بازدید 11356

بازی «سریالی» روی خطوط قرمز؛ تشویش، نتیجه نظارت صدا و سیما بر خویش/ «ساترا» چه می‌کند؟ + توضیح «ساترا»

برخی محصولات نمایش خانگی در حال عبور از خط قرمزی‌اند که پیش از این در فضای سینما و نمایش خانگی چندان سابقه نداشته است.
کد خبر: ۱۲۴۲۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲ 15 June 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگی تابناک، یکی از دعوا‌های پرتکرار چند سال اخیر در حوزه فرهنگ دعوا برای مسئله نظارت بر شبکه نمایش خانگی بوده؛ صدا و سیما که خود را متولی سریال‌سازی در کشور می‌داند تا پیش از این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ناظر مناسبی قلمداد نمی‌کرد و با داعیه حساسیت بهتر و بیشتر این چالش را در صلاحیت خودش می‌دید.

بعد از گذر از دعوا‌های اساسی و طولانی‌مدت که صدای اعتراض بسیاری از دلسوزان فرهنگی کشور را بلند کرده بود، از حدود ۲ سال پیش و با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این دعوا، بالاخره صدا و سیما پیروز این نبرد شد و میخ خود را به عنوان ناظر انحصاری تولیدات شبکه نمایش خانگی سفت کرد.

حالا، اما بعد از گذشت مدت زمان قابل توجهی از شروع این مسئولیت، ساترا برای چندمین بار در شبکه نمایش خانگی و با بروز چندباره گاف‌های متعدد نشان داده که بر خلاف ادعا‌هایی که داشته نتوانسته از عهده نظارت بر نمایش خانگی به درستی بربیاید.

مدتی قبل، پس از اتمام پخش یک سریال عربی، ساترا تازه متوجه فضای ضدایرانی آن شد و با هزینه زیادی دستور حذفش از خروجی پلتفرم‌ها را صادر کرد. پخش تیتراژ سریال پرطرفدار «پوست شیر» با صدای ابراهیم حامدی، خواننده مسئلهدار آن‌طرف آب که سابقه توهین به خانواده شهدا و اهل بیت در رزومه خودش و خانواده‌اش بسیار پررنگ است هم یکی دیگر از گاف‌های پر سر و صدای ساترا بود که چند روز بعد از پخش دستور اصلاح آن صادر شد.

تازه‌ترین حاشیه پر چالش در محصولات نمایشی اخیر هم شکسته شدن قبح شرب خمر و «لمس» نامحرم است که در برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی در حال تکرار است. مجموعه نمایش خانگی «در انتهای شب» که این روز‌ها حسابی توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند، در یکی دو قسمت اخیر صحنه‌هایی دارد که برخی‌ها معتقدند از خط قرمز شرعی عبور می‌کند.

در سکانس جنجالی حرکات موزون پارسا پیروزفر و احترام برومند، این مورد بسیار به چشم آمد؛ اگرچه برومند ۷۷ ساله است و خصوصا با طراحی گریم و شخصیت مبتلا به آلزایمرش در این سریال، ممکن است از نظر برخی تماشاگران، آنچه که رخ داده، چندان عجیب نباشد. با این حال، به اعتقاد بعضی ها،   عبور از این خط قرمز دیرین هنر‌های نمایشی، در این اثر اتفاق افتاد. در همان قسمت ضربه‌ای نیز که شخصیت علیرضا داوودنژاد به صورت هدی زین‌العابدین می‌زند، ظاهرا مشمول همین امر است و البته یکی دو مورد میان پیروزفر و زین‌العابدین تکرار می‌شود که از نگاه بخشی از مخاطبان موجب تعجب است.

مدتی قبل هم هنرپیشه‌های سریال نمایش خانگی «مرداب» از همین خطوط قرمز عنوان شده، عبور کرده بودند، اما توجه چندانی به آن نشد. عجیب و البته جالب توجه است که پل مجاری پخش کننده هر سه سریال چالش‌برانگیز شبکه نمایش خانگی که از چند خط قرمز مختلف عبور کرده‌اند، همگی متعلق به یک پلتفرم خاص است!

در این میان، برای برخی از کارشناسان روشن نیست ساترا به عنوان یکی از پر سر و صداترین نهاد‌های ناظر کشور که با داعیه توجه و حساسیت بیشتر و بدون در نظر گرفتن مسئله تعارض منافع، مسئولیت این حوزه را از وزارت ارشاد گرفته است مشغول کدام امر مهم دیگر است که نمی‌تواند به درستی از عهده نظارت بر خطوط قرمز باشد و از تکرار آن جلوگیری کند.

نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه باشد این است که مبادا هشدار «آوردن کلاه»، منجر به بریده شدن سر پلتفرم‌ها از سوی ساترا و صدا و سیما شود!

تکمیلی: توضیحات ساترا در پاسخ به گزارش تابناک

نظر به انتشار گزارشی تحت عنوان «بازی سریالی روی خطوط قرمز؛ تشویش، نتیجه نظارت صدا و سیما بر خویش» در خبرگزاری تابناک به اطلاع می‌رساند تمام مصادیقی که آن خبرگزاری از آن‌ها یاد کرده است جزو مواردی بوده است که طبق کاربرگ اعلام شده به سکو‌های نمایش خانگی لازم بوده است قبل از انتشار اصلاح شوند، اما متاسفانه تعداد کمی از سکو‌های نمایش خانگی در پخش اول، برخی اصلاحات مصوب شورای صدور مجوز ساترا را اعمال نکرده‌اند و پس از تذکر از سوی ساترا، نسبت به اصلاح موارد یاد شده اقدام کردند.

لازم بذکر است با توجه به اینکه ارتقاء سلامت محتوایی شبکه نمایش خانگی یکی از ماموریت‌ها و دغدغه‌های اصلی صداوسیما بوده و هست، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) برای بهبود روند و تغییر مسیر برخی سکو‌های قانون گریز و سودجو، پیگیری مستمر دارد و البته این سالم سازی نیازمند همراهی و اهتمام ویژه قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی برای فراهم سازی امکان برخورد بازدارنده با تخلف‌های مذکور است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۱
نمیشه جلوی آدم فاسد رو نگرفت مثل میکروب نابود میکنه همه جیزو برای همین من هرگز مفهوم آزادی رو درک نمیکنم!!! مثل اینکه بخواهی یه گلستان بسازی اما اجازه بدی افت و اسید و زباله و همه چیز واردش بشه خوب مشخصه اینا غلبه میکنن بر لطافت و زیبایی گل ها و مشخصه جو به نفع زباله ها میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
عینک را عوض کن عوضی می بینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
فکریت خیلی خرابه و مریض
محمود
| China |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
متاسفم برات با این طرز فکرت . داری از آدم حرف میزنی میکروب شعور داره آخه. داستان آدم حالا واقعی را غیر واقعی داره میگه خدا به آدم گفت نخور و اون خورد یعنی داره میگه من تو را آزاد
آفریدم . بعد از طرفی شما تجربه چهل چند ساله بگیر و ببند را دارید. ایران بهتره یا اروپا حتی چین یا مالزی یا هرجا آقا مردم دارن جای دیگه با آبرو زندگی میکنن و آزاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
عزیزان از هر طیف و تفکری هستید خواهشمندم همیشه تشنه ی معنی و عمل مفاهیم بلندی چون عبودیت، انسانیت و عقلانیت و شرافت و میهن پرستی و احترام به همه اجزا مخلوقات باشید. از ظلم و تعدی دوری کنید و از مکافات عمل بترسید بد جور دامن گیره.
باشد که دنیا بزودی رنگ آرامش و مهربانی و عدالت ببیند به امید خدا. همه رفتنی هستیم پس پرتلاش و دلسوز زندگی کنیم و برای تأمین خود از روی همدیگر رد نشیم
آنقدر فیلمها در اثر اعمال محدودیت نابجا بی معنی شده اند که کسی سریاب تلوزیونی نگاه نمی کند
طرف با مانتو روی تخت می خوابد, یا مدر فیلم مادرش نود ساله اش رانمی تواند لمس کند.
بس کنید این تفکرات پوج و بی معنی
هر يك ساعتي كه مردم وقتشان را پاي رسانه داخلي مي گذرانند يك ساعت از بيننده رسانه خائن خارجي كم شده! اگر مي خواهيد مردم را از پاي رسانه هايي كه بدخواه اين كشور و مردمش هستند به پاي رسانه نجيب و وطن دوست داخلي برگردانيد بايد از اين بهانه جويي هاي واهي و افكار مريض دست برداريد و بگذاريد جامعه و مردم راه درست خودشان را پيدا كنند. كاري كرده ايد كه صدا و سيما از كار افتاده شده و خالا نوبت بقيه رسانه هاست كه نتوانند مخاطب جذب كنند. بايد بفهميد اينها بازيگرند و بازي مي كنند و آن كارهاي ديگري مه در ذهن شماست فقط در ذهن شماست. آرزوي شفاي تمام دلها و مغزهاي بيمار را دارم
دوستان سانسوزچی نگران نباشند. صیغه محرمیت خواندند. دچار گناه نمیشوند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
نمونه ای از یک کامنت پرمغز و مفید ! مخاطبان این سریال ها قطعا همین افرادی هستن که چنین کامنت های بی محتوا و بی ارزش و لمپنی میزارن
آقای نویسنده ی مقاله، چرا پیش خودت فکر نکردی که شاید یک صیغه محرمیت جاری شده باشه بین دو هنرمند مورد اشاره ؟! حتما باید برای شخص شما سند رو کنند ؟ یا تصویرش رو در تیتراژ پایانی به نمایش عموم بذارن؟ اگر یک نهاد حکومتی متولی نظارت بر موضوع شده قطعا آنچه لازم هست انجام میشود لازمه اش اعتماد امثال شما به نهادهای مورد وثوق نظام اسلامی است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
منظور شما این است که یک زن و شوهر واقعی ، اشکالی ندارد جلوی دوربین تلوزیون برقصند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
برای طرز فکرتون متاسفم یعنی چی این حرف؟!
شما اصلا کامنت های همین جا رو بخون نظرات بعضا همگی سخیف و عوام زده با ادبیاتی لمپن و در حمایت از همین صحنه های خط قرمزی !

امیر مهدی ژوله نویسنده معروف بهترین جمله رو در مورد ما گفت ، یکبار ایشون گفت : ما مردم ایران هورمون جنسی متحرک هستیم !!!
آخر و عاقبت جامعه ای که تشویق دشمنان ایران نظیر عربستان و اسرائیل و آمریکا جنبش فواحش راه میندازه تا تمام اخلاق و همه چیز خودش رو نابود کنه و هشتگ میزنن که ما سلیطه ایم و ما بی ناموسیم و .... به نظرتون چی میشه؟ میشه همین چیزها
پل مجاری پخش کننده هر سه سریال چالش‌برانگیز شبکه نمایش خانگی که از چند خط قرمز مختلف عبور کرده‌اند، همگی متعلق به یک پلتفرم خاص است!

پلتفرم ف....و رو میفرمایید دیگه ! از قضا مشرق نیوز هم دعوای بدی با این پلتفرم داره و گزارش های مفصل تری هم از این پلتفرم و صاحبانش و ارتباطشون با یک جریان خاص سیاسی مطرح کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
فقط بلدیم حرف بزنیم ، اصلا در انتهای شب مال فیلیمو نیست
ساترا خواب نیست خودش رو به خواب زده
متاسفانه هر روز بدتر از دیروز
وقتی نویسنده و کارگردان هنری برای عرضه نداشته باشند مجبور هستند با ترفندهای سخیف جلب توجه کنند.گاهی با دیالوگهای هرزه گاهی با نمایش صحنه های شبه ناک گاهی هم با هجویات و ادبیات چاله میدانی. جالبه که بسیاری از سریالهای غربی از حجم صحنه های بقول خودشان بزرگسالان کاسته و با تلاش و زحمت و هنر نویسنده و کارگردان و بازیگر مخاطب جذب میکنن بعد ما در ابتدای مسیری قرار گرفتیم که شصت سال پیش اونها طی کردن
با این خط قرمزهای ساختگی وضعیت تلویزیون و سینمای ما این شده
جدی میفرمایید؟! عشق ورزیدن و دوست داشتن و محبت کردن و نوازش در سیمای ایران ممنوع هست ولی در عوض انواع صحنه های خشونت آمیز، مثل خفه کردن و بریدن گلوی طرف و خیلی کارهای دیگه که بی رحمی محض هست در همین سیمای ایران آزاد هست!!! نتیجش چی میشه؟ کودک و نوجوان و جوان ایرانی به جای اینکه عشق و محبت کردن رو یاد بگیره، آخرین متدهای خشونت و قتل و بداحلاقی رو یاد میگیره!! و اون محبتی که در آینده لازم هست به همسر آیندش و خانوادش ابراز کنه رو نمیتونه ابراز کنه چون اصلا ندیده و یاد نگرفته!!! ولی خشونت و بددهنی و ... تا دلتون بخواد توش استاد شده
دنبال چی هستی آقای فردوسی‌پور؟ ببخشید! دنبال چی هستی تابناک؟ حالا یه بار دستشون خورده به‌هم چرا اینقدر بزرگش میکنی؟؟
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری