بازدید 9650
بنا بر قانون جدید گمرک؛

چرا با دست خود محل تخلف و فساد اقتصادی ایجاد کنیم؟!

یکی از ضعف‌های جدی لایحه جدید امور گمرکی، ترکیب اعضای کمیسیون بدوی حل اختلافات گمرکی است. اساسا تأکید دولت و نظام بر تشکیل کمیته‌های تخصصی، مبنی بر حل مشکلات تخصصی است، تا جایی که قوه قضائیه، مبادرت به تشکیل کمیته‌های تخصصی دیوان عدالت اداری کرده تا مشکلات در آن کمیته‌های تخصصی حل‌وفصل شود.
کد خبر: ۱۴۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۸ 22 January 2011
سرویس اقتصادی ـ همان گونه که پیشتر سایت «تابناک» از بررسی لایحه قانون جدید امور گمرکی کشور خبر داده و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز روند تصویب آن را اعلام کرده بود، اکنون درباره لایحه جدید امور گمرکی کشور، موارد مهمی را مطرح می‌کنیم که باید مدنظر تصویب‌کنندگان این قانون جدید قرار گیرد تا خدای نکرده هیچ‌گونه حاشیه امن و فضایی برای تخلف باقی نماند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، یکی از ضعف‌های جدی لایحه جدید امور گمرکی، ترکیب اعضای کمیسیون بدوی حل اختلافات گمرکی است. اساسا تأکید دولت و نظام بر تشکیل کمیته‌های تخصصی، مبنی بر حل مشکلات تخصصی است، تا جایی که قوه قضائیه، مبادرت به تشکیل کمیته‌های تخصصی دیوان عدالت اداری کرده تا مشکلات در آن کمیته‌های تخصصی حل‌وفصل شود.

در قانون امور گمرکی تصویب 1350، تأکید شده است که کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر حل اختلافات گمرکی، تنها مرجع حل اختلاف گمرکی است. کمیسیون‌ها که مسائل و مشکلات تعرفه، ارزش و مقررات صادرات و واردات رسیدگی می‌کنند در کمیسیون بدوی که صرفا از بعد تخصصی به حل مشکلات می‌پردازد، همه اعضای آن متشکل از کارکنان و مدیران باسابقه گمرکی هستند، ولی با کمال تأسف در لایحه جدید در ماده 134 که از سوی گمرک، تقدیم کمیسیون اقتصادی مجلس شده و در تاریخ 26/10/89 به تصویب آن مرجع رسیده است، اعضای آن، علاوه بر گمرک از وزارت صنایع، بازرگانی و وزارت اقتصادی و اتاق بازرگانی نیز منصوب شده‌اند که عضویت این اعضای جدید، هیچ تناسبی با وظایف تخصصی گمرک به ویژه مشکلات تعرفه و ارزشی که قریب به اتفاق پرونده‌های اختلافی را تشکیل می‌دهد ندارد.

مگر می‌شود، سازمان نظام پزشکی که به اختلافات پزشک و بیمار رسیدگی می‌کند، فرد غیرمتخصصی مثلا نجار را به عضویت آن درآورد؟ آیا نماینده وزارت صنایع، صلاحیت و تخصص لازم در رفع اختلاف تاجر و گمرک درباره تعرفه یا ارزش کالا یا مقررات صادرات و واردات کالا را دارد؟

امید است، کمیسیون یا دیگر نمایندگان محترم در صحن علنی و به ویژه شورای محترم نگهبان به این مهم توجه نمایند! موضوع مهم دیگر که سال‌ها موجب سوءاستفاده در گمرک و کشور می‌شده، خروج کالا به بهانه‌های گوناگون بدون تنظیم اظهارنامه و تشریفات گمرکی و با صدور حکم یا نامه بوده است.

به همین دلیل، در سال 83 مجلس شورای اسلامی، قانون یکسان‌سازی تشریفات گمرکی را تصویب کردند که به موجب آن، خروج کالا تحت هر عنوان و شرایط تنها با تنظیم اظهارنامه گمرکی و رعایت تشریفات گمرکی صورت می‌گیرد و تصریح می‌کند، چنانچه وزارت نفت مواد نفتی را بدون رعایت تشریفات گمرکی خارج کند، کالا قاچاق به شمار می‌رود، ولی با کمال تأسف در ماده 32 لایحه تصویبی این همه تجارب و قانون تکمیلی را نادیده گرفته و می‌گوید: گمرک می‌تواند با اجازه رئیس کل گمرک، با صدور حکم، مجوز خروج کالا را امضا کند.

حال این پرسش مطرح است که تا کی باید قانون متکی به شخص شود و توسط یک شخص امکان نقض آن وجود داشته باشد و چرا باید قانون یکسان‌سازی تشریفات گمرکی ـ که از محکم‌ترین قوانین گمرکی پس از انقلاب است ـ این چنین نادیده گرفته شود؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
استفاده از رانت علت اصلی میباشد
موضوعی را که مطرح کردید واسم ان را کمسیون حل اختلاف که هست و به همان اسم معرفی کرده اید، ایا نماینده ای از طرف وارد کننده نیز در آن لازم است که بتوان به ان نام حل اختلاف گذاشت.مثلا نمایندگانی از ترخیصکاران خبره یا اتاق بازرگانی. در غیر این صورت یکطرفه به قاضی رفتن نیست؟حالا همه از گمرک است و تازه نماینده گان بی ربطی را هم به آن اضافه کنند که کار به نا کجا آباد میرود و باعث می شود در گمرک های اجرائی به طرق غیر مناسب و گاه غیر اصولی سر ته قضیه جمع شود که این نیز ایجاد فرجه به کارمندان زحمت کش سخت کوش کمرکهای اجرائی میشود .واما در مورد اجازه خروج بدون اظهار با دستور عالی ترین مقام گمرک امری طبیعی و در قبال اخذ وثایقی است که در مورد بعضی اقلام اجتناب ناپذیر است.
با وجود آن قانون محکم گمرکی در لزوم تنظیم اظهارنامه ، باز هم شاهد سؤاستفاده های کلان بوده ایم، وای به روزی که اجرای آن مشروط به اراده و سلیقه اشخاص هم بشود!
آقا باید برید گمرک تا بفهمید چه خبره. از آبدارچی تا بالا بالاها رو باید ببینی وگرنه کارت گره میخوره اونهم چه گره ای
پاسخ ها
حبیب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
همین شماها وقتی کسی بی احترامی می کنه خیلی بهتون برمیخوره که احترام برای همدیگر و تهمت نزنید و غیره ولی بنده بی انصاف ناشناس یه احتمال هم بده که درصدی از این کارکنان سالم باشند ! چرا جمع می بندی از آبدارچی تا بالا ! انصاف داشته باشید در نظراتی که ارائه می کنید
بررسی مسائل گمرکی چه ربطی به این ادارات دارد؟از این برنامه دست بردارید که روزگار تجارت را به نابودی می کشانید
گمرک از درون کارکنان را سوزانده از بیرون شماها را
انصاف و وجدان هم خوبه آدم کمی داشته باشه
کارمندی با حقوق حداقل چطور به گناه نیافتد
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
آخرین اخبار
وب گردی