بازدید 17615

وزارت خارجه ایران به چه کاری مشغول است؟

پس از وقوع انفجارها در بانکوک، نخست اخباری درباره دست داشتن «اتباع ایرانی» در این انفجارها منتشر شد و سپس پلیس تایلند، با استناد به گذرنامه ایرانی متهمان، از دخالت ایران در این واقعه سخن گفتند. سرانجام تایلند اعلام کرد، در روند صدور روادید برای شهروندان ایرانی، بازنگری و سفر ایرانیان به این کشور را محدود می‌کند و حتی برای سفر مقامات ایران نیز محدودیت ایجاد خواهد کرد؛ اما دریغ از یک واکنش قاطع و کارساز وزارت خارجه ایران!
کد خبر: ۲۲۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۱ 21 February 2012

این روزها، اقدامات دشمنانه غرب علیه ایران روز به روز ابعاد جدیدی می‌یابد؛ فشار آمریکا و اتحادیه اروپا برای همراهی با تحریم‌ها و کاش روابط با ایران بر شرکای آسیایی ایران بیشتر می‌شود. برخی از کشورهای فرصت‌طلب تلاش دارند از آب گل آلود مواجهه غرب با جمهوری اسلامی، ماهی منافع خود را صید کنند... حال پرسش اینجاست که وزارت خارجه ما در این شرایط حساس به چه کاری مشغول است؟

به گزارش «تابناک»، فاز جدید تلاش‌های غرب برای اعمال فشار بر ایران که با وقوع انفجارها در هند و تایلند آغاز شد، اکنون به مرحله حساسی رسیده است. در این میان، هرچند تلاش مقامات غربی و صهیونیستی برای استفاده از این موقعیت برای بر هم زدن روابط هند با ایران به نتیجه دلخواه نرسید، گویا تایلند سود خود را در همراهی با غرب و دامن زدن به جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران دیده است.

بلافاصله پس از وقوع انفجارها در بانکوک، اخباری از دست داشتن «اتباع ایرانی» در این انفجارها منتشر شد، ولی ماجرا از این هم فراتر رفت: نخست اعلام شد که انفجارها، مقامات رژیم صهیونیستی را هدف گرفته بودند. سپس پلیس تایلند با اعلام اینکه متهمان گذرنامه ایرانی داشته‌اند، از دخالت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این واقعه سخن گفتند و سرانجام دولت تایلند اعلام کرد، در روند کنونی صدور ویزا برای اتباع ایرانی بازنگری خواهد کرد، سفر ایرانیان به این کشور را محدود می‌کند و حتی برای سفر مقامات ایران نیز محدودیت ایجاد خواهد کرد و... .

در این میان، جای خالی یک موضع‌گیری جدی از سوی وزارت امور خارجه به شدت به چشم می‌خورد. اصولاً شاید اگر از همان آغاز موضع جمهوری اسلامی ایران در قالب بیانیه‌ای رسمی از سوی وزارت خارجه و نه اظهارات و بیانیه‌های پراکنده اعلام شده بود، کار به اینجا نمی‌رسید. بی‌گمان، مردم از دستگاه سیاست خارجی کشور انتظار دارند، کار جدی‌تری انجام دهد؛ کاری که حتی می‌تواند فراخواندن سفیر تایلند و اعلام اعتراض رسمی باشد.

چرا وزارت امور خارجه که در مواردی، حتی در مورد کشورهای دوست و همسایه مواضع و اقدامات جدی گرفته، حال که مستقیم پای منافع ملی کشور در میان است، سکوت کرده و اعتراضی نمی کند؟ گویا در وهله نخست، انگشت اتهام بیش از هر چیز به سوی ساختار ناهماهنگ این وزارتخانه باشد.

به این ترتیب، این پرسش پیش می‌آید که چرا وزارت امور خارجه که در مواردی، حتی درباره کشورهای دوست و همسایه مواضع و اقدامات جدی در پیش گرفته، اکنون که مستقیم پای منافع ملی کشور در میان است، سکوت کرده و اعتراضی نمی‌کند؟ گویا، در وهله نخست، انگشت اتهام بیش از هر چیز به سوی ساختار ناهماهنگ این وزارتخانه باشد.

در حقیقت، ناهماهنگی در دستگاه سیاست خارجی ایران، امر جدیدی نیست. موارد متعددی هست که تداخل و یا نامشخص بودن وظایف، موجب ابهام و وقفه در امور شده است. این امر نه تنها در موضوعات حاد و حساس، مانند موضوع انفجارهای اخیر، بلکه در موارد عادی‌تر نیز وجود دارد.

برای نمونه، همایش بررسی روابط ایران و سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در حالی در روزهای اول و دوم اسفند در دفتر مطالعات وزرات امور خارجه برگزار می‌شود که تا نزدیک یک هفته پیش، بخش آسیای مرکزی و قفقاز این دفتر حتی از برگزاری چنین همایشی خبر هم نداشت!

گویا، در موضوع کلانی مانند تایلند نیز در درجه اول مشخص نبودن این امر که چه کسی باید گام نخست را برداشته و اعلام موضع کند، از عواملی است که تاکنون مانع از هرگونه کاری شده است. آیا این بیانیه باید از سوی شخص وزیر صادر شود؟ بخش مربوطه در وزارت خارجه باید در مورد آن اقدام کند؟ سفارت ایران در تایلند باید این وظیفه را انجام دهد و یا...؟

چند روز پیش، وزیر خارجه ایران در جمع پنج هزار نفر از مشاوران جوان دولت به آنان گفت که وزارت خارجه‌ می‌خواهد، 1200 نفر از جوانان انقلابی را به استخدام وزارت خارجه درآورد؛ سخنی که در آن جمع رنگ و بوی تبلیغاتی به خود گرفت. آیا وظیفه وزیر خارجه، انجام اقدام تبلیغاتی برای دولت است یا سامان دادن به سیاست خارجی کشور؟
افزون بر این، به دلیل همین عدم تفکیک دقیق حد و مرز وظایف، اقدامات وزارت خارجه بیشتر حالتی تک جهتی پیدا کرده است؛ به این معنا که وقتی یک موضوع حاد، توجه دستگاه سیاست خارجی را به خود معطوف می‌کند، بقیه موضوعاتی که هرچند دارای اهمیت، اما در درجات بعدی هستند، مورد غفلت واقع می‌شوند. گویا در ماجرای مورد بحث نیز توجه بیشتر به موضوع از سرگیری مذاکرات با گروه 5+1، موضع‌گیری درباره تایلند را از دستور کار خارج کرده است.

کوتاه سخن آنکه برای بیشتر کردن منافع ملی کشور، پیش از هر چیز وزارت خارجه، باید با نگاهی انتقادی، ساختار و وظایف خود را بررسی کند. در این باره، چند روز پیش، وزیر خارجه ایران در جمع پنج هزار نفر از مشاوران جوان دولت به آنان گفت که وزارت خارجه می‌خواهد 1200 نفر از جوانان انقلابی را به استخدام وزارت خارجه درآورد؛ سخنی که در آن جمع، رنگ و بوی تبلیغاتی به خود گرفت. آیا وظیفه وزیر خارجه انجام کار تبلیغاتی برای دولت است یا سامان دادن به سیاست خارجی کشور؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۹۵
انتشار یافته: ۷۹
ببخشيد مديران وزارت خارجه در خواب خرگوشي مشغول محاسبات پيچيده حقوق و اضافه كاري و برنامه هاي پيچيده براي مسافرتهاي خارج از كشور و ويلاهاي شمال و چيزهايي كه اين بنده حقير بخاطر نديدن وارد نيستم، هستند لطفا مزاحم نشويد. با تشكر
لطفاً در خصوص اتباع ايراني در بند هم اقدامات جدي صورت پذيرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
حتما وزیر و دیدم بهش میگم
سلام
انتقاد خوبی کردی . ولی خواهش میکنم سند یا حتی منبع خبری موثق ،ازاینکه مدعی شدید رسانه ها یا دولت اعلام کردند (دخالت ایران در بمب کذاری تایلند)ویا ( حتی برای سفر مقامات ایران نیز محدودیت ایجاد خواهد کرد) را اعلام کنید تا ما هم در جریان باشیم . چون بنده تا به حال چنین خبری از رسانه های تایلند نشنیدم.
منتظرم
وقتی دولت تشکيلاتی موازی با وزارت خارجه مثل معاونت بین الملل و نمايندگان ويژه رييس جمهور بر پا می‌کند و وقتی دولت وزير خارجه‌اش را با سخيف‌ترين وضع ممکن در يک مأموريت عزل و تحقير می‌کند، نتيجه طبيعی‌اش می‌شود وزارت خارجه‌ای که هيچ ارج و قربی در کشور و به تبع آن در دنيا ندارد
آقا نکنید تو رو خدا، اینا باز فردا اعلام میکنن که روابط با تایلند هم باید قطع بشه. جای این حزفا تشویقشون کنید برن بشینن صحبت کنن مشکلو حل کنن.
همیشه آخرین گزینه اولی نیست....
متاسفانه كاري كرديم كه كشور هايي مثل تايلند سوسك خور هم براي ما شاخ شدن.واقعاً چي ميشه گفت!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
برادر عزیز تایلند که خوبه از فردا قرار مادیو و جزایر ایکس با 30 خانوار جمعیت هم برامون شاخ بشن. البته نا گفته نمونه جزایر x تحت الحمایه مالدیو می باشد . روزای خوبمونه برادر من شب دراز است و قلند بیدار
بابا تایلند رو میخوایم چکار یک کشور فاسد لامذهب چه ارزشی دارد همان بهتر که ویزا ندن تا جونای ما نرند اونجا و با ایدز برگردن بهتر
پاسخ ها
رادمهر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
دوست عزیز; این خیلی خوبه که شما یه رزمنده قدیمی هستی ولی بهتره که طرز فکرت را جدید کنی!!
تایند ارزشی نداره که بخاطرش خودمون رو اذیت کنیم؟
میشه بگید اکثر افرادی که میرن تایلند برای چی میرن؟؟
تابناک واقعا که از دل پر درد ما گفتی که بی نهایت نگران و ناراحتیم. به عنوان یکی از پرسنل خدوم این کشور چند سالی است که در بخشی از این مجموعه مشغول به کار هستم اما چه بگویم که بعد از سالها سابقه کار در وزارت خانه از استخدام که خبری نیست هر ساله ترس از تعدیل نیرو هم داریم. حال نیاز است که 1200 نفر از بیرون این مجموعه به کار گمارده شوند. به نظر شما باید چه کرد؟
اگه تو لبنان یا فلسطین باکنک یک بچه بترکه هزارتا اطلاعیه قطعنامه می دهند بیرون.آقا شاید این ایرانیانی که مورد بازداشت هستن بی گناه باشند. اصلا امور کنسی بررسی کرده!!!
این معنی دیپلماسی فعال.
در وزارت امور خارجه ایران همه عزیزان به دنبال دست و پا کردن یک ماموریت مناسب هستند. در سالهای گذشته این عزیزان فرزندان کم سن و سالی داشتند و لی در حال حاضر با بزرگ تر شدن فرزندان نیاز به ماموریتی که در آن بتوانند از مزایان تحصیل ، حقوق مکفی ، اقامت در سالهای بازنشستگی ...... دارند . خوب حالها شما هی از این بندگان خدا سئوال می کنید به چه کاری مشغول هستند. خوب دیگه کار از این مهم تر که به فکر آینده فرزندانشان باشند. آخه در حال حاضر دور دور آقازادگان است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
ماموریت خارج از کشور چیزی که بشه ازش گذشت. هتل کمتر از 16 ستاره باشه ! حر فهائی می زنید آ .
گذرنامه نه، ویزا !!
متاسفانه در چنین مواردی که اغلب با دسیسه و دخالت و بزگنمایی دشمنان ایران عزیز همراه بوده " عدم واکنش وزارت مربوطه و اتخاذ نکردن دیپلماسی بموقع و رد رسمی اتهامات باعث رنجش و احساس عدم حمایت در شهروندان شده است.
همون بهتر که با تایلند قطع رابطه شود
و ایرانیان نتوانند به آن کشور سفر کنند
آخر تایلند مرکز بی اخلاقی و فساد و فحشاء جهان است سوغات آنجا برای ایرانیان بیماری مهلک ایدز است
بابا اينا از خداشونه كه ايرانيا تايلند نرند. همين هفته پيش بود كه يكي از نماينده هاي مجلس مي گفت سفر ايرانيا به تايلند بايد محدود بشه. اگه تايلنديها ويزارو محدود كنند نون خودشونو بريدند وگرنه اينوريا كه تازه از خداشونه!!
ای بابا برخی از مردم ما تایلند میرفتن که این هم از آنها گرفته شد.
چرا تهمت میزنین ؟ همین 2 ساعت پیش اخبار گفت ایران داره با کشور بورکینافاسو همکاری مشترک راه میندازه ؟ دیگه چی میخواین ؟ بورکینافاسو ؟ بده ؟
سلام
آیا به نظر مسئولان محترم کشور و وزارت امور خارجه، وقت آن نرسیده که در ساختار سنتی و منفعل وزارتخانه و سفرای مقیم در کشورهای محل خدمت، بازنگری جدی سریع و اساسی شود. آن چیزی که از رفت و آمد کاری بنده در دو سال اخیر به عنوان ارباب رجوع به وزارت خارجه در تهران و یکی از سفارتخانه های ایران در اروپا دستگیرم شد، جوی سنتی و کارمند مابانه بود که خبری از مباحث جدید و علمی دیپلماسی و ارتباطات بین الملل در اون نبود. آیا واقعا در بین جوانان تحصیل کرده در رشته هایی چون روابط بین الملل و ... افراد متعهد، باهوش و زیرکی پیدا نمی شود که نوآوری برای این وزارتخانه به ارمغان بیاورند. آیا در شرایط بحرانی فعلی صرف تغییر وزیر برای مقابله با آماج حملات غرب و دوستانشان کافی است. آیا نباید بدنه روزمره زده با فرهنگی کارمندی دوست در وزارتخانه تعویض و نوسازی گردد.
آیا نباید مباحث مربوط به تعامل با سایر کشورها را اولویت بندی کرد و بطور جدی و کارگروهی روی آن کار کرد؟ کافی است که به وب سایتهای سفارتخانه های ایران در سایر کشورها سری بزنید. در بعضی موارد ابتدایی بودن و به روز نبودن آنها به حدی فاحش است که کاملا قابل فهمیدن است که به اقل بسنده شده و عملا کار افراد مشغول در آنجا کارمندی و زندگی در یک کشور خارجی است به جای آنکه ارتباطی قوی، دارای نفوذ و فعالانه در آنجا داشته باشند.
به امید ایران اسلامی سربلند
مسخره بازی
تعداد زیادی افراد پا به سن گذاشته در بدنه کارشناسی وزارت خارجه هستند که مانع از هر گونه تحولی میشوند.اینها نه خودشون کاری می کنن نه اجازه میدن کسی کاری بکنه.در جلسه ای با حضور وزیر همین کارمندان مدعی خواهان تخصیص سهمیه به فرزندان پرسنل وزارت خارجه جهت استخدام می شوند که البته با پاسخ متقن وزیر مواجه گردیدند لیکن نظارت رسانه هایی چون تابناک بر فرآیند استخدام 1200 نفر در وزارت خارجه می تواند به انتخاب بهترینها کمک کند.انشاالله
سکوت علامت رضاست . سکوت وزارت خارجه آدم را به شک می اندازد که نکند خدای نکرده این حرفها واقعیت داشته باشد . تعدادی اسامی دستگیرشدگان در تایلند اعلام شده است که وزارت خارجه باید هویت ،شغل و موقعیت اینها را اعلام کند تا جای شکی نباشد.
کلا زبان مسولین برای مردم خودمون خیلی درازه ولی برای بقیه دنیا حتی تایلند نه.
البته نمیتوان از اهمیت صیانت از منافع ملی توسط وزارت خارجه غافل بود اما این گفته های مقامات کشور توریستی تایلند بیشتر به یک لاف شبیه است،اگر برای شهروندان ایرانی محدودیت ایجادکند که به گفته خودشان مقام اول تعداد توریست ورودی اسیایی هستند متضرر میشوند،که در این صورت جانا سخن از زبان ما میگویی!!!
حالا به کار وزارت کاری نداریم که کم کاری کرده یا نه،اما خداییش اکثر سفرهایی که به بانکوک میشه بیشتر برای خوشگذرونی،تفریح و...هستش،تاجرا هم اینجور وقتا باز گلیم خودشونو از آب بیرون میکشن،فکر نکنم توو این سخت گبریها برای ورود به تایلندزیاد ضرر کنیم.
اما برای جلوگیری از خدشه دار شدن وجه ایران باید کاری کرد.
نميدانيم وزارت خارجه به چه كاري مشغول است ولي روشن است كه تابناك به آسمان ريسمان بافتن و دو به هم زني مشغول است
اي كاش به جاي انها ما تجديد نظر كنيم كه خيلي از اين سفرهاي تايلند نه به نفع دنياي ملت ماست نه آخرتشان.
مشغول چنج دلارها، برنامه ریزی برای گذران عید در ایران و خرید از بازارهای خارجی برای سوغاتی اقوام، برنامه ریزی برای عزیمت خانواده و بستگان به محل مأموریت سفرا برای گذران ایام عید در کنار ایشان، رصد سخنان گهربار رئیس جهمور و حاج اسفند و حاج حمید و حاج علی (سعیدلو) فوق تخصص های سیاست خارجی کشور و... این همه مشغله وقتی هم برای مسائل کم اهمیتی چون بحرانک تایلند می گذارد؟
ببخشید صدور گذرنامه رو به تایلند سننه
خوب الان زمستان هست و وزارت خارجه هنوز در خواب هستند ...
جمع کن بابا خودت می خری می بری ومی دوزی وتو تنت میکنی
تنها حرف راستي كه وزير امور خارجه در طي اين مدت زده همين خبر استخدام 1200 نفر است !

تجربه زياد بدي هم نيست ، ما هنوز بذرپاش رو يادمان نرفته است
معلومه این 1200 نفر کیا هستند! از قماش همان مشاوران جوان.
سلام:نتیجه این حرکتها این است که دنیا راعلیه خود تحریک کنیم وبه عنوان کشور جنگ طلب معرفی شویم.
بابا شما هم خوابین چند روزه هر چی نشستیم که یک بار این خبر رو از شما بفهمیم که تایلند داره میگه این بمب گذاری کاره ایرانه و همه خبرگداریهای دنیا همین رو میگن بعد هر روز یا مینویسید تایلند گفته کاره منافق ها بوده یا کاره فلان یا بهمان بوده.لطف کنید لااقل درباره مسایل جهانی سرتون رو زیر برف نکنید چون نه به سود ایران و نه به سود نظام هست .اگر این خبر رو از روز اول درست میزدین حتما تا حالا وزارت خارجه یک فکری کرده بود
آفرین بر تابناک و چشم تیزبین آن. خبر مربوط به خزایی و چرخاندن وی در محل انفجار و پوشش خبری آن در جهان هر ایرانی را عصبانی می کند. چه این اقدام تروریستی کار منافقین باشد یا سناریوی از سوی رژیم اسرائیل، بهره برداری لازم از سلسه انفجارهای اخیر از سوی اسرائیل شد. البته بنظر می رسد این سناریوها بعد بیانات مقام رهبری در اعلام حمایت نظامی از حرب الله ، عملی شد. اما انفعال وزارت خارجه هیچ سودی برای ایران ندارد و چیزی از تبعات منفی این اقدام تروریستی نمی کاهد. در جایی که بهترین نیروهای وزارت خارجه بخاطر عدم امکان کار در وزارت خارجه بازنشسته پیش از موعد شدند و مقامات هم بخاطر جایگزینی ردیف استخدامی آنها با عوامل و آقازاده های خود ذوف زده شدند و قبول کردند نتیجه اش جز این انفعال و اظهارات تبلیغاتی نیست.
ادریغ و صد دریغ ای کاش وزارت خارجه ما هم کمی مشابه ترکیه بود . قاطعیت ترکیه در مقابل فرانسه هر ایرانیی را به وجد آورد .اما برای خودمان متاسف شدیم .
حال شما خوبه ؟؟؟؟
تابناک عزیر چرا آسمان و ریسمان را بهم میبافی ادله شما هیچ ربطی به هم نداشت مثلا در مورد جلسه اخیر اکو توجه داشته باشید که این یک جلسه ملی بود و صرفا ارگانهای ذیربط داخلی و بخش خصوصی دعوت بودند؟ البته رئیس مرکز آسیای میانه و قفقاز نیز به فراخور فرصتی که داشتند در جلسه حضور داشتند.
تحلیل اشتباه که حاصل شناخت ناقص از این وزارت خانه است . چندین سال است در آنجا مشغولم و بزرگترین دغدغۀ صغیر و کبیر در اینجا فقط و فقط این است که کجا میتوانند برای خود ماموریتهای نان و آبدار جور کنند یا دست اقوام خود را بند کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
جانا سخن راست گفتی.صغیر و کبیر دنبال ماموریت خارج از کشورند.وقتی یکی ماموریت می گیره به همه شیرینی میده.
مشغول مدیریت جهانی!
سفارت ایران در تایلند بغیر از یک کوتاه سفیر با یک مجله انگلیسی زبان تایلند تا کنون واکنش دیگری از خود نشان نداده است . و کار را واگذار کرده اند به کار مندان محلی که آنها هم تایلندی هستند و به حرف مسعولین خودشان بیشتر اهمیت میدهند! و آنهم کارمندان محلی که سفارت فقط برای محل در آمد کلان خود از تجارت گرفته تا دها موارد دیگر انتخاب کرده اند
این افراد شده اند امین و همه کاره سفارت چنان در سفارت قدرت پیدا کرده اند که در مراسم 22 بهمن امسال علارغم دستور مقامات سفارت از هیچکدام از ایرانیان مقیم برای شرکت در مراسم دعوت نکردند و مراسم بر عکس سالهای قبل که تعداد زیاد شرکت می کردند امسال حداکثر 15 نفر از ایرانیان مقیم شرکت کرده بودند نه بخاطر اینکه خدای ناکرده ایرانیان با انقلاب مشکل دارند خیر بلکه علتش بی اهمیت بودند ایرانیان برای کارمندان محلی است مخصوصا بعضی از آنها که بیش از 20 سال است در سفارت مشغول میباشند و قدرتشان از سفیر هم بیشتر شده . البته در 3 سال گذشته ضعف مدیریت و بی اعتنایی مسعولین سفارت به ایرانیان مقیم و بخصوص قشر کاسب و دانشجو این فرصت را برای بر خی از کارمندقدیمی تایلندی به وجود آورده که با نهایت سو استفاده از سفارت نهایت بی احترامی هم به ایرانیان داشته باشند . برای مثال عدم دعوت ایرانیان به مراسم 22 بهمن در حالی که سفارت برای هزار نفر غذاسفارش داده بود .
پاسخ ها
ایرانی مقیم تایلند
| Thailand |
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
در سطر اول در پاراگراف اول منظور مصاحبه سفیر جای افتاده است که تصصیح می شود.
مدیریت محترم تابناک.به فرماید وزارت خارجه چه اتهامی منطقی بر او وپرسنل مظلوم وزحمت کش ووزیر محترم ودانشمند او که شما تمام مسا ئل مهم وحیاتی را که باید بیان کنید و بیست وچند وزارتخانه را رها کردی بدون اینکه اطلاع از مسائل سیاسی وشرایط آن داشته باشید نظریه می دهید.برای یک رای دادگاه در کشور خودمان چند ماه وقت و چند وکیل لازم دارد. از نظر حقوقی با عجله نمیشود حرف زد وتصمیم گرفت . با احترام
hamash zire sare in sahionist hast .
با سلام
متاسفانه مطالب مقاله درست است و وزارت امورخارجه در انجام امور دیپلماسی خود بسیاز ضعیف عمل میکند
شاید نا بلدی جناب وزیر به کار دیپلماسی باشده و یا تازه کار بودن ایشان با محیط و کار در وزارت امور خارجه به هر حال توقع بر این است که اتباع ایران در هر کجای دنیا احساس کنند که یک مقام قدرتمند از حقوق آنها دفاع می کند .
وزارت خارجه در یک دوران به فراخور زمان درهای استخدامی خود را بدون حساب باز کرد و مجددا در چند سال گذشته به سختی راه ورود به این وزارت خانه بسته شد و مجددا اظهار شده 1200 نفر قرار است استخدام شوند این یک معظل بزرگ برای چنین وزارت خانه ای است به نظر من باید با برنامه و حساسیت کافی به مرور با اموزش و انتقال تجربیات کافی در این جنینی وزارتخانه های استخدام باشد نه برای پرکردن دهان سیاست مداران داخلی به کل سیستم دیپلماسی ضربه زد
اي آقا وزارت خارجه اينهمه كار مهم انجام ميده چطور نميبينيد!!!!! استخدام 1200نفر كه همه مسئوليتش را دو دستي تقديم رياست جمهوري نمودند( احتمالا براي رضاي خدا نه خود شيريني براي قايان رياست جمهوري)-نابود كردن ساختار وزارت خارجه كه با مقاومت وزاري سابق هيچ گاه چنين خفتي رخ نداده بود - ( احتمالا براي رضاي خدا نه خود شيريني براي ....)
حتما حرفي براي گفتن ندارن
جالب اینجاست در زمانی تمامی قدرت ها و صهیونیسم جهانی در حال تخریب چهره ایران و ایجاد جنگ روانی علیه مردم مسلمان ایران هستند وزارت خارجه به جای انجام یک دیپلماسی فعال و قوی مشغول تکذیب است. بهتر است برای اینکار یک وزارت بنام وزارت تکذیبیه تاسیس شود تا وزارت خارجه به کار اصلیش که همان دفاع از حیثیت ایران در جهان است بپردازد.
این تصمیم دولت تایلند خواسته دل دولت ایران می باشد. ( اعمال محدودیت جهت صدور روادید به ایرانیان)
ما هم منتظریم تا حضور جدی و قاطع وزارت خارجه را در اینگونه اتفاقات شاهد باشیم که البته تا به امروز روند کلی این وزارت چندان محکم نبوده...
انشالله که در آینده شاهد تصمیماتی جدی باشیم
این نگرش به اصطلاح انقلابی اقایان اقتصاد مملکت وانزوای سیاسی را به ارمغان اورده
استخدام 1200نفر در سازمان مهمي چه ربطي به ما مردم عادي دارد مگر ما را هم راه مي دهند كه حالا مثلا رسانه اي هم شده
وزارت خارجه ایران از دوران آغاز به کار متکی با برادر برادر کردن او در رابطه با کشورهای دیگر خصوصا عرب ها دچار ضعف و ندانم کاری شد که هنوز هم متاسفانه ادامه دارد. این در حالی است که سیاست خارجی حتی خیلی مهمتر از سیاست داخلی دولت است و خصوصا برای کشوری مثل ایران با این همه دشمن قسم خورده که دارد کوچکترین کوتاهی یا تعلل می تواند هزینه های خیلی زیادی را به مملکت تحمیل کند. سیاست خارجی ایران در همه زمینه ها دچار ضعف شدید است چه در رابطه با کشورهای اطراف خود ایران مثل کشورهای عربی که باعث گستاخی آنها شده و علنا در امور داخلی ایران دخالت می کنند و چه در مقابل آمریکا و غرب. از یکطرف شاخ و شانه کشیدن برای آنها و از طرف دیگر ضعف نشان دادن در مقابل آنها و تسلیم وار واکنش نشان دادن که آشکارا با هم تناقض دارند و همه دنیا هم این تناقضات را متوجه می شوند و آن را نشانه ضعف ایران می دانند. وزارت خارجه نیاز به گروهی کارشناس متخصص در روابط بین الملل و حقوق بین المللی دارد که قدم به قدم در هر مورد برنامه ریزی کرده و بر اساس منافع ملی کشور و آینده نگری سیاست ها را چه از نظر استراتژی و چه تاکتیک تدوین کنند. انگار متاسفانه چنین کارشناسانی در وزارت خارجه نیستند وگرنه اینقدر ضعف در کار آنها نبود. نمونه اش اظهارات اخیر مسئول دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر بود که واقعا مایه شرمساری و سر افکندگی همه ایرانی ها شد. ایران با آن همه آثار باستانی و تاریخی و دیدنی های طبیعی و مذهبی و غیره که دارد آیا باید اینطور در مقابل کشوری مثل مصر از خود ضعف و ذلت نشان بدهد و مردم خود را شیفته دیدن مصر معرفی کند؟ این ها نمی دانند که در روابط خارجی هر کلمه که آنها بر زبان میاورند مورد استفاده و در مورد ایران مورد سوءاستفاده قرار می گیرد تا چهره ایران را سیاه نشان بدهند. اگر این آدم متخصص و کارشناس روابط خارجی بود امکان نداشت اینطور حرف بزند و مردم خودش را در انظار جهان تحقیر کند.
مشغول توبیخ نجف زاده چون در لیبی آینه بنموده راست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
غصه نجف زاده را نخور!
یک مأموریت کاری توی سوییس بهش می دهند و از دلش در می آورند. نور چشمی ها فقط توبیخ می شوند. تنبیه که نمی شوند.
مگر درتايلند اتفاقي افتاده كه وزارت خارجه بايد پاسخگوباشن؟! نه آقا شايعه سازي تو روز روشن؟؟ولي همانگونه كه رسانه ملي ما پس از چند روز ديگر وانهم بدليل پخش اخباروگزارشات مفصل شبكه هاي ماهواره اي وبوقهاي تبليغاتي استكبار جهاني خبررساني كرد، مستحضر هستيد يه خبرهايي پخش شد واز سوي مزارت خارجه تكذيبيه هم صادرشده است.بيش از اين ديگر چه توقعي دارين؟؟!!
حیف شد سفر تایلند نمیشه رفت !
وزارت خارجه ایران به چه کاری مشغول است؟
وزارت خارجه می‌خواهد 1200 نفر از جوانان انقلابی را به استخدام وزارت خارجه درآورد؛
تابی عزیر گذرنامه ایرانیان را که در هرکجای دنیا باشند کنسولگری های یا سفارتخانه های ایران صادر می کنند .آنچه را که تایلند و سایر کشورها برای ایرانیان صادر می کنند ویزا و یا همان معادل فارسی آن روادید است.
وزارت خارچه چر است از افراد بی سواد که نام دیپلمات را یدک می کشند اما حتی بسیاری از مقامات سفارت خانه های ایران در حد کنسول و یا کاردار حتی انگلیسی هم بلد نیستند در حالی که آشپز سفارت خانه های کشورهای دیگر مسلط به انگلیسی هستند نتیجه ی بی سوادی و استخدام های سفارشی و گزینشی همین خواهد بود
احتمالا منظورتان صدور روادید بوده که اشتباها گذرنامه قید کرده اید
نميدانيم وزارت خارجه به چه كاري مشغول است ولي روشن است كه تابناك به آسمان ريسمان بافتن و دو به هم زني مشغول است
وزارت خارجه عملا کاره ای نیست و مانند دیگر نهادهای کشور کاملا از کار افتاده است. اساسا گیج و حیران نمی داند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است چون دیگر نهادها وظایف آن را بر عهده گرفته و وزارت خارجه در جریان هیچ اقدامی صویت نمی گیرد. سفرا را دیگران انتخاب می کنند اینکه روابطمان با کشورها چگونه باشد را دیگران معلوم می کنند. مذاکرات هسته ای را نهادهای دیگر دنبال می کنند. موضوع تحریمها را دیگران اظهار نظر می کنند و راسا اقدام حتی وزارت خارجه در جریات تحولات نیز قرار نمی گیرد و مدیران و کارکنان وزارت خارجه مانند دیگر هموطنانمان از رسانه ها به موضوعات پی می برند. دیپلماتهای وزارت خارجه نیز اینترنتشات فیلتر است و حتی مانند دیگر هموطنان از فیلترشکن هم نمی توانند استفاده کنند. شاید باورتان نشود اما یک مدیر ارشد وزارت خارجه نمی تواند به رسانه ای انگلیسی زبان مانند گاردین و نیوزویک و .... سر بزند ببیند دنیا چه خبر است. حال شما انتظار دارید چکار کند. اصلا از کجا بداند که باید چه موضعی در مورد موضوعی که اطلاع دقیقی د رمورد آن ندارد بگیرد که فردا گندش در نیاید.
بعداز انقلاب که می خواستیم گذرنامه بگیرم تعهدمی گرفتند که به چندکشور ازجمله به تایلند سفرنکنیم چی شد که تصمیم عوض شد
یقین بدانید استخدام بی رویه 1200 نفر در وزارت خارجه بزرگترین ضربه این خواهد بود که به بدنه وزارت خارجه وارد خواهد کرد. استخدام 1200 نفر علاوه بر اینکه جنبه کاملا انتخاباتی دارد، قصد آن دارد تا ساختار وزارت خارجه را تغییر داده تا آنرا در اختیار عده ای افراد معلوم الحال قرار دهد. نکته جالب این قضیه استخدام عده ای در کادر سیاسی وزارتخانه است . دوستانی که در وزارت خارجه مشغول کار هستند می دانند استخدام افراد در قالب کادر سیاسی الزاماتی دارد .بنابراین اگر شما یک فرد را در ابتدا امر بعنوان کادر سیاسی و آنهم یقینا به شکل سفارشی وارد وزارت کنید آنرا با مشکلات عدیده ای دچار خواهد کرد. متاسفانه معاونت اداری مالی وزارت با دارا بودن کادری ضعیف و مدیریتی ضعیف تر از آن توانایی و قابلیت مدیریت چنین مسائلی را ندارد. از سویی وزارت خارجه برای جذب نیرو نیازمند آرامش و متانت است و جنبه تبلیغی و انتخابلتی دادن به استخدام فاجعه بار خواهد بو. همچنین این وزارتخانه تحمل جذب 1200 نفر را در یک پروسه کوتاه مدت نخواهد داشت. یقین بدانید اگر مسوول عاقلی جلوی این فرایند استخدام که به این شکال در انجام است را نگیرد، وزارت خارجه به پایان عمر خود خواهد رسید. از سویی عدم شفافیت در برگزاری آزمون استخدامی می تواند تقلب و باند بازی را به حد اعلای خود برساند. متاسفانه مسوولین بخش اداری مالی مشغول تغییر چارت سازمانی وزارت خارجه بوده و در قالب بخش طرح و برنامه این وزارت نه تنها توانایی انجام آنرا ندارند که حتی می خواهند 1200 نیروی جدید را هم وارد وزارت کنند.
سلام اميدوارم براي كسانيكه كه درحبس درتايلند مي باشند فكري كرده باشند
وزارت امور خارجه بدلیل وظایف ذاتی خود یکی از مهمترین وزارت خانه ها نه فقط در کشور ما بلکه در همه کشورهای دنیاست ومعمولا خبره ترین باهوشترین وزیرکترین افراد جذب این وزارتخانه باید بشوند بنظر میرسد این اصل حیاتی در کشور ما رعایت نمیشود وندنم کاری وتصمیمات احساسی وغیر عقلانی حاکم بر روابط خارجی ماست در حال حاضر تعداد کشور هایی که با روابط خوبی دارند بسیار کم ومیشود گفت انگشت شمارند از اذربایجان گرفته تا کشور های عربی یا کشورهای غربی واخیرا هم تایلند میشد با اتخاذ تصمیمات منطقی وبا لحاظ نمودن منافع ملی بعنوان اصل اول خیلی از تنشهای بیمورد ومضر را تبدیل به روابط خوب وحسنه کرد این همه دشمن تراشی بیدلیل برای چیست؟سیاستمداران وزارت امور خارجه از ترکها درس بگیرند که کم کم دارند تبدیل به یک مهره بین المللی میشوند در حالیکه با همه هم روابط معقولی دارند خواهشا منافع ملی خود را قربانی شعار وخیالات نکنیم.
تابناکیها اگر خوی همراهی با دشمن را کنار بگذارند وگوش شنوایی برای سخن مسئولان کشور داشته باشند میفهمند که سخنگوی وزارت امور خارجه پس از آغاز اتهمات آنرا رسما مردود دانست
دوستان! انصاف کجا رفته ! گاهی - منصفانه هم قضاوت کنیم بد نیست. شکی نیست که ارباب ثروت و قدرت در این مملکت در راستای منافع شخصی و گروهی خود - نه برای رضای خدا و نه برای منافع و امنیت ملی - هر از گاهی عشقشون میکشه به یه دستگاهی و یا شخصی گیر بدهند. اتفاقاً همین ارباب ثروت و قدرت خوب میدانند که وزارت خارجه قویترین بدنه کارشناسی و اجرائی را در بین سایر وزارت خانه ها دارد. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم هر یک از کارشناسان دستگاه سیاست خارجی مملکت به لحاظ وزن علمی - تجربی و تخصصی در سطح یک مدیر کل و یا معاون وزیر و بعضاً در سطح یک وزیر می‌باشند. مشکل از نظر همین ارباب ثروت و قدرت این است که بدنه کارشناسی وزارت خارجه سیاسی کار بمعنای جناحی نیست. اری - صحیح متوجه شده اید برادران! برای دیپلماتهای وزارت خارجه آنچه مهم است منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. آنها از اول انقلاب با همه کابینه ها و دولت ها کار کرده اند برای آنها شخص هاشمی - خاتمی - احمدی نژاد مهم نیست . عزت و سربلندی نام ایران و صیانت و تامین منافع و امنیت ملی ایران زمین مهم است. آری خیلی ها این کلان نگری که خود را در نگاه حزبی و جناحی محصور نمیکند را دوست نمیدارند. پس به همین خیلی ها و یا بعضی ها یادآور میشوم که هر زمان بجای رویکرد معطوف به منافع نظام و کشور رویکرد حزبی - جناحی - عشیر ه ای - قبیله ای - هیاتی در وزارت خارجه و یا وزارت اطلاعات مسلط و حاکم شد آنگاه شما مجاز خواهید بود که بر این دو وزارت فاتحه ای نثار کنید!
با سلام
دو.ستان ببخشیدا اول جایگاه وزارت خارجه رو در سیاست خارجی مشخص کنید بعد بهش حمله کنید؟

در سطح کلان معلوم نیست که وزارت خارجه وظایفش نیست. چندین نهاد موازی کارهای وزارت خارجه رو دارن انجام میدن.
1- سکوت معنا دار وزارت خارجه ما رو به شک میندازه
2- شما رو به خدا وزارت [خارجه] خودمونو با وزرای امور خارجه آمریکا فرانسه ترکیه و.. مقایسه کنین

ما مگه تو کشوهای دیگه زندانی نداریم
چند تا کشور میشناسین که باهامون بد رفتار نکنن؟

مسولیت هر کسی که از کشور خارج میشه با همین وزارته

جوانان پر انرژی ما گوشه گیر و کار نابلد و سالخوردگان مان پست دوست و خسته
حالم از اين همه خبرهاي بد بهم ميخوره .در يك هفته از همه جا خبر خرابكاري ايرانيان مياد . واقعا چه خبره يكي بياد راستشو بگه
بنظرم این وزارتخانه ازنیروهای غیرمتخصص وبی تجربه درامورسیاست خارجی استفاده میکند درعالم حیله وتزویرانسانهای متناسب باآن بایددر سرکارهاگماره شودواین به مدرک گرایی مربوط نمیشود
كساني مانند تابناك كه اينگونه تيتر و نگاهي به وزارت خارجه دارند بهتر است با انصاف بيشتري اظهار نظر كنند. اين افراد اگر بگويند از كارهاي وزارت خارجه كمتر اطلاع داريم و لازم است سخنگوي وزارت خارجه توضيح دهيد؛ حرفشان منطقي تر و منصفانه تر خواهد بود تا اينكه فرض را بر اين بگذارند كه وزارت خارجه كاري نكرده ؛ خواب است يا ... .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
آخرین اخبار
وب گردی