متحده درصدد است با این کار، چین را مجاب به همراهی برای تحت فشار گذاردن ایران کند. از سویی نباید این موضوع را فراموش کرد که این اقدام آمریکا میتواند روند کاهش قیمت جهانی نفت را که طی ماههای اخیر ادامه داشته، تثبیت کند و از افزایش مجدد آن تا حد زیادی جلوگیری کند.

در نتیجه می‌توان گفت، اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران، هرچند در بلند مدت می‌تواند سیاستی برای تحت فشار قرار دادن ایران باشد، اما در مقطع کنون، با توجه به تأثیر این تحریم‌ها در اقتصاد بین‌الملل و با توجه به اینکه آمریکا از این امر به خوبی آگاه است که اجرای تحریم‌ها به شکل کامل برای بسیاری از مشتریان نفتی ایران امکان‌پذیر نیست، این اقدامات بیشتر می‌تواند یک بازی سیاسی و تبلیغاتی برای ایالات متحده باشد؛ بازی که نه باید به عنوان یک شکست در تحریم‌ها به آن نگاه کرد و نه به عنوان نشانی از برنامه‌ریزی آمریکا برای قابل اجرا ساختن تحریم‌ها در حد ممکن. تنها وجه سیاسی این اقدام است که در اوضاع کنونی، اقتصاد جهانی و تقابل چین و آمریکا، می‌تواند ملاکی برای این اقدام آمریکا تلقی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۷
انتشار یافته: ۲۳
البته سناریوی سوم ومهمترینش اینه که میخواد نفت رو به پائین ترین قیمتش برسونه تاازاین راه به اقتصادبیمار ومتکی به نفتمون ضربه بزنه
خیال دارند در موقع لزوم ابزار کامل داشته باشند
نفت ایران را تحریم کردند
به بهانه تحریم ذخایر خود را ازاد کردند
گران شد ! ذخایر را گران فروختند و ضمنا گران نخریدند و از ذخیره استفاده کردن
عربستان تولید را بالا برد و قیمت به زیر 100 دلار رسید
اکنون تحریم ایران برداشته میشود تا قیمت زیر 100 دلار تثبیت شود

به این میگویند هنر !
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
اولاً حجم ذخایر نفتی دنیا در مقابل مصرف اون ناچیزه؛
دوم، کشورهای غربی انقدر دلال و قمارباز نیستند که روی ذخایر نفتی خودشون بازی کنن تا سودی ببرند؛
سوم، نفت قبل از تحریم ایران حدود همین 100 دلار بود، با این تفاوت که تحریم ایران در فصل زمستان بود، و مقدار زیادی از افت قیمت فعلی بخاطر کاهش تقاضاست.
چهارم، هنرمندی اونهایی رو که میگید، تو بخش بانکی و مالیشون دیدیم، بدهی 15 هزار میلیارد دلاری و گدایی وامهای شرم آور کشورهای ورشکسته اروپایی واقعاً هنر میخواد!
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
این هنر موقته باید دید که تو تاکتیک های بعدی از چه ابزاری استفاده میکنه
چون اگه نتونه ابزار بهتری رو تو مرحله بعد ارائه کنه ابتکار اولیه شون درست نتیجه عکس میده
خود شیرینی عربستان باعث شد که نفت به این قیمت برسه حا لا این عرب های احمق برن نفتی که داشت روی 120دلار ثابت میشد رو 80دلار بفرشن. تو این بازی فقط امریکا سود برد که خریدار اصلی نفت عربستان هست
پاسخ ها
ارش کمانگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
ای مصرف کننده ایرانی نفت ارزان به نفع توست . تابناک بسه دیگه منو سانسور نکن .
این کار می تونه یه گام از طرف 5+1 برای مذاکرات مسکو قلمداد بشه برای این که ایران هم گامی برداره؟
با سلام.با نظر دوستمون موسوی واقعا موافقم.به این میگن هنر
با سلام،
اين بهترين فرصت براي كشور است كه به مرور زمان از حالت تك محصولي خارج شده و اتكاي خود به نفت را كاهش دهد، اين امر ممكن نخواهد شد مگر اينكه همزمان با هدفمند كردن انرژي، پايه هاي توليد داخل تقويت كردد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
چی میگی.....!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
حالت خوبه اخوی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
خودت فهمیدی چی نوشتی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
هر تهدیدی میتونه یک فرصت باشه
قابل توجه مسئولان ... که پستهای کلیدی ایران رو دارن و برای حفظ موقعیتشون نمیتونن از این فرصتهای اندکی که برامون مونده استفاده کنن.
برای نمونه ماهنوز نمیخواهیم قطعات ماشین که از آلمان می آد رو با دقت وبرنامه ریزی خودمون تولید کنیم.
و.... کی میخواهیم بیدار شیم الله اعلم
هنوز فرصتهایی مونده که خودمونو جمع کنیم
نباید منتظر باشیم دشمن آخرین ضربه رو بزنه
یک پیشنهاد عالی دارم
دولت باید سریعاً یک مرکز تحقیقاتی مدرن در تمام صنایع استراتژیک راه بندازه وکارش فقط تحقیق باشه وبتونه در زمینه های وابستگی کالاهای استراتژیک تحقیقات کنه حتی با سازندگان بزرگ تعامل کنه وبه اونا راه کار بده ومنتظر اونا نمونه که حرکت کنن.
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
بابا خيلي دلت خوشه ميخواي ره صد ساله و يه شبه بري عزيز من الان ديگه كشوري نميتونه بگه من به خودم متكي هستم همه به هم مربوطند پس نميشه تكروي كرد
هنر نزد ایرانیان است بس.........!
خداوكيلي خدا عرب را آفريد تا ....
این جو روانی هم ایجاد شده که واردات نفت از ایران دردسر اجازه گرفتن داره، و این یعنی در دراز مدت تمایل به جایگزین کردن فروشنده بی دردسر دیگه. امیدوارم مسئولان بتونن این جو رو یه جوری بشکنن...
تحلیل مقاله اصلی زیاد قابل فهم نبود وبه نظر نیازی به این همه اما واگر ندارد سیاسیون ما باید هنر داشته باشند هر عمل وعکس العمل طرف مقابل را به نفع خود وکشور بهره برداری نمایند وهنر دراین است که بدون تقابل از هر حرکتی کشور نفع ببرد
همش میگوئید این کار را کردند ویا ان کار را کردند.چرا قبول نمی کنید در مقابل استراتژیهای قدرتهای بزرگ شکست خورده اید.؟
چین که حق وتو دارد از تحریم ها معاف نشد.
ایران تنها به 16 کشورهماهنگ با آمریکا نفت می تواند بفروشد تارگ حیات اقتصاد ایران را در دست بگیرند.
با ادامه تولید ایران،عربستان هم یکه تاز نمی ماند.
این اقدام آمریکا را می توان اینگونه تحلیل کرد:
1- واقعیات بازار انرژی آنگونه که آمریکایی ها می خواهند پیش نرفته است و برخی کشورها با اوضاع کنونی اقتصاد جهانی همچنان وابسته به نفت صادراتی ایران هستند.
2- اقدام به تشدید تحریم های نقتی علیه ایران توسط آمریکا با توجه به اوضاع نا مساعد اقتصادی این کشور, موجب افزایش قیمت حامل های انرژی در آمریکا خواهد شد لذا این امر می تواند در انتخابات آمریکا در نوامبر 2012 تأثیرگذار باشد و به عنوان یکی از نقاط منفی در کارنامه اوباما, رأی دهندگان را به سوی جمهوریخواهان متمایل نماید.
لذا آمریکا با هدف کنترل بازار انرژی حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری در آذر 1391 در آمریکا این سیاست را ادامه می دهد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی