بازدید 7754
اختصاصی تابناک؛

تصمیم مهم برای واردات گسترده خودرو‌های برقی به کشور/ قیمت بنزین در ۱۴۰۳ تغییر نخواهد کرد؟

در کنار ایجاد بستر مناسب برای واردات خودرو‌های برقی با قیمت مناسب در سال آینده، تصمیم امروز، تاثیر معناداری در کاهش مصرف بنزین نیز خواهد داشت و منجر به کاهش چشمگیر خروج ارز برای واردات بنزین خواهد شد و از ناترازی ارزی و بودجه‌ای جلوگیری می‌کند.  
کد خبر: ۱۲۱۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱ 15 January 2024

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کمیسیون تلفیق بودجه در جلسه صبح امروز خود، تصمیمی مهم برای تسهیل واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی گرفت تا در سال آینده با همراهی دولت و همت وزارت صمت، شاهد حضور گسترده خودرو‌های برقی در سطح کشور باشیم.  

کاهش چشم گیر حقوق ورودی خودروهای برقی؛ تصمیمی که معادلات بنزینی را تغییر خواهد داد

بر اساس این مصوبه؛ متن زیر به عنوان بند الحاقی ۱۱ به تبصره ۹ الحاق می‌شود:

بند الحاقی ۱۱: در اجرای ماده ۹ قانون هوای پاک به منظور کاهش آلاینده‌های شهری در کلان شهرها، واردات انواع خودرو‌های سواری برقی به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی آن برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کلان شهر‌ها در سال ۱۴۰۳ معادل ۰.۵ درصد و برای سایر متقاضیان ۴ درصد و حقوق ورودی خودرو‌های تمام هیبریدی ۱۵ درصد تعیین می‌گردد.  

در ادامه این بند الحاقی آمده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است در قبال سرمایه گذاری در گسترش حمل و نقل عمومی برقی، توسعه زیرساخت‌های آن، انتقال فناوری و افزایش داخلی سازی خودرو‌های برقی و هیبریدی، تخفیف در پرداخت حقوق ورودی واردات این مدل خودروها و قطعات منفصله آن‌ها اعمال نماید. منابع حاصل از حقوق ورودی خودرو‌های برقی و هیبریدی و قطعات منفصله آن صرف توسعه زیرساخت‌های آن و تسهیلات و مشوق‌های خرید این نوع خودروی تولید داخل شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است تا یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، آیین نامه اجرایی این بند را تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند. 

کاهش چشم گیر حقوق ورودی خودروهای برقی؛ تصمیمی که معادلات بنزینی را تغییر خواهد داد

بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد، چنین مصوبه خودرویی، نتایج مثبتی دارد، چون با توجه به اینکه حقوق ورودی عبارت است از حقوق گمرکی به علاوه سود بازرگانی، هم اکنون کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ تصمیم گرفته است که این حقوق ورودی را ۰.۵ و ۴ درصد برای برقی‌ها و ۱۵ درصد برای تمام هیبریدی در نظر بگیرد. این در شرایطی است که می‌دانیم بر اساس قانون، حقوق گمرکی در اختیار مجلس است و پیشتر به ۴ درصد تثبیت شده، ولی سود بازرگانی در اختیار دولت و متغیر است.

در این میان، روز گذشته همزمان با انتشار آیین نامه جدید دولت برای واردات خودرو‌های صفرکیلومتر بنزینی و برقی، معاون وزیر صمت اعلام کرد: سود بازرگانی واردات خودرو‌های برقی، بین یک تا ۲۶ درصد در نظر گرفته شده است؛ یعنی حقوق ورودی چنین خودرو‌هایی در آیین نامه فعلی دولت، بین ۵ تا ۳۰ درصد تعیین شده است. اما کمیسیون تلفیق این ارقام را به ۰.۵ و ۴ درصد کاهش داده که اقدام مهمی برای تسهیل گری در روند واردات خودرو‌های برقی و قیمت مناسب آن در بازار خواهد داشت.

کاهش چشم گیر حقوق ورودی خودروهای برقی؛ تصمیمی که معادلات بنزینی را تغییر خواهد داد

از سوی دیگر، در کنار ایجاد بستر مناسب برای واردات خودرو‌های برقی با قیمت مناسب‌تر در سال آینده، اقدام مذکور تاثیر معناداری در کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین نیز خواهد داشت و منجر به کاهش چشمگیر خروج ارز برای واردات بنزین به کشور خواهد شد و از ناترازی ارزی و بودجه‌ای دولت جلوگیری می‌کند؛ بنابراین، پیش بینی می‌شود با اجرایی شدن این مصوبه خودرویی، به دلیل کاهش مصرف بنزین و عدم نیاز به واردات آن، نرخ بنزین در سال آینده تغییری نکند؛ هرچند این نتیجه گیری بستگی به جدیت و همت دولت و تیم اقتصادی آن در اجرای قانون برای تسهیل در واردات گسترده خودرو‌های برقی به کشور دارد.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۸
قیمت باتری لیتیومی خودرو برقی بسته به نوع خودرو و کیفیت آن، بین 4،000 دلار تا 19،000 دلار است.
یعنی 200 میلیون تومان تا 760 میلیون تومان.
گذشته از تجهیزات و برق مورد نیاز برای شارژ خودرو، آیا خریداران خودرو برقی توانایی پرداخت این مبالغ برای تعویض باتری را دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
خرید خودرو یک طرف، هزینه های نگهداری آن شامل عوارض و بیمه و مالیات و سرویس های تعویض روغن و تهیه تعویض قطعات طرف دیگر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اینها همه سرکاری است.
خود مسئولان هم می دانند که هم به خاطر تحریم ها و هم به خاطر نبود ارز نمی توانند خودرو برقی به کشور وارد کنند.
آنانی که سالها است که سیاست خودکفایی را دستور کار خود قرار داده اند، هیچگاه کشور را به خاطر نبود فن آوری ساخت باتری لیتیومی و گران بودن آن، محتاج خارجی ها نخواهند کرد.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اگر هزینه تعمیرات خودروهای سوخت فسیلی (با توجه به تنوع و تعداد بالای تجهیزات این خودروها) را محاسبه کنید بله کاملا به صرفه است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اول باید زیر ساخت های آن ایجاد شود.کنار هر پمپ بنزین یک ایستگاه شارژ می خواهد.و منابع تامین برق باید محاسبه شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
با این گرانی باتری لیتیومی، دزدی باتری خودرو برقی رتبه نخست سرقت را در کشور کسب خواهد کرد.

آیا شما حاضرید خودرو برقی تان را در خیابان پارک کنید؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
وقتی حداقل حقوق ماهانه در آلمان برای یک کارگر، 1584 یورو بوده و عمر مفید ماشین هم 5 سال است که بعد از آن تعویض می شود، خرید خودرو برقی با صرفه و اقتصادی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
واقعا ملت عجیبی هستیم. چرا در مقابل واردات خودروی برقی اینقدر گارد و جبهه میگیرین که بگین خوب نیست؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
13:43
شما عجیب هستید که اوضاع اقتصادی کشور را نمی بینید.
شیر خشک بچه، دارو و هزار و یک قلم کالای مورد نیاز کشور را که دولت وارد نمی کند و در کشور کمبود آنها ملموس است را ول کرده اید و از ذکر دلایل امکان ناپذیر بودن واردات خودرو برقی در شرایط موجود، انتقاد می کنید!!!
وگرنه خودرو برقی بسیار هم خوب است، کی گفته بد است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
یکی از مشکلات خودروهای برقی، مسئله Recycle کردن باتری های لیتیومی است. حتی در اروپا و آمریکا بحث های زیادی در مورد تکنولوژی و طرق مختلف ری سایکل کردن این باتری ها در جریان است. طوری که کمترین لطمه به محیط زیست وارد شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
بنجل چینی
بدون زیر ساخت شارژ
در راه مانده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
ماشینت را برای تعمیرات می بری تعمیرگاه مجاز، وقتی می روی تحویلش بگیری باتری لیتیومیش را با یک کهنه یک قدم مانده به نابودی تعویض می کنند. نمی گذارند که خودت در زمان تعمیر بالاسر ماشیت باشی.
همانکاری با قطعات کم ارزشتر هم انجام می دهند!
حجت ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
عزیز دل باتری خودروهای برقی حداقل پنج سال
کار میکندلازم نیست که هر سال تعویض شود درضمن قیمت باتری هر سال با پیشرفت تکنولوژی در حال کاهش است وتا وقتی ورود آن ها به کشور ما هم آزاد شود خیلی ارزان‌تر خواهد شد شما ناراحت نشو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
یعنی مشکل برق نداریم.
مگه به اين راختي هاست. حالا 1000 تا علما بايد تاييد كنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
بازم حرف درمانی های پوچ و بی پشتوانه و دروغ
اومدید برای خودرو سقف 20 هزار یورو رو گذاشتید بعدشم گفتید تمام برندهای که موقع تحریم از کشور رفتن دیگه حق وارد شدن ندارن یهو بگید فقط میتونیم خودرو چین وارد کنید دیگه ، مردم الان مردم سالهای قبل نیستند
رای هم نمیدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
اگر واردات تسلا با حق گمرک صفر درصد هم بگویند آزاد است منکه رای نمیدم. میدم؟
در آلودگی هوا تاثیری ندارد چون با مازوت سوزی می خواهند برق خودرو را تامین کنند !!!! خودرو برقی وقتی مهم می شود که منابع تامین برق پاک باشند یا الودگی کمی داشته باشند تصمیم به وارد کردن خودرو برقی خوب است اما طبق معمول به قیمت چندین برابر جهانی به مردم می دهند تا جیبشان پر شود اما به نظر می رسد تهدیدی که از ناحیه بنزین حس کرده اند که ممکن است گرانی بنزین به شورش سراسری منجر شود آنها را وادار کرده است که به فکر کاهش مصرف بنزین از طریق وارد کردن خودروی برقی بیفتند بالاخره واردات این خودرو را هم می سپارند به یک خانواده مافیایی مثل بقیه موارد هم تهدید بنزین رفع می شود هم درآمد جدید درست می شود.
خودرو برقی برای مملکت ما هنوز زود است. در و تخته باید با هم جور در بیایند.

مردم در تامین هزینه های اولیه زندگی وا مانده اند. دولت هم آن قدر کفگیرش به ته دیگ خورده که نوسازی ناوگان عمومی حمل و نقل و آسفالت و بهسازی جاده ها و معابر چند سال است که ول شده اند.

نه مردم پول برای خرید ماشینهای گران قیمت برقی پول دارند و نه دولت بودجه ل برای بستر سازی ورود و حضور خودرو های برقی.
تمدیدممنوعیت واردات بالای 2500 درحالیکه چندماه پیش دراعلام تعرفه های واردات تعرفه های خودروهای بالای 3000 هم بودبسیارعجیب است. این ممنوعیت غیرموجه ازسال 91 اعمال شده که با توجه به 3 بارعوض شدن دولت و7-8 بار عوض شدن وزیرصنایع بنظر میاید درنهادی غیرازدولت با هدفی مبهم ومجهول این تصمیم گرفته شده. کسی هم تا حالا دراین موردتوضیحی نداده.اولش گفتند بخاطر صرفه جویی ارزی است ولی حالاکه سقف قیمتی 40هزاریورویی گذاشته اند چه فرقی میکندحجم موتورخودرو چقدرباشد؟
چند درصد جامعه میتونند بجای پراید و 206 پونصد تومنی خودرو برقی 2 میلیاردی به بالا بخرند
پاسخ ها
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
امثال تو مصداق ازماست که برماست هستید.دولت خودش میگوید بدلیل ضعف سیستم مالیاتی قادربه گرفتن مالیات حقه ازثروتمندان نیست.همین واردات خودروهای گران که مالیاتی 220 درصدی دارندراهی است برای گرفتن از ثروتمندان وخرج برای امثال تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
فرزاد،

چه قدر هم تا به حال گرفته اند!
از هر کس که ماشین چند میلیاردی دارد پرسیدم، گفت که تا به حال برایش صورت حساب مالیاتی نیامده و اگر هم بیاید، نخواهد پرداخت. اگر هم روزی مجبور به پرداخت شوند به نحوی آن را از جیب امثال تو در می آورند!
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
1436 باهوش منظورم مالیات ورودی بودکه همه واردتی سوارها قبل سوارشدنش داده اند
کشورهای غربی هنوز خودرو های برقی خود را توسعه ندادن و چشم انداز چند ساله براش تعیین کردن.حالا ایران با کدام زیر ساخت و نمایندگی و تامین قطعات وخدمات پس ازفروش وغیره میخوادخودرو برقی وارد کنه؟؟؟چه کسانی توان خرید این خودرو ها رو دارن؟
از واردات خودروهای کارکرده که یک ساله دارید هر روز در موردش حرف می زنید چه خبر؟ سال جدید رو با ماشین های برقی با تعرفه نیم درصد می خواهید خودتونو سرکار بزارید؟ تا مافیای قدرتمند خودرو وجود داره اینها هم برای شما و هم برای مردم خواب و رویاست
سلام
ایراد و جواب
1- خودرو برقی گران است
ج. عده ای توان خرید دارن که اگه برقی نباشه بنزینی سوار میشن پس در هر حال موثره
2- باطری لیتیومی گرونه یا تولید داخل نیست.
ج. باید از یکجا شروع کرد بعد از رونق خودرو برقی ، تولید باطری لیتیم داخل هم توجیه و رونق پیدا میکنه
3- آلودگیهای دیگری هم وجود داره فقط خودرد نیست
ج- هم آلوگی خودرویی زیاده. هم بالاخره از هر کدام شروع کنی ممکنه گفته بشه عامل دیگه هم هست پس این ایراد وارد نیست

به هر حال باید برای هوای پاک همه جانبه عمل کرد این هم یک قدم است که باید برداشت
با کدام زیرساخت میخواهید ماشین برقی واردکنید!! به نظر من ماشین هیبرید بهترین گزینه هست
با کدام زیرساخت میخواهید ماشین برقی واردکنید!! به نظر من ماشین هیبرید بهترین گزینه هست
سه تفنگدار افزایش قیمت بنزین را با حقه بازی امضا و احرا خواهند کرد
خودروهای برقی عالی هستند نیاز بع تعویض روغن تسمه تایم تسمه دینام سنسور اکسیژن ندارن داخل خونه میزنی شارژ تا ۳۰۰ کیلومتر راه میره بعلاوه اگزوز و مخلفات نداره تقریبا استهلاک این خودروها صفر هست الودگی صوتی نداره و هزار مزیت که از شر التماس به تراشکار و مکانیک راحت میشی
همینجوریش تابستان کمبود برق داریم حالا شارژ خودروی برقی هم بیاد روش !!! اصلا زیرساختش رو نداریم محل شارژش .؟
برای تامین برق خودروهای برقی دوست دار محیط زیست باید مازوت بسوزونیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
عزیز برادر حالا یک حرفی زدن شما باور نکن دم انتخابات است بازار وعده وعید افزایش حقوق وواردادت خودرو برقی گرم است کو پول برای
واردات.
نگفتند اینا را را به کجامون‌بزنیم‌که شارژ بشوند. جل الخالق.
پمپ بنزینها رو سقف جایگاه پنل خورشیدی بگذارن ماشین برقی هم شارژ کنن.
ورودگسترده ی خودروها ی کوچک وبزرگ برقی قطار برقی وابستگی مارابشدت نسبت به نفت کاهش میدهد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم