بازدید 1069
کدام رئیس جمهور در برابر ترامپ مناسب است؟

رئیس جمهور متعصب به سیاست خارجی کشور آسیب می‌زند

دیاکو حسینی، تحلیگر سیاست خارجی، در خصوص انتخابات پیش رو، گفت: این نگرانی وجود دارد که پیش‌داوری‌ها و قضاوت ‌های قطعی آقای جلیلی به خصوص در مورد هرگونه مذاکره با غرب به کشور آسیب بزند و منافع ملی کشور و فرصت‌هایی که ممکن است در آینده برای کشور پیشرو باشد را ازبین ببرد.
کد خبر: ۱۲۴۲۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱ 15 June 2024

دیاکو حسینی: یک اتفاق ساده می‌تواند تنش میان ایران و آمریکا را از کنترل  خارج کند

به گزارش تابناک، در ماه نوامبر میلادی سال جاری (آبان ماه سال ۱۴۰۳) مردم آمریکا پای صندوق‌های رأی می‌روند تا رئیس جمهور منتخب خود را برگزینند. تحلیلگران احتمال پیروزی ترامپ در این رویداد سیاسی را زیاد می‌دانند.

در عین حال چشم‌انداز پیش رو در صورت حضور ترامپ را همراه شاهد فرسایش بیشتر قوانین جهانی، از تجارت گرفته تا حقوق بشر پیش‌بینی می‌کنند. فرسایشی که سازمان‌های جهانی به سختی خواهند توانستند شکاف ناشی از آن را پر کنند و کشورهای فقیر با نهادهای داخلی تنها متضرران آن خواهند بود.

خبرنگار تابناک در این زمینه با دیاکو حسینی، تحلیگر سیاست خارجی، گفت‌‌و‌گو کرد. وی با بیان اشاره به اینکه تصوری که در سال‌های اخیر رواج گرفته که دولت و وزارت خارجه صرفا مجری سیاست خارجی هستند؛ اشتباه است، اظهار کرد: دولت مهم‌ترین مشاور رهبری است.

حسینی ادامه داد: اطلاعاتی که دولت گرد‌آوری می‌کند و تحلیلی که وزارت‌خارجه و نهادهای دیگر ارائه می‌دهند؛ یک پایه بسیار قوی است برای اینکه تصمیمات وزارت خارجه در کلان کشور اتخاذ شود.

این تحلیگر مسائل سیاست خارجی کشور با اشاره به اینکه مهم است رئیس جمهور منتخب کشور یک درک واقع بینانه از سیاست خارجی داشته باشد، گفت: اگر ارزیابی دولت از جمله رئیس جمهور به طور خاص از اوضاع مبانی نادرست و همراه با جو‌گیری و سوگیرهای قبلی باشد این موضوع می‌تواند فرآیند تصمیم‌گیری سیاست خارجی کشور را مختل کند و به سمت غلط هدایت کند.

حسینی با توجه به احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آینده کشور آمریکا و تقابل هسته‌ای ایران و آمریکا گفت: به عقیده من رئیس جمهور منتخب باید روی دو موضوع تسلط داشته باشد؛ نخست اهمیت گریز ناپذیری کشور، دوم گردآوری اطلاعات و تحلیل‌های معتبر به منطور اینکه تصمیم‌گیران کلان کشور قادر باشند تصمیمات مبتنی بر واقعیت، درست و منطقی اتخاذ کنند.

جلیلی در سیاست خارجه موفق عمل نکرد

وی با اشاره به اهمیت سیاست خارجی، گفت: در این دوره رقابت‌های حاضر به دلیل اینکه نامزدها تجربه جدید در روابط خارجی ندارند سبب این شایعه شده که در رقابت‌های حاضر سیاست خارجی اهمیت کمی پیدا کرده است.

این تحلیگر سیاست خارجی کشور با اشاره به مهم بودن فعالیت‌های سیاسی نامزدها و اینکه کدام نامزد تسلط بیشتری به مسائل سیاست خارجی دارد، گفت: همه نامزدها یک لفظی در کارنامه سیاسی خود دارند البته آقای جلیلی به خاطر تصدی‌هایی که قبلا در سیاست خارجی در شورای امنیت ملی و وزارت خارجه داشتند آشنایی بیشتری به این مسأله دارند ولی خوب از نظر بنده از ایشان هم سوابق خیلی موفقی در روابط خارجی برای کشور نداریم.

وی تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد که پیش‌داوری‌ها و قضاوت ‌های قطعی آقای جلیلی به خصوص در مورد هرگونه مذاکره با غرب به کشور آسیب بزند و منافع ملی کشور و فرصت‌هایی که ممکن است در آینده برای کشور پیشرو باشد را ازبین ببرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی، ادامه داد:  جلیلی و حامیانشان با صراحت بیان کردند که چون برجام در گذشته به دلیل خروج آمریکا به نتیجه مطلوب نرسیده است بنابراین مذاکره با غرب بی‌فایده تلقی می‌شود. مصداق بارز این موضوع این است که یک هواپیما به خاطر تغییرات ناگهانی و شرایط خاص دچار اختلال سقوط شود بنابراین برای حل مسئله هواپیما کلا کنار گذاشته شود؛ هیچ عقل سلیمی به طور معمول چنین قضاوتی نمی‌کند. در خصوص مذاکرات کشور با غرب نیز همین موضوع صدق می‌کند.

حسینی، اظهار کرد: وقتی یک توافقی به هر دلیلی دچار نقص شود به معنی آن نیست که توافق و مذاکره موضوعیت خود را از دست داده است. بر این اساس این قضاوتی که این دوستان ( آقای جلیلی و حامیانش) انجام می‌دهند معیوب، ناقص و بسیار غلط است.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص باقی نامزدهای انتخاباتی نیز به نظر می‌رسد بحران روابط خارجی در آنها یک نقص است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری