بازدید 1577

سهام پتروشیمی‌ها در ازای بدهی گازی‌شان به دولت در تبصره هدفمندی یارانه‌های انرژی تملک‌ شود

بدهی گازی پتروشیمی‌ها باید به بیت المال برگردد. بدهی گازی پتروشیمی‌ها برای کشور بسیار زیانبار است و باید در اسرع وقت تسویه شود. باید سهام پتروشیمی‌ها ارزش گذاری شود و به اندازه‌ای که بدهی دارند، سهام شان گرفته شود.
کد خبر: ۱۲۳۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶ 10 May 2024

سهام پتروشیمی‌ها در ازای بدهی گازی‌شان به دولت در تبصره هدفمندی یارانه‌های انرژی تملک‌ شود

به گزارش تابناک اقتصادی؛ پتروشیمی ها مبلغ 60 هزار میلیارد تومان به دولت بدهی گازی دارند که حاضر به پرداخت آن نیستند. پیشنهادهای مختلفی برای حل این موضوع مطرح شده است. برخی به قطع گاز این واحدهای صنعتی یا عدم ارائه گاز یارانه ای به آن ها اشاره می کنند. اما برخی دیگر معتقدند که راهکارهای قهرآمیز کارساز نخواهد بود و به بروز تنش و درگیری در کشور منجر می شود.

شاید در نحوه حل مشکل بدهی گازی پتروشیمی ها به دولت میان افراد اختلاف نظر وجود داشته باشد. اما تقریباً همه به این موضوع اذعان دارند که بدهی گازی پتروشیمی ها متعلق به بیت المال است و باید طی پروسه ای پرداخت شود.

واقعیت این است که دولت نگاه ویژه ای به پتروشیمی ها دارد و به حمایت از آن ها می پردازد. ارائه گاز یارانه ای به آن ها نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است. اما در مقابل، پتروشیمی ها حاضر نیستند بدهی گازی خود را به دولت بپردازند. از طرف دیگر، آن ها در تحویل ارز به دولت نیز تأخیر دارند.

برخی بر این عقیده اند که تسامح دولت در مقابل پتروشیمی ها باعث شده است که آن ها نسبت به مصلحت مملکت بی اعتنا باشند و از تسویه بدهی گازی خود اجتناب کنند.

نظرات فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در خصوص لزوم تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دولت و عدم ایجاد اختلال در اداره کشور در ادامه می خوانید.

عباسی در خصوص لزوم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها به دولت خاطرنشان کرد: پرداخت انواع یارانه ها از جمله یارانه نقدی، نان، دارو، انرژی و... برعهده دولت است. دولت برای انجام این وظایف نیاز به درآمد دارد. اگر پتروشیمی ها در پرداخت بدهی گازی خود به دولت تعلل کنند، اداره کشور با مشکل مواجه می شود که قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: هر کسی که از دولت ماده اولیه ای دریافت می کند، باید هزینه اش را پرداخت کند. گاز یک سرمایه ملی است و به بیت المال تعلق دارد. پتروشیمی ها نمی توانند از این سرمایه ملی استفاده کنند و هزینه آن را نپردازند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: پرداخت بدهی گازی پتروشیمی ها باید در اسرع وقت انجام شود تا دولت بتواند به ارائه خدمات به مردم بپردازد و در این زمینه خللی ایجاد نشود.

عباسی در خصوص پیشنهاد برخی کارشناسان مبنی بر برخورد قاطع دولت با پتروشیمی ها و قطع گاز آن ها و یا قطع پلکانی یارانه انرژی شان خاطرنشان کرد: سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که وقتی پتروشیمی ها برای کشور فایده ای ندارند و در ارائه خدمات دولت به مردم خلل ایجاد می کنند، چرا باید از گاز یارانه ای بهره مند شوند.

وی ادامه داد: دولت باید خیلی قبل ترها نسبت به تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها اقدام می کرد. الان اگر موجودی ندارند که این هزینه را پرداخت کنند، باید سهام شان گرفته شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: بدهی گازی پتروشیمی ها باید به بیت المال برگردد. بدهی گازی پتروشیمی ها برای کشور بسیار زیانبار است و باید در اسرع وقت تسویه شود. باید سهام پتروشیمی ها ارزش گذاری شود و به اندازه ای که بدهی دارند، سهام شان گرفته شود. این برخوردهای قاطع با پتروشیمی ها باعث می شود که آن ها به خودشان اجازه ندهند برای اداره کشور مشکل ایجاد کنند. در صورتی که پتروشیمی ها بدهی خود را به دولت نپردازند، باید تملک سهام شان صورت بگیرد.

عباسی گفت: برخورد قاطع با پتروشیمی ها باید در دستور کار باشد. به طور مثال، کنترل حساب های بانکی این شرکت ها و افزایش شفافیت مالی شان می تواند کمک کننده باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر اینکه سازوکار قانونی برای تسویه هزینه گاز پتروشیمی ها به دولت تدوین شود و در مهلت مقرر این کار صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: این روند درستی است. باید مهلت مشخصی برای تسویه حساب پتروشیمی ها مشخص شود. واحدهایی که بدهکاری به دولت دارند، باید بعد از به دست آوردن اولین درآمدشان نسبت به تسویه آن اقدام کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی